Handig dat met de varkens. Jammer dat er geen dieren mogen op volkstuin complex (op kippen na).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
julius_juut schreef:Voor degenen hier met varkens: Hoe veel ruimte en geld zijn jullie kwijt aan de varkens? Aanschaf zal enorm verschillen per ras, maar hoe veel zijn jullie kwijt per maand bijvoorbeeld aan voer en verzorging? Sinds ik weet dat je varkens gewoon thuis mag slachten vind ik ze ook wel steeds interessanter worden voor als we verhuisd zijn en we daar misschien plek voor hebben.
Elise_0o schreef:lizy29 schreef:Hoeveel ruimte hebben jullie per varken en hoe zien jullie verblijven er uit? En wat/hoeveel voer gaat er in. Vraag me af of dat hier ook haalbaar/rendabel is maar weet er eigenlijk nog te weinig van af.
Onze varkens delen nu met zijn 5e een stal en weitje. We hebben een hangbuik, 1 zeug en 3 bijna volwassen biggen die straks richting slacht gaan.
Onze stal is ongeveer 30m2 verdeeld in 2 stukken, een slaapgedeelte en een eetgedeelte. Het weitje is ongeveer 40 m2. Dat word binnen nu en een paar weken een paddock met witzand en drainage, want ze komen er bijna niet omdat het te modderig is.
Af en toe laten we ze op de paddock van 550 m2.
In de zomer kunnen ze op de wei van 8000 m2 met een grote waterpoel.
Ze krijgen in de zomer 1 kg brok per dag per varken en in de winter 2 kg brok, onbrperkt kuilgras, een emmer winterwortels en een emmer gedizo mix.
Oh en alle restjes groente, fruit, brood, tuinafval enz
Voor foto's zie http://www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel
Arabesk schreef:Ik weet nog van vroeger dat een moestuin erg veel werk is... en ik vraag me altijd af of het goedkoper is dan de groenten bij de Aldi
Elise_0o schreef:Elise_0o schreef:Onze varkens delen nu met zijn 5e een stal en weitje. We hebben een hangbuik, 1 zeug en 3 bijna volwassen biggen die straks richting slacht gaan.
Onze stal is ongeveer 30m2 verdeeld in 2 stukken, een slaapgedeelte en een eetgedeelte. Het weitje is ongeveer 40 m2. Dat word binnen nu en een paar weken een paddock met witzand en drainage, want ze komen er bijna niet omdat het te modderig is.
Af en toe laten we ze op de paddock van 550 m2.
In de zomer kunnen ze op de wei van 8000 m2 met een grote waterpoel.
Ze krijgen in de zomer 1 kg brok per dag per varken en in de winter 2 kg brok, onbrperkt kuilgras, een emmer winterwortels en een emmer gedizo mix.
Oh en alle restjes groente, fruit, brood, tuinafval enz
Voor foto's zie http://www.facebook.com/keuterboerderijvelddriel
Wij waren afgelopen keer ongeveer 5,50 euro per kg kwijt.
En ze zijn inmiddels nog met z'n 3e :p
Kuggur schreef:Nee, niet zoals de schapen ( en zeer marginaal, geiten), die worden letterlijk vrijgelaten. Koeien en paarden zijn geclassificeerd als "stórgripur" = grootvee, en moeten binnen omheiningen worden gehouden.
Maar we hebben zeer grote oppervlaktes, tientallen ha omheind land rond onze boerderij. De meeste mestrunderen komen niet buiten, en worden onder niet zo prettige omstandigheden gehouden.