Wat ik geleerd heb in een assertiviteitstraining is dat je niet met de hele wereld bevriend kan zijn. Dus als er iemand negatief over je is of tegen je doet, haal je schouders op en ga door, denk van jij bent mij niet waard. Ja, dat is moeilijk. En soms denk ik ook wel eens dat bij sommigen de vlag uit zou gaan als ik er niet meer ben. Maar dan denk ik van ik gun jullie dat pleziertje niet

Nee zeggen is ook een antwoord geven. En je mag ook best eens ergens goed tegenaan schoppen zeg maar. Een keer een afwijkende mening of antwoord is ook toegestaan. Zelf zou ik niet direct naar mensen gaan die je gekwetst hebben. Het excuus gaat toch niet komen. Ik ben vroeger gepest en ook al heb ik op Facebook de pesters met naam en toenaam aangesproken, ze hebben het zelfs gelezen, maar een sorry was kennelijk nog te veel.
Werken is goed, dat is afleiding en hopelijk haal je daar ook voldoening uit. Er zijn namelijk echt mensen die wel om je geven. Zo moet je het zien. Beter 1 goede vriendin dan ouders of familie die alleen maar negatief doen. Geniet van je vriendin. Haal daar je energie uit en geef je vriendin energie, dat is positieve energie en daar word je krachtiger van.
Houd je sterk, ik heb bewondering voor de weg die je aflegt!