Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:19

Photograph schreef:
Volgens mij klopt daar helemaal niks van; me school is namelijk druk bezig met online lessen.

Staat op de NOS site.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:20

sureido schreef:
Sure_lee schreef:
Link naar de scholen die open gaan voor eindexamenkandidaten.

https://www.ad.nl/politiek/scholen-gaan ... ~aa18e486/

Dit is toch totaal niet handig??

Ik maak me geen zorgen nog om mijn vakantie in midden augustus :+ denk dat t dan wel allemaal al wat minder is.

Nope

Chiren

neetoch schreef:
Ik zit al een tijdje mee te lezen en ga nu toch ook maar eens reageren:

Ja ook ik dacht 2 weken geleden nog; het is maar een griep het zal wel loslopen.
En ik ben zelf hart en long patiënt en nu toch ook wel tot het besef gekomen dat als ik het krijg, ik dit niet ga overleven.
Dus ik dacht vorige week al ik ga mij afzonderen zo veel mogelijk, niet heel moeilijk voor mij want ik ben single, geen kids, dieren aan huis en een regelrechte kluizenaar.
Maar toen begon dus eind vorige week die run op de supermarkten en toen werd ik toch ook wel heel nerveus.
Want geen grote beurs hier en ik moet ook alles 3x omdraaien om uit te komen. En om nu met mijn zwakke gestel elke dag de winkels te gaan moeten door struinen met al die mensen omdat je mis grijpt steeds, lijkt mij niet eens Russisch roulette meer, maar gelijk een directe kogel door je kop.
Dus met hulp van familie toch ook afgelopen zondag online kunnen bestellen. Alles was voorradig. En dat wordt dus morgen bij mij bezorgd. Ik zit dus al 2 dagen letterlijk tand te hakken zonder gezond voer voor mijzelf in huis (de dieren zijn uiteraard wel goed voorzien). En nu hoor ik dus vandaag na even bellen om te controleren of die stress praatjes waar waren, inderdaad dat ze niet alles kunnen gaan leveren. En ik haal maar voor een week, want echt geen geld om te hamsteren ook online niet.

En dan hoor ik gisteren van Rutte over groeps immuniteit en dat wij voor de zwakke/ouderen/zieken moeten zorgen.
Maar als je die dus dwingt om steeds maar weer naar de supermarkt te moeten gaan, met grote kans op besmetting, omdat alles steeds op is en omdat dat vaak ook de mensen zijn die het financieel niet zo breed hebben en het van bv een bepaald bedrag moeten doen elke week. De voedselbanken sluiten omdat ze als de horeca ze niet helpt nu, ze niets meer aangevoerd krijgen. Dan doe je het virus toch niet gecontroleerd verspreiden? Dan bescherm je de zwakke/oudere/zieke toch juist niet?

En dan mijn moeder: die toch al in de 70 is, aan de andere kant van het land zit, zich dodelijke zorgen om mij maakt ivm mijn ziektes, terwijl ze zelf gewoon nog in het verzorgingstehuis ging helpen toen dat nog mocht. Als het met haar mis gaat, kan en mag ik er niet eens naar toe!

Niet dat ik nu zo goed weet wat je daar aan kan doen hoor, maar ik vind het echt heel eng. En ik vond het om de een of andere reden nodig om ook eens te vertellen hoe het dus voor een zwakke/zieke/oudere aanvoelt. Sorry daarvoor, een soort van van mij afschrijven misschien?

Waar woon je? Ik zou met alle liefde boodschappen voor je doen, maar ik kan zelf de deur niet uit omdat ik besmet ben. Als iemand van Bokt boodschappen voor je zou willen doen, wil ik met alle liefde een bedrag bijdragen.

Bloodymary

Probeer voor klanten met werknemers WTV aan te vragen, maar die site is al de hele dag overbelast. Gisteren hadden ze geloof ik 50.000 aanvragen op 1 dag!

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:21

Benzz schreef:
Photograph schreef:
Volgens mij klopt daar helemaal niks van; me school is namelijk druk bezig met online lessen.

Staat op de NOS site.

Is dit voor leerlingen die eigenlijk deze week zouden beginnen met het schoolexamen? Omdat er staat: “plotseling allemaal gestopt.” Of geld dit ook voor examens die pas over 2 weken zouden beginnen bijvoorbeeld

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:23

Photograph schreef:

dat zullen ze ook blijven doen, er staat niet in de tekst dat wel allemaal weer klassikaal les gaan krijgen de komende tijd. Ook mijn school niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:24

Photograph schreef:
Benzz schreef:
Staat op de NOS site.

Is dit voor leerlingen die eigenlijk deze week zouden beginnen met het schoolexamen? Omdat er staat: “plotseling allemaal gestopt.” Of geld dit ook voor examens die pas over 2 weken zouden beginnen bijvoorbeeld

Het gaat in eerste instantie over schoolexamens. De centrale examens, daar is nog geen uitsluitsel over.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:24

Photograph schreef:
Benzz schreef:

Staat op de NOS site.

In principe zijn alle formele PTA toetsen deel van je schoolexamen.

(Edit, die waarvan expliciet staat aangegeven van niet, niet)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 17-03-20 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:25

Nirvana_ schreef:
Ook zag je pas na anderhalve week na de lockdown in Wuhan dat de cijfers terug begonnen te lopen.

Dat is logisch. Virus heeft 14 dagen incubatietijd.
Dus nu genomen maatregelen zijn pas over 14 dagen echt zichtbaar.

Vorig weekend zat mijn broer nog bij Cavalluna, dag erop in het circustheater.
Toen mochten evenementen en optredens met volle zalen nog doorgaan.

De maatregel van max 100 mensen, of theaters ed sluiten, is nog geen 14 dagen oud.

En het sluiten van de horeca nog geen week.

Dus de tijd zal uitwijzen of de maatregelen zin hebben die ze nu doen.

In de tussentijd proberen zo min mogelijk contact met anderen te hebben maar.
Boodschapje doen, pony's voeren en weer naar huis.

Storm

Sorry Photograph, ik kan het niet laten, deze kop ik in.
Vergeet je Nederlands niet :')

neetoch

Nou wacht even; ik heb dat idd al aangeboden gekregen. Maar dacht dus een ander niet te hoeven belasten door het online te gaan bestellen.
Ik heb ook nog geen idee hoe en wat er nu wel aangeleverd gaat worden hoor, maar de tekorten zijn dus al zo groot dat niet alleen de winkels niet meer bevoorraad kunnen worden maar dus ook van uit het distributiecentrum tekorten ontstaan.

En ik zal ook gebruik gaan maken van de hulp die ik heb aangeboden gekregen. Maar dat zijn dus juist weer mensen die zelf en nog werken, kids hebben, het dus al stervensdruk hebben nu en dus dan ook continue mis gaan grijpen en meerdere keren terug zullen moeten naar winkels.

Het gaat niet zozeer om mij. Ik vertel dit idd omdat ik dus zelf zon zwakke schakel ben, dus uit eigen ervaring zeg maar. Ik bedoel te vertellen hoe dat ondanks dat er echt hele lieve mensen zijn die klaar staan voor anderen, die het ook niet meer geregeld kunnen krijgen als dit zo doorgaat met de supermarkten.

Dank jullie wel Chiren en Sure Lee. Lees ik nu, erg lief aangeboden, maar er zijn mensen die het harder nodig hebben dan ikzelf.

En ik red mij wel uiteindelijk, heb ik tot nu toe altijd nog gedaan. Ik vind het wel heel verdrietig voor alle mensen die dus idd afhankelijk zijn van voedselbank, ouderen die toch al amper de deur uitkwamen en nog op zichzelf wonen, en niet te vergeten al die mensen die dus wel hulp aanbieden en het zelf ook niet meer kunnen krijgen.
Online dus niet en in de supermarkten niet, dat is toch ook eng?
Laatst bijgewerkt door neetoch op 17-03-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:26

Onze school blijft gewoon tot 6 april dicht en laat de schoolexamens alsnog verschuiven of vervallen, we hoeven niet volgende week ofzo naar school.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:26

Isapaardje schreef:
Nirvana_ schreef:
Ook zag je pas na anderhalve week na de lockdown in Wuhan dat de cijfers terug begonnen te lopen.

Vorig weekend zat mijn broer nog bij Cavalluna, dag erop in het circustheater.
Toen mochten evenementen en optredens met volle zalen nog doorgaan.

De maatregel van max 100 mensen, of theaters ed sluiten, is nog geen 14 dagen oud.

En het sluiten van de horeca nog geen week.

Dus de tijd zal uitwijzen of de maatregelen zin hebben die ze nu doen.

In de tussentijd proberen zo min mogelijk contact met anderen te hebben maar.
Boodschapje doen, pony's voeren en weer naar huis.

De lockdown duurde geen 1,5 week. 1.5 week NA de lockdown zijn er weer besmettingen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:28

Photograph schreef:
Onze school blijft gewoon tot 6 april dicht en laat de schoolexamens alsnog verschuiven of vervallen, we hoeven niet volgende week ofzo naar school.

School zal ongetwijfeld af en toe met nieuwe informatie komen.

Mijn school stuurt momenteel vrijwel dagelijks (en soms zelfs meer dan eens per dag) mails met informatie naar alle leerlingen, ouders en verzorgers.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:28

Wij zouden volgende week schoolexamens hebben. Nog geen mail gehad van school, maar als ik de nieuwsberichten zo lees dan denk ik dat wij volgende week gewoon naar school mogen om de examens te maken.
Er staat ook dat leerlingen weer naar school mogen om zich voor te bereiden op de schoolexamens, maar ik weet niet of dat bij ons ook het geval is. Lijkt me namelijk niet heel erg slim.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:29

Photograph schreef:

Dat hebben ze wel heel erg snel besloten. Het bericht van minister Slob is nog geen half uur oud.

Photograph

Femke_Tweety schreef:
Photograph schreef:

School zal ongetwijfeld af en toe met nieuwe informatie komen.

Mijn school stuurt momenteel vrijwel dagelijks (en soms zelfs meer dan eens per dag) mails met informatie naar alle leerlingen, ouders en verzorgers.

Ja mijne ook, maar ben benieuwd

Isapaardje

PSvanLot schreef:
Isapaardje schreef:

De lockdown duurde geen 1,5 week. 1.5 week NA de lockdown zijn er weer besmettingen.

Nee een lockdown duurt nog steeds daar. Dus zeker geen 1,5 week.
Maar ik bedoel te zeggen dat er nu nog niets bekend is, of de huidige genomen maatregelen, zullen zorgen voor minder besmettingen of niet, omdat het nog maar kort geleden is.

Kijk ander punt is dat ik persoonlijk niet begreep waarom carnaval gewoon doorging hier in het zuiden terwijl er al zoveel aan de hand was in Italië. Dat is een enorme onderschatting geweest

Photograph

PSvanLot schreef:
Photograph schreef:

Dat hebben ze wel heel erg snel besloten. Het bericht van minister Slob is nog geen half uur oud.

We hebben direct contact via app met de docenten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:30

Binkie_Eline schreef:
Wij zouden volgende week schoolexamens hebben. Nog geen mail gehad van school, maar als ik de nieuwsberichten zo lees dan denk ik dat wij volgende week gewoon naar school mogen om de examens te maken.
Er staat ook dat leerlingen weer naar school mogen om zich voor te bereiden op de schoolexamens, maar ik weet niet of dat bij ons ook het geval is. Lijkt me namelijk niet heel erg slim.

Klaar te stomen voor eindexamen, niet voor het schoolexamen.

'Leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen ondanks de coronamaatregelen door met hun school- en praktijkexamens. Onderwijsminister Slob heeft met de scholen afgesproken dat zij open blijven om leerlingen klaar te stomen voor hun eindexamen.'

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:30

Even voor de Ziggo en KPN klanten, beide providers hebben Film1 open gezet en er zijn kinder kanalen beschikbaar.

Het lost niks op, het voegt weinig toe, maar het is voor sommige mensen wellicht een welkome afleiding. :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:31

Photograph schreef:
PSvanLot schreef:

Dan nog zal een overleg niet zo snel gegaan zijn. Ik ben zelf ook docent en ik bepaal in het examen echt helemaal niets.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:32

PSvanLot schreef:
Binkie_Eline schreef:

Klaar te stomen voor eindexamen, niet voor het schoolexamen.

'Leerlingen in het voortgezet onderwijs kunnen ondanks de coronamaatregelen door met hun school- en praktijkexamens. Onderwijsminister Slob heeft met de scholen afgesproken dat zij open blijven om leerlingen klaar te stomen voor hun eindexamen.'

'Om te zorgen dat de leerlingen ook goed worden voorbereid op hun schoolexamen, kunnen zij ook weer naar school om daar – fysiek in de klas – lessen te volgen, zegt een woordvoerder van minister Slob. ,,Als dat nodig is, kan dat.” De leerlingen moeten dan wel gezond zijn.'

Dit gaat niet alleen over het centraal eindexamen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:33

PSvanLot schreef:
Photograph schreef:

Dan nog zal een overleg niet zo snel gegaan zijn. Ik ben zelf ook docent en ik bepaal in het examen echt helemaal niets.

Dat dus.

Bovendien zullen lang niet alle docenten dat allerlaatste nieuws nu al gehoord hebben.

Veel zijn súperdruk met digitale lessen, of de voorbereiding voor digitale lessen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:33

Oke, dat stuk had ik niet gelezen.
Dat wordt een grote puinhoop denk ik...

Waar vind je de uitgebreidere informatie?
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 17-03-20 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt