Natuurlijke ouderschaps topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Natuurlijke ouderschaps topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:34

Dan is hij je productie aan het aanpassen aan de nieuwe situatie :) komt goed, hij regelt het voor je. Geef hem daartoe de kans.
Maar hij moet wel effectief goed drinken. Niet een beetje halfslachtig sabbelen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:44

Ik heb op verzoek flesvoeding gedaan aamgezien bv niet ging..
Dat werkte prima moet ik zeggen.
De eerste maanden dronk ze 12 kleine flesjes per dag.
En ja later moest ik soms nog 100ml bijmaken nadat er al 120ml ingegaan was.
Mijn dochter had heel veel honger en heeft rond de 5-6 maanden langere tijd 1,5 liter gedronken wat in NL redelijk taboe zou zijn.
Ik heb wel heel lang de kleinste maat speen erop gehad.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:48

Lieveli, gefeliciteerd met jullie zoontje, wat een leuke naam!
Je melk is nooit op. Het kan wel langzamer gaan stromen ipv eruit spuiten, maar het is nooit op. De meeste melk wordt gemaakt tijdens het drinken dus zolang hij drinkt komt er melk. Als je hem hoort of ziet slikken weet je ook zeker dat hij melk in zijn mondje heeft want anders zou hij dat niet doen.
Je hoeft je ook geen zorgen te maken over de kwaliteit van je melk, die is altijd goed. Het verhaal van te weinig voedingsstoffen in je melk is een, helaas, erg bekende fabel.

Het kan best een regeldagje zijn. Als jij geen pijn hebt en hij verder tevreden is lekker aan toegeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-18 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:48

Ja roep dat hier niet te hard hoor :+
Gup heeft op zijn max een keer 1300 op een dag gedronken.
Als je dochter het nodig heeft gehad is het prima toch :D
Wij hebben tot 1.5 met een prematuren speen gevoed. Voor zijn papfles hadden we een speen met een groter gat.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:52

Dikke proficiat, lieveli.

Ben je zeker dat hij effectief melk binnen krijgt? Heb dat ook voorgefad dat zl uren aan een stuk wou drinken maar achteraf bleek dat hij weinig melk effectief binnen kreeg.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:54

_lautje_ schreef:
http://adc.bmj.com/content/early/2015/0 ... 221749e405

Wellicht een interessant artikel over de gevolgen van overvoeden met borstvoeding en kinderen die er echt te dik op worden. Dit heeft (op gebied van gevoelig zijn voor dik zijn op latere leeftijd) dezelfde gevolgen als overvoeden en te dik worden met flesvoeding :)

Wat me opvalt aan dit onderzoek is dat ze het exclusief borstvoeding noemen als kinderen drie maanden exclusief borstvoeding hebben gehad terwijl het gewicht pas met zes maanden wordt genomen. Wat hebben de kinderen dan in de tussenliggende periode gehad? Al vaste voeding? Of toch kunstvoeding?
Om een echt betrouwbaar beeld te geven over wat exclusief bv doet met de kansen op later overgewicht hadden ze een groep kindjes moeten nemen die zes maanden exclusief bv krijgt en dan ook (grotendeels) live uit de borst. Immers wordt geadviseerd om zes maanden exclusief bv te geven. En nu is niet te controleren of dat overgewicht mede veroorzaakt wordt door de bv of door wat de kindjes naast de bv in de tussenliggende maanden hebben gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:54

Esplendido, weet je hoe pijnlijk zulke opmerkingen zijn.
Ik voel me nu alweer helemaal akelig dat mijn lijf blijkbaar ongeschikt is voor moeder zijn -O-

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:58

Ik weet dat er moeders zijn die te weinig melk hebben. Dat kan verschillende oorzaken hebben. En het was zeker niet mijn bedoeling om moeders met dat probleem te kwetsen.

Maar bij een baby die de eerste tijd keurig iedere drie uur zich meldt en dan een dagje vaker of langer wil drinken lijkt daar niet direct sprake van te zijn. Ik wilde met mijn opmerking alleen lieveli geruststellen. Als er geen problemen zijn met de productie is de melk nooit echt op.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-17 11:09

Je maakt melk aan tijdens het voeden dus je borst is nooit leeg. Zolang je hem hoort/ziet slikken is het goed. Neem je tijd en laat hem zo lang drinken als hij wil dat krikt je productie op en dan komt het goed.

Drink/eet in ieder geval geen munt dat verlaagd de productie en sommige mensen hebben baat bij borstvoedingsthee om de productie op te krikken. Otis is nog zo jong dat moet even op elkaar afgestemd worden de productie. Als je echt heel erg twijfelt kun je altijd nog een lactatiekundige inschakelen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:11

Ja hij heeft mooie dikke luiers dus hij krijgt het wel binnen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:18

Ook salie moet je mijden, dat remt net als munt de productie.

Als zijn groei goed is, hij voldoende natte luiers heeft alert is als hij wakker is. Dan hoef je je geen zorgen te maken. Clusteren is heel normaal baby gedrag en daar beginnen ze vaak na de eerste week/twee weken mee.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:26

Interessant onderzoek Lautje! Cruz is behoorlijk zwaar voor zijn leeftijd: ruim 10kg. Hij is echter ook lang, volgens de dokter nog geen reden tot zorg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:29

En daarna heb je een jaar waarbij clusteren, sprongetjes en met een beetje pech ook tandjes elkaar opvolgen en komt er nog geen ritme in / willen ze alsnog veel sabbelen.

Je kan er toch nooit een peil op trekken wat goed of fout is, zolang kind min of meer goed slaapt, luiers en groei in orde zijn en het kindje vrolijk en alert is op de wakkere momenten, dan gaat alles in principe prima.

Je hebt sowieso al een enorm goede start gehad lees ik, door te bevallen zonder allerlei chemische stofjes +:)+
Dan kan dat vast geen verstoringen geven in het normale baby-gedrag, echt super!! :)

Otis, is dat naar Otis Redding? :)

Die van ons dronk veel, maar wel altijd uit een speen met klein gat.
Was ook een schrielkipje toen hij ter wereld kwam dus hij moest echt wat inhalen.

Is ook gewoon een slank ventje nu met bijna 2,5 jaar en nooit zo'n dikke plofkip geweest als andere kindjes wel willen worden voordat ze gaan lopen en meer energie gaan verbruiken....die voorbeelden van moeders die zogezegd slagroom geven :D

Maar die van ons was dan ook altijd heel druk bezig, nooit een seconde stil liggen of zitten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:38

B heeft tot maand 4 op +2 gezeten met gewicht (+1 met lengte) en dat nam daarna af naar +1. Volgens de curve van de WHO zit hij nu, met 6 maanden, tussen de 0 en +1 lijn in. Precies zoals vaak wordt gezien bij BV baby's. Ze gaan meer bewegen en verbranden meer energie, terwijl de BV wordt aangepast op hun energiebehoefte.

Merk je zoiets ook bij Cruz? Hij eet wel indrukwekkende hoeveelheden, maar als dat bij hem past is het goed, lijkt me.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:55

Cruz zit ook met lengte dik in de plus toch?
Het gaat hier denk ik eerder om kinderen die qua lengte en gewicht flink uiteen zitten.

Conclusie van het artikel is gewoon dat te dik nooit goed is. Of dat nu met fles of borst gebeurd. In die zin is overvoeden dus wel mogelijk.
En het is ook niet gek, je lichaam weet niet of het nu te dik is door borstvoeding of flesvoeding. Net zoals het niet weet of het te dik is door fruit of chips.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:56

Pantykous schreef:
Interessant onderzoek Lautje! Cruz is behoorlijk zwaar voor zijn leeftijd: ruim 10kg. Hij is echter ook lang, volgens de dokter nog geen reden tot zorg.

En hoe oud is hij?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:01

_lautje_ schreef:
Cruz zit ook met lengte dik in de plus toch?
Het gaat hier denk ik eerder om kinderen die qua lengte en gewicht flink uiteen zitten.

Conclusie van het artikel is gewoon dat te dik nooit goed is. Of dat nu met fles of borst gebeurd. In die zin is overvoeden dus wel mogelijk.
En het is ook niet gek, je lichaam weet niet of het nu te dik is door borstvoeding of flesvoeding. Net zoals het niet weet of het te dik is door fruit of chips.

Ja precies, hij is ook qua lengte ruim in de plus voor zijn leeftijd. Dat klinkt ook heel logisch, ik geloof ook wel dat je ook met borstvoeding baby's kunt overvoeren. Net zoals dat ze stille honger kunnen hebben. Niet alles valt binnen de norm uiteraard.

MaritB schreef:
Pantykous schreef:

En hoe oud is hij?

4,5 maand. 70cm en 10,1 kg toen we gingen wegen bij 4 maanden.

@Marit, we gaan het wel zien idd. Hij gaat vanzelf meer verbranden :D

Om OT te blijven, daarin geloof ik ook wel dat hij stuurt. Ik volg zijn behoefte. Hij slaapt al weken hele nachten door maar kwam afgelopen week eens weer rond 4.15 voor een slok. Prima, doen we dat vriend.

Verder ontwikkelt hij zich ook goed en daarin hang ik de gezond verstand methode aan. ;) Wat mij betreft is het een heel blij, tevreden jochie wat zich goed ontwikkelt. Ik heb ook geen ervaring met andere baby's dus voor mij is hij normaal.

Even een edit, dit is het sommetje wat ze me mee hebben gegeven om uit te rekenen wat hij ongeveer uit een fles zou moeten drinken. Dan kom ik tussen de 200-240 uit, daar houdt hij zich ook aardig aan.
https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... n-een-fles

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 12:51

Cruz is gewoon een reusje :') (oke vooruit ik heb een dwerg schrielkipje dus mijn referentiekader ligt wat anders O:) )

De gezond verstand methode is wat mij betreft de beste methode die je kan volgen. Inmiddels is onze tweede geboren en zij had hetzelfde probleem als de eerste. Niet genoeg kracht om mijn bv op gang te brengen. Ook bij haar ben ik dus aan het kolven geslagen en krijgt ze het via de fles om te voorkomen dat we te ver onder de 10% grens zouden schieten. Inmiddels drinkt ze een paar keer per dag aan de borst en krijgt daarna nog een flesje bv om af te toppen zodat ze genoeg binnen krijgt. Niet zonder succes want vandaag (9 dagen na geboorte) is ze boven haar geboortegewicht gewogen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:11

lizy29 schreef:
Niet zonder succes want vandaag (9 dagen na geboorte) is ze boven haar geboortegewicht gewogen.

*\o/* Dat is super!

Cruz is idd een turbo dolly.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:18

Zo dat is inderdaad wel flink! B is nu 14 weken en 6 kg :P

Fijn lizy!
Wij hebben ook B gevolgd in zijn behoeften :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:35

Ootje is nog niet boven zijn geboortegewicht denk ik, donderdag weegmoment. Het drinken heeft even geduurd want zijn tongriempje was knudde, dat is op dinsdag* gekliefd en sindsdien gaat het hard. Maar ik kolf elke dag zo'n 100 ml zodat de papski dat 's morgens er in kan gooien. Kan ik even liggen nog, want met O in de cosleeper naast me sta ik de hele nacht 'aan'. En in zijn eigen kamertje leggen voelt niet goed, ook niet voor een dutje.

*hij is op zaterdag geboren
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 05-09-17 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:36

pien_2010 schreef:
pmarena schreef:
Nou dat kan ik me voorstellen als je zoveel kolft.... ik heb geen idee verder hoor van hoeveelheden maar dit klinkt me toch wel als een halve Klarabella 14 in de oren, hihi.
:=
Inderdaad hoe meer je kolft hoe meer melk je aanmaakt. Maar in dit geval is het fijn voor iemand anders. En er zijn vrouwen die zo gemakkelijk veel en volwaardige borstvoeding hebben. Dat had ik ook, mijn moeder idem dito en ik verwacht mijn dochter ook. Ben er altijd heel dankbaar voor geweest. Geen gezeur met voeden.

Dat is niet vanzelfsprekend, mijn moeder had wel 2 kinderen kunnen voeden en ik had bij de eerste te kort en bij de 2e veelte weinig om uberhoupt te kunnen voeden!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:38

Fijn Lizy.

Flinke jongen Panty en wederom herkenbaar. Ik ben ook nooit bang geweest dat hij te weinig te drinken kreeg bij mij, terwijl mijn productie helemaal niet idioot veel was, met kolven tenminste. Bij mijn Gup nam de megagroei wel iets af na 5 maanden. Hij is nog steeds groot voor zijn leeftijd (draagt maat 98 met 1,5 jaar), maar niet meer zo extreem.

Dan lekker bij je houden Lieveli, het moment dat het wel goed voelt om hem weg te leggen, komt vanzelf. Misschien over een paar maanden, over een jaar of misschien zelfs wel 2, maar het komt vanzelf.

Een grote melkproductie lijkt hier ook niet erfelijk hoor Kwita. Mijn moeder heeft alle 4 haar kinderen 3 maanden zelf gevoed voordat het op was en ze bij moest voeden met kv. Ik heb ruim een jaar zelf gevoed en als het aan mij had gelegen hadden we nog langer doorgegaan.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:45

Mijn oma kolfde voor de buurt bij de 1e 2 kinderen en bij mijn vader moest zij hier juist gebruik van maken.

Mijn moeder heeft nooit borstvoeding gegeven.

Hier had ik op een gegeven moment te weinig( te stressvolle baan met kolven) waardoor ik live genoeg had maar meg kolven te weinig. Ik heb gebruik gemaakt van donormelk. Inmiddels is mijn dochter bijna 2 en krijgt ze alles live.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 13:55

Als ik kolf is het net of ik een douche open zet. Maar ik lek ook dwars door alle pads heen.