Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:58

Nou ik vind die kalveren er fantastich bij liggen, in ruim schoon stro en in een groepshok +:)+

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:59

Lekker in het gras.....heerlijk nu met al die regen en modder, en als je nu gelezen had dan had je gelezen dat koeien helemaal niet van regen, wind en kou houden en al helemaal niet van zon...Bovendien denk ik dat de leeftijd van het veulen en van de kalveren ongeveer gelijk is dus is afspenen heel normaal bij het veulen maar bij de kalveren zielig?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:03

Het kan in die foto toch net zo goed zomer zijn? :+
Mijn paarden hebben gewoon een ruime inloopstal. Waarom zou dat voor koeien niet mogelijk zijn?

Een veulen van drie dagen afspenen is zielig ja, dus een kalf ook. Als je ze dan toch gelijk wil trekken :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:12

hengstveulen schreef:
Lekker in het gras.....heerlijk nu met al die regen en modder, en als je nu gelezen had dan had je gelezen dat koeien helemaal niet van regen, wind en kou houden en al helemaal niet van zon...Bovendien denk ik dat de leeftijd van het veulen en van de kalveren ongeveer gelijk is dus is afspenen heel normaal bij het veulen maar bij de kalveren zielig?!

Ik vind vroeg afspenen bij paarden helemaal niet ok. Waarom steeds die verwijten terwijl men niet eens weet hoe mensen daarover denken?

Vind trouwens dat hok met kalveren ook niet echt heel verkeerd, het veulen alleen in dat hok vind ik erger.
Vind alleen wel dat er hier wel erg ingezoomd wordt op melkvee, die dan ook niet voor niets de koninginnen van het vee worden genoemd. Er wordt alleen wat meer aan varkens en kippen geproduceerd hier dan er melkvee (en de jongen die daaruit voortkomen) zijn.

Zo zijn de eerste momenten van het gemiddelde kuiken:

Geboren op de lopende band:

Afbeelding

En de snaveltjes die gebrand worden natuurlijk, met deze prachtige innovatie, de trots van de branche:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:14

Het veulen is een half jaar en toen ze twee maand was is moeders overleden.
Ze loopt nu buiten samen met mijn oude dame. Maar het regent nu en als ik nu het draad los gooi zijn ze binnen twee minuten binnen.
Dus wat is dan zielig?

De kalveren die je ziet zijn nu 3 maand, ze hebben zoals je ziet een schoon, ruim stro hok. 24/7 de beschikking over ruwvoer en brok. Ze krijgen twee keer per dag warme melk, ongeveer 6/7 liter per dag.

Ik durf te wedden dat menig paard het slechter heeft.

Ik zoom in op melkvee omdat dat mijn werk is. Varkens beetje ervaring, kippen niks.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:18

amoj schreef:
Het veulen is een half jaar en toen ze twee maand was is moeders overleden.
Ze loopt nu buiten samen met mijn oude dame. Maar het regent nu en als ik nu het draad los gooi zijn ze binnen twee minuten binnen.
Dus wat is dan zielig?

De kalveren die je ziet zijn nu 3 maand, ze hebben zoals je ziet een schoon, ruim stro hok. 24/7 de beschikking over ruwvoer en brok. Ze krijgen twee keer per dag warme melk, ongeveer 6/7 liter per dag.

Ik durf te wedden dat menig paard het slechter heeft.

Ik zoom in op melkvee omdat dat mijn werk is. Varkens beetje ervaring, kippen niks.

En als de moeder niet was overleden, wanneer had je dan afgespeend?
Waarom een vb neergooien waarvan jij alle achtergrond weet en waar er nogal nuance in zit, een noodgreep zelfs door het overlijden van de moeder? Wat voor punt probeer je daarmee te maken eigenlijk?

Zonder die achtergrond erbij te pakken kan ik simpelweg zeggen dat ik een veulen met 2 maanden afspenen (en dus niet in leven houden omdat mams helaas is overleden, dat is gewoon een heel ander verhaal) schandalig vind, ken maar bar weinig mensen die dat wel ok zouden vinden.
Een veulen in een stal houden en daar ook nog eens vastgebonden is ook niet ok. Dat er momenten zijn waarop dat veulen veel beter binnen staat doet daar niets aan af. Het gaat vooral om continu, wat dus bij dat vee wel aan de orde is.

daniweerd

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:28

Ik heb ook simpelweg geen ervaringen met kuikens en varkens vandaar dat ik met voorbeelden uit de melkveehouderij kom....zelf heb ik mijn veulens altijd afgespeent op 6-7 maanden als de conditie van de merrie het toe liet.

Maar "jullie" vallen over het vroege afspenen van de kalfjes maar dit gebeurt toch overal met dieren...4 maanden voor een veulen is niet ongewoon, 6-8 weken bij hond en poes ook niet en die worden ook niet aan de schandpaal genagelt zoals wij

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:36

hengstveulen schreef:
Ik heb ook simpelweg geen ervaringen met kuikens en varkens vandaar dat ik met voorbeelden uit de melkveehouderij kom....zelf heb ik mijn veulens altijd afgespeent op 6-7 maanden als de conditie van de merrie het toe liet.

Maar "jullie" vallen over het vroege afspenen van de kalfjes maar dit gebeurt toch overal met dieren...4 maanden voor een veulen is niet ongewoon, 6-8 weken bij hond en poes ook niet en die worden ook niet aan de schandpaal genagelt zoals wij

4 maanden vind ik veelste jong voor een veulen. Persoonlijk zou ik het ergens tussen de 8 maanden en het jaar doen, afhankelijk van de conditie van de moeder. Zal ook nooit een veulen kopen die op die leeftijd al wordt afgespeend.
Hond en kat zou ik niet zomaar vergelijken met de grazers, maar ik weet dat bv veel raskat fokkers de kittens pas met 12/16 weken plaatsen en ook later afspenen. Dat vrij natuurlijk gaat, moeders daar zelf al mee bezig is dus. Bij honden zie je ook dat de melkbar vaker gesloten wordt tegen die leeftijd, dat een natuurlijker verloop heeft.
En ook bij die 2 diersoorten is er paal en perk aan gesteld, mochten ze niet meer ziek jong worden verkocht om te voorkomen dat ze te vroeg afgespeend werden en van de moeder weg moesten.

En nogmaals, als mensen vallen over dat vroege afspenen bij kalveren is het vrij redelijk om te denken dat ze dat ook een probleem vinden bij andere diersoorten. Het dus niet gaat om het ene is wel ok en het andere niet. Dat het gebeurd betekend niet perse dat ik het ermee eens ben. Zo kan je ook wel zeggen ja maar er worden nog steeds zeehondjes doodgeknuppeld en dat is dan wel ok. Net zo onzinnig om te roepen als dit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:41

Ook dat is te vroeg, maar 4 maanden en drie dagen of minder is wel een erg groot verschil, niet?

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:47

Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:54

Nee een kalf weet dat niet maar weet jij hoe sterk een kalf is die met 3 dagen gespeent is? Wij hebben een aantal holstein kalvers die we vetmesten ieder jaar en ze vallen met bosjes om. Simpelweg omdat ze niet sterk genoeg zijn omdat ze niet de melk van hun moeder voldoende mee krijgen. dat heeft trouwens grotendeels te maken met de temperaturen en weeromstandigeden waar we hier mee te maken hebben.

Ik zal even wat foto's laten zien over hoe onze dieren erbij staan op het moment.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:55

amoj schreef:
[ [url=m/0cjIPy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waarom wordt dit wel geaccepteerd

[ [url=m/7rxXae.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit niet?

de kalfjes zien er niet heel ongelukkig uit, maar denk dat ze het leuker zullen vinden als ze met hun moeder lekker buiten stonden (niet met deze regen maar anders wel).

Het veulen vind ik niet echt kunnen nee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:04

Achtergrond deed er in eerste instantie niet toe. Ik vind het gewoon raar dat het geaccepteerd wordt dat paarden de hele dag op stal staan, en kalveren in een groepshok sielugh is.
Vandaar deze twee foto's.

Wanneer ik afgespeend zou hebben? Geen idee, veulen is hier nog maar een maand en dus niet hier geboren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:05

hengstveulen schreef:
Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!

Hè? Sorry? Zal ik daarom ook maar een veulen ook met 3 dagen spenen want hij weet toch niet hoe oud hij is? Of een mensenbaby weghalen bij de moeder?

Het niet bewust zijn van de eigen leeftijd is echt geen rechtvaardiging voor het weghalen bij de moeder voor het daar "tijd" voor is.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:06

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben ongeveer 45 koeien plus kalfjes. Ze staan 24/7 buiten weer of geen weer en geloof me ze willen ook niet naar binnen, ze gaan liever onder de bomen staan. In deze groep staan er 2 die 14 maanden oud zijn en dus zelf al gespeend zijn. Dat gebeurd normaal gesproken niet maar deze 2 koeien zijn laat weer drachtig geworden anders hadden ze nu hun volgende kalf al gehad.

Het weer had nu -30 met meer dan een meter sneeuw noemen zijn wat eigenlijk fijner voor ze is als wat we nu hebben.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:11

__Elizabeth schreef:
[ [url=m/teMkgj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iejtCp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben ongeveer 45 koeien plus kalfjes. Ze staan 24/7 buiten weer of geen weer en geloof me ze willen ook niet naar binnen, ze gaan liever onder de bomen staan. In deze groep staan er 2 die 14 maanden oud zijn en dus zelf al gespeend zijn. Dat gebeurd normaal gesproken niet maar deze 2 koeien zijn laat weer drachtig geworden anders hadden ze nu hun volgende kalf al gehad.

Het weer had nu -30 met meer dan een meter sneeuw noemen zijn wat eigenlijk fijner voor ze is als wat we nu hebben.

zo zie ik het een stuk liever! :j *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:14

Jentecats schreef:
__Elizabeth schreef:
[ [url=m/teMkgj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iejtCp.jpg]Afbeelding[/url] ]

zo zie ik het een stuk liever! :j *\o/*

Tja, dat is ook een ander ras dan onze edele holsteins.
Als ik nu een kalf van ons buiten zet loopt ie weer naar binnen.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:16

hengstveulen schreef:

Hij zal vast niet weten hoe oud ie is, maar je haalt een veulen toch ook niet na 5 minuten weg bij de moeder, waarom dan wel een kalf bij een koe? Omdat die moeder koe melk moet geven? Zelfde geldt voor een pup weghalen bij een teef, of een kitten bij een kat.. ga zo maar door.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:18

Magrathea schreef:
hengstveulen schreef:

Hè? Sorry? Zal ik daarom ook maar een veulen ook met 3 dagen spenen want hij weet toch niet hoe oud hij is? Of een mensenbaby weghalen bij de moeder?

Het niet bewust zijn van de eigen leeftijd is echt geen rechtvaardiging voor het weghalen bij de moeder voor het daar "tijd" voor is.

Mensenbaby's worden met regelmaat van de klok puur gevoerd met melkpoeder, de kalveren worden niet direct van de melk afgehaald, ze worden bij de moeder weggehaald en zodra het veilig kan worden ze in groepjes gezet.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:18

[/quote]Tja, dat is ook een ander ras dan onze edele holsteins.
Als ik nu een kalf van ons buiten zet loopt ie weer naar binnen.[/quote]

Het is maar wat ie gewend is denk ik, als die buiten geboren was bij zijn moeder loopt ie dan ook gelijk naar binnen? Een paard wat vanaf begins af aan 24/7 buiten staat loopt ook naar buiten als ie de mogelijkheid heeft, heb je een paard wat gewend is binnen te staan loopt ie niet gauw naar buiten

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:20

[/quote]

Het niet bewust zijn van de eigen leeftijd is echt geen rechtvaardiging voor het weghalen bij de moeder voor het daar "tijd" voor is.[/quote]

Mensenbaby's worden met regelmaat van de klok puur gevoerd met melkpoeder, de kalveren worden niet direct van de melk afgehaald, ze worden bij de moeder weggehaald en zodra het veilig kan worden ze in groepjes gezet.[/quote]

''ze worden bij de moeder weggehaald'' en waarom verdienen ze niet de liefde van hun moeder? maar worden ze weggehaald..?
Laatst bijgewerkt door JenteC op 04-02-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:21

Omdat die moeder natuurlijk melk moet produceren zodat wij dat kunnen opdrinken :))

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:21

Emmaa_ schreef:
Omdat die moeder natuurlijk melk moet produceren zodat wij dat kunnen opdrinken :))

en daar moeten de kalfjes de dupe van zijn.. :(

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:22

@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:25

Magrathea schreef:
@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

mee eens :j alsof een koe heel anders is..