Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
hengstveulen schreef:Lekker in het gras.....heerlijk nu met al die regen en modder, en als je nu gelezen had dan had je gelezen dat koeien helemaal niet van regen, wind en kou houden en al helemaal niet van zon...Bovendien denk ik dat de leeftijd van het veulen en van de kalveren ongeveer gelijk is dus is afspenen heel normaal bij het veulen maar bij de kalveren zielig?!

amoj schreef:Het veulen is een half jaar en toen ze twee maand was is moeders overleden.
Ze loopt nu buiten samen met mijn oude dame. Maar het regent nu en als ik nu het draad los gooi zijn ze binnen twee minuten binnen.
Dus wat is dan zielig?
De kalveren die je ziet zijn nu 3 maand, ze hebben zoals je ziet een schoon, ruim stro hok. 24/7 de beschikking over ruwvoer en brok. Ze krijgen twee keer per dag warme melk, ongeveer 6/7 liter per dag.
Ik durf te wedden dat menig paard het slechter heeft.
Ik zoom in op melkvee omdat dat mijn werk is. Varkens beetje ervaring, kippen niks.
hengstveulen schreef:Ik heb ook simpelweg geen ervaringen met kuikens en varkens vandaar dat ik met voorbeelden uit de melkveehouderij kom....zelf heb ik mijn veulens altijd afgespeent op 6-7 maanden als de conditie van de merrie het toe liet.
Maar "jullie" vallen over het vroege afspenen van de kalfjes maar dit gebeurt toch overal met dieren...4 maanden voor een veulen is niet ongewoon, 6-8 weken bij hond en poes ook niet en die worden ook niet aan de schandpaal genagelt zoals wij
amoj schreef:[ [url=m/0cjIPy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Waarom wordt dit wel geaccepteerd
[ [url=m/7rxXae.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit niet?
hengstveulen schreef:Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!

__Elizabeth schreef:[ [url=m/teMkgj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iejtCp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben ongeveer 45 koeien plus kalfjes. Ze staan 24/7 buiten weer of geen weer en geloof me ze willen ook niet naar binnen, ze gaan liever onder de bomen staan. In deze groep staan er 2 die 14 maanden oud zijn en dus zelf al gespeend zijn. Dat gebeurd normaal gesproken niet maar deze 2 koeien zijn laat weer drachtig geworden anders hadden ze nu hun volgende kalf al gehad.
Het weer had nu -30 met meer dan een meter sneeuw noemen zijn wat eigenlijk fijner voor ze is als wat we nu hebben.
Jentecats schreef:__Elizabeth schreef:[ [url=m/teMkgj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iejtCp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben ongeveer 45 koeien plus kalfjes. Ze staan 24/7 buiten weer of geen weer en geloof me ze willen ook niet naar binnen, ze gaan liever onder de bomen staan. In deze groep staan er 2 die 14 maanden oud zijn en dus zelf al gespeend zijn. Dat gebeurd normaal gesproken niet maar deze 2 koeien zijn laat weer drachtig geworden anders hadden ze nu hun volgende kalf al gehad.
Het weer had nu -30 met meer dan een meter sneeuw noemen zijn wat eigenlijk fijner voor ze is als wat we nu hebben.
zo zie ik het een stuk liever!![]()
hengstveulen schreef:Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!
Magrathea schreef:hengstveulen schreef:Denk je dat een kalf weet dat hij dan nog maar 3 dagen oud is of dat hij al 4 maanden oud is? Zoiets kan een kalf echt niet denken hoor!
Hè? Sorry? Zal ik daarom ook maar een veulen ook met 3 dagen spenen want hij weet toch niet hoe oud hij is? Of een mensenbaby weghalen bij de moeder?
Het niet bewust zijn van de eigen leeftijd is echt geen rechtvaardiging voor het weghalen bij de moeder voor het daar "tijd" voor is.
Magrathea schreef:@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?
alsof een koe heel anders is..