Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:10

Klopt. Ik kan me wel voorstellen dat er een coulance regeling komt, dus dat de maanden dat de scholen dicht waren aan het eind van je reisrecht kunnen worden geplakt omdat je er nu toch geen gebruik van maakt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:14

Magrathea schreef:
Klopt. Ik kan me wel voorstellen dat er een coulance regeling komt, dus dat de maanden dat de scholen dicht waren aan het eind van je reisrecht kunnen worden geplakt omdat je er nu toch geen gebruik van maakt

Mhwa daar zou ik niet teveel op hopen/vanuit gaan. De overheid kennende. :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:25

Ik krijg ook geen coulance nu ik mijn dure maandabonnement niet gebruik

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:28

purny schreef:

Ik heb mijn Traject Vrij gratis en voor niks omgezet in een NS Flex van €0 per maand.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:29

Purny, ik kon mijn HTM jaarabonnement zonder problemen stopzetten, moest er alleen voor naar de servicebalie. Heb jij een ander abonnement misschien? Anders even bellen met de HTM?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 18:46

Ik krijg op mijn werk ook veel annuleringen voor vervoers abonnementen. Wij kunnen ze niet stop zetten en moeten reizigers doorverwijzen naar de betreffende vervoerder. Echt super veel mensen worden boos omdat wij ze niet kunnen helpen met het stoppen van het abonnement :roll:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:20

Foaly schreef:
Purny, ik kon mijn HTM jaarabonnement zonder problemen stopzetten, moest er alleen voor naar de servicebalie. Heb jij een ander abonnement misschien? Anders even bellen met de HTM?

Als ik volgende maand nog thuis moet zitten zal ik eens langs de balie gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:23

Hilli schreef:
purny schreef:

Ik heb mijn Traject Vrij gratis en voor niks omgezet in een NS Flex van €0 per maand.

Ik ook! Was zo gebeurd.

Het verschil met studentenov is natuurlijk dat je daarbij geen invloed hebt op wanneer het geldig is, daarnaast is de hele reden dat studenten in het algemeen minder geld hebben om te reizen en dat zou een student in de eindfase van hun studie erg in de problemen kunnen brengen.
Vind het niet zo goed te vergelijken

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:55

Hilli schreef:
purny schreef:

Serieus? Dat klinkt goed. Ik dacht dat traject vrij niet kon met NS flex. Toch nog eens kijken naar de mogelijkheden dan :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:54

Volgens mij is het feit dat het wel kan de coulance van de NS. Ik had eigenlijk ook een nog niet opzegbaar abonnement, maar kon het dus wel gewoon aanpassen. Aanpassing via MijnNS gedaan, je moet alleen wel even langs een kaartautomaat of een ander OVkastje waar je bestellingen op kunt halen om het definitief te maken.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:04

Hilli schreef:
Volgens mij is het feit dat het wel kan de coulance van de NS. Ik had eigenlijk ook een nog niet opzegbaar abonnement, maar kon het dus wel gewoon aanpassen. Aanpassing via MijnNS gedaan, je moet alleen wel even langs een kaartautomaat of een ander OVkastje waar je bestellingen op kunt halen om het definitief te maken.

Hoe heb je dit gedaan dan? Ik zie NS flex echt nergens als optie namelijk?

Edit: ik snap het al. Alleen traject vrij is nog geen optie bij NS flex. Dus als ik straks wel weer moet reizen zou ik dan een nieuw jaarabo moeten aanschaffen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:07

SimoneeM schreef:
Hilli schreef:

Edit: ik snap het al. Alleen traject vrij is nog geen optie bij NS flex. Dus als ik straks wel weer moet reizen zou ik dan een nieuw jaarabo moeten aanschaffen.

Ah, dat wist ik niet.
Ik weet niet wat je normale tarief is maar misschien is flex met altijd vrij het wel waard, al is het voor tijdelijk. Je zou het bijvoorbeeld uit kunnen zetten tijdens je vakantie.
Hangt van je afstand af natuurlijk en of je prive ook nog wel eens met de trein gaat, maar het kan het waard zijn om dat sommetje even te maken

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:25

Magrathea schreef:
SimoneeM schreef:

Ah, dat wist ik niet.
Ik weet niet wat je normale tarief is maar misschien is flex met altijd vrij het wel waard, al is het voor tijdelijk. Je zou het bijvoorbeeld uit kunnen zetten tijdens je vakantie.
Hangt van je afstand af natuurlijk en of je prive ook nog wel eens met de trein gaat, maar het kan het waard zijn om dat sommetje even te maken

Nee helaas. Maar heb alsnog nu NS flex genomen. Ik sluit dan gewoon weer een nieuw Traject Vrij abo af als t weer nodig is. Kan zomaar nog even duren. En eind vh jaar komt er wel traject vrij voor NS flex en gaat alles sws over, dus dat zal wel goedkomen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:43

__Sannne schreef:
Magrathea schreef:

Mhwa daar zou ik niet teveel op hopen/vanuit gaan. De overheid kennende. :')

https://www.ad.nl/politiek/studenten-mo ... ~a91747bd/ !

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:34

SimoneeM schreef:
Magrathea schreef:
Ah, dat wist ik niet.

Nee helaas. Maar heb alsnog nu NS flex genomen. Ik sluit dan gewoon weer een nieuw Traject Vrij abo af als t weer nodig is. Kan zomaar nog even duren. En eind vh jaar komt er wel traject vrij voor NS flex en gaat alles sws over, dus dat zal wel goedkomen :)

SimoneeM, heb je dan je traject vrij nu opgezegd en NS flex zonder abonnement genomen? Ik zit er ook mee te stoeien nu. Misschien dadelijk NS maar even bellen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:51

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:58

leeslampje schreef:
SimoneeM schreef:

SimoneeM, heb je dan je traject vrij nu opgezegd en NS flex zonder abonnement genomen? Ik zit er ook mee te stoeien nu. Misschien dadelijk NS maar even bellen.

Yes klopt. Abonnement wijzigen geklikt op mijnNS. En dan naar Flex, zonder abonnement.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:01

Dat heb ik ook gedaan :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:04

SindyKaya schreef:
Magrathea schreef:

Zag op een andere nieuws site dat het wederom weer alleen voor hbo en wo telt. Lekker dan, ns :roll:

Eh, heb je het artikel gelezen?
Ten eerste, de NS is niet degene die het studenten OV voorziet. Ten tweede hebben MBO'ers sowieso al veel langer OV-recht dan HBO'ers en WO'ers. (Viel er bijna van mijn stoel van := het WO heeft 5 jaar, in mijn geval exact de duur van mijn studie als ik die nominaal had afgerond :o )
Dus eh nee ik vind het niet zo raar dat er (nog!) geen verlenging is voor het MBO.

Edit: sorry dit klopt niet helemaal, voor het WO krijg je 6 jaar. Nog steeds niet echt in verhouding in mijn ogen, maar iets meer dan ik dacht dus :j

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:01

Magrathea schreef:
Ten eerste, de NS is niet degene die het studenten OV voorziet. Ten tweede hebben MBO'ers sowieso al veel langer OV-recht dan HBO'ers en WO'ers. (Viel er bijna van mijn stoel van := het WO heeft 5 jaar, in mijn geval exact de duur van mijn studie als ik die nominaal had afgerond :o )
Dus eh nee ik vind het niet zo raar dat er (nog!) geen verlenging is voor het MBO.

Edit: sorry dit klopt niet helemaal, voor het WO krijg je 6 jaar. Nog steeds niet echt in verhouding in mijn ogen, maar iets meer dan ik dacht dus :j

WO 6 jaar? -O- Ik moet eind sept na 5 jaar gewoon gaan betalen. Dus ik ben heel blij met deze oplossing, nu hoef ik pas in januari zelf gaan betalen in plaats van dus 3 maanden eerder *\o/* (Eerst twee jaar HBO gedaan; toen naar de universiteit; hier doe ik helaas 1 jaar langer over dan gepland. En dit laatste jaar heb ik dus geen studentenreisproduct meer.)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:15

Je recht op studentenreisproduct is de nominale duur van je studie + 1 jaar.

Dus als jij een HBO opleiding doet die 4 jaar duurt, heb je max 5 jaar recht op het studentenreisproduct.
Doe jij een WO studie; 3 jaar bachelor met bijvoorbeeld een 2 jarige master, dan heb je recht op max 6 jaar studentenreisproduct.

Vind het heel coulant van ze dat ze hem verlengen, had ik niet verwacht. :)

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:24

Ik vind het ook super netjes. Scheelt me lekker wat geld <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:24

Kunnen we misschien weer on-topic?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:38

MarJon schreef:
Magrathea schreef:

WO 6 jaar? -O- Ik moet eind sept na 5 jaar gewoon gaan betalen. Dus ik ben heel blij met deze oplossing, nu hoef ik pas in januari zelf gaan betalen in plaats van dus 3 maanden eerder *\o/* (Eerst twee jaar HBO gedaan; toen naar de universiteit; hier doe ik helaas 1 jaar langer over dan gepland. En dit laatste jaar heb ik dus geen studentenreisproduct meer.)

:o? Ik dacht dat ik 6 jaar heb gehad.
Maar goed, ik heb een super rare studieloopbaan gehad dus er klopt hier sowieso niks := en volgens mij heb ik nog extra OV maanden gekregen vanwege ADD. Negeer dus maar wat ik erover zei :o?
ik heb het even opgezocht, en het is (nu) inderdaad 5 jaar. Oók raar trouwens want er zijn 1 en 2-jarige masters, in het geval van de 2 jarige master heb je dus geen enkele uitloopmogelijkheid, wat OV reisproduct betreft. Niet helemaal eerlijk.

Nou ja het punt was dus dat het niet zo gek is dat het MBO (nog) geen OV-kaart verlenging krijgt, daar is het sowieso al heel ruim geregeld namelijk.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 14:44

Jawel, in het geval van een tweejarige master heb je gewoon recht op een extra jaar studentenreisproduct. Mits je hiervoor voltijd ingeschreven staat en de nominale duur ook daadwerkelijk 2 jaar is.