Relatieproblemen... Graag advies.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:42

Citaat:
Het is niet echt dat ik nog twijfels heb. Als ik het er met vriendinnen over heb is het zo klaar als een klontje: mijn liefdesgevoelens zijn weg en komen niet meer terug. Neemt niet weg dat hij de enige is in mijn leven (afgezien van familie) die ik al langer dan tien jaar ken.. Dus dat draadje doorknippen blijf ik lastig vinden. Het is niet zozeer of, maar eerder wanneer ik het ga doen. Ik ben Koningin Uitstel wat dat betreft. Kan mezelf héél goed wijsmaken dat ik prima nog zo even doorkan.

Ik kan daar maar weinig begrip voor opbrengen, ik vind dat ook echt niet eerlijk naar je vriend toe -O-
Als dit tekenend is voor jullie relatie dan verdienen jullie elkaar ook wel echt. Hij is een lamlul en jij laat hem bungelen.
Waar is je zelfrespect. ik zou zeggen ga het zoeken en als je het hebt gevonden geef jezelf dan een schop ipv hier en bij iedereen die het horen wil (behalve je vriend :roll: ) door te miepen. Of je kiest voor een relatie of je kiest voor verbreken, maar hier en bij vriendinnen klagen maar ondertussen het gewoon maar een beetje op zijn beloop laten is ook wel een beetje slap vind je niet?

Dus koningin Uitstel, dit is vast niet wat je horen wil, ik betwijfel of je er iets mee gaat doen maar ik kon dit toch echt ook niet meer voor me houden ~~}>

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:08

Rake woorden JK! En ook het blijven zitten in de wachtkamer van je leven is een duidelijke vraag waar je het antwoord wel op weet.

Je leeft maar één keer. En dit leven heeft een deadline. Iedere dag wordt je leven korter. Geniet daarom bewust. Doe de dingen die je leuk vindt. Leef bewust. Maak bewust keuzes om dat leven op de mooiste manier te leven. Voor je het weet is er een dag, week, maand, jaar, decennium voorbij zonder al het moois wat het leven je heeft te bieden. Omdat jij geen knopen doorhakt en alles uitstelt. Zonde!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:13

justkid schreef:
Citaat:
Het is niet echt dat ik nog twijfels heb. Als ik het er met vriendinnen over heb is het zo klaar als een klontje: mijn liefdesgevoelens zijn weg en komen niet meer terug. Neemt niet weg dat hij de enige is in mijn leven (afgezien van familie) die ik al langer dan tien jaar ken.. Dus dat draadje doorknippen blijf ik lastig vinden. Het is niet zozeer of, maar eerder wanneer ik het ga doen. Ik ben Koningin Uitstel wat dat betreft. Kan mezelf héél goed wijsmaken dat ik prima nog zo even doorkan.

Ik kan daar maar weinig begrip voor opbrengen, ik vind dat ook echt niet eerlijk naar je vriend toe -O-
Als dit tekenend is voor jullie relatie dan verdienen jullie elkaar ook wel echt. Hij is een lamlul en jij laat hem bungelen.
Waar is je zelfrespect. ik zou zeggen ga het zoeken en als je het hebt gevonden geef jezelf dan een schop ipv hier en bij iedereen die het horen wil (behalve je vriend :roll: ) door te miepen. Of je kiest voor een relatie of je kiest voor verbreken, maar hier en bij vriendinnen klagen maar ondertussen het gewoon maar een beetje op zijn beloop laten is ook wel een beetje slap vind je niet?

Dus koningin Uitstel, dit is vast niet wat je horen wil, ik betwijfel of je er iets mee gaat doen maar ik kon dit toch echt ook niet meer voor me houden ~~}>

Buitengewoon helder verwoord en sluit me er zeker bij aan. Mocht er ooit een doorbraak komen in de relatie-impasse dan horen we het misschien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:20

justkid schreef:
Citaat:

Ja, dat inderdaad :7 Je vindt het zelf niet leuk dat er zo met je gespeeld wordt, maar je speelt het spelletje nu wel met je vriend :=

En 10 jaar is zo lang niet, als je er vanuit gaat dat de meeste mensen wel een jaar of 70/80 worden. Dat is echt een smoes naar je zelf toe.
Je wil het niet meer, iedereen om je heen weet dat, want daar bespreek je het wel mee, behalve met degene die het aangaat. Ik vind dat niet zo chique -O-

cissy

Re: Relatieproblemen... Graag advies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:17

Wijze uitspraak van Dr Phil: wat is erger dan 10jr in een relatie zitten waar je je niet prettig voelt? 10jaar en een dag!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:50

Wat je je ook moet bedenken TS (naast alle wijze woorden die hier worden uitgesproken) ; als je het nu niet doet, wanneer dan wel?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:33

justkid schreef:
Citaat:

Mee eens.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:31

cissy schreef:
Wijze uitspraak van Dr Phil: wat is erger dan 10jr in een relatie zitten waar je je niet prettig voelt? 10jaar en een dag!

Ook heel erg waar! :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:36

Na je laatste bericht snap ik eigenlijk ook niet waarom je het nog uitstelt.
Als je twijfelt snap ik het. En wat je beslissing dan zal zijn is aan jou.

Maar je twijfelt niet!
Dus nu trek je de pleister heeeeel langzaam van de wond. Dat maakt het echt niet minder pijnlijk.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:39

Als je zegt dat het niet echt een kwestie is van of maar eerder van wanneer denk ik niet dat je helder aan het denken bent, integendeel, later ga je hier volgens mij echt enorm veel spijt van krijgen dat je jezelf zolang ongelukkig hebt doen blijven. Zoals Cissy zegt, het is een dag langer dan jezelf terug vinden, een dag langer waarop je met andere dingen bezig kunt zijn, een dag langer dat je iemand anders kan leren kennen en een dag langer om je leven terug op te bouwen. En bovenal, is het niet eerlijk tegenover je vriend. Hoe een grote eikel hij ook mag zijn. Ts, raap je sh*t bij een en wegwezen, niet uitstellen want daar heb je alleen jezelf en je vriend mee.

Edit: Ik weet dat dit makkelijk gesproken is, ik heb dit ook meegemaakt. Ik heb het uitmaken van mijn relatie heel lang uitgesteld, ook jaren over gedaan, en nu vraag ik me af waarom ik het nooit eerder heb gedaan. Misschien omdat je hoop hebt dat het toch nog wel goed zal komen, ook al weet je dat dat nooit gaat gebeuren? Laat het gaan. Je krijgt er anders spijt van.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 05-12-18 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:40

Bij mijn ex heb ik er 1.5 jaar over gedaan om het uit te maken.

Bleef er tegen aan hikken en durfde de knoop niet door te hakken.

Toen hij op vakantie was en ik via een filmpje op fb er achter kwam, dat hij een afspraak niet was nagekomen. Knapte er iets in mij. En heb ik het meteen uitgemaakt.

Achteraf verdient het niet de schoonheidsprijs. Want heb het via de app uitgemaakt en dat terwijl hij in Spanje zat en nog een week op vakantie was.

Aan andere kant mijn redding geweest. Want hij kon mij niet manipuleren via de app. Want had al vaker een poging gedaan.

Nadat hij doorhad dat ik het serieus meende, had hij binnen 2 week al een ander.

Achteraf had ik veel eerder de knoop moeten doorhakken. Had zoveel ellende gescheeld.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:11

Ik vindt het altijd pijnlijk en zonde om te zien dat iemand uren en dagen van zijn leven ‘geeft’ aan iemand die die tijd absoluut niet verdient.
Er worden hele goede dingen gezegt boven mij, ik hoop dat je er iets aan hebt TS en dat het je snel lukt om afscheid te nemen. Wij begrijpen allemaal dat dat niet makkelijk is maar kies aub voor jezelf.. :(:)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:30

Ik vind het ook pijnlijk om te zien ja, dat dit blijft trekken. Ik snap dat het moeilijk is en dat het voor TS goed moet voelen als ze die knoop echt doorhakt. Ik zou zelf ook zo iemand zijn die maar blijft uitstellen en het moeilijk vind die stap echt te zetten.

Maar eerlijk; ondertussen vind ik het niet alleen meer sneu voor TS maar ook voor haar vriend ondanks dat ik een hekel aan hem heb gekregen na wat ik over hem las. Waar zij zegt dat ze absoluut zeker weet dat ze er klaar mee is, blijft ze het wel maar uitstellen en uitstellen en blijft hij misschien ook weer hoop koesteren - aangezien de communicatie van beide kanten bij hun wel slecht is en ze echt niet goed praten over hun gevoelens en hoe ze Echt denken over alles. En ik praat absoluut niet goed wat hij allemaal gedaan heeft en ik sta 1000% achter de keus van TS om ermee te willen stoppen en zie haar liever gister als vandaag nog weg zijn daar. Maar na 10 jaar samen te zijn geweest - ook al heeft hij veel fout gedaan - verdiend hij het net zo goed om dit nu gewoon af te kunnen sluiten ipv dat het maar door blijft gaan terwijl TS in haar hoofd in principe wel al weg is bij hem. Ondanks zijn fouten, is dit ook echt niet eerlijk naar hem toe en dat vind ik wel jammer, dat het uiteindelijk dan zo door blijft gaan.

Ik snap je volledig TS; de angsten en onzekerheden die de kop op blijven spelen, maar als je er zo zeker van bent in je hoofd nu, moet je toch echt die moed gaan vinden om door te zetten. Het is makkelijk praten voor ons 'buitenstaanders' maar hier schieten jullie beiden echt niks meer mee op.

Ik hoop echt TS, dat je dit snel achter je kunt gaan laten.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:38

TS, als je dan toch besluit om bij hem te blijven, wat natuurlijk ook 'gewoon' een optie is, ga er dan ook volledig voor.

Er is geen gulden middenweg, je blijft, of je gaat. Zo in het midden blijven bungelen is voor niemand goed en oneerlijk en niemand kan die keuze voor jou maken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:49

PureSG schreef:
TS, als je dan toch besluit om bij hem te blijven, wat natuurlijk ook 'gewoon' een optie is, ga er dan ook volledig voor.

Er is geen gulden middenweg, je blijft, of je gaat. Zo in het midden blijven bungelen is voor niemand goed en oneerlijk en niemand kan die keuze voor jou maken.

Dat is ook zeker waar.
Als je idd wil blijven, wat ook prima is want het is jouw leven!, zul je er ook 100% achter moeten staan anders zit je over een jaar of eerder, of later, weer in hetzelfde schuitje. Als er eenmaal iets niet meer goed is in de basis van je relatie, is het heel moeilijk om zo'n relatie weer op te krikken natuurlijk. Daar zul je dan idd 100% achter moeten staan.

Maar gezien de situatie is het echt niet fair naar jezelf maar ook naar hem toe, om dit nu te blijven trekken zonder duidelijk te geven naar beiden.

Maar ik vraag me vooral af, en dit bedoel ik niet aanvallend TS maar ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe je denkt en voelt, hoe je elke dag bij hem in bed kunt slapen - ik ga er vanuit dat jullie nog samen slapen in bed? - en überhaupt elke dag naar 'huis' kunt gaan terwijl je aangaf dat je eigenlijk in je hoofd klaar bent met hem?Toen je echt van plan was weg te gaan laatst, je spullen al begon in te pakken, kon ik er nog inkomen dat je 'mooi weer' speelt tot het moment dat je gaat omdat je ook bang was voor z'n reactie. Maar nu je die beslissing blijft uitstellen, trekt het zich allemaal langer, dus kost het je toch vreselijk veel energie lijkt me om 'mooi weer' te blijven spelen? Of wil je er toch weer voor gaan met hem? Ik weet niet of ik er overheen gelezen heb, maar had je relatie therapie nu al eens voorgesteld ofniet? Misschien is dat een optie? Misschien dat hij daar voor openstaat nu hij ook zelf therapie heeft en hopelijk inziet dat het hem kan helpen?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:16

Ik zou gewoon echt wieberen, niet blijven bij hem, absoluut niet.
Iedere keer lees ik weer de titel van dit topic. TS, je wilde toch graag advies? Gewoon puur voor jou zelf zou ik het advies wat hier gegeven word wel aannemen, en iets mee doen. Iedereen hier heeft het beste met je voor en wilt je helpen, en iedereen heeft ook een beeld van hoe je situatie momenteel is. En die situatie is gewoon not done. En zoals ik hier meerdere al hoor zeggen, voor hem is wat je nu aan het doen bent ook alles behalve leuk.

En dan kom ik weer bij de vraag die ik een paar dagen geleden al stelde: als je het nu niet doet, wanneer dan wel?
Ik herken mezelf in jou uitstelgedrag maar heb met de jaren toch wel geleerd dat uitstellen (vooral van dit soort dingen) compleet nutteloos is. Je gaat je namelijk niet ineens overmorgen opstaan en je zo sterk voelen dat je het wel ineens *vingerknip* hoppa, effe gaat doen. Echt niet. Er komt niet een dag dat het je wél ineens gemakkelijk gaat. Het gaat altijd moeizaam en het is altijd k.ut om die knoop door te hakken. Maar doe het nu, echt, je verspilt teveel van je leven nu aan dit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:33

Ts, ik lees al een lange tijd stil mee en ik herken jou verhaal wel.
Ik had 6,5 jaar een relatie met mijn ex en de twijfels sloegen toe. Ik vond het (ook) doodeng om alleen te zijn. Wij hadden nog geen huis, maar waren wel veel samen.
Ik heb ook lang uitgesteld, getwijfeld maar toch de knoop doorgehakt? Waarom? Ik vond het niet kunnen van mijzelf dat ik het aanhield omdat ik bang was om alleen te zijn. Toch gedaan, eerst voelde ik me heel rot, maar later voelde ik me beter en hebben we het er wel eens over gehad.

Einde van een relatie is niet het einde van de wereld, al voelt het soms wel zo.

Het is nooit een goed moment, het is echt niet leuk, maar ik vind het voor hem ook niet heel eerlijk zo.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:02

HelmerG schreef:
ondertussen vind ik het niet alleen meer sneu voor TS maar ook voor haar vriend ondanks dat ik een hekel aan hem heb gekregen na wat ik over hem las. Waar zij zegt dat ze absoluut zeker weet dat ze er klaar mee is, blijft ze het wel maar uitstellen en uitstellen en blijft hij misschien ook weer hoop koesteren

Wat je vergeet hier, is dat TS haar vriend degene is die haar manipuleert om in de relatie te blijven, en haar zo onzeker maakt dat ze het blijft uitstellen. Je hebt nu medelijden met hem om iets wat hij zelf veroorzaakt hebt, en hij zelf ook in stand houdt.
Als je daar enige twijfels over hebt, verwijs ik je naar een paar pagina's terug, waar ik een samenvatting heb gemaakt. Waarin ook duidelijk te zien is, dat zodra zij de moed bij elkaar geraapt heeft om iets te gaan doen, hij opeens weer super lief is, en (toegegeven) dingen doet waar een normaal mens geen koekje voor krijgt, maar in die jaren is de lat voor hem steeds lager gelegd, is ze steeds meer van hem gaan accepteren, en zijn dus normale dingen heel lief. Daar kun je je mening over hebben, maar ik weet dat ik zelf 10 jaar in zo'n huwelijk heb gezeten, en dat je de lat voor de ander echt steeds lager legt. Als je wil weten hoe dat werkt, type in op Google "moving the goalposts".

HelmerG schreef:
Maar na 10 jaar samen te zijn geweest - ook al heeft hij veel fout gedaan - verdiend hij het net zo goed om dit nu gewoon af te kunnen sluiten ipv dat het maar door blijft gaan terwijl TS in haar hoofd in principe wel al weg is bij hem. Ondanks zijn fouten, is dit ook echt niet eerlijk naar hem toe

Nee, dat is niet iets wat hij verdient. Hij heeft TS jarenlang gemanipuleerd, haar grenzen verlegd, hij heeft haar grenzen niet gerespecteerd en wordt boos als hij een "nee" hoort. Dus nee, hij verdient niet beter.
Wat hij verdient, is dat de rollen omgedraaid worden, en dat hij voelt wat hij TS heeft aangedaan.

En omdat hij dit alles heeft gedaan, is dat een heel goede reden om weg te gaan, maar zoals eerder gezegd is dat niet simpel.

Wat je nu doet, is de zaak omdraaien. Dat is ongeveer net zoiets als het zielig vinden voor een dader van verkrachting, dat die nu de cel in moet. Als hij het zo erg vindt om te bungelen, moet hij niet TS emotioneel blackmailen. Hij heeft dit allemaal zelf veroorzaakt, en I'm sorry, maar als je onvoorzichtig en roekeloos bent met een vuurwapen, en je bedreigt daar anderen mee, heb ik ook geen medelijden als je jezelf in de voet schiet. Had je dat ding maar niet moeten pakken in de eerste plaats.

HelmerG schreef:
Maar ik vraag me vooral af, en dit bedoel ik niet aanvallend TS maar ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe je denkt en voelt, hoe je elke dag bij hem in bed kunt slapen - ik ga er vanuit dat jullie nog samen slapen in bed? - en überhaupt elke dag naar 'huis' kunt gaan terwijl je aangaf dat je eigenlijk in je hoofd klaar bent met hem?Toen je echt van plan was weg te gaan laatst, je spullen al begon in te pakken, kon ik er nog inkomen dat je 'mooi weer' speelt tot het moment dat je gaat omdat je ook bang was voor z'n reactie. Maar nu je die beslissing blijft uitstellen, trekt het zich allemaal langer, dus kost het je toch vreselijk veel energie lijkt me om 'mooi weer' te blijven spelen? Of wil je er toch weer voor gaan met hem?

Ik denk niet dat er een manier is om dat uit te leggen als je zelf nooit in zo'n situatie gezeten hebt. Ik heb dat zelf ook nog een aardig tijdje volgehouden - al sliep ik de laatste 3 maanden niet meer bij hem in bed, omdat ik van hem walgde. En dat was met het plan om weg te gaan, en ik was daarmee bezig ook. Ik kan je wel vertellen dat het echt enorm overweldigend is om dat besluit te nemen, en uiteindelijk heb ik het doorgezet ook. Wat mij tegenhield was de angst om opnieuw te beginnen, en de angst dat ik het allemaal niet aan zou kunnen. De angst voor financiele zaken (hij regelde alles en had mij gehersenspoeld dat ik het niet kon), de angst voor...... alles.
Je wordt echt gehersenspoeld in die jaren, ik dacht echt dat ik niets kon, dat ik volledig afhankelijk was, en het in mijn eentje niet zou redden. En tegelijk is er het gevoel van een gevangene zijn in je eigen huis, maar een mens is er goed in om zo'n gedachte dan maar te negeren, want het andere is enger.
Uiteindelijk heb ik het met de moed der wanhoop gedaan, maar ook omdat ik van andere mensen hulp kreeg, die beloofden me met van alles te helpen. Hulp die ik uiteindelijk voor een deel niet nodig had, maar de steun die ik van mijn ouders kreeg (ik heb daar nog een tijdje gewoond) is echt onmisbaar geweest, en ik vermoed dat zonder die steun ik nog steeds bij mijn ex was geweest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:10

Ik lees al lang mee in dit topic. Wat mij treft in de topic titel is het deel "advies gevraagd."
TS vraag je advies, of vraag je een luisterend oor.? Beide is goed hoor. Maar blijf duidelijk naar jezelf.

Wat me verder trof is deze opmerking:
sanso schreef:
Ik vindt het altijd pijnlijk en zonde om te zien dat iemand uren en dagen van zijn leven ‘geeft’ aan iemand die die tijd absoluut niet verdient.
Er worden hele goede dingen gezegt boven mij, ik hoop dat je er iets aan hebt TS en dat het je snel lukt om afscheid te nemen. Wij begrijpen allemaal dat dat niet makkelijk is maar kies aub voor jezelf.. :(:)

Jezelf geven aan iemand die dat niet verdient. Tja, het is door iemand anders ook al gezegd; het klinkt snoei hard, maar misschien verdienen jullie elkaar wel. Blijven emmeren en modderen. Wellicht niet dat waar de meesten van ons voor kiezen, maar misschien wel jouw manier van leven. Misschien is jouw keuze wel 40% tevreden zijn in een relatie, in plaats van 98% (Ik geloof niet in 100% :D ).

Als dat het is: prima. Maar waarom zoek je dan advies? En welk advies zou je willen hebben?
Je schreef zelf al TS: als dit een vriendin van mij zou zijn, zou ik haar adviseren weg te gaan.

Dit gezegd hebbende: wij kunnen wel van alles roepen en vinden: het is jouw leven. Het blijft jouw leven. Het is en blijft jouw gevoel, jouw weg te gaan en jouw beslissing. Sterkte met alles, ik wens je veel kracht toe.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:41

rien10 schreef:
Ik lees al lang mee in dit topic. Wat mij treft in de topic titel is het deel "advies gevraagd."
TS vraag je advies, of vraag je een luisterend oor.? Beide is goed hoor. Maar blijf duidelijk naar jezelf.

Wat me verder trof is deze opmerking:
sanso schreef:

Jezelf geven aan iemand die dat niet verdient. Tja, het is door iemand anders ook al gezegd; het klinkt snoei hard, maar misschien verdienen jullie elkaar wel. Blijven emmeren en modderen. Wellicht niet dat waar de meesten van ons voor kiezen, maar misschien wel jouw manier van leven. Misschien is jouw keuze wel 40% tevreden zijn in een relatie, in plaats van 98% (Ik geloof niet in 100% :D ).

Als dat het is: prima. Maar waarom zoek je dan advies? En welk advies zou je willen hebben?
Je schreef zelf al TS: als dit een vriendin van mij zou zijn, zou ik haar adviseren weg te gaan.

Dit gezegd hebbende: wij kunnen wel van alles roepen en vinden: het is jouw leven. Het blijft jouw leven. Het is en blijft jouw gevoel, jouw weg te gaan en jouw beslissing. Sterkte met alles, ik wens je veel kracht toe.

@Avalanche81 misschien dat ik het wat ongelukkig neerzet allemaal. Maar ik bedoel het niet zo zwart/wit en ik weet dat oordelen vanaf de zijlijn makkelijk is, zeker als je zelf niet in zo'n situatie zat. Maar ook mensen die dit wel meegemaakt hebben, kunnen er heel anders naar kijken als wat voor TS prettig voelt en kunnen net zo goed advies geven waar TS misschien helemaal niet op zit te wachten en/of haar helpt. Iemand die in een vergelijkbare situatie zat, hoeft niet perse meer te kunnen toevoegen aan dit topic vind ik. Want dan kan de rest maar net zo goed niet meer reageren, als dat zo is; dat alleen mensen die hetzelfde hebben meegemaakt wel weten waar het over gaat. Ik heb het niet meegemaakt nee, maar ik heb wel inlevingsvermogen en kan me dus zeker wel - voor zover dat gaat - verplaatsen in TS. Ik ben iemand wat ook makkelijk gemanipuleerd wordt, twijfelt, uitstelt. Alleen ervaar ik dat in andere dingen; vriendschappen, keuzes maken in het leven enz.. Dus in dat opzicht snap ik echt wel waar TS staat hoor, ook al zijn de situaties volledig anders. 100% weten wat TS meemaakt kan niemand, ook jij niet, want elke situatie is anders, elke persoon is anders...

En nee, ik ben niet Team HEM, en praat zeker niet alles goed van hem of maak hem nu het slachtoffer. Maar waarom moet ze perse wraak nemen? want daar komt het op neer wat jij zegt; nu mag hij het voelen... Daar gaat het toch niet over? Want TS is gewoon ongelukkig nu en daar gaat het over. Ook al is hij een narcist, een manipulator... dat betekent toch niet dat TS bewust dit zou moeten doen bij hem? terugpakken? - wat TS niet bewust doet, maar dat impliceer je naar mijn idee wel: dat ze dat zou moeten doen. Het gaat erom dat zij beslissingen moet maken waar zij zich gelukkig bij voelt. Maar dat ik het sneu vind voor hem ook, betekent niet dat ik hem nu als slachtoffer ga behandelen. Dus dat je meteen verkrachting slachtoffer vergelijkingen erbij haalt is wel erg vergezocht zeg want zulk soort dingen praat ik echt niet goed, ook al impliceer je dat dan nu. Misschien dat mijn tekst dan zo overkwam bij jou dat ik dat impliceerde, maar zo bedoelde ik het niet in ieder geval!!!

Mij gaat het er ook om dat ik wil dat TS zichzelf hieruit kan halen nu, sterk probeert te zijn zodat ze hopelijk snel weer gelukkig kan worden, maar hem bewust aan het lijntje houden en 'wraak' nemen zoals jij zegt: daar schiet niemand wat mee op en vooral TS niet. Zeker ook gezien zoals hij is als persoon... Alsof hem 'een koekje van eigen deeg geven' dan echt iets toevoegt aan deze situatie. En TS lijkt me ook niet iemand wat Daar dan gelukkiger van wordt, als ze dat zou doen - want daarvoor is ze idd nu niet nog bij hem, om hem een koekje van eigen deeg te kunnen geven. Dus zo zie je maar; dat jij, als iemand wat het dan ook heeft meegemaakt of iets soortgelijks, er heel anders tegenaan kijkt als dat TS doet - als ik kijk naar hoe TS alles ervaart, zich erbij voelt en erop reageert of niet reageert.

Ik ben het verder wel eens met hoe Rien10 het allemaal verwoord :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 06-12-18 12:51, in het totaal 6 keer bewerkt

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:44

Lieve Gast7252, wat een rot verhaal en ik kan mij heel goed inleven hoe jij je voelt. Echter zijn er al 27 pagina's vol geschreven met tips en meningen en zijn er zo te zien genoeg mensen wie jou steunen in dit topic. Ik wil alleen zeggen, hoe cliché ook! als iemand je niet gelukkig maakt dan zal je er geen moment spijt van krijgen als je de knoop doorhakt. Je hebt zo te lezen alles al gedaan zodat jullie wel weer een kans hebben om gelukkig te zijn. Hoe eng ook en een breuk is altijd zwaar en pijnlijk. Jezelf kwellen met dit verdriet verdien je niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:25

HelmerG schreef:
@Avalanche81 misschien dat ik het wat ongelukkig neerzet allemaal. Maar ik bedoel het niet zo zwart/wit en ik weet dat oordelen vanaf de zijlijn makkelijk is, zeker als je zelf niet in zo'n situatie zat. Maar ook mensen die dit wel meegemaakt hebben, kunnen er heel anders naar kijken als wat voor TS prettig voelt en kunnen net zo goed advies geven waar TS misschien helemaal niet op zit te wachten en/of haar helpt.

Tuurlijk, 't is niet omdat iemand het meegemaakt heeft dat die heel goed advies geeft. De kans dat zo iemand snapt hoe het voelt, is wel heel veel groter.
HelmerG schreef:
Iemand die in een vergelijkbare situatie zat, hoeft niet perse meer te kunnen toevoegen aan dit topic vind ik. Want dan kan de rest maar net zo goed niet meer reageren, als dat zo is; dat alleen mensen die hetzelfde hebben meegemaakt wel weten waar het over gaat.

Dat is niet wat ik heb gezegd. Wat ik wel zei is:
Avalanche81 schreef:
Ik denk niet dat er een manier is om dat uit te leggen als je zelf nooit in zo'n situatie gezeten hebt.

Dat is heel iets anders.

HelmerG schreef:
Ik heb het niet meegemaakt nee, maar ik heb wel inlevingsvermogen en kan me dus zeker wel - voor zover dat gaat - verplaatsen in TS. Ik ben iemand wat ook makkelijk gemanipuleerd wordt, twijfelt, uitstelt.

Dat je het niet mee hebt gemaakt, is me idd volkomen duidelijk. Ik geloof wel dat je je voor een deel kunt inleven, maar je zou dingen als dat het sneu voor hem is, niet zo stellen als je in die situatie had gezeten.

HelmerG schreef:
En nee, ik ben niet Team HEM, en praat zeker niet alles goed van hem of maak hem nu het slachtoffer. Maar waarom moet ze perse wraak nemen? want daar komt het op neer wat jij zegt; nu mag hij het voelen...

Ik begrijp hoe je dat als wraak kunt lezen. Toch is dat niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dit: alles wat hij nu voor de kiezen krijgt, qua bungelen, is wat hij zelf veroorzaakt heeft door zijn mind games. En eerlijk gezegd, hij krijgt helemaal niks voor de kiezen, hij heeft een gratis huishoudster, en het is volkomen duidelijk dat hij geen donder om haar geeft. Hij vindt gewoon dat hij daar recht op heeft, en als TS bij hem weg is, heeft hij binnen een week een ander, dus zo zielig is hij niet.
HelmerG schreef:
Maar dat ik het sneu vind voor hem ook, betekent niet dat ik hem nu als slachtoffer ga behandelen. Dus dat je meteen verkrachting slachtoffer vergelijkingen erbij haalt is wel erg vergezocht zeg

Want verkrachting is zoveel erger dan mishandeling? Jij hebt serieus medelijden met iemand die een ander hersenspoelt, manipuleert en behandelt alsof ze een stuk vuil is, en je vindt ook nog dat hij een respectvolle behandeling verdient?
Heb jij enig idee hoe je daarvan getraumatiseerd kunt raken als slachtoffer? Heb jij enig idee hoe het voelt om een paniekaanval te hebben, om dagenlang in een zak te ademen omdat je hyperventileert? Heb je enig idee hoe het is om slaaptekort te hebben omdat je bang bent voor nachtmerries? Heb je enig idee hoe het is om iets op tv of in je omgeving te zien, ruiken of horen, waarbij je weer terug bent in de situatie en het allemaal opnieuw beleeft?
Nee, je hebt het duidelijk niet meegemaakt. Je denkt dat je je kunt inleven, maar je hebt geen idee wat trauma doet met een mens. En je hebt geen idee van het leed dat zulke mensen veroorzaken. En ik zet helemaal niemand aan tot wraak, maar ik heb geen medelijden als dat soort mensen zichzelf in de voet schieten. Helemaal niks. Dit soort mensen laat een spoor van ellende achter, en dit meisje zit in een ellendige situatie, en in plaats van dat je haar een steuntje in de rug geeft, praat je haar nog een extra schuldgevoel aan.
HelmerG schreef:
Mij gaat het er ook om dat ik wil dat TS zichzelf hieruit kan halen nu, sterk probeert te zijn zodat ze hopelijk snel weer gelukkig kan worden

Ik snap heus dat je het goed bedoelt. Echt. Ik geloof ook echt wel dat je het beste wilt voor TS. En ik weet zeker, dat als ze bij jou in huis zou komen, je haar met liefde en goede zorgen zou omringen. Zonder meer.
Maar het probleem is, dat je gewoon niet weet hoe het voelt, en dat je denkt dat je je voor een deel kunt inleven, maar je gaat uit van een gezonde relatie, waarin TS de mogelijkheid heeft om hem te laten bungelen. Die mogelijkheid heeft ze niet. De reden dat hij het lijntje niet doorknipt, is omdat hij dat niet wil, omdat hij het wel makkelijk vindt zo. De reden dat TS het niet doet, is omdat ze denkt dat ze geen keus heeft, en het wordt haar niet makkelijker gemaakt door op haar schuldgevoel te spelen.

Je helpt haar daar niet mee. En ik snap dat je alles aangrijpt om dat duwtje maar te geven, maar de pest is dat het zo niet werkt. Ik kan dat duwtje ook niet geven, niemand kan dat. Het enige wat je kan doen, is praktisch dingen aanreiken, waar ze wat aan heeft, zoals een plek om heen te gaan als ze weg wil, hulp bij het verkopen van een huis, hulp bij het zoeken naar een woning, hulp bij zoeken naar werk, zodat ze zichzelf kan bedruipen, hulp bij zoeken naar therapie, want dat zal hard nodig zijn.

Maar dan nog ligt de uiteindelijke keuze bij TS zelf, en zoals ik al eerder aangaf, wist ik in januari 2015 dat ik bij mijn ex wegwilde, maar uiteindelijk heb ik het in december pas gedaan. Waarom? Omdat ik toen pas de moed bij elkaar had geraapt, omdat ik een manier had gevonden om dingen te regelen waar hij niet bovenop zat, omdat ik een plek had om heen te gaan, omdat ik regelmatig weg kon om dingen voor mezelf op een rijtje te zetten.

Nogmaals, ik begrijp je zorgen, en ik geloof echt dat je het goed bedoelt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:50

Ik geloof best dat jij je enorm goed kunt verplaatsen in de ts Avalance81 :) maar ook jij spreekt voor jezelf en je bent niet de ts.
Ieder heeft zijn eigen verhaal, ervaring en gaat er op zijn eigen manier mee om.
Het staat ook ieder vrij om te reageren tenslotte vraagt de ts om advies en die krijgt ze ook, ieder vanuit zijn eigen gezichtspunt.
Aan alle voorwaarden die jij noemt is voldaan, ze heeft een plek waar ze heen kan, ze krijgt steun aan alle kanten.

De laconieke manier waarop je reageert TS stoort mij. Ik krijg de indruk dat je alle aandacht en adviezen echt wel heel fijn vindt maar daar ook wel moeilijk afscheid van kunt nemen. geen knopen doorhakken is ook een keus.

Hierboven is dat ook al heel mooi door rien10 aangehaald; misschien is dit wel hoe je het het liefste wilt. Genoegen nemen met wat er is (en daarover klagen)
Hier zijn altijd mensen met een luisterend oor en gratis advies, het is een onuitputtelijke bron.

Is dat goed voor jou? Het kan echt wel anders, misschien tijd om echt op eigen benen te gaan staan en de verantwoordelijkheid voor je leven zelf te dragen. Niet afschuiven op omstandigheden of personen.

Ik merk dat ik het zelf ook heel lastig vind om niet meer te reageren. Ik ga vanaf nu gewoon op mijn handen zitten. Veel succes.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:32

Het punt wat ik met name wil maken is dit: iemand die getraumatiseerd is, reageert fundamenteel anders dan iemand die dat niet is. Uitstellen is een bekend fenomeen bij 'battered woman syndrome'. Zoek eens op de hashtag: #whyIStayed op Twitter of sowieso social media.

Het volgende is dit. Een trauma bonding met een abuser is fundamenteel anders dan in een normale, gezonde relatie.

En dus ga je de plank volledig misslaan als je gaat reageren alsof TS een niet getraumatiseerd persoon is, in een relatie die niet helemaal meer werkt. Als het een relatie zou zijn die om wat voor reden dan ook niet meer functioneel is, kun je idd spreken over aan het lijntje houden. In dit geval is dat de plank mijlen ver misgeslagen.

Ik vind het punt wat eerder wordt gemaakt: je verdient beter, veel constructiever.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:25

Avalanche ik vind wat jij schrijft heel sterk en realistisch.
Enige kanttekening is dat ts niet persé trauma/ptss hoeft te hebben ontwikkeld hierdoor. Ik herken heel veel, en ik heb soms nog verdriet van mijn ex relatie, maar ik ben er redelijk ongeschonden uit gekomen uiteindelijk (vind ik zelf)

Alleen het eruit stappen zèlf, dat is gewoon heel moeilijk. Ik had wel steun van een vriendin en goede adviezen genoeg, maar toch deed ik het niet. En dat is een keuze, maar het is ook onmacht. Daarin ben ik het heel erg eens met je berichten.
Bij mij heeft uiteindelijk een externe factor ervoor gezorgd dat de knoop werd doorgehakt. Ik vraag me wel eens af of ik anders nog met hem was geweest: waarschijnlijk wel.