Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
RianneH schreef:Hoewel ik ook erg geïnteresseerd ben in de resultaten van Sanquin zullen ook die een eenzijdig beeld geven denk ik, althans, normaal mag je pas bloed geven als je of heel licht verkouden bent of twee weken klachtenvrij. De bloeddonoren zullen dus enkel heel licht Corona hebben doorlopen of helemaal niet.
Dat kunnen hele interessante resultaten worden ivm symptoomloos doorlopen van een besmetting, maar het zegt ook weer niet iets over de gehele populatie. Niet minder interessant, ik hoop alleen dat bij de uitslag daar in de media rekening mee wordt gehouden.
Dat laatste is een heel goed punt Kelan!
Citaat:Om deze en andere vragen te beantwoorden zijn onlangs vier onderzoeken van start gegaan. Bij het RIVM, het Rotterdamse Erasmus MC, het Leids Universitair Medisch Centrum en bij bloedbank Sanquin.
irmaz schreef:Op de site vd TUE publiceren de datawetenschappers iedere dag hun ge-update voorspellingsmodellen waarmee je aardig landen (En nu ook nederlandse provincies) kunt vergelijken in zowel # besmettingen/100.000 als sterfgevallen/100.000.
Wat opvallend is is het verschil in aantal sterfgevallen per land, vooral Duitsland is bizar laag vergeleken met de andere landen. Iemand een idee wat zij anders doen?
https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... -per-land/
bigone schreef:irmaz schreef:Op de site vd TUE publiceren de datawetenschappers iedere dag hun ge-update voorspellingsmodellen waarmee je aardig landen (En nu ook nederlandse provincies) kunt vergelijken in zowel # besmettingen/100.000 als sterfgevallen/100.000.
Wat opvallend is is het verschil in aantal sterfgevallen per land, vooral Duitsland is bizar laag vergeleken met de andere landen. Iemand een idee wat zij anders doen?
https://www.tue.nl/nieuws/nieuwsoverzic ... -per-land/
Ook dit is mooi bedacht maar wanneer de testmethodes niet gelijk lopen heb je er niet zo heel veel aan. Duitsland heeft gruwelijk veel getest in het begin en andere landen testen alleen zwaar zieken.
Kelan schreef:Ook hier is het op zich wel interessant de trends per land te volgen.
Maar vergelijken tussen de landen zegt niet zo veel (zie mijn eerdere post daarover).
irmaz schreef:Kelan schreef:Ook hier is het op zich wel interessant de trends per land te volgen.
Maar vergelijken tussen de landen zegt niet zo veel (zie mijn eerdere post daarover).
Als de ziekte overal hetzelfde verloopt en het percentage mensen dat overlijdt hetzelfde is dan kun je ook terugrekenen hoeveel besmette mensen er in andere landen zouden worden gevonden wanneer er zo veel getest zou worden conform Duitsland.
Dat is 1 van de redenen dat ik eigenlijk zou willen weten waarom er relatief weinig mensen in Duitsland sterven.
In Duitsland zijn op dit moment ongeveer 25/1Milj gestorven
In Nederland zijn dat er ongeveer 125/1Milj
Dan zouden er in Nederland volgens het testprotocol van Duitsland (125/25) * 1400 = 7000 /1Milj mensen besmet zijn...
In Oostenrijk zie je een vergelijkbaar resultaat met Duitsland.
Vraag is: Kun je door veel testen voorkomen dat er mensen overlijden? Of doen Duitsland en Oostenrijk iets anders?
Cubone schreef:[ [url=m/gdHsQ3.png]Afbeelding[/url] ]
Niet zeker of dit gewaardeerd is in dit topic, maar ik was nieuwsgierig naar het aantal geïnfecteerde in verhouding tot de bevolking per land, maar vind zoveel per miljoen altijd wat nietszeggend. Daarom even dit overzicht gemaakt. Natuurlijk weten we allemaal dat er niet genoeg getest word, maar dit zet wel in perspectief hoeveel mensen er geïnfecteerd zijn.
Kelan schreef:Irmaz: je vergelijkt appels met peren, zolang je streekproeven and omgevingsfactoren zo anders zijn. Dan kun je het statistisch niet zo simpel vergelijken.
Er zijn zoveel variabelen/hypotheses:
- wellicht zit Duitsland op een andere plek in de besmettings curve (moet het grote aantal overledenen daar nog komen, of zijn ze juist al verder)
- wellicht is Duitsland eerder met social distancing begonnen (en heeft dus minder besmettingen)
- wellicht helpt het testen (en daarna isoleren) inderdaad
- NL heeft met (oost) Noord-Brabant een echt duidelijke brandhaard. Heeft Duitsland dat ook? En als je die dan uit de vergelijking haalt, hoe verschillend zijn de cijfers dan?
- volledige verspreiding door een populatie van 83 miljoen zal langer duren dan een verspreiding door een populatie van 17 miljoen.
- ....... (als ik even mijn best doe verzin ik nog wel wat variabelen/hypotheses)
Zeker allemaal dingen die heel interessant zijn om uit te zoeken.
Maar daar heb je echt heel andere modellen voor nodig, dan alleen hoog over concluderen dat Duitsland minder sterf gevallen per miljoen inwoners heeft dan NL