Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SuSem

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:51

Tja glas. Kan handig zijn. Maar wat kost een ruit om te vervangen? Er zitten veel uitsluitingen op een glasverzekering. Bijvoorbeeld bij lekslaan, mag hey glas meestal niet ouder dan 10 jaar zijn. Daarentegen, wat kost een glasverzekering, hoogstens een paar euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:54

Inboedel zou ik wel verzekeren. Je moet maar een brand of een inbreker meemaken en dan ben je blij dat je die verzekering hebt. Wanneer je meubels stuk zijn of gestolen is dat een fikse aderlating in je budget waar je niet vrolijker van wordt.
Is een levensverzekering niet verplicht bij een koophuis?

Ik heb vandaag een voorraadje boodschappen cadeau gehad van mama. Zit met een herexamen voor school waar ik vanaf morgen voor moet studeren (een week studietijd) en had een late shift vandaag op mijn laatste dag. Dus geen tijd om boodschappen te doen tenzij morgenochtend. Da's alleen een hel hier in de supermarkt. Daar loopt meer volk door elkaar dan op een festival.
Is ze voor me een bak gaan halen met daarin 12 eitjes, 6 flesjes melk van 0,5l, potten tomatensaus voor pasta, 4 potten kaassaus, toiletreiniger, handzeep, een bakje bouillonblokjes, 4 blikjes tonijn en 3 pakken meergranenbloem om zelf brood te maken. Ik heb nog pasta in huis, ook gehakt, havermout en puree in poedervorm en olijfolie. Maw, met wat ze mee heeft gebracht kan ik ruim een week eten en hoef ik ook het huis niet meer uit, tenzij voor paardrijles en mijn loopschema.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:02

Ik heb een inboedel en een vpa (wa) verzekering, en momenteel een doorlopende reisverzekering ivm een trip en doorlopend was goedkoper, die stop ik eind van het jaar weer.
En verzekering, wa voor mijn snorfiets.
Glasverzekering zit bij mijn huur in, ook een abbo ding voor onderhoud zit daarbij ( verstoppingen, kapotte lampen/badkamershizzle enzo)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:24

Merci!
Ik noteer het en ga vergelijken :) elke euro die ik kan (be)sparen is er weer 1!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:40

Ivm je auto: ik ben er vandaag achter gekomen via stiefpaps dat een mini-omnium ook handig kan zijn bij oudere auto's. Ben sinds dinsdag in het bezit van een renault megane grand scenic van 5 jaar oud met flink wat km op de teller dus ik dacht, een gewone basisverzekering voldoet.
Nu hoorde ik van stiefpaps dat ik erg duur uit ga zijn mocht mijn voorruit van mijn wagen beschadigd raken: minimaal €100 ben ik daaraan kwijt. Met een mini-omnium zou de verzekering daarin tussenbeide komen, bij een basisverzekering niet. Ga toch even polsen wat het extra kost op jaarbasis zo'n mini-omnium en wat er nog allemaal bij zit, maar als dat minder is dan €100 extra/jaar, dan ga ik toch wel de overstap doen denk ik.
Ook omdat ik de wagen van een trekhaak wil voorzien in de toekomst.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:07

heel interessant topic dit.

heb zelf wajong uitkering.

heb zelf wekelijks 30 euro te besteden.

maar krijg van me ouders nog 40 euro bijvulling.

vind het knap dat ook mensen met een normale baan dit proberen/doen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:21

Na alle discussie en opmerkingen over dure bloemkool :P

Volgende week van maandag tot woensdag is de bloemkool bij de albert heyn voor 69 cent (50 % korting), ook het mager rundergehakt is tweede gratis (dus 50% korting) van maandag tot woensdag.
Nadeel voor sommige mensen misschien is dan wel dat het dus tweede gratis is en je dus gelijk met 1kg gehakt zit (2 pakken van 500 gr), voor mij is het geen probleem want ik ben gewend aan invriezen :)

Verder zijn er veel producten 2e gratis aankomende week, ik zou bijna zeggen dat de hamsterweken weer begonnen zijn, maar dat staat er nu net niet bij lol
Dingen voor de voorraad die nu 50% korting zijn: Robijn, Andrelon, Pastasauzen, Bonduelle, alle cornflakes van AH merk, whiskas kattevoer, Perla Koffiepads (bijna 50% korting), Dove

Niet dat ik dit allemaal nodig heb, ik geef het alleen aan voor diegenen hier in het topic dat dit allemaal dingen zijn waarop je uiteindelijk best veel bespaard, lang houdbaar is en met deze aanbieding goedkoper als huismerk, en vaak ook goedkoper dan Lidl/Aldi of euroshopper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:32

Wat ik nog vergeten was maar zelf nu ook weer doe is zelf brood maken. Een pakje bakmix kost hier maar 0.50€, en je kan het ook gebruiken bij een gewone oven, je hebt geen broodbakmachine nodig. Is alleen water bijvoegen en je kan aan de slag.
Met een bakmachine moet je natuurlijk niet staan kneden, dat doet de machine voor je maar niet iedereen kan daar direct in investeren. Voor de mensen die bij de Belgische of Duits grens wonen, hou de folders van Aldi in de gaten. Die bieden ze wel eens aan, heb er zo eentje, niet duur en ben er erg blij mee! Bij lidl weet ik het niet of die dat soms verkopen.

Wanneer je hiermee zelf je brood kan maken ben je sowieso goedkoper uit dan naar de bakker hollen, zelfs na meetellen van de energiekost aan stroom of gas. De pakjes bloem zijn vaak bijna een jaar houdbaar, je kan kiezen uit verschillende soorten ook en met bijvoegen van rozijntjes of extra noten maak je weer nieuwe eigen variaties. Dus ik zou zeggen, bekijk dat ook zeker even! Sla een pakje of 6 in, bewaar ze goed en bak in het weekend aan goedkoper tarief het aantal broden dat je nodig hebt voor tijdens de week, en vries die dan in.

Nog een handige tip: er zijn winkels waar je goedkoop spullen kan vinden om te bakken en creatief te zijn met cake en taart maar tegelijk ook dingen vind voor de tuin en dat soort dingen. In België is Aveve daarvoor gekend bijvoorbeeld. Geef mee aan je omgeving, dat als ze je plezier willen doen, dat je altijd blij bent met een waardebon van die winkel. Mocht je een keer krap zitten kan je daar ook weer bloem voor brood halen, diervoeder, tuinspullen en ook goedkoop bloem en bakspullen. Heb je een verjaardag, dan kan je goedkoop gebak voorzien of met die bon een leuk geschenkje halen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:13

Ik bak ook wel eens brood met spullen van de aveve. Maar ik vind het toch niet zo zeer goedkoop.
Wel heel lekker :P
Of ik kijk daar de verkeerde producten aan, dat kan ook. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:10

Denk dat je tegenwoordig wel bij veel winkels zo'n bloem kan kopen om te bakken, het is even kijken waar je het goedkoopste uit bent. Je vindt het alvast ook bij Aldi en Colruyt voor de belgen onder ons :) Aveve heeft wel grotere verpakkingen en veel meer keuze, en hun brood is ook wel lekkerder. Maar inderdaad iets duurder. Daarom zeg ik er ook bij, vraag geschenkbonnen wanneer het cadeautjestijd is en koop het daarmee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:34

Ik moet ook weer eens zelf gaan bakken :) Ik heb de machine hier staan.. hoeft maar wat meel in en aanzetten :)
Bakmix van de aveve moet je niet nemen, ben je net zo duur uit als vers brood kopen, want daar moeten ook nog eens allerlei ingrediënten bij.. De broodmix van de euroshopper is prima, dat maakte ik vaak voor vriendlief.. Goedkoop en lekker! Maar voor mezelf maakte ik het altijd gewoon van meel met boter en melk enzo, melkwitbrood :9 ik heb ooit uitgerekend dat een klein brood me dan 70 cent kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:39

Oh? Ik had indertijd broodmix van Aveve waar niks extra bij moest, hooguit een drupje olijfolie of water. Het is wel een immense winkel die we hier hebben en ik denk dat je makkelijk 25 soorten bakmix hebt in verschillende formaten, en ook glutenvrij bijvoorbeeld.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:34

Maar een brood koost toch ook geen drol? :+
Ik gok dat je duurder uit bent als je alles meetelt met zelf brood maken dan een brood kopen...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:55

Air schreef:
Ik gok dat je duurder uit bent als je alles meetelt met zelf brood maken dan een brood kopen...

_O- Appie rekent 3,- voor een fatsoenlijk brood.
Wit brood gaat al vanaf 1,-. En dan heb je lucht, vult niet.
Lidle is denk ik nog schappelijk met 1,49 voor een fijn brood. Maar bij ons heb je voor 0,89 cent al een kant en klaar pak voor bruin brood (hoef je alleen water bij te doen).
Per brood scheelt dat al 0.60 cent, op zich niet heel schokkend maar met een broodeter in huis (mijn vent eet minimaal 1 brood per dag) dan zit je al op 18,- per maand! wat je bespaart met kant en klaar brood mix :).
En als je de ingrediënten los koopt kan het zelfs nog voordeliger (lekkerder en gezonder :) ).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:11

Ik wist niet dat de prijzen per provincie zo konden verschillen... bij dezelfde winkel. Ook op hun site kan ik toch echt geen 3 euro vinden. ;)
Bij de Aldi heb je hier gewoon een bruin brood voor een euro.

Zoals ik al zei: met alles er bij gerekent, voor zover ik weet zijn ovens en broodbakmachines namelijk nogsteeds niet zuinig in stroomverbruik.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:14

Als je van vers brood houd zo bij de warme bakker vandaan. Dan is zelf bakken wel echt voordeliger. Daar komt bij dat je je met je zelf gebakken nog warme brood heel rijk voelt. Het is zoveel lekkerder.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:54

ik lees ook mee!
Lidl heeft bruin brood voor onder de euro, gister nog gekocht.
Wat mij wel opvalt is dat er veel producten duurder zijn geworden, tijdje geleden was gesneden kipfilet bij de Lidl behoorlijk onder de euro, nu 1,17.

wij gaan bewuster boodschappen, want elke dag ''even'' naar de spar in het dorp ben je aan het einde vd maand een kapitaal lichter.
Wij gaan proberen voor 200 pm boodschappen te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:33

Die broodmix kan je inslaan voor pakweg een jaar, dat kan je met gewon brood niet tenzij je echt een hoop gaat invriezen. Maar die plek ben je dan weer kwijt voor groenten en vlees. + dat goedkope brood uit de supermarkt zit ook nog eens vol bewaarmiddelen. Wanneer je die broodmix in huis hebt, heb je altijd vers brood. Ook wanneer je op het einde van de maand erg krap zit en nog wat anders nodig hebt. Die ene euro 3x/week (even gemiddeld genomen) kan je dan weer aan wat anders besteden. Mama doet het al jaren, ook omdat oma glutenvrij moet eten en zo'n pak broodmix kopen is goedkoper dan steeds naar de bakker rennen. Idem voor glutenvrij gebak, maakt ze ook zelf, scheelt een stuk hoor.

Dat zelf brood maken goedkoper is is al een par jaar op rij aangetoond in de kranten hier en in Testaankoop. En die doen niks anders dan beste koop en prijs/kwaliteit vergelijken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:33

Nadeel van het goedkope brood dat het in de diepvries vies wordt.

Aveve alles in 1 brood is lekker, maar niet goedkoper :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:35

Air schreef:

als je van 50 euro in de week alles moet doen, telt alles ook een duur brood van 2 euro

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:10

Varekaj schreef:
Die broodmix kan je inslaan voor pakweg een jaar, dat kan je met gewon brood niet tenzij je echt een hoop gaat invriezen. Maar die plek ben je dan weer kwijt voor groenten en vlees. + dat goedkope brood uit de supermarkt zit ook nog eens vol bewaarmiddelen. Wanneer je die broodmix in huis hebt, heb je altijd vers brood. Ook wanneer je op het einde van de maand erg krap zit en nog wat anders nodig hebt. Die ene euro 3x/week (even gemiddeld genomen) kan je dan weer aan wat anders besteden. Mama doet het al jaren, ook omdat oma glutenvrij moet eten en zo'n pak broodmix kopen is goedkoper dan steeds naar de bakker rennen. Idem voor glutenvrij gebak, maakt ze ook zelf, scheelt een stuk hoor.

Dat zelf brood maken goedkoper is is al een par jaar op rij aangetoond in de kranten hier en in Testaankoop. En die doen niks anders dan beste koop en prijs/kwaliteit vergelijken.

Maar tussen glutenvrij zelf bakken of kant en klaar kopen zit heel wat meer (prijs)verschil dan tussen gewoon brood kopen of zelf bakken.
Ik eet nl ook glutenvrij... alleen dus geen brood want ik kan zelfs na 8/9 jaar niet aan de smaak wennen, heel af en toe koop ik een kant en klaar afbakbroodje maar dat is eigenlijk alleen als ik weet dat ik ergens ga logeren oid en weet dat ik voor ontbijt/lunch moet zorgen (mensen die een glutenvrij dieet volgen zijn er aan gewend hun eigen eten mee te slepen lol), ik ontbijt met glutenvrije havermout/muesli of cornflakes en lunch over het algemeen warm (eet dus regelmatig 2x per dag warm)

Volgens mij liggen de bloem/broodmix prijzen in Nederland ietsje hoger als in Belgie, meen ik ergens gelezen te hebben, maar alsnog denk ik dat zelfs als je even duur uit zou komen (wat ik vermoed), heb je met zelfgemaakt brood iig wel lekkerder brood in huis en kun je je eigen 'luxe' broden maken die je normaal misschien niet zou kopen ivm de prijs, daarnaast is de geur van brood wat aan het afbakken is overheerlijk!!!

Varekaj noemde gisteren 'broodbakmachines bij de lidl' (of was het aldi), voor diegenen die in Belgie wonen. Momenteel is een broodbakmachine in Nederland in de aanbieding (49.99) bij de lidl (of aldi???), ik kwam het tegen toen ik gisteren de aanbiedingen online aan het checken was ivm mijn wekelijkse boodschappen.

Even terugkomend op de toko die hier al eerder genoemd is.
Ik kom regelmatig bij de toko en ik neem standaard taugé mee als ik daar ben. Daar is het nl 1.50 per kg, ongeveer 4x goedkoper dan bij de Albert Heyn (en vermoedelijk dus ook een stuk goedkoper dan andere supermarkten) en van goede kwaliteit, het is iig niet al met 2 dagen bruin in de koelkast. Ook kun je daar apartere groenten vinden die goedkoper zijn. Je moet alleen wel altijd kritisch prijzen blijven vergelijken.
Kruiden haal ik ook daar, deels omdat ze daar veel meer keuze hebben als in de supermarkt, deels omdat het goedkoper is.
Verse keukenkruiden kun je daar ook redelijk goedkoop halen per bosje (50ct per bosje is een vrij normale prijs hier voor de gangbaardere kruiden), zelf kweken is natuurlijk nog goedkoper maar niet iedereen kan en wil dat of heeft het geduld ervoor :P

Gisteren 13 euro uitgegeven voor de wekelijkse boodschappen (incl. 2 flessen dreft waarbij de 2e gratis was, dus voor de voorraad), echter ik moet maandag/dinsdag nog een keer ivm de aanbiedingen voor aankomende week, vermoed dat ik deze week dus rond de 20 euro uitkom aan boodschappen.
Daarbij eet ik dan wel deze week deels vlees uit de diepvries uit eerdere aanbiedingen, maar gaat er ook weer vlees de vriezer in vanuit een aanbieding (die ik dus maandag/dinsdag ga halen, 1kg rundergehakt voor 4 euro).

Verder heb ik 5 euro uitgegeven bij de Xenos wat ik niet bij de boodschappen heb gerekend dus (eigenlijk heb ik zaterdag dus 18 euro uitgegeven en kom ik rond de 25 euro deze week uit).
Ik had nl een scherfje afgestoten van de lievelings theebeker van mijn huisgenoot tijdens het leeghalen van de afwasmachine (we delen de keuken hier), en voelde me er banketstaaf over, daarnaast vind ik het zelf ook een fijne theebeker want hij is lekker groot lol, dus ik heb voor haar een nieuwe gehaald en adopteer de oude voor mezelf :P
In de aanbiedingsbak omdat het dicht tegen de datum aanzit (alles 25 ct) heb ik wat dingen meegenomen, maaltijdsauzen (honing mosterd stoofsaus), wat lekkers (autodrop).
En nog 2 lege/nieuwe jampotjes die deze week in de folder staan (79ct per stuk).
Laatste is natuurlijk eigenlijk 'luxe' want daar kun je ieder glazen potje voor gebruiken, echter ik eet zelden uit een potje :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:25

Hebben jullie dan niet met dat zelfgebakken brood dat het de volgende dag eigenlijk niet meer te eten is?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:29

Even een vraagje aan degene die met boodschappengeld werken, ik ga vanaf a.s week met boodschappengeld starten. 35 p.w.
Stel nou dat ik bv 4 euro overhoud de ene week.. Wat doen jullie daarmee? Leggen jullie dat in het envelopje voor die week erop? Dus dat je dan 4 euro extra te besteden hebt evt, en als je het alsnog aan het eind van de hele maand over hebt, dit sparen?
Of sparen jullie gelijk die 4 euro? Dus dit niet als evt. extra bij de week erop leggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 10:46

Ik eet gewoon brood, mijn oma moet glutenvrij en daarom is mama er indertijd mee begonnen omdat het bij de bakker zo duur is. Maar ook gewoon brood is goedkoper. In de supermarkt betaal je hier iets van een €1,40 voor een groot brood, kleine broden vind je bijna niet. En brood uit de vriezer vind ik vies :P
Bij de bakker ben je voor een klein wit brood makkelijk €1,80 kwijt en voor een groot wit brood €2,10. Sommige bakkers rekenen dan ook nog eens 5cent extra aan wanneer je het gesneden wil. Dan ben ik met mijn zelfgebakken broodje à 0,80cent/pakje toch goedkoper uit hoor.

Ik heb inderdaad zo'n machine van €50 uit de Aldi denk ik, daar komt ie iig vandaan en die van mama ook. Gaan al jaren mee, zijn er erg tevreden over. Mama maakt er ook het deeg voor cake mee.

Mijn vriend en ik zitten een beetje te puzzelen voor wanneer we gaan samenwonen welk bedrag we op een gezamenlijke rekening zouden storten. Hiervan betalen we dan internet, stroom/water en de boodschappen. Ik zou er ook een budget in voorzien voor gezamenlijke uitstapjes (etentjes, samen avondjes uit met vrienden) en de marge echt ruim nemen. Wat overblijft sparen we dan voor een reis samen, voor kinderen, voor een duurdere nieuwe aankoop wanneer die nodig is (vb. wasmachine). Hij zou de marge eerder klein nemen en elk apart sparen.
Wat lijkt het beste?

Sowieso doen we beiden dezelfde bijdrage. Mocht het dan misgaan ooit, is het zonder pardon 50-50 te verdelen.

Wat ik deed als student: ik had een glazen pot staan op kot (kamers). Elke zondagavond nam ik al het kleingeld < €1 uit mijn tas en stopte dat in de pot. Had ik een keer flink bijverdiend of was het einde van de maand in zicht en had ik nog genoeg reserve op de rekening, dan stopte ik er alles in van muntgeld. Zo had ik steeds een kleine reserve in huis, of wanneer ik een keer niet naar de bank kon (pasje thuis vergeten). Op het einde van mijn studiejaar heb ik dat muntgeld binnengebracht bij de bank: ik had voor bijna €200 aan kleingeld! In bijna allemaal stukjes van 20 cent, 10 cent en die koperen muntjes :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 11:08

één van de redenen dat ik niet met weekgeld maar met maandgeld werk, is omdat ik de ene week meer uitgeef als de andere week afhankelijk van wat er in de aanbieding is. Daardoor kan het zijn dat ik de ene week fors boven mijn budget zit ivm meerdere vleesaanbiedingen wat ik dan in porties verdeel en in de vriezer gooi. Echter de weken erop geef ik dan gemiddeld minder uit aan vlees.
Meestal komt het erop neer dat ik 1 week per maand (veel) meer uitgeef en de overige weken minder.

Voor mij is dat bijv. aankomende week ivm de aanbiedingen: gehakt (1x bij AH, rundergehakt 1kg 4,00, 1x bij Digros, hoh gehakt 1kg 3,50), wasmiddel (robijn 2e gratis), bonduelle blikjes (kidneybonen en mais voor toekomstige chili con carne icm gehakt), koffiepads (hoewel ik normaal filterkoffie drink is het wel handig het in huis te hebben als reserve als ik krap zit)

Chili con carne kruidenmix heb ik nog 3 pakjes van in huis vanuit een hamsteraanbieding (2e gratis) van een aantal weken geleden, als ik een pan chili maak haal ik er zeker 4 porties uit, dus dan gaat er weer een deel terug de vriezer in.