Partner met psychische problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:55

Het is juist goed imo dat ts die bullshit niet meer pikt zoals ze jaren wel gedaan heeft. Dan haal je niet simpel je schouders op en denk je van je doet maar.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 27-05-19 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek gewijzigd

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:08

bigone schreef:
Het is juist goed imo dat ts die bullshit niet meer pikt zoals ze jaren wel gedaan heeft. Dan haal je niet simpel je schouders op en denk je van je doet maar.

Nou, inderdaad. Hier ben ik het helemaal mee eens.
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 27-05-19 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:24

Daarom zeg ik, zoek hulp voor jezelf zodat ze uit reactionair gedrag kan blijven.

Meegaan in dat gedrag, door reactionair te worden, maakt dat je meegesleept wordt in een verhaal wat je niet wil.
Bij de groepen van naasten van de AA zijn ze keien om uit die reactiepatronen te blijven.

Mensen mogen gewoon ziek zijn, dat is niet verboden.
Het is aan de anderen hoe ze er mee omgaan, de stappen van de AA zijn geniaal, en je kunt ze ook als naasten toepassen op jezelf.

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Partner met psychische problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:27

De TS heeft hier ook kinderen te beschermen. Ik denk dat het verhaal voor haar net iets ingewikkelder ligt dan dat jij het nu schetst.

Ja, die man mag "ziek" zijn. Maar niet ten koste van haar en hun kinderen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:35

Die zijn ook beter af bij niet reactionair gedrag.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 09:57

Ik snap niet zo goed wat je met reactionair gedrag bedoelt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:07

Daarmee wordt bedoeld dat je op dezelfde manier gaat reageren als de 'dader'.
Dat word vuur met vuur.
Echter ben ik in deze situatie voor grenzen trekken.
Gevalletje: je kan over me heen lopen, maar niet heen en weer.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 10:15

Ik snap wat er bedoelt wordt, echter volgens mij reageer ik niet reactionair? Het is wel heeeel erg lastig hoor, want ik krijg me een bullshit en rare situaties om de oren. Over het algemeen spuug ik mijn frustraties bij mijn familie en hou ik me verder redelijk goed op de vlakte. Tot nu toe lukt het best goed om ook naar hem nog netjes te reageren. Het kan echt volledig uit de hand lopen als je op alle onzin op dezelfde manier in gaat volgens mij en dat is voor de toekomst gewoon helemaal niet goed.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:34

Het is een mooi woord maar beetje misplaatst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:52

En laten we wel wezen , als TS hier even haar hart lucht (wat af en toe gewoon even moet )
Wil dat niet zeggen dat ze exact zo richting ex reageert

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:44

Ik heb juist niet de indruk dat TS reactionair reageert maar zoveel mogelijk rationeel.

Hoewel, als je met reactionair bedoelt dat TS een reactie geeft elke keer als dat nodig is omdat ex weer een raar konijn uit de hoge hoed tovert, dan ben ik het met je eens. Maar die - adequate - reacties zijn nodig omdat TS anders in haar - en die van de kinderen en zelfs van haar familie - belangen geschaad wordt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:55

A3a1 schreef:
Die zijn ook beter af bij niet reactionair gedrag.

Ik heb een beetje het idee dat je een nieuw woord hebt geleerd wat je graag wilt gebruiken maar het slaat in dit geval als een tang op een varken.

Daarnaast denk ik dat het in mijn optiek ook prima is dat TS van zich laat horen tegenover haar ex. Ze heeft niet alleen zichzelf te beschermen maar ook haar kinderen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:06

Ik ken dat woord alleen van de politiek en zie geen link met TS...?

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:32

xPabloBokt schreef:

Dat er een klimaat ontstaat waar gereageerd wordt op de narcist, waardoor de sfeer verhard, de toon cynischer wordt.
Er ontstaat een actie reactie patroon.

Ik vond TS juist zo ijzersterk omdat ze daar uitbleef.

Het klinkt misschien stom, maar je kunt heel veel van een narcist leren over jezelf.
Juist als het lang duurt, kun je jezelf op een heel diep niveau, lostrekken van je pijnpunten.

Ik zeg niet dat je niet voor jezelf op mag komen, maar assertiviteit is niet dat je in actie-reactie patroon terecht komt, maar juist dat je vriendelijk blijft, op je redelijke standpunten kunt blijven staan en rustig en duidelijk je grenzen aangeeft.
Cynisme is niet assertief maar passief agressief....koren op de molen van de narcist....en dat wil je juist niet.

Zoals je kunt zien, dit stond er al.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 27-05-19 16:58, in het totaal 2 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:36

A3a1 schreef:
xPabloBokt schreef:

Dat er een klimaat ontstaat waar gereageerd wordt op de narcist, waardoor de sfeer verhard, de toon cynischer wordt.
Er ontstaat een actie reactie patroon.

Ik vond TS juist zo ijzersterk omdat ze daar uitbleef.

Het klinkt misschien stom, maar je kunt heel veel van een narcist leren over jezelf.
Juist als het lang duurt, kun je jezelf op een heel diep niveau, lostrekken van je pijnpunten.

Klopt precies.
Maar dat wil niet zeggen dat ts alles over haar kant moet laten gaan ;)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:45

Ik zeg toch nergens dat TS de dingen over haar kant moet laten gaan?

Dit staat onder het stukje wat je wel quote...dus misschien had je beter alles van mijn post kunnen kunnen quoten :+

Citaat:
Ik zeg niet dat je niet voor jezelf op mag komen, maar assertiviteit is niet dat je in actie-reactie patroon terecht komt, maar juist dat je vriendelijk blijft, op je redelijke standpunten kunt blijven staan en rustig en duidelijk je grenzen aangeeft.
Cynisme is niet assertief maar passief agressief....koren op de molen van de narcist....en dat wil je juist niet.
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 27-05-19 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:47

Jij zegt dat ze reactionair gedrag vertoont...

Ik zie alleen een ts die niet over haar kant laat gaan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:49

Nogmaals, waar zeg ik dat ze alles over haar kant moet laten gaan?

Ik quote nog een keer het stukje wat je gemakshalve was vergeten mee te nemen.

Citaat:
k zeg niet dat je niet voor jezelf op mag komen, maar assertiviteit is niet dat je in actie-reactie patroon terecht komt, maar juist dat je vriendelijk blijft, op je redelijke standpunten kunt blijven staan en rustig en duidelijk je grenzen aangeeft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 16:54

A3a1 schreef:
Nogmaals, waar zeg ik dat ze alles over haar kant moet laten gaan?

Ik quote nog een keer het stukje wat je gemakshalve was vergeten mee te nemen.

Citaat:
k zeg niet dat je niet voor jezelf op mag komen, maar assertiviteit is niet dat je in actie-reactie patroon terecht komt, maar juist dat je vriendelijk blijft, op je redelijke standpunten kunt blijven staan en rustig en duidelijk je grenzen aangeeft.

Gemakshalve ? Dit voeg je erna toe :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:12

Potjandorie, zijn we hier op bokt ook al reactionair :D

Veel plezier!

Sorry Bloempje, ik zag je reactie pas later.
Ik zal je er later pbtje op geven, maar zometeen hebben we les hier.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:23

A3a1: over het algemeen kan ik je reacties erg waarderen, maar in dit geval, hoewel ik het met je eens ben wat betreft assertiviteit en agressie, ben ik het niet met je eens dat TS reactionair is hier.

Ik spreek uit ervaring. Ik heb 10 jaar lang in een 'relatie' (wat ervoor door moest gaan, maar een echte relatie is het natuurlijk niet) met een narcist gezeten. Het vervelende is met dit soort mensen, dat geven en nemen geen optie is, want de ander geeft namelijk niets. Zolang je dat niet beseft, blijf je in een patroon zitten, waarin je ervan uit gaat dat de ander redelijk denkt en dus ook tot een compromis in staat is.

Maar: zijn woorden betekenen niet hetzelfde als de jouwe. Of het woordenboek for that matter. Zijn versie van compromis is: het goed vinden dat je met je moeder belt. Of dat hij eens de afwas doet. Dat dat geen koekje waard is, is niet iets wat hij beseft. Of hij beseft het wel, maar doet alsof hij het niet beseft. Het effect is hetzelfde. Reframing, redefining.

Er is ook het punt van de grenzen opschuiven. Moving the goalposts. Dat is allemaal niet redelijk, het is niet normaal, en het is niet gezond. Voor je het weet zijn die grenzen weg. In dat klimaat grenzen stellen, en bewaken, is een kunst apart. In dat klimaat je eigen waardigheid behouden, helemaal een kunst. Dat is ook iets wat niet redelijk lijkt, wat reactionair lijkt. Het is het niet.

De moeilijkheid is, om zelf de regie te krijgen en te houden, en daarin rekening houden met de meest krankzinnige dingen. Dat is niet mogelijk, dus je krijgt zonder meer een situatie waarin je moet reageren, en soms terug moet slaan, en als je dat besluit te doen, doe het hard, doe het goed, en maak ze machteloos.
Gewoon krijgen waar je recht op hebt, wordt door de ander als oneerlijk bestempeld. Je grenzen bewaken lijkt onredelijk. Zeker waar het om je kinderen gaat, hangt er ontzettend veel vanaf, en hoe meer er vanaf hangt, en hoe meer ergens een emotionele lading aan zit, hoe meer het gebruikt wordt door de ander om je te intimideren, je macht en kracht te ontnemen, en je hulpeloos te maken, want je kinderen worden zonder meer ingezet als chantagemiddel.

Ik persoonlijk vind het dan niet heel hard nodig redelijk over te komen. Ik word niet emotioneel, ik ga niet in discussie, wetende dat woorden voor hun geen middel zijn om te communiceren, maar om macht uit te oefenen. Wat je met beide benen op de grond houdt, op dat moment, is je indenken wat normaal is, hoe het hoort, wat gezond is.

Met een onredelijk mens is geen redelijk gesprek te voeren, en dat wel proberen is emotioneel uitputtend en volkomen zinloos. Dat kan cynisch lijken, maar ik persoonlijk zie dat niet als cynisch, het is simpelweg de roze bril afzetten, en je realiseren waarmee je te maken hebt.
En dus gewoon die goalposts in de grond rammen waar jij ze wilt hebben, en op het moment dat er een hand ze wil verplaatsen, met diezelfde hamer een beste tik op die hand geven.

Als er namelijk op een normale redelijke manier te praten was geweest, had niemand geprobeerd de goalposts te verplaatsen, en was die tik ook niet nodig geweest. Je neemt hen immers niets af, je bewaakt alleen dat wat van jou is. En dat zij daar als een klein kind een driftbui over krijgen...... niet mijn probleem.

Ik heb ooit voorgesteld dat als hij alles voor me invulde, hij het gesprek wel alleen kon voeren. Ik heb zelfs nog aangeboden dat te filmen. Vond ie niet eens leuk.......

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:54

Die laatste opmerking, zie het zo voor me. Compleet duidelijk dat de macht weg was.
Duidelijk omschreven en ook voor mensen die nooit met een narcist te maken hebben gehad een duidelijke waarschuwing waar ze in verzeild kunnen raken.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 21:37

Exact dat Avalanche!! Zo herkenbaar!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:45

A3a1 schreef:
Potjandorie, zijn we hier op bokt ook al reactionair :D

Veel plezier!

Sorry Bloempje, ik zag je reactie pas later.
Ik zal je er later pbtje op geven, maar zometeen hebben we les hier.

Nou niet reactionair,

Jij voegt later dingen toe( eventueel exact op de tijd dat ik jou quote) dus nee dan kan ik die dingen niet meenemen anders had ik dat uiteraard gedaan.

Met de gequote tekst ben ik het met je eens hoor :j alleen ik vind dat dit niet op ts van toepassing is momenteel.

Bloempje13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 11:46

Ik ben het verder met je eens dat dat soort gedrag echt alleen maar escalaties in de hand werkt, maar ik ben dan ook wel benieuwd wat van mijn gedrag dan als reactionair gezien kan worden?

Mooie case misschien: ik krijg dus mails en af en toe ook apps die overduidelijk niet door mn ex zijn opgesteld. Ik heb mn ex netjes aangegeven dat ik niet meer op dergelijke berichten reageer omdat ik van hem aan het scheiden ben en niet van haar. Nu heb ik toch weer een mail ontvangen die niet door hem is opgesteld. Ik reageer daar dus nu niet op, ik wil hem er wel over spreken, want het betreft iets dat inderdaad geregeld moet worden, maar ik ben de invasie in mijn priveleven door een volslagen onbekende helemaal zat.

Waarschijnlijk zal op mijn niet-reactie weer een reactie volgen. "Ze houdt zich niet aan de afspraken" oid. Maar hoe reageer je hier het beste op? Braafjes doen wat "niet mn ex" voor mij bedacht heeft geeft mij het gevoel helemaal geen grenzen meer te hebben.
Terugreageren en mailen dat ik dit niet op prijs stel geeft weer een giftige tegenreactie. Niet reageren geeft ws de reactie "wil niet communiceren/houdt zich niet aan afspraken".

In dit soort dilemma's zit ik dus voortdurend. Ben benieuwd wat jullie visie hier op is!