Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:43

pmarena schreef:
Ze kunnen beter gewoon nu meteen zeggen dat ze het doortrekken t/m de meivakantie en daarna weer verder kijken. Dan weet iedereen ook waar die aan toe is.

Ik ben wel benieuwd...stel dat ze zouden beslissen om de boel idd. op 6 april al open te gooien, of er dan een regeling zal zijn dat ouders zelf straffeloos mogen kiezen om hun kind nog t/m de meivakantie thuis te houden. Want ik vind het dan echt nog niet verantwoord hoor.

31 maart komt er uitsluitsel, aankomende dinsdag. Ruim op tijd om nog wat te kunnen regelen als docent en ouder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:49

Mwoah...er zullen zat beroepen zijn waarbij elke dag eerder duidelijkheid echt een heleboel kan schelen om de zaken geregeld te krijgen. Voor ons is er weinig aan de hand, wij regelen onze zaakjes zelf wel en zijn er van begin af aan vanuit gegaan dat het minstens t/m de meivakantie gaat zijn die scholensluiting.

Maar voor anderen is het gewoon ontzettend vervelend die onduidelijkheid. En hoe realistisch is het nu eigenlijk om te denken dat het 6 april allemaal wel weer okee genoeg zal zijn...

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:55

pmarena schreef:
Mwoah...er zullen zat beroepen zijn waarbij elke dag eerder duidelijkheid echt een heleboel kan schelen om de zaken geregeld te krijgen. Voor ons is er weinig aan de hand, wij regelen onze zaakjes zelf wel en zijn er van begin af aan vanuit gegaan dat het minstens t/m de meivakantie gaat zijn die scholensluiting.

Maar voor anderen is het gewoon ontzettend vervelend die onduidelijkheid. En hoe realistisch is het nu eigenlijk om te denken dat het 6 april allemaal wel weer okee genoeg zal zijn...

We weten niet wat het gaat brengen en daar zullen ze in Den Haag ook nog niet uit zijn.
Het is natuurlijk helemaal niet gewenst om kinderen nog 4 weken na 6 april thuis te houden.

Ze zullen constant afwegen wat de beste keuze gaat zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:37

Nee moet er niet aan denken nog 4 weken geen school..... dan was dit net de zomervakantie. En dan over een paar maanden weer natuurlijk..... zucht -O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:38

Even wat ontspannends tussendoor:

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 14:41

Suzanne F. schreef:
Nee moet er niet aan denken nog 4 weken geen school..... dan was dit net de zomervakantie. En dan over een paar maanden weer natuurlijk..... zucht -O-

nog 4 weken na afgelopen dinsdag... Ik zie dat als ouder, maar nog meer als docent helemaal niet zitten.

In totaal vanaf afgelopen dinsdag 6 (als ze de testen op kinderen RIWM helemaal afgewacht worden) weken met daarvan 2 weken meivakantie.

Misschien zijn die 2 weken vakantie nog wel heftiger dan de weken die ze nu in deze tijd aan school kunnen werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:12

Suzanne F. schreef:

[ [url=m/DWjhcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Scheelt dat ik al over de 40 ben :')

Hoe doen jullie het met buiten spelen? Ik ga vanaf nu maar mee. Gisteren hebben we samen hier voor het huis in het speeltuintje gezeten. Samen. Want wij waren de enigen buiten. Later die dag zat de hele speeltuin vol. Wel met buurtkinderen. Maar geen 1,5 meter afstand. En ook kinderen ouder dan 12. Geen volwassene erbij. Ik vind toezicht nu wel nodig. En ik begrijp dat de regels verder aangescherpt zijn. Dus nu wil ik helemaal niet meer dat ze zonder toezicht gaat. Dus dan maar samen. Zo lang dat nog mag.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:18

Suzanne F. schreef:

[ [url=m/DWjhcB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Whahaha :+

mooney

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:21

Misschien ben ik ontzettend naïef, maar als bewust kinderloze vind ik het best heftig dat er best wat mensen zijn die hun kind nu blijkbaar al zo zat zijn na krap 2 weken dat kind kunnen dumpen op school opeens een stuk belangrijker is dan de volksgezondheid.
Ik vraag me dan wel een beetje af waarom je ouder wilde worden.

Als docent kost het inderdaad ook bakken tijd en stress, ik merk wel dat we nu in een fase beginnen te komen dat leerlingen gaan snappen hoe het werkt en dat ik weer een systeem begin te ontwikkelen wat werkt. Voor kinderen met een onprettige thuissituatie vind ik het heel erg, maar ik heb ook een flinke groep die nu juist opgelucht adem haalt dat ze in de rust van thuis kunnen werken.
Misschien helpt het ook dat ik vrij introvert ben, dus fysiek in een gebouw zijn met +1000 anderen vind ik best wel heftig terwijl ik nu veel 1 op 1 contact heb wat ik wel fijn vind. Ik snap dat je als extraverte collega juist je energie uit die drukte en interactie op school haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:29

mooney schreef:
Misschien ben ik ontzettend naïef, maar als bewust kinderloze vind ik het best heftig dat er best wat mensen zijn die hun kind nu blijkbaar al zo zat zijn na krap 2 weken dat kind kunnen dumpen op school opeens een stuk belangrijker is dan de volksgezondheid.

Als docent kost het inderdaad ook bakken tijd en stress, ik merk wel dat we nu in een fase beginnen te komen dat leerlingen gaan snappen hoe het werkt en dat ik weer een systeem begin te ontwikkelen wat werkt. Voor kinderen met een onprettige thuissituatie vind ik het heel erg, maar ik heb ook een flinke groep die nu juist opgelucht adem haalt dat ze in de rust van thuis kunnen werken.
Misschien helpt het ook dat ik vrij introvert ben, dus fysiek in een gebouw zijn met +1000 anderen vind ik best wel heftig terwijl ik nu veel 1 op 1 contact heb wat ik wel fijn vind. Ik snap dat je als extraverte collega juist je energie uit die drukte en interactie op school haalt.

Het is niet dat je zomaar je kinderen even zat wordt. Als je met vier man in een huis zit, zonder dat iemand eigenlijk naar buiten kan, dan word je wel dol van elkaar hoor. Zelfs volwassenen beginnen elkaar te irriteren, laat staan verveelde kinderen.
De mensen met kinderen op de basisschool of pubers, die wat klein wonen of zonder tuin of midden in de stad, die zitten elkaar toch op de lip.
Wij wonen vrijstaand en aan de rand van een natuurgebied, wij kunnen hier nog veilig lekker naar buiten. Dat scheelt een hoop.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:42

volksgezondheid (en om eerlijk te blijven, de gezondheid van mijn gezin) moet inderdaad wel voor gaan.. ik zou het heel erg spannend vinden als de kinderen 6 april al weer naar school zouden mogen.

Wij zijn inmiddels wel in een aardig ritme thuis. in de ochtend het schoolwerk, en middag lekker spelen of tv kijken. Mijn werk loopt wel wat vertraging op, maar op zich gaat het wel. Wij hebben ook het geluk om ruim te wonen. respect voor de mensen die het met minder moeten doen. En vooral heel triest voor de kinderen uit probleemgezinnen die het nu extra zwaar hebben.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:44

Het lastige voor een ouder is dat veel kinderen wel respect hebben voor hun juf als juf en niet voor hun ouder als juf of meester.

School is school en thuis is thuis, daar in is het wat lastig schakelen.

Dan heb je nog ouders die thuis moeten werken moeten combineren met het ondersteunen van hun kinderen met het schoolwerk. Het is gewoon even zoeken naar een manier die werkt en dat is in elk gezin anders.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 17:22

Juist dat stukje vraag ik me af.....klein behuisd, midden in de stad zelf moet ik er niet aan denken!
Hier kan ik makkelijk praten de kinderen spelen op het erf, ik hoef niet perce weg voor eten en ik kan onbeperkt buiten op het erf zijn.
Maar als dat er niet is,ja dan is het andere koek en hoe pak je dat dan aan? Laatst kwam ik van mijn werk en ik schrok echt van alle hardlopers in het donker zonder lampje of reflectie hesje wat dan ook echt niet op 2 handen te tellen .... als ze dan besluiten om op middernacht te gaan hardlopen dan zit de angst er goed in, maar hoe lucht je je kinderen dan verstandig? echt ik heb me het al veel afgevraagd!.
Maar hier is het ook zo dat de kinderen het gek vinden om thuis te moeten leren, en jou dan ook niet als juf zien...en ik ben niet pedagogisch opgeleid ik vind het verdomde lastig hoor. echt ik klaag niet en heb lieve kinderen maar een goede juf ben ik niet!
Gelukkig moet ik ook gaan werken even iets dat gewoon hetzelfde is als voor de corona!Bijna dan Want de dementerenden snappen wel dat er iets loos is en zijn ontroostbaar dat ze geen visite mogen ontvangen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:21

mooney schreef:

Ik word mijn kinderen niet zat, dat word ik op vakantie ook niet nl. Maar dan hebben we vakantie, dan heb je tijd voor ze en kun je leuke dingen doen etc.
Nu heb je ze thuis, mogen ze nergens heen, hoogstens de tuin in of een rondje fietsen, moet je zelf je werk thuis ook nog doen met zoveel afleiding en moet je ook nog schoolwerk met ze doen.

Dat is pittig ja. Je bent je kinderen dan niet zat, maar je bent de situatie zat ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:33

De situatie zat zijn snap ik wel heel goed inderdaad, voor alle situaties hierboven heb ik ook alle begrip.

Wellicht worden er door frustraties ook situaties wat scherper beschreven dan ze in het echt zijn, want in de berichten hierboven met iets meer nuance kan ik me inderdaad goed vinden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:00

Ik moet zeggen dat ik, na 2 weken, combineren schoolwerk en mijn eigen werk, het wel zat ben. Zoon zit in groep 7 en krijgt mega veel werk. Ook nog via verschillende systemen, naast schriftelijk. Verder ook knustel- en sportopdrachten die moeten worden gefilmd en ingestuurd. Kost mij meer dan 4 uur per dag. En iedere avond een mail van wat niet af is. Tenslotte eind van de week de antwoorden van het schriftelijke werk met verzoek na te kijken en te bespreken. Man heeft cruciaal beroep en is veel weg. Ik ga dit dus niet weken volhouden in combinatie met werk en huishouden. Sfeer wordt er niet gezelliger op. Zoon doet gelukkig wel zijn best, maar ik moet veel helpen. Kreeg vandaag een evaluatie van school. Heb dus eerlijk gezegd dat dit niet te doen is. Nou ben ik nog in staat om te helpen met schoolwerk. Ik wil het werk ook niet gaan uitsmeren over 7 dagen want dan zijn we er altijd mee bezig. Kreeg wel dank voor mijn eerlijke mail, maar het blijft voorlopig zo. Ik waardeer echt wel dat ze proberen de klas op niveau te houden en dat ze zelf veel filmpjes maken en schema's sturen en de kinderen proberen te motiveren. Ik voel mij dan ook weer schuldig over mijn mail. Die overigens netjes opgesteld was. Is dit herkenbaar? Kinderen van mijn broer en zus krijgen echt veel minder opdrachten (andere regio)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:03

Ja dat heb ik ook, hier is het te doen. Maar van bekenden oef zeg dat is niet mis.....
en weer anderen hebben nog minder. Hier 2 basis beroepen maar het is nog te combineren, ik ben in de avond gaan werken omdat zorg 24 u is is dat ook geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:11

Paardenfan25 schreef:
Ik moet zeggen dat ik, na 2 weken, combineren schoolwerk en mijn eigen werk, het wel zat ben. Zoon zit in groep 7 en krijgt mega veel werk. Ook nog via verschillende systemen, naast schriftelijk. Verder ook knustel- en sportopdrachten die moeten worden gefilmd en ingestuurd. Kost mij meer dan 4 uur per dag. En iedere avond een mail van wat niet af is. Tenslotte eind van de week de antwoorden van het schriftelijke werk met verzoek na te kijken en te bespreken. Man heeft cruciaal beroep en is veel weg. Ik ga dit dus niet weken volhouden in combinatie met werk en huishouden. Sfeer wordt er niet gezelliger op. Zoon doet gelukkig wel zijn best, maar ik moet veel helpen. Kreeg vandaag een evaluatie van school. Heb dus eerlijk gezegd dat dit niet te doen is. Nou ben ik nog in staat om te helpen met schoolwerk. Ik wil het werk ook niet gaan uitsmeren over 7 dagen want dan zijn we er altijd mee bezig. Kreeg wel dank voor mijn eerlijke mail, maar het blijft voorlopig zo. Ik waardeer echt wel dat ze proberen de klas op niveau te houden en dat ze zelf veel filmpjes maken en schema's sturen en de kinderen proberen te motiveren. Ik voel mij dan ook weer schuldig over mijn mail. Die overigens netjes opgesteld was. Is dit herkenbaar? Kinderen van mijn broer en zus krijgen echt veel minder opdrachten (andere regio)

School verwacht idd dat je bijna fulltime juf bent idd. Ik moet zelfs de kookles doen en presentaties moeten gefilmd. Inmiddels hebben we les via youtube, skype, magister, eduhint en vandaag komt daar dan ook teams bij. Alleen de biologie leraar blijft erg stil. Maar tjonge wat een gedoe.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:17

[quote="Mindim"
[/quote]

School verwacht idd dat je bijna fulltime juf bent idd. Ik moet zelfs de kookles doen en presentaties moeten gefilmd. Inmiddels hebben we les via youtube, skype, magister, eduhint en vandaag komt daar dan ook teams bij. Alleen de biologie leraar blijft erg stil. Maar tjonge wat een gedoe.[/quote]

Is dat brugklas? Had je nog vrije keuze bij de kookles? Dan sla je nog twee vliegen in 1 klap, haha
Later lachen we er hopelijk om. Ik ben zooooo niet creatief. En dan moet je gaan knutselen met materiaal wat je niet hebt en fotobewijs opsturen. Dat kan toch wel paar weken wachten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:34

Paardenfan25 schreef:
Is dat brugklas? Had je nog vrije keuze bij de kookles? Dan sla je nog twee vliegen in 1 klap, haha
Later lachen we er hopelijk om. Ik ben zooooo niet creatief. En dan moet je gaan knutselen met materiaal wat je niet hebt en fotobewijs opsturen. Dat kan toch wel paar weken wachten??

De brugklas idd en ik zet hemgewoon maar aan de kook met het avondeten, maar volgens mij volgt er ook nog een apart recept, waar ik ingredienten voor moet halen. Er moet ook nog een stripverhaal gemaakt worden en een film gekeken worden over Mozes. -O-

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:15

Het valt me op dat vooral de basisscholen een bult werk geven.....misschien aangeven dat het onrealistisch is? Ik geef les op de middelbare en geef niet meer mee dan anders. Plus ik let erop dat ze voldoende instructie krijgen om het werk zelfstandig te kunnen maken. Ik krijg juist mailtjes van ouders dat ze zo snel klaar zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:23

Zonnetje81 schreef:
Het valt me op dat vooral de basisscholen een bult werk geven.....misschien aangeven dat het onrealistisch is? Ik geef les op de middelbare en geef niet meer mee dan anders. Plus ik let erop dat ze voldoende instructie krijgen om het werk zelfstandig te kunnen maken. Ik krijg juist mailtjes van ouders dat ze zo snel klaar zijn.

Ik denk dat je op de basisschool de basisvaardigheden moet blijven oefenen. Ze krijgen geen nieuwe stof mee. Maar dan nog kunnen ze wel iets selectiever aanbieden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:25

Ik vraag me af of het geen gevolgen heeft als een kind dadelijk 2 maanden helemaal geen contact heeft met andere kinderen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:28

Sizzle schreef:
Ik vraag me af of het geen gevolgen heeft als een kind dadelijk 2 maanden helemaal geen contact heeft met andere kinderen.

Wij wonen buitenaf, maar hier mogen ze onder 12 nog wel buitenspelen. Dat doet hij met 2 vaste vriendjes. Kinderen zijn heel flex, dus zelfs paar weken minder kinderen zouden ze moeten kunnen hebben. Ik maak mij alleen wel echt zorgen over probleem gezinnen of gezinnen met een zorgenkindje. Dat moet echt mega zwaar zijn voor kind en/of ouders. Dan mag ik eigenlijk niet klagen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:34

In de zomervakantie hebben ze toch ook niet altijd contact met anderen? Sommige mensen gaan niet op vakantie terwijl anderen wel weg zijn. Ik had juist in de zomervakanties altijd het alleen gevoel als mijn vriendjes op vakantie waren.