Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 03:55

Ja ik krijg inderdaad meer zin om te roken als ik mij erover opwind.
Ja, dat is vast een van de 700 verslavende stofjes die dan optreedt of gewoon gezonde rebellie.

Ik heb er geen problemen mee dat ik in het vliegtuig, de trein of als ik aan het werk ben niet in de gelegenheid ben te roken. Na een uurtje of 8 krijg ik wel trek en sluit ik niet uit dat het eerste wat ik doe als ik buiten ben een sigaretje op te steken. Nee, niet voor de deur van het vliegveld, maar ongetwijfeld op een plek waar de ander het wel kan ruiken.
Als de geur van sigaretten mij zo boos maakt als ik er zelf mee stop denk ik dat ik snel weer begonnen ben.

Ja ik ben verslaafd. Soms rook ik een sigaret niet omdat ik er zin in heb, maar gewoon omdat...
Maar ik rook niet omdat ik geen keuze heb. Meer omdat ik nog niet gekozen heb te stoppen.
Ik loop op dit moment een halve marathon op twee pakjes per week. Ik leef bewust en weet heus dat ik mijzelf nooit ga vergeven als ik later een ziekte krijg die direct te linken is aan het roken. Maar die keuze maak ik zelf. Mijn lijf, mijn keuzes.
Ik ben begin 30, heb een drukke baan, een verhuizing in het verschiet, en mijn sigaretjes horen er nu nog gewoon bij. Misschien nog een maand, misschien nog 10 jaar..

Sorry dat ik jou tot die tijd zo op je zenuwen zal werken. En mij mag je gerust aanspreken als je last hebt van mijn rook. Nogmaals, ik ben er niet om een ander overlast te brengen. Ik ben niet iemand die heel veel van anderen vraagt. Ik help waar ik kan en heb genoeg aan weinig ruimte. Ik heb geen hobby's waar ik het milieu mee belast of die ruimte innemen. Ik rijdt geen auto en zet in de trein altijd mijn tas op mijn schoot.
Ja, soms ruik je mijn sigaretje.. maar is dat nou echt zo'n ranzige lucht dat het je levensvreugd bederft?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:57

In openbare ruimtes zullen ze het roken,op het schoolplein na, niet gaan verbieden. Er gaat teveel geld in om. Juist voor de regering. Die willen niet dat we stoppen. Daar hoeven de rokers zich echt niet druk om te maken. En gelukkig maar. zou wat zijn als het zo'n betuttelende maatschappij zou worden..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:52

Zammie schreef:
In openbare ruimtes zullen ze het roken,op het schoolplein na, niet gaan verbieden. Er gaat teveel geld in om. Juist voor de regering. Die willen niet dat we stoppen. Daar hoeven de rokers zich echt niet druk om te maken. En gelukkig maar. zou wat zijn als het zo'n betuttelende maatschappij zou worden..

Nou,ze zijn nu bezig om speelplaatsen/speeltuinen en sportvelden rookvrij te maken.
Je mag dan als toeschouwer ook niet meer roken,als je naar het voetbal van je zoon of dochter staat te kijken,ver weg van de kinderen zelf!
Hier pak je alle kinderen mee,want verstokte vaders of moeders komen dan niet meer op het sportpark en zullen kinderen geen toeschouwers meer hebben.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:53

Het zou al heel fijn zijn als roken verboden zou worden in speeltuinen, pretparken en andere plekken waar veel kinderen komen. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat op dat soort plekken nog gerookt mag worden.

gohya

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:56

In speeltuinen niet roken vind ik normaal,is een plek alleen voor kinderen,daar hoef je niet te roken.Dat kan je dan ook buiten het terrein doen.Maar niet roken in een pretpark? dan zouden mensen de hele dag niet kunnen roken,en erbuiten kan ook niet,want dan kan je niet meer naar binnen.Dit gaat moeilijk worden dan,het zal ze ook aan inkomsten schelen als er niet meer gerookt mag worden daar.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:02

gohya schreef:
Zammie schreef:

Nou,ze zijn nu bezig om speelplaatsen/speeltuinen en sportvelden rookvrij te maken.
Je mag dan als toeschouwer ook niet meer roken,als je naar het voetbal van je zoon of dochter staat te kijken,ver weg van de kinderen zelf!
Hier pak je alle kinderen mee,want verstokte vaders of moeders komen dan niet meer op het sportpark en zullen kinderen geen toeschouwers meer hebben.

Meen je dat nou serieus? Je gaat niet meer bij je kind kijken omdat je dan geen peukie mag opsteken? Dan mag je je toch écht wel even achter de oren krabben zeg...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:06

gohya schreef:
Zammie schreef:

Ik vind sowieso sporten niet samengaan met roken en gelukkig zien veel sportverenigingen dat ook in en mag er vaak in de hogere divisies niet gerookt worden (ook niet in je vrije tijd) en langs de lijn ook niet.

Maar je gaat toch niet serieus thuisblijven omdat je in dat uur of 1,5/2 geen sigaretje mag roken :?
Ik snap niet dat mensen zelf niet bedenken dat het best raar is om naar sportende kids te kijken met een peuk in je mond...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:08

DatBenIkNou ik heb het niet over mezelf he,ik ben nu gestopt met roken,en ik heb geen kleine kinderen meer. Maar ik kan me voorstellen dat zwaar verslaafde rokers niet meer langs de lijn zullen staan,of steeds in tussenpozen.Dat ze het terrein afgaan om een peuk te roken.En ja,ik begrijp dat,ik was zelf ook een verstokte roker.

Sporten en roken horen ook niet samen te gaan,maar alcohol en sporten ook niet.De kantine is vanaf de middag net een kroeg,ook niet bevoordelijk voor kinderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:14

gohya schreef:
DatBenIkNou ik heb het niet over mezelf he,ik ben nu gestopt met roken,en ik heb geen kleine kinderen meer. Maar ik kan me voorstellen dat zwaar verslaafde rokers niet meer langs de lijn zullen staan,of steeds in tussenpozen.Dat ze het terrein afgaan om een peuk te roken.En ja,ik begrijp dat,ik was zelf ook een verstokte roker.

Sporten en roken horen ook niet samen te gaan,maar alcohol en sporten ook niet.De kantine is vanaf de middag net een kroeg,ook niet bevoordelijk voor kinderen.

Sorry had het niet over jou persoonlijk.

En nee, alcohol en sporten gaat idd ook niet samen. Maar het ging over roken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:51

verootjoo schreef:
gohya schreef:

Ik vind sowieso sporten niet samengaan met roken en gelukkig zien veel sportverenigingen dat ook in en mag er vaak in de hogere divisies niet gerookt worden (ook niet in je vrije tijd) en langs de lijn ook niet.

Maar je gaat toch niet serieus thuisblijven omdat je in dat uur of 1,5/2 geen sigaretje mag roken :?
Ik snap niet dat mensen zelf niet bedenken dat het best raar is om naar sportende kids te kijken met een peuk in je mond...

Dat heet dan een zware verslaving hebben.

Mijn vader stak, vroeger toen ik kind was, eerst een sigaret op voor hij uit bed kwam. Vervolgens herhaalde zich bij elke handeling hij deed, naar wc gaan, wassen in de badkamer, enzo.
Die kon letterlijk geen halfuur zonder sigaret, laat staan 2uur.
Hij rookte dan ook 2 pakjes sigaretten per dag. Als kind vond ik dat vreselijke, want alles stonk uren in de wind, inclusief mezelf.

Maar ik begrijp wel dat mensen met zo'n zware verslaving niet "gewoon" kunnen stoppen of niet "gewoon" eventjes 2 uur niet kunnen roken.

Hij is pas 10 jaar geleden gestopt, toen hij copd had, veel te laat want hij zit nu in de laatste terminale fase met continue zuurstof.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:13

Ik rookte dus net als je vader,overal waar ik heen ging,ging mijn sigaret ook mee.Naar boven,w.c. douche,de schuur,de tuin,echt overal. Maar ben nu 24 uur rookvrij.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:55

Ik vind het niet raar als er langs een sportveld of in een pretpark of op soortgelijke plekken waar het voornaamste doel sporten of spelen is een rookverbod geldt.
Op zulke plekken is een rookplek op afstand van het veld of de attracties geen beperking voor rokers, maar een recht van de kinderen en sporters.

De huidige maatschappij is sowieso niet echt meer ingericht op meerdere sigaretten in het uur, er zijn er denk ik maar weinig die dat kunnen combineren met hun werk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 11:59

Nee, mijn vader mocht op het laatst ook niet meer roken op den bureau, maar dat compenseerde hij door in alle pauzes en thuis zijn schade in te halen. Dus de hinder werd niet minder, maar verplaatste zich en de intensiteit verdubbelde wel.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 12:12

Ikeje schreef:
Anoniem schreef:
Misschien gaan ze het buiten roken in de toekomst eerst verbannen naar speciaal daarvoor bestemde koffieshops. Zet de sigarettenrokers en de wietrokers gewoon bij elkaar, kunnen ze heerlijk genieten van elkaars rook +:)+

Jaa en dan zetten we de zuiplappen en criminelen erbij en zijn we van alle ellende in de wereld af :D

Repelsteel weer haal je de verkeerde quote erbij.
Zie hierboven waar ik wel op reageerde .
Ik heb totaal geen moeite met mensen die een jointje roken.
Sterker nog doe ik zelf af en toe ook als ik veel pijn heb.
Zou fijn zijn als je stopt mijn reactie uit verband te trekken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:24

Ikeje schreef:
Ja, soms ruik je mijn sigaretje.. maar is dat nou echt zo'n ranzige lucht dat het je levensvreugd bederft?

Heel duidelijk: voor heel veel mensen is dat écht zo smerig ja.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:35

[
Ikeje schreef:

Uh... ja. Het betekent voor mij echt dat ik me beroerd voel, dus ja.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 08:45

nou gister een feestje gehad buiten, lekker gezellig met grote tenten en heaters, maar tjee wat roken er nog veel mensen. super jammer dat ik van zo'n gezellige dag, de hele avond benauwd ben geweest.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:00

Jeetje, wat jammer dat een topic zo een wending neemt zeg. Dit is echt het nadeel van internet. Mensen durven alles maar te zeggen, vrij anoniem van achter een schermpje. Heel jammer!

TS heeft er gewoon last van en daar ging het om. Niemand kan voor haar beslissen of zij wel of niet last mag hebben. Ze zal net als anderen van wel meer dingen last hebben, maar dit is iets wat dagelijks terug komt.

Ik ruik rook ook heel scherp en vind het ook vies. Als ex roker, ga ik niemand verbieden te roken, maar ik ben echt gevoeliger voor de geur.
Buiten dat ben ik in 1999 ziek geworden en is de rook ook slecht voor me. Heb er snel last van. Maar goed, daar hou ik zelf rekening mee. Ik kom bijv niet bij schoonfamilie waar het huis blauw staat binnen. Haar goed recht om binnen te roken. Mijn goed recht om daar dan niet te willen zijn.

Als mensen bij ons komen en willen roken, kan dat niet in huis, maar mogen ze bijv voor onder de verkapping roken. Geef ze zeker wel de gelegenheid.
Op feestjes bijv verwacht ik rook en zal ik ook niet zeuren.

Als rook een lucht is die je vies vindt, ruik je dat snel. Ik ruik het zelfs van buren die 2 huizen verder haaks op onze rij staan en bij voordeur roken. Dat zijn echt flinke rook walmen. Wij ruiken die bijv in de slaapkamer. Gaat snel weer weg, dus is maar kort. Maar je ruikt het gewoon.
Onze buurvrouw zit hele dag thuis en loopt elke 15min in de tuin en het stinkt voor mij, omdat ik het vind stinken.
Dinsdag was ik onder narcose geweest en lag op de bank met raam open en kreeg met regelmaat die walm voorbij. Je kan niks zeggen, maar ik mag en kan het wel echt vervelend vinden.

Ik zelf ben echt heel gevoelig voor luchtjes. Ik doe ook echt wel een stap naar achter als mensen bijv naar vies zweet ruiken, drank, knoflook etc. Stond laatst bij kassa achter een ongewssen persoon die duidelijk erg veel bier dronk en dat is echt sterk van lucht. Neemt niet weg, dat die persoon recht heeft om naar de winkel te gaan en douchen is niet verplicht.

Het zal niet verboden worden, maar men is wel bezig met roken minderen. Roken wordt nog steeds duurder ( ik betaalde als 13jr 3,25 GULDEN voor Marlboro 20st )ze doen enge plaatjes op de pakjes etc etc. Je ziet ook dat de sigarenwinkels het niet meer redden en moeten verdwijnen of er iets bij doen.

Koek en snoep ligt in veel winkels niet meer bij de kassa en is vervangen door bijv snoeptomaatjes. Ook hebben winkels aangekondigd de verpakking saaier te maken en dus minder aantrekkelijk voor kinderen.

Auto's worden al steeds meer uit de stad gebannen. Zeker oude auto's.

Roken mag op veel plekken niet meer. Het is gewoon heel vervelend dat mensen zich daar niet aan houden. Je ziet gewoon dat mensen dan toch schijt hebben aan de verboden bordjes en tussen alle mensen in bijv een dierenpark toch moeten roken. En dan krijg je nog strengere regels. Mensen gaan klagen dat er dan toch wordt gerookt en dan komt er een algeheel verbod in parken. Zie de mededeling van bijv Disney Parijs.

Op scholen mochten wij vroeger roken. Maar zelfs in mijn tijd kwamen ze al met regels dat het alleen nog maar in de bovenbouw mocht. Leraren rookte eerst openbaar.
Later op de basis school van mn zoon ( nu 19) stonden ze stiekem achteraf te roken. Maar de walm die mee kwam in de klas, was duidelijk genoeg voor de kinderen. Kinderen zeggen dan ook lekker eerlijk; je stink naar rook.
Zelfde als in een ziekenhuis. Er hing een verpleegkundige over me heen die enorm naar rook stonk. Dat is dan geen echte rook, maar geeft een minder hygienisch gevoel.

En zo zijn er vele voorbeelden. Als mensen die roken zich aan regels houden, zal een niet roker daar rekening mee moeten houden dat op alle rookvrije plekken gewoon gerookt wordt.
Is echt niet anders dan een regel zoals niet met de auto op een fietspad. Het mag niet, je moet gewoon even omrijden en klaar.

Er zijn veel mooie rookplekken en ook veel met een overkapping, dus zelfs beter dan voorheen overal buiten nat staan regenen.

Als ander vb; ik kies voor honden. Die moeten hun behoefte doen. Als je geen honden hebt of je vindt het vies, eng etc, wil je daar geen last van hebben. Het is aan mij om me netjes aan de regels van honden uitlaat plaatsen te houden, zodat anderen er geen last van hebben. En bij voldoende honden uitlaatplaatsen, zal dit ook goed gaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:16

Hier in de dierentuin mag je gewoon roken, dus als mijn vriend daar rookt, is dit niet verboden. Net als in de tuin roken niet verboden is. Dus waarom zouden er dan maatregelen genomen moeten worden voor iets dat niet verboden is?

Het is wel inderdaad zo dat als iemand hooggevoelig is, dit sneller ruikt. Maar dit is dan die persoon haar probleem.
Ik vind de paarden in de wei stinken, dat is ook mijn probleem.

Ik vind roken ook vies maar ik kan me niet inbeelden dat je de rook van 2-3 huizen ver riekt. En als je dat wel riekt, dan kunnen die van 3 huizen ver daar ook niets aan doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:40

Superpony schrijft ook niet dat ze buren van 2 huizen verder het roken wil verbieden.
Ze schrijft dat ze het ruikt en dat. Iet prettig vindt.

Ik vind mensen die naar rook ruiken ook niet prettig.
Maar je kan het ze niet verbieden.

Misschien is het voor dierentuinen en pretparken een idee om speciale rookplekken te maken.
Zo hebben kinderen er geen last van.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:46

Dit topic heeft me wel bewuster gemaakt!
Zit nu op een uitgestorven stationnetje te wachten op mijn vertraagde trein.
Ik had mijn pakje en aansteker al in de hand. Net op het moment dat ik een sigaretje wil opsteken komt er iemand uitgerekend op het bankje naast me zitten.
Ik vraag hem of hij er problemen mee heeft als ik rook (misschien heeft hij de paal niet zien staan.)
Hij lacht en beweert het tegendeel. Hij is net gestopt, maar vind het zo lekker ruiken.
Dubbel genot :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:50

luuntje schreef:
Superpony schrijft ook niet dat ze buren van 2 huizen verder het roken wil verbieden.
Ze schrijft dat ze het ruikt en dat. Iet prettig vindt.

Ik vind mensen die naar rook ruiken ook niet prettig.
Maar je kan het ze niet verbieden.

Misschien is het voor dierentuinen en pretparken een idee om speciale rookplekken te maken.
Zo hebben kinderen er geen last van.

Dat insinueer ik ook niet, enkel dat als zij dat rookt ze wel hypergevoelig moet zijn voor geur en dat dat cru gezegd haar probleem is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:56

Ik heb zelden last van rokers en over het algemeen zie ik toch dat veel rokers echt proberen om niemand te storen. Een enkeling doet dit niet, maar dat maak ik zelden mee.

Wat ik wel heel erg vond, toen ik nog voor de klas stond, was dat hier en daar een kindje naar school kwam dat zelf echt volledig naar de sigaretten rook. En ook alle spulletjes doordrongen waren van die geur. Kind wordt dan gemeden als de pest, vreselijk. Zelf ben ik zo één keer echt bijna ziek geworden bij één van mijn leerlingen. Kindje had het erg moeilijk om mee te kunnen, dus ik zat er veel bij, maar soms was het echt niet uit te houden.
Maar dit was ook wel extreem. Kind had ook nog astma, dus dat snapte ik al helemaal niet van haar eigen ouders.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 17:59

Ikeje schreef:
Dit topic heeft me wel bewuster gemaakt!
Zit nu op een uitgestorven stationnetje te wachten op mijn vertraagde trein.
Ik had mijn pakje en aansteker al in de hand. Net op het moment dat ik een sigaretje wil opsteken komt er iemand uitgerekend op het bankje naast me zitten.
Ik vraag hem of hij er problemen mee heeft als ik rook (misschien heeft hij de paal niet zien staan.)
Hij lacht en beweert het tegendeel. Hij is net gestopt, maar vind het zo lekker ruiken.
Dubbel genot :)

Huh? Onmogelijk! Roken stinkt zo erg en dat is een feit! :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:48

Tieneke schreef:
Ik heb zelden last van rokers en over het algemeen zie ik toch dat veel rokers echt proberen om niemand te storen. Een enkeling doet dit niet, maar dat maak ik zelden mee.

Wat ik wel heel erg vond, toen ik nog voor de klas stond, was dat hier en daar een kindje naar school kwam dat zelf echt volledig naar de sigaretten rook. En ook alle spulletjes doordrongen waren van die geur. Kind wordt dan gemeden als de pest, vreselijk. Zelf ben ik zo één keer echt bijna ziek geworden bij één van mijn leerlingen. Kindje had het erg moeilijk om mee te kunnen, dus ik zat er veel bij, maar soms was het echt niet uit te houden.
Maar dit was ook wel extreem. Kind had ook nog astma, dus dat snapte ik al helemaal niet van haar eigen ouders.

Dat geloof Ik, Maar het zal ook aan andere dingen hebben gelegen dan dat zij stonk naar rook. Misschien ontbrak het ook aan persoonlijke hygiëne. Als kleding gewoon iedere dag gewassen wordt en iedere dag gaat het kind onder de douche en het huis goed wordt gelucht (er zijn zelfs apparaten te koop) dan valt de stank wel mee.
Bij mijn dochter in de klas zat vroeger ook eens een smoezelig meisje, kind haar haren waren soms dagen niet gekamd en liep heel de week in hetzelfde shirt/kleding. Zij kwam uit een probleemgezin en is ook later uit huis geplaatst. Maar had niets met roken te maken.

Ik geloof niet dat er een verband is tussen pesten en (alleen) stinken naar rook. Je weet toch vaak niet waarom kinderen gepest worden. Vaak zijn ze anders of een buitenbeentje of is er geen aanwijsbare reden, waarom kind gepest wordt.