Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:40

Germie , daar waar schaarste is gaan prijzen omhoog. Zie je overal, wanneer iedereen ging duiken gingen de prijzen van de beschikbare plekken ook omhoog. Alles waar schaarste aan is word duurder, helaas. Huizen, slechte oogst van hooi, noem maar op , nu is de oorzaak Corona maar er zijn honderden andere voorbeelden te vinden .

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:47

bigone schreef:
Germie , daar waar schaarste is gaan prijzen omhoog. Zie je overal, wanneer iedereen ging duiken gingen de prijzen van de beschikbare plekken ook omhoog. Alles waar schaarste aan is word duurder, helaas. Huizen, slechte oogst van hooi, noem maar op , nu is de oorzaak Corona maar er zijn honderden andere voorbeelden te vinden .

Dat klopt. Maar dit is dus gerelateerd aan corona, daarom genoemd.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:54

germie schreef:
De volgende prijsstijging, mogelijk maar tijdelijk, maar wel duidelijk door corona. De prijs van een webcam:
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a49893c0/

Tja, kwestie van vraag en aanbod :)
De afhaal/bezorgmaaltijden zijn hier ineens flink in prijs gedaald en in kwaliteit gestegen!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 16:14

germie schreef:
bigone schreef:

Dat klopt. Maar dit is dus gerelateerd aan corona, daarom genoemd.

Dat ze die dingen nog verkopen joh.. bijna alle laptops en telefoons hebben er tegenwoordig wel een ingebouwd toch..? :')

Hier in de winkels valt het me nog alles mee. Bij plantenwinkels (zoals ranzijn en intratuin) was het nog aardig druk. Zelfs in het centrum bij de kledingwinkels leek het nog vrij normaal. Zijn wel flink wat maatregelen getroffen. Bijna overal staan bewakers een Corona praatje te houden en handen te ontsmetten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 00:40

Mijn branche ligt volledig stil, met het gevolg dat het eerste bedrijf met meer dan twintig man failliet is verklaard. De branche is best klein dus ik maak me grote zorgen of mijn werk het hoofd boven water kan houden. Ik weet dat als dit weer voorbij is m'n branche wel onmisbaar is maar dan moet je het wel redden tot die tijd. Ik maak me er heel veel zorgen om.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:34

Hoe zit het eigenlijk met buffers / voorzieningen / spaargeld en economie? Gisteren op de radio hoorde ik dat in Engeland easyJet eerst miljoenen uitkeerde aan de aandeelhouders en vervolgens aanklopt bij de regering en alvast ontslagen aankondigt.

Ook verbaasd het mij dat de horeca al bij vooraankondiging (van toen 2 weken sluiten) een claim deponeert van 5,1 miljard voor een waardoor ook andere bedrijven massaal in paniek raken.
De drank en meubels bederven toch niet en veel andere zaken worden vers aangekocht? Bij mijn weten hebben seizoenskrachten met een 0-uren contract en veel panden in eigen beheer Bv zijn gestopt die aan hun eigen horeca bv verhuurd worden.

Punt is dat hier de horeca enorm gesteund wordt door vaste klanten en het personeel meedenkt. Zij vinden ook dat er eerst inoplossingen gedacht moet worden en niet meteen geleund of gepamperd door overheid.

Mijn vraag is dan hoezo dan geen buffer aanspreken? Zijn jullie niet verbaasd dat er meteen bij de eerste tekenen al zo op de staatskas wordt gedrukt dat ze het al voor een maand al niet konden uitzingen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 08:36

Qerty schreef:
germie schreef:
De volgende prijsstijging, mogelijk maar tijdelijk, maar wel duidelijk door corona. De prijs van een webcam:
https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a49893c0/

Tja, kwestie van vraag en aanbod :)
De afhaal/bezorgmaaltijden zijn hier ineens flink in prijs gedaald en in kwaliteit gestegen!

In mijn dorp geen thuisbezorgd.nl helaas.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:39

moonsparkle schreef:
Mijn branche ligt volledig stil, met het gevolg dat het eerste bedrijf met meer dan twintig man failliet is verklaard. De branche is best klein dus ik maak me grote zorgen of mijn werk het hoofd boven water kan houden. Ik weet dat als dit weer voorbij is m'n branche wel onmisbaar is maar dan moet je het wel redden tot die tijd. Ik maak me er heel veel zorgen om.

Wat is bij jou "mijn branche". ?! Mag je die niet noemen op bokt ?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:42

@grace in de media hoor ik veel over bedrijven en zzpers zonder buffer. Ik begrijp dat ergens niet helemaal. Als gezin heb je toch (waar mogelijk) hopelijk al wel een buffer voor de eerste (2/3) maanden? Als bedrijf helemaal. Zeker als zzp’er weet je dat je mindere maanden kunt draaien, dus zou je imo waar mogelijk moeten sparen. Je moet je tenslotte indekken voor de momenten dat het minder gaat.. Het zijn zeer gunstige jaren geweest, dus je zou zeggen dat daar wel de gelegenheid toe was.

Ik ben wel benieuwd wat er gedaan gaat worden aan fraudeurs. Enerzijds natuurlijk mooi dat de regeling er is, maar ook wel enorm fraudegevoelig helaas.. begreep dat de criminaliteit zich daar nu deels ook op richt momenteel.

Edit; ik mag toch verdorie hopen dat EasyJet niets kreeg? >;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:46

Echwel schreef:
Bij mijn nichtje in Geneve is het inkomen weggevallen, daar krijg je geen uitkering dus als het langer duurt dan 1 juni staat ze op straat.

Is ze ZZPer dan?
Zwitserland doet normaal gesproken 2 jaar uitkering en daarna bijstand als je gewoon je sociale belastingen betaald hebt. Zelfde als in NL eigenlijk, maar een langere werkeloosheidsuitkering.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:48

Als ik hier in de omgeving kijk, na de vorige crisis zijn er heel veel jongeren voor zichzelf begonnen in de bouw. Dan werden ze in de crisis nasleep ingehuurd en daarna hadden ze werk genoeg. Maar bijna geen 1 die spaarde voor pensioen, die zich verzekerden voor arbeidsongeschiktheid en ook geen echte buffer opbouwden. Er werden spullen gekocht voor het werk en verder werd er vooral een hoog salaris aan zichzelf betaald. In 3 jaar bijvoorbeeld ook 3 auto's voor het bedrijf kopen, elke keer een nieuwe. Die spaarden bijvoorbeeld voor een vakantie en geen buffer voor het bedrijf of zichzelf. Sommige kwamen in de problemen vanwege belasting, andere konden zo schuiven dat ze dat wel hadden liggen, maar die goede jaren hebben ze vooral van genoten en niet perse voorbereid op een nieuwe crisis.

Heel slecht en ik heb het niet over een handvol, maar meer, waarvan ik het van zo'n 5 tot 10 zeker weet omdat ik daar heel goed mee omging of geholpen heb met administratie als ze iets niet snapten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:52

miramii schreef:
Ik ben wel benieuwd wat er gedaan gaat worden aan fraudeurs. Enerzijds natuurlijk mooi dat de regeling er is, maar ook wel enorm fraudegevoelig helaas.. begreep dat de criminaliteit zich daar nu deels ook op richt momenteel.

Ik was net aan het lezen en het enige wat er staat is dat je bijvoorbeeld wel voor maart ingeschreven moest staan bij de KvK en een paar zulk soort regels. Maar dat ze er ook op vertrouwen dat mensen het aanvragen als het echt nodig is. Dus als je als zzper nog wel wat inkomsten hebt liever wachten zodat degene die echt 0 binnenkrijgen eerst geholpen kunnen worden.

Ook nu de vermogenscheck en partner niet meer meetellen kunnen dus ook mensen alles aanvragen die het niet echt nodig hebben. Je mag dus een buffer hebben en een flinke ook en alsnog een aanvraag doen. Partner mag een enorm salaris hebben en er wordt niet naar gekeken.

Belastingen kan je uitstel voor aanvragen, dat is wel prettig.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:53

Sizzle schreef:
Echwel schreef:
Bij mijn nichtje in Geneve is het inkomen weggevallen, daar krijg je geen uitkering dus als het langer duurt dan 1 juni staat ze op straat.

Is ze ZZPer dan?
Zwitserland doet normaal gesproken 2 jaar uitkering en daarna bijstand als je gewoon je sociale belastingen betaald hebt. Zelfde als in NL eigenlijk, maar een langere werkeloosheidsuitkering.

Ze heeft een hele kleine uitkering vanwege een ernstig auto-ongeluk.
Dus doet ze naschoolse opvang erbij en dat ligt stil.
Maar als je de huur zorgverzekering , plus een studerende dochter bij elkaar optelt is dat meer dan een gemiddeld maandinkomen hier..

Het is daar bizar duur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:57

I know, ik woon er ook. Maar het duur is normaal gesproken in verhouding tenzij he dus een bij inkomsten hebt waar je geen sociale lasten over betaald.
Studerende dochter zal dan even wat moeten bij verdienen ben ik bang. Dat is in NL niet veel anders als je in de bijstand zit.
In ieder land ben je als kleine beginnende zelfstandige nu gewoon echt de zak -O-
(Behalve als je in de IT zit dan)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:04

MyWishMax schreef:
miramii schreef:

Ik was net aan het lezen en het enige wat er staat is dat je bijvoorbeeld wel voor maart ingeschreven moest staan bij de KvK en een paar zulk soort regels. Maar dat ze er ook op vertrouwen dat mensen het aanvragen als het echt nodig is. Dus als je als zzper nog wel wat inkomsten hebt liever wachten zodat degene die echt 0 binnenkrijgen eerst geholpen kunnen worden.

Ook nu de vermogenscheck en partner niet meer meetellen kunnen dus ook mensen alles aanvragen die het niet echt nodig hebben. Je mag dus een buffer hebben en een flinke ook en alsnog een aanvraag doen. Partner mag een enorm salaris hebben en er wordt niet naar gekeken.

Belastingen kan je uitstel voor aanvragen, dat is wel prettig.

Iets zegt me dat die gunfactor niet bijzonder hoog is als het om geld gaat.. de regeling is wel begrijpelijk, want door wel op dit soort dingen te controleren zouden ze mensen nooit snel genoeg kunnen helpen. Nadeel is dus dat half Nederland dit kan doen, ongeacht of je het nodig hebt.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:33

miramii schreef:
@grace in de media hoor ik veel over bedrijven en zzpers zonder buffer. Ik begrijp dat ergens niet helemaal. Als gezin heb je toch (waar mogelijk) hopelijk al wel een buffer voor de eerste (2/3) maanden? Als bedrijf helemaal. Zeker als zzp’er weet je dat je mindere maanden kunt draaien, dus zou je imo waar mogelijk moeten sparen. Je moet je tenslotte indekken voor de momenten dat het minder gaat.. Het zijn zeer gunstige jaren geweest, dus je zou zeggen dat daar wel de gelegenheid toe was.

Voor grotere bedrijven zou ik dat wel denken en voor mensen die al jaren zelfstandige zijn ook.
Maar er zijn ook altijd veel kleine beginners en iedereen weet dat de eerste jaren als zelfstandige gewoon heel hard werken is voor weinig winst.
Ik ben zelf nog maar een jaar bezig als zelfstandig architect, maar ik werk maar voor 1 kantoor, aangezien ik te weinig ervaring heb voor eigen projecten en door de geringe ervaring ook heel laag inkomen. Mijn vriend en ik gingen nu net gaan beginnen aan een soort pensioensparen, omdat ons inkomen voldoende omhoog is gegaan om dat te kunnen doen, gewaarborgd inkomen kan ik gewoonweg nog niet betalen en vorig jaar lukte zelfs dat pensioensparen nog niet. Dusja, we waren volop aan het proberen een buffer op te bouwen, maar hebben gewoon de tijd en de kans nog niet gehad. Als het nu zo ver komt, moeten wij onze persoonlijke spaarcenten (waarvan 90% nog van onze ouders komt) gaan aanspreken om te kunnen overleven. Ik ben gelukkig wel zo slim geweest om elke maand netjes opzij te zetten wat ik aan sociale lasten en belastingen moet, waardoor ik daarmee ook nog niet meteen in de problemen kom.
Het is als startende zelfstandige gewoon echt niet makkelijk om meteen die buffer in te bouwen, dat lukt pas na een aantal jaren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:38

Daarbij als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt met meerdere huurpanden, personeel (fijn die 90% maar dan moet je nog steeds geld betalen) en je hebt 0 aan inkomsten dan kan het heel snel heel hard gaan.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:49

Als ik de regelingen goed begrijp krijg je als zzp'er een aanvulling op je inkomen tot max 1050 pp. En als bedrijf in de door de overheid aangewezen sectoren 4000 euro, daarvoor moet je wel kunnen aantonen dat je 4000 euro aan kosten hebt.
Er zal vast misbruik van gemaakt gaan worden, maar m.i. bieden deze regelingen weinig ruimte voor fraude van grote bedragen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:53

Ik moet die aanvulling voor zzpers ook nog uitzoeken, als je normaal per opdracht die een paar weken loopt betaalt krijgt hoe kijken ze dan naar die aanvulling?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:59

Fraude voor de aanvulling wordt bemoeilijkt doordat er een controle op basis van het KVK-nummer uitgevoerd wordt. Veel sectoren zijn uitgezonderd.

Voor de ZZP-ers. Onderaan de pagina van de volgende link kan je je KVK-nummer invoeren om te controleren of je recht hebt op Tegemoetkoming schade COVID-19:

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financie ... e-covid-19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:01

GraceZarif schreef:
Hoe zit het eigenlijk met buffers / voorzieningen / spaargeld en economie? Gisteren op de radio hoorde ik dat in Engeland easyJet eerst miljoenen uitkeerde aan de aandeelhouders en vervolgens aanklopt bij de regering en alvast ontslagen aankondigt.

Ik las gisteren dat TUI 1.8 miljard krijgt van de duitse regering, maar dat terwijl die lening bij de duitse overheid uitstaat, zij geen uitbetalingen mogen doen aan aandeelhouders.

Dus het gaat overal anders.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:09

helaas, ik val als zzp-er dus buiten de boot door de eis van minimaal 1225 uur gewerkt. Ik ben net een jaar bezig en red die ureneis niet :( Je kunt toch ook een percentage geven adh van de gewerkte uren?

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 11:50

Het is als startende zelfstandige gewoon echt niet makkelijk om meteen die buffer in te bouwen, dat lukt pas na een aantal jaren.[/quote]

Helemaal mee eens. Het moeilijke in de fase van startende ondernemingen is dat de kvk en banken ook teveel meedenken, weer een klein voorbeeld:

Horecazaak wordt overgenomen. Goodwill (naam) en A-lokatie worden in de waardebepaling meegenomen.
In ‘vroegahre’ tijden keken banken kritisch naar dit soort wassen neuzen.

Vervolgens wil de nieuwe eigenaar het bestaande interieur eruit om het naar eigen smaak inrichten. Wordt dit geld eerst verdiend en na een jaar bekeken of het te financieren is met de behaalde omzet? Nee hoor de banken geven daar ook nog een extra lening voor.

De adviesfunctie van banken en kvk mogen ook wel aangescherpt worden want om dit soort kosten terug te verdienen met koffie en maaltijden naast de personeelskosten, huur en verzekeringen valt echt niet mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:09

Mijn bedrijf valt ook niet onder de tegemoetkoming, terwijl wij gewoon aan kunnen tonen hoeveel kosten we hebben per maand, hoeveel verlies we hebben geleden in geld en geschatte nieuwe klanten per week (want voor de crisis kwamen we om in het werk), maar helaas staat onze SBI code er niet bij. Wellicht komt dat nog.
Wij kunnen alle financiele steun heel goed gebruiken.
Opzich was er een buffer voor 1 maand. Meer was er gewoon nog niet gespaard ivm hoge maandelijkse kosten. Echter ging ik in Januari investeren voor de aanleg van onze eigen paddock paradise. Toen kreeg ik nog helemaal niks mee van het coronavirus. En toen het half maart hier kwam, was ik zo goed als klaar met alles.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 15:09

Enerzijds begrijp ik dat, maar vanwaar al investeren als je dus nog geen buffer hebt? En uiteraard begrijp ik dat een net gestart bedrijf het zwaarder heeft en daardoor minder mogelijkheden heeft gehad tot het opvouwen van die buffer. Daarbij; je geeft zelf al aan dat je actief bezig bent met het opbouwen van een buffer.

Persoonlijk ken ik sowieso vier zzp bedrijven die al 4/5 jaar lopen en nu in de problemen zitten. Na drie weken.. en van al deze vier kan ik garanderen dat ze de afgelopen behoorlijke vakanties hebben gehad en verbouwingen in huis. Helemaal top als dat kan, wel bijzonder dat ze er dan nu tegenaanlopen geen buffer voor dit soort periodes te hebben.

@grace ook die is dubbel inderdaad. Het maakt het makkelijker om te starten, maar problematischer voor dit soort periodes.