wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 21:40

SARINO schreef:
Er zijn zoveel subsidies in de transport sector.

Net als voor boeren. Daar moet ook maar eens kritisch naar gekeken worden.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:12

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:53

tuuuurlijk :D

daffie1986

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:06

Ja jippie, lang leve de geur- en kleurstoffen industrie waarvan bekende is dat het niet gezond is.

Door de stoppersregeling neemt de cono weer nieuwe leden aan, ben benieuwd hoe ze straks die melk af gaan zetten per 1-1-2018

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:31

Dat valt bij sommige merken best wel mee. En net alsof bewerkt vlees veel beter is? Ik zie deze ontwikkeling als iets positiefs, we moeten onze vleesconsumptie namelijk echt omlaag brengen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:41

daffie1986 schreef:
Ja jippie, lang leve de geur- en kleurstoffen industrie waarvan bekende is dat het niet gezond is.

:')

Heb je ook bronnen voor dat statement?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:54

PlantsTho schreef:
SARINO schreef:
Er zijn zoveel subsidies in de transport sector.

Net als voor boeren. Daar moet ook maar eens kritisch naar gekeken worden.

Waarom? Wat is er mis met die subsidies?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:29

Subsidies om een stervende vervuilende industrie overeind te houden moet je sowieso niet doen naar mijn mening :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:32

PlantsTho schreef:
Subsidies om een stervende vervuilende industrie overeind te houden moet je sowieso niet doen naar mijn mening :)

Wat voor subsidies krijgen ze dan? Ben daar niet mee bekend. Mijn beeld is dat boeren moeilijk rond kunnen komen en juist beperkt worden door allerlei regels.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:08

PlantsTho schreef:

Schaalvergroting/bioindustrie is vervuilend, kleinschalig is er grond/gezond/welzijn verbeterend erg veel mogelijk, maar de regelgeving staat in de weg. Maar de subsidies voor o.a. graan mogen er van mij morgen al af. Ploegen is zeker op de huidige schaal eigenlijk het meest vervuilende, milieubelastende wat de mens kan verzinnen. Vlees eten en oorlog voeren (minus chemo/verarmd uranium/etc.) doet een stuk minder kwaad in dat opzicht.

Voor de grote machines & kunstmest, werd grootschalig ploegen voor het verbouwen van graan amper gedaan. Je had 4-6 jaar weide met correcte begrazing nodig om genoeg voeding in je land te stoppen voor 1 graanoogst. Kwam bij dat zo het land bewerken zeker 3 sterke mensen nodig had, terwijl je kind alleen het vee kon verweiden. Graan was dus tot ong. 1940 veel te kostbaar om aan je vee te voeren, dat was luxe mensen eten. Nu eten we het als hoofdvoedsel, stellen al die grond bloot aan erosie en gooien massa's co2 de lucht in die in een goed beheerd grasland juist vastgehouden zou worden. Er zijn berekeningen die aangeven dat als alle veehouders op de hele planeet 10 jaar correct beweiden we alle co2 sinds de industriele revolutie uit de lucht gehaald hebben.

Hoe we nu ons voedsel laten produceren is fout. Fout voor de dieren zelf, fout voor de producenten, fout voor de consumenten. Zieke en of ondervoede dieren/planten eten wordt je inderdaad niet gezond van. Dat maakt niet dat er een fout zit in ons dieet, maar wel in hoe het geproduceerd wordt. Mix van permacultuur, oude wijsheid, zelf verbouwen/houden en zelf met basisingredienten weer echt gaan koken zeg ik. Overstap van jagen & verzamelen naar landbouw was niet anders dan het op kleine schaal namaken van een ecosysteem dat jouw en je gezin/dorp kon voorzien in alle nodige basisbehoeften. Recent is dat ecosysteem zo in stukken gehakt dat de ondersteuning voor de componenten niet meer van elkaar komt, maar van buitenaf via kunstmest, pesticiden, herbiciden, antibiotica, vaccinaties, etc. Die puzzelstukjes moeten weer in elkaar gezet worden om een compleet plaatje te worden, maar daar hebben dieren een zeer belangrijk aandeel in. Ecosysteem is nl hetzelfde als bij de jager/verzamelaars en geen enkel van die primitieve volken is vrijwillig vega. En nee alles van over de hele wereld halen valt net zo hard onder die fout categorie als vee dat niet zonder antibiotica kan. Dan val je dus terug op lokaal dieet en dat is zuivel/vlees en groente waar mogelijk, mits het hier wil groeien en lang genoeg vers houdbaar is om mee de winter door te komen. Enkel wecken/vriezen/drogen om mee te koken is ook niet gezond.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:20

Ik vraag mij af hoe we de groeiende wereldbevolking allemaal vlees te eten kunnen geven. Hoeveel eten wij in Nederland p.p. per jaar, 80 kg oid? Dat zal op andere plaatsen meer/minder zijn, maar feit is dat de vraag alleen maar groter wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:37

Riraito schreef:
Ik vraag mij af hoe we de groeiende wereldbevolking allemaal vlees te eten kunnen geven. Hoeveel eten wij in Nederland p.p. per jaar, 80 kg oid? Dat zal op andere plaatsen meer/minder zijn, maar feit is dat de vraag alleen maar groter wordt.

Feit is ook dat we de mest nodig hebben. Kunstmest verbeterd de bodem niet en we hebben de afgelopen eeuw in nog hoger tempo roofbouw gepleegd op onze landbouwgronden, je kan niet zonder gevolgen voeding en mineralen er uit blijven halen zonder die terug te geven. Ook in de natuur is er door minder wild een mest tekort, vertering door grazers maakt voedingsstoffen weer beschikbaar voor de planten die zo de grazers weer voeden. Om die cyclus heen komen hebben we geprobeerd en we hebben gefaald. Wat de natuur doet werkt, de rest is al lang verdwenen.

We voeren en houden ons vee echter verkeerd en dat zie je terug in de kosten. Koe op gras is goedkoopste vleesvee, varkens en kippen op graan horen ivm kosten graanproductie veel duurder te zijn. Nu door goedkope graanproductie (kunstmest en subsidies) is dat omgekeerd. Komt een berg regels bij dat veel klein schalige mogelijkheden ronduit lastig maakt. Als het niet je afnemer is die dwarsligt, dan is het wel een wet die het lastig/onmogelijk maakt. Ja ook in een dichtbevolkt land als Nederland kan zichzelf voeden, maar dan zal er veel meer zelf gedaan moeten worden ipv enkel naar de supermarkt hobbelen voor je eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:21

PlantsTho schreef:

Dus jij bent helemaal plantjes fan en vind dat iedereen plantjes moet eten?

Oftewel, nog meer honger in de wereld? Beetje egoïstisch, niet?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:36

amoj schreef:
PlantsTho schreef:

Hoe krijg je meer honger in de wereld als iedereen planten gaat eten? Ik denk juist als de boeren in Afrika niet meer voor woekerprijzen hun teelt moeten verkopen aan het Westen (waardoor ze hun eigen familie niet meer kunnen voeden) het juist een stuk beter gaat met die honger. En laat dat nou ook net zijn waar veevoer vandaan komt.

Edit: sorry, alle grasgevoederde koeien natuurlijk niet meegerekend - hoewel dit maar een klein deel is van de totale veestapel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:41

Omdat er dan veel meer land nodig is. Zelfde verhaal als biologisch, dan heb je meer hectare nodig voor dezelfde opbrengst.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:49

Sowieso krijgt het wild naar mijn idee geen kans hier in Nederland. Alle gebieden versnipperd, in het ene gebied zijn de grazers er niet en in het andere wordt driekwart neergeknald, omdat je anders niks over houdt. Oostvaardersplassen is gewoon sneu. Ik zit op de Veluwe en heb al tijden geen vossen oid gezien en toch mogen ze nu in andere gebieden zelfs 's nachts jagen.

Nee, het 'wild' is geen pretje. Grootste deel gaat gewoon dood. Maar toen de natuur nog redelijk vrij spel had werden die problemen (tekorten etc) gewoon opgelost. Groeit er niks meer, eet niemand er van, groeit het uiteindelijk wel weer terug.

Naar mijn mening zijn we al lang over de draagkracht van de aarde heen. We houden onszelf 'kunstmatig' in leven als soort, omdat we zo geëvolueerd zijn. Normaal betekenen te grote aantallen namelijk gewoon massale sterfte, maar niemand gaat in Nederland dood van de honger. Helaas kunnen we niet meer terug en doe ik mijn best om zo weinig mogelijk te gebruiken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:47

goh, laat ik nou steeds horen dat we zonder vee kunnen en alle landbouwgronden kunnen bemesten met kunstmest.
Wat gewoon erg slecht is, is het injecteren van mest, wat in Nederland dus moet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:03

amoj schreef:
PlantsTho schreef:

Denk je niet dat we een hele hoop meer mensen kunnen voeden van al het eten wat we nu moeten verbouwen om aan vee te geven? Of leven die soms van de lucht? Wie is hier dan de egoïst? :') :') :')

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 09:49

Begin eerst maar met mensen voeren met eten dat de verwende medemens WEG GOOIT.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 10:53

tamary, je schrijft het mooi! .. maar denk je werkelijk dat we terugmoeten naar zelfvoorzienend.. ieder voor zich? zijn eigen voedsel verbouwen? Mij zou het denk ik best lukken hoor, ik heb hier ruimte genoeg voor een moestuintje, fruitboompjes, kipjes koeien.. ik kom de winter misschien wel door.. maar al die mensen in de stad en op flats dan? die gaan de boeren misschien toch nog wel missen :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 11:01

Zelfvoorzienend kan helemaal niet meer in een propvol Nederland.
De mensen met een grote tuin komen nog een heel eind, maar de rest in de stad met een balkonnetje echt niet. En daar wonen nog altijd de meeste mensen in de stad.

Ik kan hier zonder problemen een koe een varken en wat kippen laten lopen, zonder problemen aardappelen en groente verbouwen. Ik kom er wel. Maar hoe eerlijk is dat?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:08

amoj schreef:
Omdat er dan veel meer land nodig is. Zelfde verhaal als biologisch, dan heb je meer hectare nodig voor dezelfde opbrengst.

Je bent slecht geïnformeerd. Maar dat geldt denk ik voor het gros van de mensen, daarom worden er nog zo ontzettend veel dierlijke producten gegeten.

https://youtu.be/0SI-Kyam_Jk

Kijk eens naar deze docu.
Er is al voldoende onderzoek gepubliceerd dat aantoont dat de intensieve landbouw en veeteelt steeds minder monden voedt, en er veel vriendelijker/ duurzamer geproduceerd kan worden en meer monden voedt op de plek van bestemming.
Het is natuurlijk van de zotte dat we massa's voedsel produceren en verschepen, en zelf ons voedsel vervolgens weer importeren. Het kan beter, efficiënter, gezonder, duurzamer.
Bovendien is het ook leuk om als gemeenschap weer wat macht over je voedsel terug te pakken; kijk maar eens naar alle dorps- en stadstuinen die overal de grond uitschieten.

Ik was altijd al vegetariër, maar sinds 2016 ook veganist.
Ik zag daar aanvankelijk tegenop omdat ik dacht dat er vrijwel niets meer over zou blijven qua eten.
Maar ik eet lekkerder, diverser, gezonder..... ben fitter en slanker.
Nu begrijp ik er niks meer van dat ik niet eerder ben gestart met vegan eten.

Ter aanvulling: boeren zouden weer meer in de breedte moeten gaan boeren. Dus gewassen en dieren.
De consument moet meer lokaal afnemen, en daar een eerlijke prijs voor betalen. Dat wat men nu afrekent voor dierlijke producten is veel te weinig, dat kan gewoon niet.... daarmee maak je boeren en dieren kapot.
Dus er is niets mis met boeren, maar boeren zijn nu gedwongen fabriekswerk te doen, de levensstandaard voor de dieren omlaag te schroeven, en hun producten voor een habbekrats verkopen.
Daar willen die partijen wat aan doen. Zij geven ook niet de schuld aan de boeren, maar aan het systeem dat maakt dat ze rare bokkensprongen moeten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:08

Ik ben zelf boer, dus ik weet wel van hoe of wat en ben niet slecht geïnformeerd. ;)

Dit is gewoon een discussie die nooit eindigt, jullie denken in jullie waarheid en wij in de onze. Waarom is een hamburger bij de Mac goedkoper dan een vleesvervanger? Ik heb ooit een docu gezien waarin werd uitgelegd waarom Amerika kampt met zoveel te zware mensen, omdat de Mac goedkoper is dan een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten, dat kunnen ze niet betalen dus halen ze maar een euro knaller. Dus die euroknaller afschaffen zorgt alleen maar voor nog meer honger, want een fatsoenlijke maaltijd kunnen ze niet betalen.

https://www.trouw.nl/groen/biologisch-e ... ~ae47768b/

Dit is precies wat ik bedoel.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 13:57

PlantsTho schreef:
amoj schreef:

Denk je niet dat we een hele hoop meer mensen kunnen voeden van al het eten wat we nu moeten verbouwen om aan vee te geven? Of leven die soms van de lucht? Wie is hier dan de egoïst? :') :') :')

Maar hoe zat dit nou Amoj? :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:48

amoj schreef:
Ik ben zelf boer, dus ik weet wel van hoe of wat en ben niet slecht geïnformeerd. ;)

Dit is gewoon een discussie die nooit eindigt, jullie denken in jullie waarheid en wij in de onze. Waarom is een hamburger bij de Mac goedkoper dan een vleesvervanger? Ik heb ooit een docu gezien waarin werd uitgelegd waarom Amerika kampt met zoveel te zware mensen, omdat de Mac goedkoper is dan een fatsoenlijke maaltijd op tafel zetten, dat kunnen ze niet betalen dus halen ze maar een euro knaller. Dus die euroknaller afschaffen zorgt alleen maar voor nog meer honger, want een fatsoenlijke maaltijd kunnen ze niet betalen.

https://www.trouw.nl/groen/biologisch-e ... ~ae47768b/

Dit is precies wat ik bedoel.

Een goed stuk, en doordenker..... dit stuk richt zich met name op het verbouwen van gewassen.
Alhoewel de intensieve landbouw van gewassen (kijk naar de US) grotesk kan zijn en zorgen baart is er wel degelijk een ander geluid dus.
Maar in jouw verhaal komt naar voren dat we gewoon met teveel mensen zijn (duh.... toch eens nadenken over geboortebeperking), je meer globaal moet denken (maar in die denktrant ga je er dus nog steeds vanuit dat je op dezelfde schaal wilt importeren en exporteren ipv meer lokaal verbouwen EN eten) en het vertelt niets over het dieet van mensen dat vaak buitensporig is (deels door gebrek aan kennis).

Mijn ergernis richt met name op het buitensporig consumeren van dierlijke producten, en de ellende die dat veroorzaakt.
Biologisch verbouwen van groenten is iets dat nog meer van mijn aandacht verdient; 'hoe zit dat nu precies?'

Maar het feit dat de wereld er een stuk fraaier uitziet wanneer we dierlijke producten zoveel mogelijk uitbannen/ minimaliseren staat voor mij als een paal boven water.
In jouw stuk geeft de schrijver dat ook, hij ziet dat mensen de mogelijkheid om die producten te skippen subtiel verzwijgen en het alleen maar over herkomst en wijze van verbouwen/ telen hebben.

Dus: ja...... ik vind dat iedereen meer plantjes moet eten en minder dierlijke producten. En dat is het exacte tegendeel van egocentrisch.

ps: de reden dat een hamburger goedkoper is dan groenten in de US, komt omdat de boeren die vlees of corn verbouwen gesubsidieerd worden. Zij kunnen hun product dus goedkoop aanbieden dat massaal gegeten wordt. De overheid zou dus het verbouwen van groenten moeten subsidiëren, dan krijg je een heel ander beeld.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-03-17 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt