Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:01

Even een ander vraagje tussendoor, heeft iemand hier menstruatiepads? Waar heb je ze gekocht? Ik vind het zo ongelofelijk duur!
Zijn er ook mensen die ze zelf hebben gemaakt?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 10:05

Ja, die heb ik en gebruik ik voor de lichtere dagen (zware dagen gebruik ik een cup). Ooit gekocht bijKaatje Katoen. Waren toen best prijzig, maar gaan ook alweer een jaar of 8 mee, zal ze er inmiddels wel uit hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 10:15

Ik heb er een aantal, zowel de inlegkruisjes als de grotere pads. Ik heb ze via AliExpress, een heel stuk goedkoper en het zijn precies dezelfde als een aantal van de pads die in Nederland worden aangeboden.
Ik wil uiteindelijk helemaal van het gewone maandverband/tampons af, en heb zelf eigenlijk bijna alleen lichte dagen, dus een cup lijkt me dan niet fijn, en de pads zijn ideaal. Lekt totaal niet, zit best comfortabel en het neemt heel veel op. Alleen het schoonmaken is natuurlijk een beetje 'vervelend'. Ik heb ze eerst telkens in een emmer water gelegd en daarna samen in de was, maar ik vond dat de was er muf door ging ruiken, dus sindsdien spoel ik ze gewoon direct of dezelfde dag op de hand uit, en dat werkt perfect.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:35

Cup is juist ook fijn voor lichte dagen, minitampons waren teveel en dat is niet leuk. Cup geeft geen problemen met weinig inhoud, want geen absorptie nodig die uitnemen stuk prettiger maakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:44

8nnemiek schreef:
Ik heb er een aantal, zowel de inlegkruisjes als de grotere pads. Ik heb ze via AliExpress, een heel stuk goedkoper en het zijn precies dezelfde als een aantal van de pads die in Nederland worden aangeboden.
Ik wil uiteindelijk helemaal van het gewone maandverband/tampons af, en heb zelf eigenlijk bijna alleen lichte dagen, dus een cup lijkt me dan niet fijn, en de pads zijn ideaal. Lekt totaal niet, zit best comfortabel en het neemt heel veel op. Alleen het schoonmaken is natuurlijk een beetje 'vervelend'. Ik heb ze eerst telkens in een emmer water gelegd en daarna samen in de was, maar ik vond dat de was er muf door ging ruiken, dus sindsdien spoel ik ze gewoon direct of dezelfde dag op de hand uit, en dat werkt perfect.

Leuk, alleen via Ali is niet bepaald duurzaam... :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 12:47

8nnemiek schreef:

Ja en daar zit precies mijn dilemma, Ali express komt uit China! En ze slopen hele regenwouden voor aanleg van havens om al die meuk uit china etc hierheen te vervoeren. Dus ik wil dat niet. Maar ook niet een NL bedrijf die ze daarvandaan haalt en dan hier verkoopt met nog eens 3x de prijs erbovenop.
Volgens mij zit er niks anders op dan ze zelf te gaan maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-19 13:03

Klopt inderdaad, maar wat je al zegt, bijna alles wat je hier koopt komt uit China, je komt er bijna niet onderuit -O-
Zelf maken is een goede optie, al komt de stof dan vaak alsnog uit verre landen.
Koop je stof die in NL is gefabriceerd, dan komt het katoen weer van ver.. Het is zo lastig om écht lokaal geproduceerde producten te vinden..

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:06

Ik heb niet meer alle pagina's doorgelezen dus wellicht is het al genoemd maar ik heb sinds dit weekend food huggers. Het zijn siliconen hoesjes die je dus als pot deksel kunt gebruiken of om een stuk groente/fruit af te sluiten. Ideaal, heb ze nu 3 dagen en alle 4 al meerdere keren gebruikt!

Edit: Als vervanging van plastic folie dus

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:12

Mijn lichaam kan helaas niet over cups. Ik heb net zo lang zulke zware krampen totdat ik hem eruit haal. Erg veel merken en types gebruikt, maar helaas.

Ik heb nu nog wel de standaard dingen, meer omdat het idee mij nog niet aan staat om te gaan wassen op de meest zware dagen (dan moet ik al tampons om het uur wisselen).

Wel heb ik al lange tijd wasbare gezichtsdoekjes en wattenstaafjes, ideaal.

Vliegen heb ik nog nooit gedaan. Vliegentuigen eten je op en zijn derhalve levensgevaarlijk, mij niet gezien. :')

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:18

@magda: wat voor wasbare wattenstaafjes heb jij?

Maandverband heb ik ook naar gekeken om zelf te maken. Moet lukken,zal me er weer eens in verdiepen. Liep tien vast op het waterdichte, plastic deel.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:27

Sting schreef:

Maandverband heb ik ook naar gekeken om zelf te maken. Moet lukken,zal me er weer eens in verdiepen. Liep tien vast op het waterdichte, plastic deel.

Ja dat vind ik ook een moeilijk verhaal, het laagje Pull wat ze gebruiken, of fleece... weer plastic, maar als je het vergelijkt met alle vebruik bij normaal maandverband.... en van Yoni hebben ze afbreekbaar plastic gebruikt en bio katoen..... tja.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 17:30

Sting schreef:

Dat is een groot raadsel helaas. Ik heb ze vorig jaar op een fair gekocht, bamboo stokje en die watjes kun je er af halen en zodoende wassen in bijbehorend zakje, maar ik weet het merk niet meer. Er staat ook geen merk op en laat staan dat ik nog weet bij welke fair en stand. -O-
Was iets Zweeds dat weet ik nog wel.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 07:51

Helaas magda! Bedankt voor je reactie.

Wat betreft de waterdichte laag in de wasbare verbanden, dat maakt me niet zoveel uit als dat wat vervuilend zou zijn. Het is sowieso een stuk beter dan steeds weggooien. Ik kan alleen niet zo goed vinden waar ik kleinere hoeveelheden kan krijgen zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:05

Sting schreef:
Helaas magda! Bedankt voor je reactie.

Wat betreft de waterdichte laag in de wasbare verbanden, dat maakt me niet zoveel uit als dat wat vervuilend zou zijn. Het is sowieso een stuk beter dan steeds weggooien. Ik kan alleen niet zo goed vinden waar ik kleinere hoeveelheden kan krijgen zonder gelijk de hoofdprijs te betalen.

Wat met een (waterdichte) matrasbeschermer? Ik heb daar ooit zelf een tussenhoes van gemaakt voor een hondenkussen, zodat ik de vulling niet hoefde te wassen.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:51

Ja, met zoiets zat ik ook al in mijn hoofd. En dan zelfs nog liever een waterdichte (hoofd)kussenhoes.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 12:55

Pul kun je de meter gewoon krijgen bij de stoffenverkopers
Word ook gebruikt in katoenen/wasbare luiers (waterdichte all in ones en zo )
Heb er ooit eens luiers van gemaakt voor een vriendin haar kleine
Lijkt mij bijna de makkelijkste oplossing

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:16

Sonja_vR schreef:
Pul kun je de meter gewoon krijgen bij de stoffenverkopers
Word ook gebruikt in katoenen/wasbare luiers (waterdichte all in ones en zo )
Heb er ooit eens luiers van gemaakt voor een vriendin haar kleine
Lijkt mij bijna de makkelijkste oplossing

Ja alleen nog steeds geen zin om achter de naaimachine te kruipen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 13:17

Herkenbaar :')
Heb hier nog een stapeltje projectjes liggen
Maar zo geen zin

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:13

Ik krijg binnenkort een mirena spiraaltje en hoop dan geheel van de hygiëneartikelen af te kunnen stappen :=

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:04

Voor degene die katoenen maandverband zochten: ik kwam ze net toevallig tegen op de website van www.zozero.nl, staan trouwens wel meer plastic vrije en duurzame artikelen! :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:15

Picassox schreef:
Voor degene die katoenen maandverband zochten: ik kwam ze net toevallig tegen op de website van http://www.zozero.nl, staan trouwens wel meer plastic vrije en duurzame artikelen! :)

Zo duur....17,50 per pad. Ik ga wel achter de naaimachine zitten.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:20

Oeh, dat had ik dan weer niet gezien :=

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 08:21

Ik ging net eens opzoeken waar de dichtsbijzijnde verpakkingsvrije winkel was. Ja gadver, dat is toch wel een eindje :(

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:07

Laurievc schreef:
Ik ging net eens opzoeken waar de dichtsbijzijnde verpakkingsvrije winkel was. Ja gadver, dat is toch wel een eindje :(

Zitten er geen in Antwerpen? In Mechelen weet ik dat er eentje zit!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:16

Laulitz schreef:
Laurievc schreef:

Zitten er geen in Antwerpen? In Mechelen weet ik dat er eentje zit!

Ja Antwerpen inderdaad wel eentje, maar daar ben ik ook bijna 45 min naar onderweg :+ Zag wel dat ik een dorp passeer op weg naar werk.. Misschien dat ik eens kan kijken om daarheen te gaan...