Varekaj schreef:Die broodmix kan je inslaan voor pakweg een jaar, dat kan je met gewon brood niet tenzij je echt een hoop gaat invriezen. Maar die plek ben je dan weer kwijt voor groenten en vlees. + dat goedkope brood uit de supermarkt zit ook nog eens vol bewaarmiddelen. Wanneer je die broodmix in huis hebt, heb je altijd vers brood. Ook wanneer je op het einde van de maand erg krap zit en nog wat anders nodig hebt. Die ene euro 3x/week (even gemiddeld genomen) kan je dan weer aan wat anders besteden. Mama doet het al jaren, ook omdat oma glutenvrij moet eten en zo'n pak broodmix kopen is goedkoper dan steeds naar de bakker rennen. Idem voor glutenvrij gebak, maakt ze ook zelf, scheelt een stuk hoor.
Dat zelf brood maken goedkoper is is al een par jaar op rij aangetoond in de kranten hier en in Testaankoop. En die doen niks anders dan beste koop en prijs/kwaliteit vergelijken.
Maar tussen glutenvrij zelf bakken of kant en klaar kopen zit heel wat meer (prijs)verschil dan tussen gewoon brood kopen of zelf bakken.
Ik eet nl ook glutenvrij... alleen dus geen brood want ik kan zelfs na 8/9 jaar niet aan de smaak wennen, heel af en toe koop ik een kant en klaar afbakbroodje maar dat is eigenlijk alleen als ik weet dat ik ergens ga logeren oid en weet dat ik voor ontbijt/lunch moet zorgen (mensen die een glutenvrij dieet volgen zijn er aan gewend hun eigen eten mee te slepen lol), ik ontbijt met glutenvrije havermout/muesli of cornflakes en lunch over het algemeen warm (eet dus regelmatig 2x per dag warm)
Volgens mij liggen de bloem/broodmix prijzen in Nederland ietsje hoger als in Belgie, meen ik ergens gelezen te hebben, maar alsnog denk ik dat zelfs als je even duur uit zou komen (wat ik vermoed), heb je met zelfgemaakt brood iig wel lekkerder brood in huis en kun je je eigen 'luxe' broden maken die je normaal misschien niet zou kopen ivm de prijs, daarnaast is de geur van brood wat aan het afbakken is overheerlijk!!!
Varekaj noemde gisteren 'broodbakmachines bij de lidl' (of was het aldi), voor diegenen die in Belgie wonen. Momenteel is een broodbakmachine in Nederland in de aanbieding (49.99) bij de lidl (of aldi???), ik kwam het tegen toen ik gisteren de aanbiedingen online aan het checken was ivm mijn wekelijkse boodschappen.
Even terugkomend op de toko die hier al eerder genoemd is.
Ik kom regelmatig bij de toko en ik neem standaard taugé mee als ik daar ben. Daar is het nl 1.50 per kg, ongeveer 4x goedkoper dan bij de Albert Heyn (en vermoedelijk dus ook een stuk goedkoper dan andere supermarkten) en van goede kwaliteit, het is iig niet al met 2 dagen bruin in de koelkast. Ook kun je daar apartere groenten vinden die goedkoper zijn. Je moet alleen wel altijd kritisch prijzen blijven vergelijken.
Kruiden haal ik ook daar, deels omdat ze daar veel meer keuze hebben als in de supermarkt, deels omdat het goedkoper is.
Verse keukenkruiden kun je daar ook redelijk goedkoop halen per bosje (50ct per bosje is een vrij normale prijs hier voor de gangbaardere kruiden), zelf kweken is natuurlijk nog goedkoper maar niet iedereen kan en wil dat of heeft het geduld ervoor 
Gisteren 13 euro uitgegeven voor de wekelijkse boodschappen (incl. 2 flessen dreft waarbij de 2e gratis was, dus voor de voorraad), echter ik moet maandag/dinsdag nog een keer ivm de aanbiedingen voor aankomende week, vermoed dat ik deze week dus rond de 20 euro uitkom aan boodschappen.
Daarbij eet ik dan wel deze week deels vlees uit de diepvries uit eerdere aanbiedingen, maar gaat er ook weer vlees de vriezer in vanuit een aanbieding (die ik dus maandag/dinsdag ga halen, 1kg rundergehakt voor 4 euro).
Verder heb ik 5 euro uitgegeven bij de Xenos wat ik niet bij de boodschappen heb gerekend dus (eigenlijk heb ik zaterdag dus 18 euro uitgegeven en kom ik rond de 25 euro deze week uit).
Ik had nl een scherfje afgestoten van de lievelings theebeker van mijn huisgenoot tijdens het leeghalen van de afwasmachine (we delen de keuken hier), en voelde me er banketstaaf over, daarnaast vind ik het zelf ook een fijne theebeker want hij is lekker groot lol, dus ik heb voor haar een nieuwe gehaald en adopteer de oude voor mezelf 
In de aanbiedingsbak omdat het dicht tegen de datum aanzit (alles 25 ct) heb ik wat dingen meegenomen, maaltijdsauzen (honing mosterd stoofsaus), wat lekkers (autodrop).
En nog 2 lege/nieuwe jampotjes die deze week in de folder staan (79ct per stuk).
Laatste is natuurlijk eigenlijk 'luxe' want daar kun je ieder glazen potje voor gebruiken, echter ik eet zelden uit een potje