Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:37

Als je het van te voren duidelijk maakt en geen cadeau's meer verwacht vind ik het best een idee om voor je verjaardag uit eten te gaan. Maar volgens mij is het grootste probleem dat er blijkbaar mensen zijn die mensen uitnodigen voor hun verjaardag en pas bij het komen van de rekening vertellen dat het op eigen rekening is.
Snapte in mijn studententijd die feestjes in de kroeg al niet, helemaal niet toen huisgenoot ook nog met een uitgebreide wensenlijst van cadeautjes kwam en we die avond alle drankjes zelf mochten betalen.
Bij de meeste feestjes die ik zo kende kreeg je vaak iets van 3 muntjes voor het begin en vroegen ze geen cadeau's omdat de gezellige avond dan al het cadeau was.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:39

Chasingmood schreef:
Ik lees hier vaker van dat iemand met vrienden gaat uiteten voor zn verjaardag, maar iedereen wel zelf moet betalen. Maar wie op deze wereld kan nou uit eten betalen voor een hele groep vrienden? :=

Bij ons is het heel normaal om voor jezelf te betalen of wij voor de jarige maar nooit de jarige voor iedereen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:43

Amandavd schreef:
Chasingmood schreef:
Ik lees hier vaker van dat iemand met vrienden gaat uiteten voor zn verjaardag, maar iedereen wel zelf moet betalen. Maar wie op deze wereld kan nou uit eten betalen voor een hele groep vrienden? :=

Bij ons is het heel normaal om voor jezelf te betalen of wij voor de jarige maar nooit de jarige voor iedereen.

Nou wij waren vorig jaar met 12 man uit eten.
We hadden de jarige meegenomen als verrassing.
Staat ze aan het einde ineens op omdat ze wilde afrekenen voor ons? Ik echt whut??
Daar hebben wij een stokje voor gestoken. Wij hebben de rekening gesplit door 11 en haar maaltijd betaald als groep.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:44

Oh my, wat een verhalen lees ik hier.

Heb er zelf ook nog wel wat.

Een vriendin van me heeft een pensionstal. Normaal had ze altijd wel 1 of 2 stagaires lopen die de klusjes deden. Maar op een gegeven moment zat ze zonder. Omdat ik op dat moment geen werk had,vroeg ze mij of ik haar de ochtenden wilden helpen. Ze kon me niet zoveel betalen , 4 euro per uur.
O.k. geen vetpot,maar ik help je graag.
Af en toe moest ik ook 's avonds voeren en ze had berekend dat dat een uur duurde.
Nu hadden we een pensionklant die zo lief was om af en toe in de grote hal/binnenbak (waar haar paarden ook stonden) daar alvast te voeren.
Die vriendin had berekend dat dat ca een kwartier was die ik niet werkte en er werd serieus 1 euro van mijn 'loon' afgehouden.
Dat vond ik zo'n domper. Vooral ook omdat ik (en mijn man ook) haar met zoveel andere dingen hielp zonder daar wat voor terug te verwachten. Ik was blij dat ik heel snel weer een baan(tje) had.

Een andere vriendin van mij (noemen we M) haar beste vriendin(noemen we J) heeft er een handje van (en haar moeder trouwens ook) om M een boodschappenlijstje mee te geven als we boodschappen gingen doen. Geen probleem , alleen er werd nooit geld meegegeven.En je kreeg het achteraf ook niet als je het bonnetje inleverde of aan hun gaf.
Ik weet (en zij ook) dat M het niet breed heeft. Die haalt haar boodschappen meestal bij de Lidl. Maar J en haar moeder moeten alles van A-merken hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:49

noordje schreef:
Oh my, wat een verhalen lees ik hier.

Heb er zelf ook nog wel wat.

Een vriendin van me heeft een pensionstal. Normaal had ze altijd wel 1 of 2 stagaires lopen die de klusjes deden. Maar op een gegeven moment zat ze zonder. Omdat ik op dat moment geen werk had,vroeg ze mij of ik haar de ochtenden wilden helpen. Ze kon me niet zoveel betalen , 4 euro per uur.
O.k. geen vetpot,maar ik help je graag.
Af en toe moest ik ook 's avonds voeren en ze had berekend dat dat een uur duurde.
Nu hadden we een pensionklant die zo lief was om af en toe in de grote hal/binnenbak (waar haar paarden ook stonden) daar alvast te voeren.
Die vriendin had berekend dat dat ca een kwartier was die ik niet werkte en er werd serieus 1 euro van mijn 'loon' afgehouden.
Dat vond ik zo'n domper. Vooral ook omdat ik (en mijn man ook) haar met zoveel andere dingen hielp zonder daar wat voor terug te verwachten. Ik was blij dat ik heel snel weer een baan(tje) had.

Een andere vriendin van mij (noemen we M) haar beste vriendin(noemen we J) heeft er een handje van (en haar moeder trouwens ook) om M een boodschappenlijstje mee te geven als we boodschappen gingen doen. Geen probleem , alleen er werd nooit geld meegegeven.En je kreeg het achteraf ook niet als je het bonnetje inleverde of aan hun gaf.
Ik weet (en zij ook) dat M het niet breed heeft. Die haalt haar boodschappen meestal bij de Lidl. Maar J en haar moeder moeten alles van A-merken hebben :n

Ik zou dit niet eens gierig noemen maar gewoon een beetje gemeen. En daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom je dan boodschappen blijft kopen. Ik heb alles over voor m'n beste vriendin maar als ze niet even vraagt of ik het voor kan schieten ga ik echt niet keer op keer boodschappen voor haar doen. Mag ze d'r briefje lekker in d'r reet steken tot ze de vorige keer heeft terugbetaald :=

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 21:57

Lees er een over schoonmaken. Daar heb ik er ook nog wel eentje van.
Werkte als schoonmaakster voor €9 per uur, wat in mijn ogen niet veel is, en mevrouw in kwestie gaf mij dit geld altijd keurig na afloop. Op een dag was ze er zelf niet, maar haar man, die gaf mij extra fooi omdat ik die middag naar een festival zou gaan, dan kon ik een keer wat voor mij zelf kopen, dus ik helemaal blij. Kom ik de week daar op... ja ik denk dat mijn man jou fooi gegeven heeft he... Dus ik aangegeven hoeveel.. Nou dat ging die week dus mooi weer van mijn loon af :') Helemaal gierig is het niet, ze betaalde verder altijd netjes, maar het voelde wel een beetje raar :')

Vjestagirl

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:08

Ik heb ooit een verjaardagsfeestje gehad van een bevriend koppel. Eerst allemaal naar Amsterdam (trein/parkeren op eigen kosten). Dan een bring your own picnic lunch in het park, waar zij zelf niets voor inlegden (want het was hun verjaardag). Toen met z'n alleen paintballen, op eigen kosten. Toen uit eten op eigen kosten. En dan ook nog het lef hebben om aan te geven wat voor cadeautjes je wil!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:18

Dani199764 schreef:
Werkte als schoonmaakster voor €9 per uur, wat in mijn ogen niet veel is, en mevrouw in kwestie gaf mij dit geld altijd keurig na afloop. Op een dag was ze er zelf niet, maar haar man, die gaf mij extra fooi omdat ik die middag naar een festival zou gaan, dan kon ik een keer wat voor mij zelf kopen, dus ik helemaal blij. Kom ik de week daar op... ja ik denk dat mijn man jou fooi gegeven heeft he... Dus ik aangegeven hoeveel.. Nou dat ging die week dus mooi weer van mijn loon af :') Helemaal gierig is het niet, ze betaalde verder altijd netjes, maar het voelde wel een beetje raar :')

Dat vind ik dus wel gewoon gierig... Gewoon even het geld dat je extra krijgt er terug afhalen.

Ik ga bij verschillende mensen met de honden wandelen, en één hondeneigenaar zet altijd heel lief een koekje en een glas voor mij in de keuken klaar. Koopt zelfs speciaal drinken voor mij, zelf drinkt ze geen bruis. Ook met Pasen ofzo had ze voor mij Ferrero's gekocht. <3
Zou wat zijn als ze dat daarna van mijn geld zou aftrekken tho. _O-
Nu wat off topic maar ik zit er wel aan te denken om als ik in september verder ga studeren iets voor haar te kopen, want het extra eten en drinken moet in principe echt niet, en ze is ook altijd gewoon heel lief. Moet alleen nog bedenken wat. :')

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:26

Rebel_Jits schreef:
Mijn schoonbroer is ook extreem gierig (maar heeft ook geen cent te makken). In de periode dat mijn vriend nog rookte, had hij een sigaret gevraagd aan z'n broer. Die twee waren de hele avond op stap, rondrijden met de auto, drankje die m'n vriend betaalde, meegegeten bij ons.. Toen hij z'n broer weer thuis afzette, vroeg die dus of hij een sigaret terug mocht := Want ja, die dingen zijn zooo duur.

Nu vapen de jongens en als m'n schoonbroer langskomt, neemt hij ook zijn apparaatje mee. Vriend heeft regelmatig nieuwe liquids, dus moeten ze altijd proeven. Als je niet oppast, vapet die gast een halve bus leeg. Maar zelf heeft hij geen geld om ook maar 1 busje te kopen, ook niet voor zichzelf. Liquids zijn vrij prijzig, die gast probeert er altijd van te profiteren. Dus nu zetten we die busjes buiten bereik van hem :=
Het ergste is dat als we even uit de kamer zijn, hij snel opstaat om die liquid bij te druppelen en het zo snel mogelijk opvapet. Alsof we dat niet doorhebben (grote dampwolken) 8)7

Dit begrijp ik echt niet. Als je gierig bent en ook nog eens niets te besteden hebt, dan is het toch veel goedkoper om te stoppen :+ lijkt me een top motivatie, als vrek zijnde. Dat met de liquid is echt wel schaamte....

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:31

xMalibu schreef:
Wijsje schreef:
Ik had een poetsadresje toen we van de gulden overgingen naar de euro. Jarenlang daar gewerkt voor een rijk koppel, nooit een aardigheidje met de feestdagen, nooit een cent opslag.
De dag van de euro's had ik daar gewerkt, ik ging mijn geld pakken dat altijd op dezelfde plaats voor me klaar lag. Hadden ze tot de cent nauwkeurig alles omgerekend, er lag dus precies zoveel euro en zoveel cent.
Heb mijn geld gepakt en ben er nooit meer heen geweest.

Maar wat was dan precies het probleem? Je kreeg toch zoveel als je moest krijgen of zie ik het nou verkeerd :=

Ja hoor, precies het 5 jaar daarvoor afgesproken bedrag. Zoveel euro en 98 cent ofzo. Maar is toch super gierig om dat bedrag nooit eens te verhogen uit henzelf, nooit eens een kleinigheidje met Pasen of de kerstdagen (terwijl ze zelf grote kerstpakketten kregen), en die 98 cent niet eens konden afronden tot op een hele euro?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:33

Ik heb dat ook gehad toen ik vroegah op zaterdags op een manege werkte. Kreeg 25 gulden voor een dag.. En met de euro werd dat precies omgerekend. Tot ze het ver elend vonden ofzo want het was een raar bedrag, werd het naar 11.50 afgerond :')

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:34

Emmaa_ Die vriendin is veel te lief voor die mensen.
Als je ziet wat die allemaal al te verstouwen gehad heeft daar. Ik heb al een paar keer tegen haar gezegd : is dat allemaal die vriendschap wel waard?
Blijkbaar wel..... :n

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:29

Ik moest een keer voor een thuiszorg cliënt wat boodschappen halen voor ik naar haar toe ging.
Kwam op 9,95
Ik kreeg ook echt tot op de cent 9,95 terug :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:35

Rivendell schreef:
Ik moest een keer voor een thuiszorg cliënt wat boodschappen halen voor ik naar haar toe ging.
Kwam op 9,95
Ik kreeg ook echt tot op de cent 9,95 terug :)

En ondanks dat ik dit zelf niet zou doen snap ik het wel. Sommige mensen moeten letterlijk op de centen letten.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:41

Palmera schreef:
En ondanks dat ik dit zelf niet zou doen snap ik het wel. Sommige mensen moeten letterlijk op de centen letten.

Nou, deze mevrouw hoefde echt niet op de centen te letten met zes panden aan de grachten in Amsterdam :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:45

Ik vind het prachtig om te zien hoe velen hier voor een ander zeggen "die heeft zat geld, want heeft.....".

Ik kom van origene uit een van de duurste gemeentes in NL. Ik heb er een deel van mijn werkzame leven doorgebracht.
Ik wist wat voor een huizen, auto's, kleding, etc, velen hadden. Ik heb er ook veel aangehoord, 's avonds laat eenzaam aan de bar. Torenhoge hypotheken, schulden, het water tot aan de lippen, enz. Maar de volgende dag hangen ze weer de populaire jongen uit die het gemaakt heeft
De schijn word vaak heel hoog opgehouden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:49

Palmera schreef:
Ik vind het prachtig om te zien hoe velen hier voor een ander zeggen "die heeft zat geld, want heeft.....".

Ik kom van origene uit een van de duurste gemeentes in NL. Ik heb er een deel van mijn werkzame leven doorgebracht.
Ik wist wat voor een huizen, auto's, kleding, etc, velen hadden. Ik heb er ook veel aangehoord, 's avonds laat eenzaam aan de bar. Torenhoge hypotheken, schulden, het water tot aan de lippen, enz. Maar de volgende dag hangen ze weer de populaire jongen uit die het gemaakt heeft

Vaak zijn de mensen die er mee te koop lopen het armst. Ik ken ook wel wat van die snelle jongens, mooie snelle wagen. Maar er niet bij vertellen dat die auto gewoon van de bank is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:50

Palmera schreef:

Maar echt lang niet bij allemaal.
Hier hetzelfde, maar ik ken de schulden etc niet terug. Ja bij een enkeling, maar net zoveel als in het 'gewone' leven.
De meeste hebben gewoon geld als water en daar is niets mis mee.
Ja, dat ze er vaak op zitten. :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:51

Is echt zo, hoor. En het zijn geen verstandige mensen. Dusdanig boven stand leven vond ik eigenlijk dom en onhandig.

Maar ik begrijp wel dat ze dan soms op de centen letten. Dat hadden ze alleen wel eerder mogen doen, imo.

Edit: nee, niet bij allemaal. Maar ik vind echt dat sommige dingen hier te gemakkelijk 'gierig' genoemd worden. :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:11

Ik zie het probleem niet van boodschappen precies terugbetalen. Is toch niet gierig? :=

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:26

DezeNaam schreef:
Dani199764 schreef:

Dat vind ik dus wel gewoon gierig... Gewoon even het geld dat je extra krijgt er terug afhalen.

Ik ga bij verschillende mensen met de honden wandelen, en één hondeneigenaar zet altijd heel lief een koekje en een glas voor mij in de keuken klaar. Koopt zelfs speciaal drinken voor mij, zelf drinkt ze geen bruis. Ook met Pasen ofzo had ze voor mij Ferrero's gekocht. <3
Zou wat zijn als ze dat daarna van mijn geld zou aftrekken tho. _O-
Nu wat off topic maar ik zit er wel aan te denken om als ik in september verder ga studeren iets voor haar te kopen, want het extra eten en drinken moet in principe echt niet, en ze is ook altijd gewoon heel lief. Moet alleen nog bedenken wat. :')

Mijn oma maakte het nog veel gekker met haar schoonmaakster. Schoonmaakster vertelde een keer dat ze na het werk even de stad in ging, want ze moest nieuwe hoeslakens hebben voor haar zoon. Nou wist mijn oma altijd wel ergens iets goedkoper te krijgen, en werd ook echt gewoon opdringerig als iemand iets duurders wilde kopen. Oma vertelde de schoonmaakster dus dat ze GEEN nieuwe lakens moest gaan kopen, ze kon bij zoiets doen alsof je de grootste misdaad ooit van plan was te begaan, zij zou ze wel regelen, en goedkoper! Nou wist de schoonmaakster waar oma dat soort dingen vandaan haalde... en zei dus dat ze dat niet wilde.
Toen de schoonmaakster de week erop er weer was had oma tóch lakens voor haar gekocht, kon ze die andere weer terug gaan brengen vond oma, en de goedkope lakens gebruiken. Klein detail, de lakens die oma had gekocht kwamen van de rommelmarkt :+ En het was echt onzin om die ‘dure’ (Hema....) lakens te kopen, dus hield ze de 3 euro die ze voor de rommelmarkt lakens betaald had af van het loon van de schoonmaakster. Of ze nou wilde of niet.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 00:38

Over eten gesproken; ik werd/wordt weleens uitgenodigd om bij iemand te komen eten en dan moet ik zelf het eten (gedeeltelijk) meenemen :+ bij 1 (inmiddels ex-) vriendin heb ik gezegd dat ik dat echt raar vond (aangezien ze bij mij ook nooit eigen eten en drinken mee hoefde te nemen, ik nodig immers iemand uit). Maarja die was haar rijke (inmiddels ook ex- :') ) vriendin gewend die veel te lief was en altijd alles betaalde en haar rondreed met haar privé chauffeur.
Bij een andere vriendin betaal ik de (gedeeltelijke) boodschappen wel met liefde (ondanks dat ik het apart blijf vinden) omdat ik weet in wat voor situatie ze zitten. Neem ook vaak zelf frisdrank mee of wat te snaaien etc.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:08

Supertje schreef:
Mijn oma maakte het nog veel gekker met haar schoonmaakster. Schoonmaakster vertelde een keer dat ze na het werk even de stad in ging, want ze moest nieuwe hoeslakens hebben voor haar zoon. Nou wist mijn oma altijd wel ergens iets goedkoper te krijgen, en werd ook echt gewoon opdringerig als iemand iets duurders wilde kopen. Oma vertelde de schoonmaakster dus dat ze GEEN nieuwe lakens moest gaan kopen, ze kon bij zoiets doen alsof je de grootste misdaad ooit van plan was te begaan, zij zou ze wel regelen, en goedkoper! Nou wist de schoonmaakster waar oma dat soort dingen vandaan haalde... en zei dus dat ze dat niet wilde.
Toen de schoonmaakster de week erop er weer was had oma tóch lakens voor haar gekocht, kon ze die andere weer terug gaan brengen vond oma, en de goedkope lakens gebruiken. Klein detail, de lakens die oma had gekocht kwamen van de rommelmarkt :+ En het was echt onzin om die ‘dure’ (Hema....) lakens te kopen, dus hield ze de 3 euro die ze voor de rommelmarkt lakens betaald had af van het loon van de schoonmaakster. Of ze nou wilde of niet.

:+ wow... just wow

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:12

TinkerTreas schreef:
Mijn ex ziet de kinderen bij mij thuis, omdat hij geen ruimte heeft voor 3 kinderen. Meestal zorg ik dan dat ik weg ben, omdat ik niet zo veel behoefte heb om daarbij te blijven. Maar als ik hem er op aan spreek dat ik het niet normaal vind dat er binnen een dag een hele rookworst op gaat, dan ben ik een zeikerd en gierig (volgens hem dus).

Maar.. 1 rookworst met zn vieren is toch niet zo gek?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 01:15

Mavelle schreef:
TinkerTreas schreef:
Mijn ex ziet de kinderen bij mij thuis, omdat hij geen ruimte heeft voor 3 kinderen. Meestal zorg ik dan dat ik weg ben, omdat ik niet zo veel behoefte heb om daarbij te blijven. Maar als ik hem er op aan spreek dat ik het niet normaal vind dat er binnen een dag een hele rookworst op gaat, dan ben ik een zeikerd en gierig (volgens hem dus).

Maar.. 1 rookworst met zn vieren is toch niet zo gek?

Je haalt de woorden uit m'n mond :+ dit dacht ik ook al. Mijn vriend en ik eten rustig een hele rookworst met z'n tweetjes..