Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:10

Ik zou op mijn bruiloft vrienden uitnodigen die het mij met hun ganse hart gunnen om de bruiloft te hebben waar ik van droom en niet zij, en die met alle plezier zouden meegaan in mijn ideeën over de ideale bruiloft ookal zien zij dat anders, als ze mij maar gelukkig zien. En als er dan verplichtshalve collega's of familieleden zouden rondlopen die achter mijn rug gaan liggen klagen dat ze het zo nooit hadden aangepakt, dan doen ze maar, organiseren ze maar lekker hun eigen bruiloft :D .

Ik vraag me trouwens af -en volgens mij heb ik dat al eens gevraagd- hoe je eigenlijk een feest kan geven waar al je gasten mee tevreden zijn? Dat lukt toch sowieso nooit als je een groter feest heb? Stel je hebt 100 man. Tante Miet, Anneke en Joerie zijn overtuigd vegatariër en willen absoluut geen vlees zien. Marcel en Peter vinden alles wat niet op zijn minst in een kippenbouillon heeft liggen weken en liefst omvangen door vettig spek smaakloos. Gerda houdt niet van al dat gedoe en vindt je bij wijze van spreke in je jogging naar de bruiloft moet kunnen komen, maar Elisa vindt dat op een bruiloft je er in je opperbeste galakledij bij moet lopen. Truus houdt de poloinaise en de Duitse en Nederlandse schlagers in ere op de dansvloer terwijl Karel dat afschuwelijk vindt, hij hoort liever moderne beats.

Ik bedoel maar, je hebt zoveel verschillende mensen en die hebben allemaal een ander idee van hoe de perfecte bruiloft er uit zien. Je kan toch niet voor iedereen goed, er gaan altijd mensen zijn die commentaar hebben. Zelfs als je als vegetariër vlees gaat serveren zul je zien dat er mensen in de gang zullen fluisteren dat je toch wel echt een hypocriet mens bent, altijd zo fel antivlees en je op je eigen bruiloft er mee rondzwaaien :+ . Dan heb ik liever op het einde van de dag mijn droombruiloft gehad waarvan ik weet dat mijn echte vrienden dat van harte gunnen, dan dat ik alles maar heb laten doen zodat anderen het leuk zouden vinden terwijl ik het zelf allemaal tien keer niks vond. Die allerenigste dag dat een feest helemaal in het teken van mezelf staat (ok, en mijn vriend :+ ), dan wil ik ook dat het effectief mijn feest is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:16

Dan sta jij er anders in dan ik Ayasha. Voor mij maakt het eten en drinken heel veel uit op een feest of evenement, dat is iets wat bij mij trouwens ook altijd op orde zal zijn, liever tweederde wegsmijten wegens te veel dan mensen op een houtje laten bijten. De meeste hapjes en drankjes zijn dan ook dingen die ik zelf echt met geen tang aan wil raken (heb nu ook al een jaar mijn groentenla vol bier liggen omdat mijn broer vorig jaar afhaakte en echt NIEMAND verder bier drinkt := )
Een bruiloft bestaat trouwens afgezien van het avondfeest vaak ook uit weinig anders verder, dus dan is het nog extra belangrijk. De huwelijksvoltrekking zelf is mooi of saai, al naar gelang := , maar iig boeiender voor het bruidspaar dan voor de gasten en bij de receptie kent 90% van de mensen elkaar niet dus moet je het doorgaans ook hebben van de hapjes en de drankjes om er wat van te maken.
Muziekkeuze vind ik niet zo'n issue, de meeste feesten is het na de verplichte slow simpelweg commercieel pop, commercieel rock, commercieel Hollands, een blok met een etnisch tintje wat nog commercieel klinkt en natuurlijk de echte feestklassiekers. Daar zit toch echt wel variatie in.

Amandavd

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:22

Wil alleen even zeggen dat ik het volledig eens ben met Urielle!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:26

Urielle schreef:
liever tweederde wegsmijten wegens te veel

... da's nou iets waar mijn omgeving vermoedelijk zeker iets over zou vinden - dat wordt absoluut niet gewaardeerd als dat zou gebeuren! En zelf moet ik er ook niet aan denken, twee derde van prima eten zomaar weggooien :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:34

maar Uriëlle, ik zou ook absoluut mijn gasten goed gevoed en gedrenkt willen hebben, maar ik weet ook dat je daarvoor geen idiote overcapaciteit aan voedsel voor hoeft te hebben (ik zou het echt niet vinden kunnen als er meer weggegooid zou worden dan er opgegeten word,zou ik echt zo ontzettend verspilling en zonde , zeker als er dan ook veel vlees zou weggegooid worden op mijn feestje , zinloos gestorven, vind ik niet kunnen, voedsel moet je met respect behandelen naar mijn mening)

maar ik weet ook uit ervaring dat er prima in te schatten is wat betreft hoeveelheden zodat je met minimale overcapaciteit iedereen goed voorzien kan hebben, de simpele kunst van goed horeca management en logisch nadenken

dat zijn allemaal de issues niet dunkt me

hoewel ik trouwens heel simpel ben qua muziek, ik heb een zwarte lijst en als de DJ het aandurft om er van te draaien, best, maar dan ga ik hem niet betalen, dat zou dus serieus een clausule in het contract zijn
geen nederlandstalige schlager achtige oliebol, daar gruwel ik namelijk echt van , dat komt er dus niet in
, als 1 van mijn gasten ene dag zonder dat gezever niet compleet vind...prima, je hebt thuis vast een cd speler en een cd van hazes, Knock yourself out +:)+

mijn feestje, mijn centen, mijn regels ;)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 18-05-14 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:36

Helemaal eens met Ayasha, mensen die voor mij op mijn eigen (!!) bruiloft niet even één dagje hun lust om lijken te vreten opzij kunnen zetten zijn geen echte vrienden en die zouden dus ook niet welkom zijn. Mocht eventuele familie niet zonder vlees kunnen steken ze maar een hamburger in d'r reet :+ Nee zonder grappen, dan zou ik gewoon vegetarische burgers etc. serveren, hebben ze vaak toch niet door.

Toch van de zotte dat jij je principes maar opzij moet zetten op je eigen bruiloft om in de totaal onnodige en verzonnen behoefte aan vlees van een paar mensen die pokke-en pokkedwars zijn te voorzien! Mensen die niet (één keertje!) van een maaltijd kunnen genieten zonder vlees zijn in mijn ogen simpele boeren en die hoef ik al helemáál niet op m'n feest. Da-hag :evaw:

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:43

Ik heb er thuis nou ook niet echt cd's van maar ik vind het best geinig om in de dronken uurtjes mee te brullen met Een eigen huis, een plek onder de zon :x of iets van Hazes. Bij de 'elegantere' bruiloften vervangen ze dat dan weer door Marco Borsato := Maar ik vind zelf ook zo'n feest met veel variatie wel leuk hoor, ook al is niet alles mijn smaak. Ik heb ooit op tv zo'n bruiloftenprogramma gezien en dat bruidspaar was gek op rock, echte ruige hardrock bedoel ik dan voor de echte fanaten, niet het commerciele spul, en de DJ draaide op dat feest alleen dat. Vind ik dan weer een beetje zonde want de meest intieme vrienden waren er weg van en hadden een leuk feest, maar de familie, collega's, oppervlakkiger vrienden en andere mensen waren dus ook zo weer weg gegaan omdat het echt niet hun ding was.

Ik vind het met inkopen voor feesten nog steeds moeilijk hoor. Het ene feest is de witte wijn niet aan te slepen en het andere feest staat iedereen ineens met spa blauw in zijn handen :? En dan koop ik dus idd in die hoeveelheden dat er geen tekorten komen. Drank blijft nog wel houdbaar maar de hapjes, tja, dat probeer je aan iemand door te sluizen op het eind en anders vuilnisbak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:46

BaileyMix schreef:
Helemaal eens met Ayasha, mensen die voor mij op mijn eigen (!!) bruiloft niet even één dagje hun lust om lijken te vreten opzij kunnen zetten zijn geen echte vrienden en die zouden dus ook niet welkom zijn. Mocht eventuele familie niet zonder vlees kunnen steken ze maar een hamburger in d'r reet :+ Nee zonder grappen, dan zou ik gewoon vegetarische burgers etc. serveren, hebben ze vaak toch niet door.

Toch van de zotte dat jij je principes maar opzij moet zetten op je eigen bruiloft om in de totaal onnodige en verzonnen behoefte aan vlees van een paar mensen die pokke-en pokkedwars zijn te voorzien! Mensen die niet (één keertje!) van een maaltijd kunnen genieten zonder vlees zijn in mijn ogen simpele boeren en die hoef ik al helemáál niet op m'n feest. Da-hag :evaw:

Nou, als jij overal zo op reageert is deze simpele boer sowieso al niet jouw type bruiloftsgast (te vervangen door feest). Ik vind echt dat je dan als organisator minder flexibel bent dan de 'simpele boeren', want IK zet jou op mijn beurt op een feest niet zonder kaas, vis, alcohol, ... en de riante lijst van dingen die ik zelf niet te pruimen vind maar die op een feest wel aanwezig horen te zijn. (Wat is er BTW mis met boeren >;) )

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:50

Urielle, ga eens eten bij De Appelier in Gent. Daar komt menig vleeseter over de vloer, en niemand mist iets. Vleesetend vriendje vindt het eten daar lekkerder dan in menig ander restaurant.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:53

Bhriseis schreef:
Urielle, ga eens eten bij De Appelier in Gent. Daar komt menig vleeseter over de vloer, en niemand mist iets. Vleesetend vriendje vindt het eten daar lekkerder dan in menig ander restaurant.

Ga ik zeker eens proberen dan! Bedankt voor de tip. Moest toch nog een etentje bedenken voor volgende maand :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:55

Wel reserveren hoor, als je daar eet (en niet meeneem-dinges doet)! Het zit echt heel snel vol. Voor het hoofdgerecht alleen ben je voor twee personen maar twintig euro kwijt, dus dat is ook mooi meegenomen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:25

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:26

Urielle, deze heeft alles, vlees, vis en vegetarisch, maar is dus een van de zeer weinige restaurants waar je dus ook gewoon erg lekker vegetarisch kunt eten
http://www.indenbergschetuin.nl/
Laatst bijgewerkt door liljebo op 18-05-14 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:27

Dank je wel, helaas is regio Eindhoven echt wel erg ver voor ons :)
(ik zie dat de vegakaart vooral exotischer eten is, ik lust dat zelf wel heel graag dus kan me voorstellen dat er voor mij best iets tussen zit mits genoeg kruiden en blabla, maar ik krijg het bij mijn kinderen echt niet binnen dus dat zou voor een familie-eetgelegenheid niet lukken)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 18-05-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:29

ah ok.... nou ja, als je ooit ergens daar bent :)(wist niet waar je woont)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:33

liljebo schreef:
ah ok.... nou ja, als je ooit ergens daar bent :)(wist niet waar je woont)

Ik zit net over de grens bij West-Brabant, dus meer de kanten Roosendaal, Bergen op Zoom, Breda, voorkant van Zeeland, evt. zo rond Dordrecht of richting Tilburg is ook nog aan te rijden voor echte uitstappen, en dan provincie Antwerpen, voor speciale gelegenheden zou Gent wat hiervoor genoemd werd wel aan de uiterste rijtijd zitten zeg maar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:36

Ik ben zelf geen vegetariër, maar ga je dood als je een paar uur lang geen vlees kan eten? :') Dit is wat mij betreft een enorme non-issue.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:41

Urielle, dat is idd wat onpraktisch.

Phormicola, ik zou mij er ook niet druk over kunnen maken. Ik breng heel wat feesten en zelfs kerstbuffetten door met brood en wat fruit. Kan ik niet wakker van liggen.

Mijn man is juist weer een vleesliefhebber, maar zou er geen punt van maken als een feest vega was, mits er maar genoeg lekkere hapjes waren (flutkeuken zou hij dan weer minder van gecharmeerd zijn)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:00

Ik vind het ook wat om te zeggen 'je geeft een feest voor je gasten DUS als je gasten vlees willen geef je ze vlees.' Maar... die gasten kwamen toch om samen mét mij te vieren dat ik de liefde van m'n leven heb gevonden? Niet om zich rond te schransen met vlees? Ik eet geen vlees omdat ik het niet lust én omdat ik de misstanden in de vleesindustrie echt vreselijk vind. Grote kans dat mijn bruiloft ook geheel vegetarisch is. En dat is dan geen aardappels met mayo :)) maar echt góed vegetarisch eten. Want dan mis je echt geen vlees hoor. Ik heb bij de Librije, beste restaurant van NL, gegeten. Volledig vegetarisch acht gangen menu. En dan mis je je stukje vlees echt niet hoor :n Nou gaat de kok van de Librije denk ik niet koken op mijn bruiloft := maar goed. Het gaat om het idee.

En als de echte carnivoor het zooooooooo vreselijk vindt om een paar uur geen vlees te eten en daarna alsnog vlees uit de muur trekt, dan is mijn feest daarvoor echt niet door bedorven hoor.

Mijn broertje is een enorme vleeseter en vindt vegetariërs maar onnozele stumpers. Maar hij schepte vandaag wél twee keer mijn (vegetarische :P ) couscoussalade op. Sterker nog, als ik kook dan is hij altijd degene die het meeste eet :')

Eten weggeven vind ik overigens echt heel erg. Wat een verspilling van leven (in het geval van vlees) en energie. Elders in de wereld sterven kinderen van de honger en wij gooien het wég want stel je voor dat je feestgangers zich niet vol kunnen schransen dus haal je veel te veel. Onvoorstelbaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:10

Kinderen leren andere smaken trouwens vooral door ze ermee in aanraking te laten komen he? Als je teveel meegaat in wat kinderen allemaal niet lusten dan krijg je inderdaad dat ze niets willen.
Milde en zoete schotels (zoals die Afrikaanse van de site en milde currygerechten) kunnen ook door kinderen erg gewaardeerd worden.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:21

Toch als ik het zo lees is het makkelijker om te zeggen "Ik ben vega" dan "Ik wil geen grote hoeveelheden olijfolie en het mag ook niet pittig zijn want dan ga ik dood van de pijn binnen een paar uur"... :')

Dat laatste lijkt niemand te snappen namelijk. "Ja een beetje mag wel toch?" Ja een beetje mag wel. Alleen is de meeste mensen hun definitie van "een beetje" duidelijk anders.

Ik heb heerlijke vega-gerechten gegeten in sommige restaurants, niet eens omdat ik per se vega wilde maar gewoon omdat het lekker leek, en dat was het dus!
Lijkt me dat vooral cateringkoks er dus moeite mee hebben?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 22:36

Berdien schreef:
Eten weggeven vind ik overigens echt heel erg. Wat een verspilling van leven (in het geval van vlees) en energie. Elders in de wereld sterven kinderen van de honger en wij gooien het wég want stel je voor dat je feestgangers zich niet vol kunnen schransen dus haal je veel te veel. Onvoorstelbaar.

Ik denk dat je weggooien bedoeld :)

Weggeven doe ik ook weleens als ik veel mensen te eten heb gehad. Kook dan vaak teveel dus dan gaan er diverse mensen met de restantjes naar huis :-)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:53

Nemurin schreef:
Lijkt me dat vooral cateringkoks er dus moeite mee hebben?

Niet alleen cateringkoks, maar ook de meeste restaurantkoks. Beetje jammer, want ik denk dat juist daar een mooie uitdaging ligt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:11

Oh ja, eten weggooien natuurlijk. Eten weggeven heb ik geen problemen mee :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:53

Al met al is het gewoon het mooiste als het bruidspaar een perfect bij hen passend feest geeft, maar daarbij wel rekening houdt met de gasten die ze uitnodigen.

Hetzij door dingen te serveren die ze zelf niet eten maar waarvan ze weten dat de gasten die erg waarderen, hetzij door dan bvb. geen vlees (of wat dan ook) te serveren maar wel goed gekozen gerechten en hapjes waar voor ieder wat wils bij zit.

Uiteraard is het het feest van het bruidspaar, het moet HUN dag zijn :j

Maar soms vind ik het best wel behoorlijk brutaal wat mensen allemaal maar verwachten van hun gasten...
je hoort toch vaak zat dat mensen de hele dag (of zelfs meerdere dagen!) achter dat bruidspaar aan moeten hobbelen, daar af en toe moeten wieberen en maar zelf aan wat te eten moeten zien te komen, dan een uur of wat later weer opdraven voor foto's, weer wieberen en een paar uur later weer als avondgast opdraven en verder maar fijn zien hoe ze er komen, thuis komen en de tussenliggende uren invullen om aan hun natje en droogje te komen -O-

Mogen ze daarnaast ook nog vrije dagen opnemen, een smak geld uitgeven aan cadeau's / vrijgezellenfeesten / speciale kleding....

Ik weet niet, maar ik ben blij dat ik niet veel van dat soort gedoe heb want ik vind het maar zo-zo om zo als een marionet rondgestuurd te worden. Als directe familie of boezemvrienden is het dan toch weer wat anders dan voor familie e.d. die je alleen op verjaardagen ziet zeg maar :P

Alleen even avondgast zijn is allemaal prima en dan overleef je het ook wel als er weinig fraais geserveerd wordt, maar als je de hele dag al af en aan er achteraan mag / moet hobbelen dan is het wel zo fatsoenlijk om de mensen die dat "getrut" de hele dag voor je over hebben, ook van goed eten te voorzien waar voor iedereen wat bij zit :j