Schrijf jij ook een boek?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:06

Goed dat je het zegt! Ik was al vergeten dat Camp weer bijna begint. Ik ga denk ik ook weer meedoen :)

Ik zou hoofdstuk om en om doen. Anders moet er per bladzijde worden omgeschakeld en dan vind ik zelf niet zo prettig lezen.

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 14:58

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:02

murphypower schreef:
murphypower schreef:
https://docs.google.com/document/d/1qn- ... sp=sharing

Als het goed is kunnen jullie het zo zien!

goed bezig Myrthe

Hebben jullie hier nog tips voor?

Leuk, vrolijk verhaal! Wat me opvalt is dat je vaak woordjes als 'dan' en 'daarna' voor een zin zet, terwijl ze eigenlijk op die plek niet nodig zijn. In plaats van: Dan brengt haar moeder een taart, zou je net zo goed Haar moeder brengt een taart kunnen schrijven, dat leest net iets lekkerder :) .

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:25

murphypower schreef:
murphypower schreef:

goed bezig Myrthe

Leuk verhaal :)
Let er even op dat veel van de getallen die je noemt uitgeschreven horen te worden in woorden.
Ik zou ook misschien een keer extra een enter plaatsen. Zo schrijf je op een gegeven moment in de eerste alinea 'Dan komen ze op het wedstrijdterrein aan...' nadat je achtergrondinformatie gegeven hebt. Dat zou ook in een nieuwe alinea mogen. Dan is het wat duidelijker dat de achtergrondinformatie klaar is en je weer in het hier en nu verder gaat.
En wat prulletje ook zegt, je gebruikt vrij veel dan en daarna. Daardoor wordt het soms een beetje een opsomming van dingen die ze doet. Door dat wat minder te gebruiken wordt het denk ik meer één geheel en leest dat wat fijner.
Maar wat een heerlijk positief stuk :D ga zo door!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:41

murphypower schreef:
murphypower schreef:

goed bezig Myrthe

Als ik heel eerlijk moet zijn... Ik heb het niet kunnen uitlezen. Het leest niet vlot door verschillende redenen. Voornamelijk omdat het eigenlijk een opsomming van gebeurtenissen is. Het beste advies dat ik je kan geven is lezen. Heel erg veel lezen. En ook echt van alles lezen.
En als je leest, goed kijken hoe verhalen geschreven zijn.

Toen ik net begon met schrijven schreef ik ook ongeveer zoals jou. En heel veel lezen en heel veel oefenen helpt echt. Er werd mij gezegd dat je minstens 1 000 000 woorden moet schrijven voordat je een beetje deftig kan schrijven. Maar laat je niet ontmoedigen! Zolang je doorzettingsvermogen hebt, en schrijven een passie is, kom je er wel!

Amandavd

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:13

Bedenk ook dat je niet altijd alles als schrijver hoeft op te schrijven.
Dit stukje bijvoorbeeld:

Dan nodigt Alex haar vriendinnen uit om te blijven logeren. Eerst zetten ze alle paarden in de wei en daarna belt iedereen hun ouders of die logeerspullen kunnen brengen. Iedereen is toch wel moe dus ze gaan redelijk op tijd slapen.

Het is een opsomming maar niet echt een verhaal. Het is niet zo heel relevant voor de lezer om te lezen dat ze de paarden in de wei zetten, dat er gebeld wordt etc. Het voegt niet zo heel veel toe. Je verhaal wordt daardoor wat houteriger en minder vloeiend.

Ik zou, maar wellicht vindt de rest hier wat anders, er zoiets van maken:

Alex nodigt haar vriendinnen uit om te blijven logeren. Ze maken er een hele gezellige avond van maar dan slaat de vermoeidheid toch toe en vallen ze gauw genoeg in slaap.

Het is maar een voorbeeld, maar zo kun je dus spelen met de tekst.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:15

En dat stukje van Amanda

Citaat:
Alex nodigt haar vriendinnen uit om te blijven logeren. Ze maken er een hele gezellige avond van maar dan slaat de vermoeidheid toch toe en vallen ze gauw genoeg in slaap.

kun je vervolgens uitbreiden. Hoe gezellig is die avond? Wat doen ze precies? Waar hebben ze het over? Stop er wat dialoog in, wat actie, en dan wordt het vanzelf leuk om te lezen :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:21

Foaly schreef:
En dat stukje van Amanda

Citaat:

kun je vervolgens uitbreiden. Hoe gezellig is die avond? Wat doen ze precies? Waar hebben ze het over? Stop er wat dialoog in, wat actie, en dan wordt het vanzelf leuk om te lezen :)

Precies wat Foaly zegt inderdaad. :)

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:35

ninavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 08:17

Bedankt allemaal! Ik ga er mee aan de slag, super fijne tips! Nu ben ik benieuwd of jullie het nieuwste deel beter vinden want ik heb volgensmij deel 5 alweer af, zal ik de andere hoofdstukken ook in een Google doc zetten?

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 01:22

@murphypower
Als ik een paar tips mag geven;

- Ik haal ook de adviezen van de mensen hierboven aan. De lezer moet niet elke precieze gebeurtenis weten; dat kan best wel vermoeiend overkomen! Geef de lezer wat ruimte om zelf te denken wat er tussen twee gebeurtenissen zou kunnen gebeuren.
- Dit is misschien een van mijn persoonlijke "pet-peeves" ... Probeer niet de hele achtergrond van je protagonist in de eerste paragraaf te gooien. Ik weet dat de meesten staan te popelen om te vertellen wat hun personage als verleden heeft en wat ze meegemaakt hebben, maar dit werkt onmoedigend tegenover onze lezer. Breng de achtergrond van je protagonist langzaam aan op passende momenten. Bv, dat iemand die misschien een heel naar auto-ongeluk heeft meegemaakt, kan je vertellen in een flashback wanneer hij terug in een auto stapt. Of misschien wanneer zijn knie nog eens gemeen steekt, jaren na het ongeval en de vele operaties die hij moest ondergaan.
- Nu we het over gevoel hebben; laat je personages denken, voelen, ruiken. Je geeft idd veel gebeurtenissen na elkaar. Neem nu eens de belangrijkste en zeg eens wat je personage ervaart. Voelt ze misschien een koele bries door haar haren als ze haar paard uit de trailer stapt? Komt de geur van hooi haar tegemoet? Hoort ze de vogels fluiten of is het ijzig stil, schijnt de zon op haar gezicht of iq het juist heel koud? En wat denkt ze?

Je bent alvast goed opweg! Blijf inderdaad goed lezen en veel verschillende genres lezen! Ga ervoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:49

Murphypower, ik ga eigenlijk geheel mee met wat allemaal gezegd is. Leuk verhaal maar het leest net niet lekker vlot, maar gaat vast goed komen!

Foaly, mijn Engels is helaas niet goed genoeg en ben daarom na een paar regels afgehaakt, maar dat ligt dus aan mijzelf :o

Ik pak de laptop er ook maar weer eens bij. Zit nu op 20 000 woorden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:31

Foaly,ik ga hem binnenkort lezen!

Morgen is de uitslag van de Sweekstars, ben benieuwd. Ik had 10 inzendingen, wie weet :D

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:26

Foaly, ik zal 'm straks eens lezen. Ziet er al op het eerste gezicht netjes uit!
Myrthe3, veel succes!
Amandavd, veel succes! Laat je ons iets weten? :)

Zou er hier nog interesse zijn om een wipje van YA sciencefiction (denk ik toch) te lezen?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 07:36

Ik ben even kwijt wie het Google Doc had gestuurd, maar ik heb hem helaas niet uit kunnen lezen. Het kwam niet omdat het onderwerp niet leuk was, maar omdat ik het lastig vond lezen. Ik miste alinea's et cetera. Maar dit hebben mijn voorgangers ook al genoemd. ;-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 08:15

Ik denk nu dat mijn boek een soort fotoboek gaat worden. Dan ook uitgegeven in eigen beheer. Volgens mij kan dat ook met boeken met veel foto's. Duurt nog wel paar jaar, maar ik wil niet zitten met mensen die zeggen er is geen markt voor. Als ik denk van wel, dan komt het op de markt. Je kunt iets van 100 boeken laten drukken voor 1000-1200 euro, dat is een investering die nog te overzien is. Aangezien ik er niet van hoef te leven is reclame maken ook niet direct noodzakelijk.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:09

Ik ben in ieder geval finalist in de poezie categorie. Morgen maken ze alle winnaars bekend.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:56

germie schreef:
Ik denk nu dat mijn boek een soort fotoboek gaat worden. Dan ook uitgegeven in eigen beheer. Volgens mij kan dat ook met boeken met veel foto's. Duurt nog wel paar jaar, maar ik wil niet zitten met mensen die zeggen er is geen markt voor. Als ik denk van wel, dan komt het op de markt. Je kunt iets van 100 boeken laten drukken voor 1000-1200 euro, dat is een investering die nog te overzien is. Aangezien ik er niet van hoef te leven is reclame maken ook niet direct noodzakelijk.

Interessant. Een fotoboek.

Waar gaat het over?

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:24

Amandavd schreef:
Ik ben in ieder geval finalist in de poezie categorie. Morgen maken ze alle winnaars bekend.

Goed gedaan, heel tof! :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:28

prulletje schreef:
Amandavd schreef:

Goed gedaan, heel tof! :D

Thanks! :D het grappige is dat ik wel 5 inzendingen voor die categorie had maar ze net die ene gekozen hebben waar ik het minst van verwachtte. Ik doe ook nog mee met zeer kort verhaal en kort verhaal in het NL en een kort verhaal in het Engels maar daar verwacht ik niks van.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:37

Helaas, niet gewonnen maar wel trots :D Misschien sta ik nog bij de eervolle vermeldingen en ik heb nog meegedaan met een Engels kort verhaal. Die winnaars worden later bekend gemaakt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:39

Isabel_k schreef:
germie schreef:

Interessant. Een fotoboek.

Waar gaat het over?

Over hoe bijzonder de natuur in Nederland eigenlijk is, mits je goed kijkt.
Maar alles is nog een idee hoor. Ik heb nog maar 1-2 fotos. En dan een soort humoristisch verhaaltje er bij.
Ik heb nu een paar stukjes geschreven en merk dat mensen gewone dingen soms niet zien. Die paddestoel, die lelie, enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:18

Klinkt leuk Germie!

Iedereen nog druk aan het schrijven?
Ik ben er deze week niet zo aan toe gekomen. Paar keer voor gezeten maar kon me er niet helemaal op concentreren dus maar weer gestopt na een paar regels.
Vanavond weer een nieuwe poging.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 20:16

Ik ben echt belachelijk druk momenteel, dus schrijven wil niet echt. Net als jij wel een paar keer een poging gedaan maar niet kunnen concentreren dus maar weer gestopt. Drakenboek stond al op een laag pitje, daar geen echte inspiratie om verder te komen. Die andere ligt nu weer bij een proeflezer, dus dat wacht ik even af. Ik had wel een verhaaltje voor een prentenboek (geen tekeningen), en wil daar wat meer mee door. Bij wijze van spreken al een paar 'boeken' in die hoek schrijven dat er al wat van een serie is. Voor meer heb ik momenteel ook geen fut, maar dat vind ik niet zo vreemd. Ik ga over ongeveer 2 maanden trouwen, dus alle voorbereidingen daarvoor hebben best wel voorrang op het schrijven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:55

Ik heb mijn huidige manuscript opgestuurd voor beoordeling en ben begonnen aan een nieuw verhaal.