Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Femke_L schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen..
Ik geloof in God...
Vind het zelf lastig om echt actief deel te nemen in dit topic.. Bang om iets te zeggen wat ontkracht wordt, dat ik de verkeerde woordkeuze gebruik en daarop wordt afgerekend..
Maar ik geloof in God, ik ben lid van 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen', of ook wel in de volksmond de "Mormonen" genoemd..
Makkelijk om als christen in deze tijd te leven, nee... maar ik heb ook geprobeerd om mijn geloof te ontkennen en daar bleek ik behoorlijk ongelukkig van te worden.
Nu probeer ik een weg daarin te vinden..
Er is een ding wat mij altijd bijgebleven is. Een wetenschapper die ook lid is van onze kerk zei eens.. 'We kunnen niet bewijzen dat er een God bestaat, maar Atheïsten kunnen ook niet bewijzen dat hij niet bestaat.'
Dit is een eindeloze discussie die hier eens in de zoveel tijd weer opgehaald wordt..
In de ruim 10 jaar dat ik op bokt zit, is deze 'discussie' al minstens 5 keer voorbij gekomen..
_Snow_White schreef:Ik heb niet alle 26 pagina's doorgelezen, excuses hiervoor.
Ik geloof in god, maar niet in de kerk.
Ik heb geen pastoor nodig om mij te vertellen wat/hoe mijn leven zou moeten zijn.
In mijn ogen is god een vorm van pure energie.
Ik studeer engineering, een studie gebaseerd op natuurkunde, dus ik geloof zeker in de wetenschap. MAAR eigenlijk geloof ik in het feit dat de wetenschap het geloof aanvult en vice versa.
Zo ben ik van mening dat god niet de wereld geschapen heeft, maar verantwoordelijk is voor de atomen die de big bang veroorzaakten, hierdoor schaapte hij dus indirect wel de planeet aarde.
Qua oorlogen en ziektes etc geloof ik in het feit van leven en laten leven, je laat je eigen kinderen toch ook (op kleinere schaal natuurlijk) eigen fouten maken? Immers leren wij nog altijd het meeste van onze eigen fouten.
(excuses voor typefouten, ik heb een engelse autocorrect)
Dos_Caballos schreef:Wat ik me afvraag, hoe verklaren gelovigen dat er verschillende geloven bestaan? Waarom is de bijbel wel de waarheid, en de koran niet? (Of andersom). Beide boeken beschrijven soort van richtlijnen om te leven. Heel duidelijk dat de boeken door de eeuwen heen geschreven zijn door mensen. Mensen moesten vroeger het volk in toom houden. Hoe doe je dat? Je creëert een 'heilig' boek en iedereen gelooft het, weg anarchisme. Heel functioneel. Het feit dat op verschillende continenten verschillende 'heilige' boeken zijn onderschrijft dat. Zeker vroeger geloofde men makkelijk alles vanwege het gebrek aan kennis, die we nu wel hebben. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig steeds meer atheïsten bij komen. Ik neem aan dat jullie ook inzien dat als je in een islamitisch land was geboren, dat je dan waarschijnlijk gewoon moslim was geweest? Waarom denk je dat geloof verschilt per cultuur? Hoe kies je dan welk geloof de waarheid is? Juist: het is allemaal cultuur en opvoeding.
Voor mensen die zeggen: ''ja maar ik voel het gewoon, ik weet het, ik zie het, enz.''. ELK geloof heeft mensen die hun geloof op die manier ervaren. Of je nu christen, moslim of boeddhist bent. Hoe verklaar je dat? Als psycholoog kan ik zeker zeggen dat je hersenen erg beïnvloedbaar zijn. Als je heel sterk in iets gelooft, komt daar het bijbehorende gevoel bij, tot aan hallucinaties toe. Ondanks dat 'geloven' extreem irrationeel is, heb ik er wel respect voor en kan ik het bij cliënten ook in hun voordeel gebruiken, om krachten uit te putten. Ik weet echter dat dat niet de krachten van 'god' zijn, maar de kracht van de psyche.
Kan een gelovige bovenstaande vragen voor me beantwoorden? Ik ben oprecht benieuwd naar jullie denkwijze.
Dos_Caballos schreef:@Renee: niet alle geloven lijken op elkaar. De Grieken geloofden vroeger in verschillende goden, zoals dat Demeter de god van landbouw en graan was en Apollo de god van boogschieten enzovoort. Zij hadden dus ongelijk? Hebben de mensen in India gelijk dat koeien heilig zijn? Als je dat allemaal onzin vindt, hoe rechtvaardig je dan waar je zelf in gelooft?
Dos_Caballos schreef:@Renee: niet alle geloven lijken op elkaar. De Grieken geloofden vroeger in verschillende goden, zoals dat Demeter de god van landbouw en graan was en Apollo de god van boogschieten enzovoort. Zij hadden dus ongelijk? Hebben de mensen in India gelijk dat koeien heilig zijn? Als je dat allemaal onzin vindt, hoe rechtvaardig je dan waar je zelf in gelooft?
De meeste normen en waarden die wij in Nederland hanteren zijn gebaseerd op de bijbel. Nederland is van oorsprong een Christelijk/Joods land. Dingen als ouderenzorg, de bijstand, pensioen, wezenwet, (allemaal dingen die eerst vanuit de kerk geregeld werden en later zijn overgenomen door de overheid) het huwelijk en zelfs monogamie zijn Bijbels.Citaat:Daarnaast gaan veel dingen die bijvoorbeeld in de Bijbel staan tegen mijn principes in en daarom zou ik er al niet naar willen leven als ik wel geloofde in een god, of deze wel of niet bestaat maakt dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit.
Sammie schreef:De meeste normen en waarden die wij in Nederland hanteren zijn gebaseerd op de bijbel. Nederland is van oorsprong een Christelijk/Joods land. Dingen als ouderenzorg, de bijstand, pensioen, wezenwet, (allemaal dingen die eerst vanuit de kerk geregeld werden en later zijn overgenomen door de overheid) het huwelijk en zelfs monogamie zijn Bijbels.Citaat:Daarnaast gaan veel dingen die bijvoorbeeld in de Bijbel staan tegen mijn principes in en daarom zou ik er al niet naar willen leven als ik wel geloofde in een god, of deze wel of niet bestaat maakt dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit.
OsMo schreef:Sammie mag ik je een compliment geven voor je duidelijke beschrijvingen.
Ik had alleen begrepen uit documentaire van National geografic dat historici het bestaan van Jezus wel hebben bewezen.
Er kwamen verschillende Jezus personen aan bod maar er was uiteindelijk maar 1 Jezus die voldeed aan de beschrijving van Jezus in het NT (op de opstanding na dan want daar is dan alleen getuigen verslag van)
Men acht daarmee alleen niet bewezen dat hij een zoon van God zou zijn.
Men is ook al jaar in en jaar uit op zoek naar zijn graf maar die is tot nu toe nog niet gevonden.
geerke schreef:stroobosje schreef:Ik geloof ook in God, Hij is mijn schepper en ik geloof dat Hij zijn Zoon heeft laten sterven zodat ik eeuwig leven zal hebben!
ik moet er niet aan denken eeuwig te moeten leven...ben nu al moe
Kayleigh_ schreef:Ik geloof niet in God omdat er teveel vreselijke dingen gebeuren op aarde. Als er een God had bestaan zou er niet zoveel armoede en honger zijn, zouden mensen elkaar niet afschieten of de kop in slaan, zouden er geen kinderen sterven aan kanker...
Ik geloof wel dat er meer is na de dood. Wat precies kan ik niet in woorden omschrijven, het is gewoon een gevoel. Ik geloof echter niet in hemel en hel.