Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:02

Enige tip die kan geven met parkieten hou er geen andere dieren zijn een stelletje terroristen. :j Helaas alles weg moeten doen vanwege gezondheid.

Handig dat met de varkens. Jammer dat er geen dieren mogen op volkstuin complex (op kippen na). :+

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:10

Netjes Moonfight! Hoe lang hebben ze er op gestaan?

Voor aankomend seizoen wil een soortgelijk stukje grond beplanten met ongeveer 't zelfde als diervoeder. Alleen geen aardappels en aardperen, maar snijbiet en voederbiet. Aardappels komen in de gewone moestuin.
Ik heb m'n bestellijst voor dit jaar weer af. Laatst foto's zitten kijken van afgelopen jaar, kreeg er weer helemaal zin in *\o/*

Marcella: mijn kippen hebben de afgelopen tijd veel in de moestuin gelopen en daar zag je ook zeker positieve effecten van!
Laatst bijgewerkt door xXLiekeXx op 30-01-18 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

julius_juut

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:20

Ugh, ik ook, alleen zijn we druk op zoek naar een nieuw huis dus het heeft geen enkele zin om aan een tuin te beginnen. Denk dat ik wel weer dingen in potten en bakken ga zetten, want het kriebelt toch behoorlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:22

Is voor nu toch ook nog voor veel dingen te vroeg om mee te beginnen. Moet eigenlijk verder gaan met spitten op de tuin alleen nog heel druk bezig met huisje.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:25

Ja hoor, er is eigenlijk niets dat nu al voorgezaaid kan worden, behalve als je een echt goede groeilamp hebt. Maar als je in het zonnetje met de honden fietst en de eerste blaadjes aan de struiken ziet komen krijg je wel de kriebels!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 12:43

Ik denk totaal 10 tot 12 uurtjes Lieke. Af en toe mogen ze er eventjes op. Lagen ook veel eikeltjes dus dat was goede motivatie voor ze om te wroeten.

Ik heb vorige week alles besteld, maar kan bij Vreeken soms even duren voordat je het krijgt. Ik ga deze week de eerste dingen voorzaaien hoor. Vooral vroege kolen, tomaat en peper. De kolen wil ik zo vroeg en zo laat mogelijk omdat je dan de minste last hebt van ongedierte (rupsen). Want als ik ergens een hekel aan heb is het wel die netten over mijn groenten :').

Gister ook nog 2 bloemkolen, 1 rode kool, zooitje pastinaak en prei geoogst. Staat nu nog 1 brocolli die ook geoogst moet worden binnenkort. (klein voordeel aan zo'n zachte winter)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:32

Wauw dat hebben de varkens mooi gedaan!

Hier zijn de tulpen van vorig jaar omhoog aan het komen, zo mooi als het voorjaar weer begint.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:30

Gister de zelfgemaakte katenspek van ons laatste varken geproefd, nom nom! :9 Smaakt bijna net zoals in de winkel.
Vind het gaaf dat we nu, naast avondeten, ook vleesbeleg van eigen productie hebben. Nu de rest nog :7

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-18 13:08

Lekker Lieke! Gaaf is dat he! Ik maak nu vaak van beenham lekkere plakjes voor op brood! :o

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:44

Voor degenen hier met varkens: Hoe veel ruimte en geld zijn jullie kwijt aan de varkens? Aanschaf zal enorm verschillen per ras, maar hoe veel zijn jullie kwijt per maand bijvoorbeeld aan voer en verzorging? Sinds ik weet dat je varkens gewoon thuis mag slachten vind ik ze ook wel steeds interessanter worden voor als we verhuisd zijn en we daar misschien plek voor hebben.

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:43

In ons geval hadden we 3 varkens op ongeveer 1000m2 grond staan. Later, toen we er nog 1 hadden, stond ze op 160m2. Hoe kleiner je ze zet, hoe sneller ze de grond kapot wordt gelopen.
Ik zou er wel altijd voor zorgen dat je een stuk verhard hebt, dat hadden wij niet en dat maakt t wel lastiger om ze 'droog' te houden.

Qua geld kun je 't best duur maken. Wij zijn afgelopen zomer ongeveer 3 zakken voer van 10,- p.s. per week kwijt geweest. Dit jaar willen we veel meer eigen teelt voeren en sowieso minder brok. Afgelopen jaar kregen ze ongeveer 1,5kg per varken per dag.

In de toekomst zou ik graag 1 verharde paddock met hok willen hebben en daar 3 tot 6 uitlopen op de weide aanmaken. Op die manier kunnen we dan afwisselen en de grond zich laten herstellen.

@Moonfight, oh ja dat is ook lekker! Onze beenham kunnen we volgend weekend ophalen. *\o/*

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:10

Zo dat tikt nog best door dus!

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:07

Het kan ook zeker veel goedkoper, wij waren gewoon erg fanatiek :Y)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-18 12:43

Varkens zijn wel voer intensief inderdaad. Maar in onze berekeningen van de opbrengsten en kosten van afgelopen jaar kwamen er wel op uit dat ze per kilo vlees dan weer niet heel duur zijn. Gewoon omdat er zoveel vanaf komt. Maar de investering in voer moet je er natuurlijk vooraf in stoppen.

Wij hebben een verhard stukje (ongeveer 4x7) met een schuilstal en daaraan vast een uitloop(90 vierkante meter denk ik). Plus nog een weitje waar ze af en toe op mogen om de boel om te spitten.
Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:09

Wat een mooi paradijsje voor je varkens!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:24

Ah wat een leuk topic! Wij gaan deze maand de boomgaard van de buurman kopen, iemand nog interesse in 1600 f*cking perenbomen? :+

In totaal hebben we 2ha land. Voortuin heeft oude fruitbomen, appels, kersen, vroeger was er ook een moestuin. Achter het huis staan de paarden.

Ik weet nog van vroeger dat een moestuin erg veel werk is... en ik vraag me altijd af of het goedkoper is dan de groenten bij de Aldi :+

We hebben ook wel schapen gehad, opeten vind ik nog een beetje moeilijk maar aan de andere kant vind ik mezelf hypocriet dat ik dan geen vegetariër zou zijn :D

Even bijgelezen moonfight, ik vind het heel knap dat je zelf kunt slachten. Waar heb je het geleerd?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 14:39

Hoeveel werk een moestuin is hangt af van hoe je die opzet. 2 spa diep spitten of no dig gardening met o.a. veel vaste planten (permacultuur principes). Goede composthoop met laagje al gecomposteerd er op (meteen je paardenmest en bladeren kwijt) + voorgezaaide groentes in bv eierdoosjes/perspotjes/oid. Tot het planten de bedden afdekken met iets als gronddoek tegen onkruid en een mix van groentes planten die elkaar helpen (schaduw voor vasthouden vocht en onderdrukken onkruid bv, scheelt meteen water geven) en minder aantrekkelijk voor plagen/insecten/ziekten. Zulke combi's schelen je zeer veel werk en geld, want geen/veel minder bestrijdingsmiddelen nodig. Je zal wel een verandering hebben in je voedingspatroon, want er zitten in zo'n systeem meer vaste planten voor voedsel ipv dat de nadruk op de eenjarigen ligt (al hebben die zeker een plaats in elk soort moestuin).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 08:49

julius_juut schreef:
Voor degenen hier met varkens: Hoe veel ruimte en geld zijn jullie kwijt aan de varkens? Aanschaf zal enorm verschillen per ras, maar hoe veel zijn jullie kwijt per maand bijvoorbeeld aan voer en verzorging? Sinds ik weet dat je varkens gewoon thuis mag slachten vind ik ze ook wel steeds interessanter worden voor als we verhuisd zijn en we daar misschien plek voor hebben.

Elise_0o schreef:
lizy29 schreef:
Hoeveel ruimte hebben jullie per varken en hoe zien jullie verblijven er uit? En wat/hoeveel voer gaat er in. Vraag me af of dat hier ook haalbaar/rendabel is maar weet er eigenlijk nog te weinig van af.

Onze varkens delen nu met zijn 5e een stal en weitje. We hebben een hangbuik, 1 zeug en 3 bijna volwassen biggen die straks richting slacht gaan.
Onze stal is ongeveer 30m2 verdeeld in 2 stukken, een slaapgedeelte en een eetgedeelte. Het weitje is ongeveer 40 m2. Dat word binnen nu en een paar weken een paddock met witzand en drainage, want ze komen er bijna niet omdat het te modderig is.
Af en toe laten we ze op de paddock van 550 m2.
In de zomer kunnen ze op de wei van 8000 m2 met een grote waterpoel.

Ze krijgen in de zomer 1 kg brok per dag per varken en in de winter 2 kg brok, onbrperkt kuilgras, een emmer winterwortels en een emmer gedizo mix.
Oh en alle restjes groente, fruit, brood, tuinafval enz

Voor foto's zie http://www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel

Wij waren afgelopen keer ongeveer 5,50 euro per kg kwijt.
En ze zijn inmiddels nog met z'n 3e :p

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:09

Arabesk schreef:
Ik weet nog van vroeger dat een moestuin erg veel werk is... en ik vraag me altijd af of het goedkoper is dan de groenten bij de Aldi :+

Het is zeker wel duurder, tijd is geld.
Tegenwoordig is de landbouw (en bioindustrie) zo intensief dat je daar niet tegenop kunt qua prijs..

Maarrr het zelf doen is wel veel leuker! Haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:19

En je weet gewoon wat je eet. :9

Met en zonder beestjes soms.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:47

Elise_0o schreef:
Elise_0o schreef:
Onze varkens delen nu met zijn 5e een stal en weitje. We hebben een hangbuik, 1 zeug en 3 bijna volwassen biggen die straks richting slacht gaan.
Onze stal is ongeveer 30m2 verdeeld in 2 stukken, een slaapgedeelte en een eetgedeelte. Het weitje is ongeveer 40 m2. Dat word binnen nu en een paar weken een paddock met witzand en drainage, want ze komen er bijna niet omdat het te modderig is.
Af en toe laten we ze op de paddock van 550 m2.
In de zomer kunnen ze op de wei van 8000 m2 met een grote waterpoel.

Ze krijgen in de zomer 1 kg brok per dag per varken en in de winter 2 kg brok, onbrperkt kuilgras, een emmer winterwortels en een emmer gedizo mix.
Oh en alle restjes groente, fruit, brood, tuinafval enz

Voor foto's zie http://www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel

Wij waren afgelopen keer ongeveer 5,50 euro per kg kwijt.
En ze zijn inmiddels nog met z'n 3e :p

*en toen was ik een half uur verder* Wat een heerlijk blog!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:12

Nog een wild plan hier ( komt vermoedelijk nooit wat van... _O- ) een kleine kudde galloways houden voor vlees.
Is een schots ras, wat kleiner dan de commerciëlere vleesrassen, en met schuilmogelijkheid ook hier het hele jaar buiten te houden. Eleganter dan hoe de boeren hier hun mestvee houden. Hmmm...

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:56

Oeh, die heeft iemand hier in de buurt ook als vleeskoe inderdaad. Een mooie kudde belted galloways die in de wildbegrazing staan en bij een natte winter in een groot strohok. Leuke koeien met ook een handzaam formaat.

Mogen runderen bij jullie ook vrij lopen net als met schapen? Dat zou wel een mooi leventje zijn voor die beesten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:04

Nee, niet zoals de schapen ( en zeer marginaal, geiten), die worden letterlijk vrijgelaten. Koeien en paarden zijn geclassificeerd als "stórgripur" = grootvee, en moeten binnen omheiningen worden gehouden.
Maar we hebben zeer grote oppervlaktes, tientallen ha omheind land rond onze boerderij. De meeste mestrunderen komen niet buiten, en worden onder niet zo prettige omstandigheden gehouden.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 12:31

Kuggur schreef:
Nee, niet zoals de schapen ( en zeer marginaal, geiten), die worden letterlijk vrijgelaten. Koeien en paarden zijn geclassificeerd als "stórgripur" = grootvee, en moeten binnen omheiningen worden gehouden.
Maar we hebben zeer grote oppervlaktes, tientallen ha omheind land rond onze boerderij. De meeste mestrunderen komen niet buiten, en worden onder niet zo prettige omstandigheden gehouden.

Ik vind dat jij eens foto's moet gaan posten! *\o/*
Wij zijn afgelopen september in IJsland geweest en het was zo mooi daar!
Vooral die kleine witte stipjes schapen op super hoge bergen _/-\o_