Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:34

anneliesdj schreef:
Ik heb trouwens niet gezegd dat ik dat representatief vind voor de hele methode, dat maak jij er weer van, ook selectief/voorbarig?

Jij schreef 'staat voor mij synoniem aan'. Dat is dus algemeen. Daarmee geef je aan dat het voor jou voor de hele methode geldt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:09

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:
Ik heb trouwens niet gezegd dat ik dat representatief vind voor de hele methode, dat maak jij er weer van, ook selectief/voorbarig?

Ik begrijp overigens ook niet dat je het aangehaalde voorbeeld van een ander en waarvan je dus de details niet eens kent, direct kunt linken aan een opvoeding waarin niet gestraft wordt. Wellicht (nouja) was er veel meer mis binnen het gezin. Ik weet in ieder geval dat de mensen die ik ken die opvoeden zonder straffen, dit soort gedrag niet accepteren van hun kinderen.

Ik ken geen van zulke mensen persoonlijk, maar het valt me wel op dat de vervelende kinderen in de super diegenen zijn die eindeloos uitgelegd/gepraat krijgen of een heel milde waarschuwing, ik zie nooit kinderen vervelend zijn waarvan de ouder ingrijpt met een forse waarschuwing en/of consequentie.
Dusja, je gaat vanzelf wel dingen linken aan elkaar en conclusie's trekken.
Nu zal dat echt niet altijd zo zijn, dat snap ik ook wel en heb ik ook niet gezegd dus vind het vreemd dat er wel zo op gereageerd wordt.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:10

anneliesdj schreef:
Belachelijk zoiets.
Daarom heb ik ook zo mijn twijfels bij die praatouders, dat staat voor mij synoniem aan vervelende kinderen.
Hoewel er ook wel strenge ouders zijn met vervelende kinderen maar dat is dan weer een kwestie van consequentie.

Sjonge zeg, hier kan ik me wel een beetje boos om maken. Iemand noemt één voorbeeld en alle praatouders hebben onhandelbare en verwende kinderen? Dat vind ik echt wel héél kortzichtig.

Om jullie theorie dan maar meteen even onderuit te schoppen: Wij zijn twee maanden geleden naar Nigeria gevlogen, 7 uur vliegen. Zowel op de heen als terugreis hebben mensen amper gemerkt dat wij een kind mee hadden. En dat is niet omdat ze de hele tijd als een zoet en tam kind op de stoel heeft gezeten, integendeel. Maar ik heb alle strubbelingen adequaat opgelost en er zorg voor gedragen dat onze mede-passagiers geen last van haar hadden door haar op tijd te begrenzen in dingen die voor anderen tot last kunnen zijn.

Jeetje zeg, het is echt wel enorm kort door de bocht en hokjes-stopperij. Alle ouders die met hun kinderen praten worden over één kam gescheerd en doen het allemaal belachelijk en slecht. Kan er echt wel even boos om zijn, ik vind het een hele oneerlijke conclusie :o

anneliesdj

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:12

Dat maak je er dan zelf van, heb je de 2e regel en de reactie's erna ook gelezen?

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:13

Ik zie in de supermarkt wel eens kinderen die dwars doen. En waarvan de ouders dan een half geschreeuwde opmerking naar hun kinderen roepen en ze ineens braaf meelopen. Ik zie ook dat die kinderen enorm geintimideerd en schuchtig zijn vervolgens, en soms haast bang zijn van hun ouders.

Dus ja het werkt. Maar zéker niet op de manier die ik wil. Ik zou niet willen dat mijn kinderen luisteren en lief achter me aan lopen omdat ze bang zijn voor wat ik anders op zo'n moment misschien zal doen. Ik voel me altijd zo verdrietig, als ik de blikken op de gezichtjes van die kinderen zie op zo'n moment.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:15

Nu wel. Maar ik ben het ermee eens dat je wel alles over één kam scheert. Op de een of andere manier hebben 'wij' hier de term praatmoeders gekregen, en komt vervolgens iedereen met slechte voorbeelden in de omgeving over praatmoeders. Dat maakt dat je het dan automatisch aan elkaar linkt.

Verder ga ik met chub mee, die kan het wat beter verwoorden dan ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:17

anneliesdj schreef:

Maar je bent er al meerdere keren op gewezen dat de zaken die je linkt en de conclusies die je trekt niet echt kloppen. De ouders die in de supermarkt eeuwig blijven praten en niet ingrijpen maar waarbij het kind zich wel flink misdraagt zijn naar alle waarschijnlijkheid NIET de ouders die zeer bewust voor UP hebben gekozen.

Citaat:
ik zie nooit kinderen vervelend zijn waarvan de ouder ingrijpt met een forse waarschuwing en/of consequentie.

Ik wel trouwens, regelmatig :j Hier in de supermarkt, op het plein en laatst in de trein. Een felle uitval heeft meestal wel als effect dat het 5 minuten stopt, maar van een structurele oplossing is meestal geen sprake: een tijdje later gebeurt het gewoon weer.

Citaat:
dat snap ik ook wel en heb ik ook niet gezegd dus vind het vreemd dat er wel zo op gereageerd wordt.

Dat heb je wel gezegd, je noemde beide zaken 'synoniem'.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:20

Ik denk dat je voorbeelden uit de supermarkt ook niet moet zien als modus. Integendeel, als ik er wat verder over nadenk.

Punt is dat er in die supermarkt geen strafstoeltje is en dat ouders in de supermarkt vaak iets bedeesder zijn in het uiten van boosheid. Als je een ouder ziet die zijn kind een lel verkoopt in de supermarkt, dan wil je oha niet weten wat er achter de gesloten voordeur gebeurd. Kinderen hebben dat feilloos in de gaten en zullen 'misbruik maken' van de kans die ze krijgen en de onzekerheid van ouders in een publieke situatie.

Kinderen die uberhaupt niet gestraft worden maar uitgelegd krijgen dat bepaald gedrag niet kan en waarom niet, hoeven geen kansen te zien op openbare plekken. Die hoeven nergens 'misbruik van te maken' en die hebben niet de behoefte zich uit te leven omdat hun ouders milder zijn op andere lokaties dan thuis.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:21

Goedemorgen allemaal! Jammer dat de boel hier zo polariseert, als ik het zo lees is alles wat ik nu post/vraag onmiddellijk niet meer zinvol want ik heb geen kinderen (en weet dus niet waar ik het over heb), elke vraag die ik stel is alleen bedoelt om een 'zie je wel' reactie uit te lokken (want ik zet telkens mijn vraagtekens bij het niet straffen) en alle praatmoeders worden over één kam geschoren. Terwijl toen ik gisteren weg ging ik de discussie nog erg prettig vond en ik het gevoel had dat mijn vragen gerespecteerd werden en er wel degelijk een open discussie naar elkaar was. Laten we proberen dat vanaf hier weer op te pakken! En laten we vooral niet vergeten dat er geen zwart-wit verschil is, ook de mensen die straffen leggen uit en ook de mensen die uitleggen geven wel eens 'straf' (in de vorm van zelf even weglopen, eten wegpakken, etc). Ik was gister juist tot de conclusie gekomen dat er eigenlijk niet zo bijster veel verschil is tussen wat de meeste mensen hier zullen doen: niemand geeft hier dagelijks zware fysieke lijfstraffen of wil zijn kind veranderen in een hersenloze drone die zonder vragen bevelen opvolgt, en niemand hier blijft eindeloos praten en laat z'n kinderen maar doen wat ie wil zonder consequenties.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:23

Ik snap inderdaad ook niet zo goed waarom je zegt dat je het niet gezegd hebt. Je zei letterlijk:
Citaat:
Daarom heb ik ook zo mijn twijfels bij die praatouders, dat staat voor mij synoniem aan vervelende kinderen.

Verder ga ik mee met Shadow. Ik denk dat we het er allemaal wel overeens zijn dat er heel wat 'onhandelbare' kinderen rond lopen. Imo is dit altijd de fout van de ouders.(of toch 99% van de gevallen). Daarnaast denk ik ook dat we hier een discussie hebben met allemaal mensen in dit topic, en dat niemand daarvan verwende of onhandelbare kinderen heeft, in elk geval niet van de UP kant. Ik denk dat het heel waar is dat ouders die echt heel bewust kiezen voor UP en zich daar in hebben ingelezen écht niet zulke verwende en stuurloze kinderen hebben in openbare gelegenheden. Ik ken er geen één in elk geval!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:24

Mindim schreef:
En dat maakt juist wel uit, het basisidee is er dan al niet.

Ik heb ook een schop onder mijn kont gehad hoor of een tik, ik ben de jongste, dus niets om me op uit te leven. En men brengt zielige dieren altijd bij mij. Dus ja, het is geen garantie hoor.

Het maakt echt niets uit, een vriendin van me met dezelfde opvattingen over positieve bekrachtiging heeft net een kindje en hoort nog steeds dezelfde doodddoeners, alleen is het van "je kunt het niet weten want je hebt geen kinderen" veranderd naar "je kunt het niet weten want jouw kind is.... (vul maar in: te klein, heeft een te lief karakter, is een meisje etc.)".

Net als dat mensen bij mijn moeder ook zeiden dat ze niet kon oordelen omdat ze gewoon vreselijk brave kinderen had :') en nu zeggen mensen hetzelfde tegen mij over mijn beesten: "ja maar die van jou hebben ook geen straf nodig, lekker makkelijk praten als je zulke dieren hebt". Alles liever dan overwegen dat een andere aanpak misschien wel de moeite van het bestuderen waard is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:28

Zéker Sallandval! Ik hoor ook heel vaak dat mijn kindje zo zoet is, túúrlijk hoef je hem nooit te straffen! Maar wacht maar tot hij ouder is, dan zul je wel anders piepen. Of wanneer je tweede er straks is, dan heb je écht geen tijd meer voor al die flauwekul en zul je hem vast vaker op de gang opsluiten.

Nee, voor mijn kinderen zou dat zo niet werken hoor. Dat zijn echt lastige handenbindertjes.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:29

Precies Sofy, mee eens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:36

Shadow0 schreef:
anneliesdj schreef:

Maar je bent er al meerdere keren op gewezen dat de zaken die je linkt en de conclusies die je trekt niet echt kloppen. De ouders die in de supermarkt eeuwig blijven praten en niet ingrijpen maar waarbij het kind zich wel flink misdraagt zijn naar alle waarschijnlijkheid NIET de ouders die zeer bewust voor UP hebben gekozen.

Citaat:
ik zie nooit kinderen vervelend zijn waarvan de ouder ingrijpt met een forse waarschuwing en/of consequentie.

Ik wel trouwens, regelmatig :j Hier in de supermarkt, op het plein en laatst in de trein. Een felle uitval heeft meestal wel als effect dat het 5 minuten stopt, maar van een structurele oplossing is meestal geen sprake: een tijdje later gebeurt het gewoon weer.

Citaat:
dat snap ik ook wel en heb ik ook niet gezegd dus vind het vreemd dat er wel zo op gereageerd wordt.

Dat heb je wel gezegd, je noemde beide zaken 'synoniem'.

Maar je vergeet het belangrijkste uit die zin; VOOR MIJ
En nee, ik ben daar helemaal niet meerdere keren op gewezen, ik heb het hele topic door hier en daar wat vragen gesteld, reactie's gegeven en hier reageer ik even op een voorbeeld wat iemand aanhaalt met een voor mij persoonlijk iets, waar overigens gewoon op gereageerd kan worden. En meteen kom je ermee dat ik hardnekkig aannames blijf spuien. Sorry dat ik het zo uitdruk maar zo komt het wel even over.

En hoezo moeten er voorbeelden bij komen van ouders die schreeuwen, kinderen die met zielige gezichtjes door de super lopen? Het is echt niet het een of het ander hoor.
Ik weet alleen dat ik me fors kan ergeren aan een ouder die maar eindeloos blijft praten tegen zo'n kind terwijl het kind vaak niet eens de ouder aankijkt. Of ouders die het gedrag maar helemaal negeren want het kind luistert toch niet...
En nee, dat zijn niet per definitie ouders die UP gebruiken, vast niet, tot 5 min geleden wist ik niet eens wat UP is, dat wordt er door jullie bij geplaatst.
Overigens vind ik dat helemaal raar want er wordt ook niet gewerkt met belonen, het is jammer dat die methode nog niet oud genoeg is om er een onderzoekje op los te laten, ben wel benieuwd wat daar uit zou komen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:38

Chubby schreef:
Zéker Sallandval! Ik hoor ook heel vaak dat mijn kindje zo zoet is, túúrlijk hoef je hem nooit te straffen! Maar wacht maar tot hij ouder is, dan zul je wel anders piepen. Of wanneer je tweede er straks is, dan heb je écht geen tijd meer voor al die flauwekul en zul je hem vast vaker op de gang opsluiten.

Nee, voor mijn kinderen zou dat zo niet werken hoor. Dat zijn echt lastige handenbindertjes.

Hier hetzelfde! Mijn schoonmoeder heeft er echt een handje van om dat te zeggen :D

Verder is het een superlief mens die erg open staat voor de manier waarop wij onze dochter laten opgroeien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:40

Sofy schreef:
Goedemorgen allemaal! Jammer dat de boel hier zo polariseert, als ik het zo lees is alles wat ik nu post/vraag onmiddellijk niet meer zinvol want ik heb geen kinderen (en weet dus niet waar ik het over heb), elke vraag die ik stel is alleen bedoelt om een 'zie je wel' reactie uit te lokken (want ik zet telkens mijn vraagtekens bij het niet straffen) en alle praatmoeders worden over één kam geschoren. Terwijl toen ik gisteren weg ging ik de discussie nog erg prettig vond en ik het gevoel had dat mijn vragen gerespecteerd werden en er wel degelijk een open discussie naar elkaar was. Laten we proberen dat vanaf hier weer op te pakken!

Wat ik niet snap is dat de praatouders ineens het gevoel hebben zich te moeten verdedigen.
Zo ook de term praatouder, iets wat in het begin van het topic als prima benaming werd geaccepteerd is nu ineens negatief?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:41

anneliesdj schreef:
Overigens vind ik dat helemaal raar want er wordt ook niet gewerkt met belonen, het is jammer dat die methode nog niet oud genoeg is om er een onderzoekje op los te laten, ben wel benieuwd wat daar uit zou komen.

De methode is in Amerika vaak zat onderzocht. Sterker nog; straffen is hier in Nederland ook al tot in den treure onderzocht en psychologen roepen al járen dat dat níet de manier is. Nóg sterker: dé onderzoeker van het hele conditioneren gaf reeds aan dat straf lang niet zo efficient is als beloning om dieren (en kinderen for that matter) te trainen - in zijn allereerste onderzoeken.

Je leest hoe dan ook erg selectief, want je blijft het maar hebben over eindeloos praten en 'we' hebben echt al meer dan een keertje aangegeven dat je het daarmee echt tot iets maakt wat het niet is. Het wordt een beetje vervelend, wat mij betreft.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:44

Ik snap dat je het weer gaf vanuit jou. Maar voor jezelf ben je er wel heel stellig in hoe het dan zit bij alle ouders. En jij gaf aan alleen onhandelbare kinderen te zien van praatouders in supermarkten, ik gaf even een tegenvoorbeeld, om het weer wat meer uit te middelen. Om aan te geven dat het niet zo zwart-wit is als jij het lijkt te zien. Vandaar ook mijn vliegtuig voorbeeld. Om te laten zien dat het ook anders kan. Dat het niet automatisch zo is dat 'praatouders' als enige dergelijke situaties tegenkomen en 'andere ouders' allemaal zoete kindjes hebben.

Het is natuurlijk ook gewoon zo, dat je niet aan de buitenkant aan ouders en kinderen kan zien wat voor opvoeding ze krijgen. Dus als je onhandelbare kinderen ziet en ouders die ermee praten, is een conclusie natuurlijk makkelijk getrokken. Maar voor hetzelfde geld ben je daarvoor al drie andere gezinnen gepasseerd met kinderen die heel lief waren en kregen die dezelfde opvoeding, of variant daar op. Daarnaast geld dat natuurlijk ook andersom, voor ouders die de andere kant op opvoeden.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:47

Ik heb inderdaad heel erg het gevoel me te moeten verdedigen. Volgens mij komt het een beetje omdat anderen zo enorm sceptisch zijn en mij haast het gevoel geven alsof zoals wij het doen alleen maar kan uitdraaien op een fiasco. En dat geeft een vervelend gevoel, als je mij en mijn dochter tegen zou komen zou je alleszinds anders besluiten. Ik hoop dat ik mensen die zo sceptisch zijn iets neutraler en minder veroordelend kan maken in hun visie.

Overigens, er zijn een heleboel onderzoeken gedaan naar de veel gebruikte Triple P methode. Die is natuurlijk inmiddels wel al veel langer 'op de markt'. Die wordt daarin behoorlijk onderuit geschopt, maar de overheid van verschillende landen verdienen er veel te veel geld aan, en doen dus hard hun best deze onderzoeken niet naar boven te laten komen. Dat soort dingen kan ik me wel heel erg aan ergeren. Dat sluit weer aan bij het voorbeeld van Margreet, over dat onderzoek dan nutteloos wordt. Als vervolgens de instanties die in staat zijn deze onderzoeken naar buiten te brengen ze in de doofpot stoppen.
Laatst bijgewerkt door Sjapaz op 06-06-13 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:47

sallandval schreef:
Net als dat mensen bij mijn moeder ook zeiden dat ze niet kon oordelen omdat ze gewoon vreselijk brave kinderen had :') en nu zeggen mensen hetzelfde tegen mij over mijn beesten: "ja maar die van jou hebben ook geen straf nodig, lekker makkelijk praten als je zulke dieren hebt". Alles liever dan overwegen dat een andere aanpak misschien wel de moeite van het bestuderen waard is.

Dat kinderen een eigen karakter hebben kun je niet ontkennen, ik denk dat dat toch ook wel verschil maakt, alleen is het de vraag hoeveel.
Als ik bv kijk naar het gezin waar mijn man uit komt en het gezin waar ik zelf uit kom, dat zijn echt totaal andere mensen van karakters. Bij mijn man thuis gaat alles probleemloos en mijn moeder heeft heel wat te stellen gehad, dat is niet enkel een kwestie van opvoedmethode ofzo.
Je ziet toch ook verschillen tussen kinden in hetzelfde gezin bv.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:49

Sjapaz schreef:
Ik snap dat je het weer gaf vanuit jou. Maar voor jezelf ben je er wel heel stellig in hoe het dan zit bij alle ouders. En jij gaf aan alleen onhandelbare kinderen te zien van praatouders in supermarkten, ik gaf even een tegenvoorbeeld, om het weer wat meer uit te middelen. Om aan te geven dat het niet zo zwart-wit is als jij het lijkt te zien. Vandaar ook mijn vliegtuig voorbeeld. Om te laten zien dat het ook anders kan. Dat het niet automatisch zo is dat 'praatouders' als enige dergelijke situaties tegenkomen en 'andere ouders' allemaal zoete kindjes hebben.

Ik ben helemaal niet stellig want ik zeg in bijna elke post wel weer een keer 'dat zal vast niet altijd zo zijn' oid. Maar daar lees je blijkbaar overheen omdat je het gevoel hebt je te moeten verdedigen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:50

Vind het voorbeeld van urielle wel een typisch voorbeeld van praatmoeders zoals het hier genoemd wordt.
ene kind sloopt spullen van de ander. Maar nee, dat is niet gewoon lastig gedrag maar het arme schatje heeft moeite met gevolgen inshatten..even heel gechargeerd gezegd. Misshien heeft het kind gewoon schijt aan het feit dat er toch geen duidelijke stopreactie komt op dit soort gedrag en blijft het gedrag daarom bezig. Ongewenst gedrag wordt ingevuld door de moeders met goedpraat gedrag..het mag niet maar..terwijl dat helemaal de oorzaak niet hoeft te zijn.
Praatmoeder staan voor mij een beetje gelijk aan dat-doet-mijn-kind -niet moeders, die ondanks de feiten blijven zeggen dat dit knmogelijk is en het vast de schuld van de ander is.

Urielle is even een voorbeeld, niet specifiek tegen jou bedoeld en zeg ook niets over jou moederzijn. Maar even chargeren om duidelijk te maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:56

Chubby schreef:
anneliesdj schreef:

De methode is in Amerika vaak zat onderzocht. Sterker nog; straffen is hier in Nederland ook al tot in den treure onderzocht en psychologen roepen al járen dat dat níet de manier is. Nóg sterker: dé onderzoeker van het hele conditioneren gaf reeds aan dat straf lang niet zo efficient is als beloning om dieren (en kinderen for that matter) te trainen - in zijn allereerste onderzoeken.

Dus belonen werkt wel, waarom gebruik je bij de UP methode dan geen beloning?
Straffen alsin wat? Lijfstraffen?
Ik bedoelde onderzoek mbt dat niet belonen op de lange termijn, ik denk dat dat ook nog wel intressante gevolgen kan hebben op de lange termijn.

En met eindeloos praten bedoel ik een ouder die blijft uitleggen zolang als nodig is, desnoods 14 keer zoals werd gezegd in het begin van het topic. Eindeloos slaat enkel maar op het feit dat je er langer mee doorgaat dan een ouder die wel een vorm van straf gebruikt, want die praten ook echt wel met hun kind om uit te leggen waarom.

Nou gekvanfleur, zet je maar schrap.

SjapazJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:59

Daar heb je hem toch weer? Een over één kam scherend verhaal. Ik ga me even terugtrekken uit de discussie, er wordt nu constant gestrooid met 'praaktmoeders dit, praatmoeders dat'. Ik vind het niet zo leuk in een hokje gestopt te worden. Iedereen die dit niet doet is zo ongelofelijk bevooroordeeld en sceptisch, zo vind ik het niet echt een leuke discussie, ik heb geen zin het gevoel te hebben me te moeten verdedigen. In het begin van het topic was het inderdaad veel meer een open discussie, waarin wederzijds vanuit interesse vragen gesteld werden aan elkaar. Ik weet niet zo goed waarom dat nu is verdwenen.

Ik denk dat je een voorbeeld zoals dat van Uriëlle niet accuut kunt oplossen op een UP manier. Die kinderen zijn dat niet gewend, en dus zal het ook niet gelijk werken. Net zoals dat ineens heel boos worden op mijn dochter ook niet zou helpen, omdat ze dat niet gewend is. Ik denk dat als je al vanaf de geboorte een bepaalde aanpak toepast, je dergelijke situaties op een andere manier tegenkomt en ook op een andere manier oplost. Dat zal per persoon en per methode verschillen. Dus exact zoals bij Uriëlle zal ik inderdaad niet snel tegenkomen. Omdat de situatie al bij voorbaat anders loopt. Ik zal weer tegen andere dingen aan lopen, andere situaties. En wat eerder ook al gezegd werd, het zal ook verschillen per kind en per gezin.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:06

Natuurlijk ga je op zoek naar de oorzaak van bepaald gedrag. Enkel symptomen bestrijden is op geen enkel vlak effectief gebleken. Wanneer je de oorzaak van ongewenst gedrag kunt achterhalen, kun je daar aan werken.

Als ik Urielle was, zou ik het meisje mn wijzen op het verdriet wat haar zus heeft wanneer een tekening verpest is. Samen bespreken waar dat verdriet vandaan komt, wat de rol van de meisjes is en samen een oplossing bedenken.

Daarbij moet je áltijd rekening houden met het niveau van kinderen. Je blijft als ouder verantwoordelijk, ook na een goed gesprek, om ze te herinneren aan afspraken, aan het eerdere verdriet, aan de alternatieven. En als ouder moet je ook je kinderen begeleiden en kun je dit soort incidenten dan vaak voor zijn.