Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:19

Nee dan kun je niet achteraf om korting vragen lijkt me.

Gister enorme drukte, met 4 man de benen uit het lijf gelopen, we hadden een 16 jarige en een 17 jarige die pas een paar dagen had gewerkt erbij, maar met 2 man kunnen we dat goed opvangen. Tot mijn collega weg ging om 5 uur en het op mij neerkwam, bonnen raakten kwijt, werden door elkaar gehaald enz. Dus ik ga ze helpen bij uitgifte, probeer alles een beetje recht te trekken, ondertussen bezig met sluiten dus de laatste paar bonnen worden afgewerkt.
Komt een vrouw vragen hoe lang het nog duurt want ze wachtte al zóóó lang. Dus ik zeg sorry mevrouw, we maken het zo snel mogelijk klaar, maar het was vandaag erg druk en we zijn alle 3 moe. Bekt ze terug 'ja wij zijn ook moe, hebben ook al de hele dag over het park gelopen! Mijn man is al boos en anders wil ik mijn geld terug' Dus ik snel van alles ingeslikt en me omgedraaid, bon gechekt, was net een kwartier geleden.
Dat gezegd, kon haar niets schelen, ze wilde het nu, een kwartier was veel te lang. Gaat ze elke 10 seconden vragen hoelang het nog duurt. Dus de meuk uit de frituur gehaald en gegeven, ze is niet terug geweest dus blijkbaar was het wel warm genoeg :')

Caira

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:13

Pff eindelijk middagpauze, ben vanaf 9 uur aan de gang maar het zweet gutst gewoon van me af, bah bah bsh

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:20

Net terug van vakantie, mag dinsdag en woensdag de hele dag werken, zal wel rustig zijn met die warmte!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:32

Ik ben zooo blij dat ik vrij ben vandaag!
Vanochtend met water en de paarden gespeeld(uitgelezen dag om de inmiddels zwarte staart van je witte te gaan wassen) en heb mezelf de rest van de dag opgesloten in huis.
Moet er niet aan denken om in me zwarte pakje op het terras rond te huppelen...

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 14:59

Ik moet zo, heb tot en met maandag dienst :')

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:16

Ik van dinsdag (afgelopen dus) t/m vandaag + zondag. Zag gelukkig niet veel fietsers op de weg.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:34

Ik mag zo lekker aan de gang in m'n zwarte pakkie :')

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:51

Ik mag zo ook weer. Tot zondag. En volgende week waarscn
Hijnlijk ruim 60 uur maken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:18

Ik had geluk gister, was erg rustig op het park dus ik kon eerder weg, ben thuis meteen het zwembad in gesprongen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:25

het was gisteren best afzien, maar wel lekker gewerkt op zich.

Vorig jaar was er in augustus een dag dat het overdag de 40 graden aantikte. Dat was de laatste dag van dé feestweek van het jaar bij ons in de stad. Ik had er al ruim 50 uur opzitten en die nacht 3 uur geslapen. En toen moest ik hele dag terras lopen :') Mijn slimme collega zat lekker binnen in de airco drankjes te maken..
Die dag nog 11 uur gewerkt, dat was echt een van de zwaarste dagen die ik heb gewerkt, dankzij tempraturen en uitputting.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:45

Gewoon vaak even op adem komen en wat drinken, je moet wel om jezelf blijven denken.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:14

Ik mocht gister ook werken helaas, maar met die hete dagen is het bij ons vaak rustig. Ik zou zelf ook niet uit eten gaan met zulk weer. En verder hebben we geen groot terras, dus dat scheelt O:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:17

Inney schreef:
Vorig jaar was er in augustus een dag dat het overdag de 40 graden aantikte. Dat was de laatste dag van dé feestweek van het jaar bij ons in de stad. Ik had er al ruim 50 uur opzitten en die nacht 3 uur geslapen. En toen moest ik hele dag terras lopen :') Mijn slimme collega zat lekker binnen in de airco drankjes te maken..
Die dag nog 11 uur gewerkt, dat was echt een van de zwaarste dagen die ik heb gewerkt, dankzij tempraturen en uitputting.

Maar dat is toch eigenlijk geen doen.
Als gast wordt ik ook liever behandeld door iemand die nog fris en vrolijk 'goedendag' kan zeggen, dan door iemand die amper mijn frisdrankje kan vasthouden.
Het is niet omdat het een harde stiel is dat alles dan maar gepermitteerd kan worden. Bij 40 graden moeten er gewoon maatregelen genomen worden en als dat betekent dat er even meer personeel moet rondlopen waardoor iedereen op gezette tijden kan uitrusten, dan zou dat moeten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:18

Gini schreef:
Inney schreef:

Maar dat is toch eigenlijk geen doen.
Als gast wordt ik ook liever behandeld door iemand die nog fris en vrolijk 'goedendag' kan zeggen, dan door iemand die amper mijn frisdrankje kan vasthouden.
Het is niet omdat het een harde stiel is dat alles dan maar gepermitteerd kan worden. Bij 40 graden moeten er gewoon maatregelen genomen worden en als dat betekent dat er even meer personeel moet rondlopen waardoor iedereen op gezette tijden kan uitrusten, dan zou dat moeten.

Dan moet dat personeel er wel zijn...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:31

Als je een zaak opent zorg je er toch voor dat je voldoende stuks personeel hebt? Niet dat je 1 persoon tijdens een hittegolf een hele week met dagen van 10 uur en meer moeten laten draaien?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:39

Op dat moment was het overmacht. Niemand had het zo verwacht. Gekukkig kondem de gasten het goed begrijpen. Het was fijn geweest om afgewisseld te worden, maar helaas, zoals ik al zei, overmacht. Doe je niks aan. Dinsdag begint dezelfde feestweek, en van elk jaar leer je dus ben benieuwd hoe alles dit jaar verloopt!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:40

Een hele week lang overmacht?
Beter teveel inplannen en iemand afbellen dan een of twee mensen die zich helemaal uit de naad lopen omdat er te weinig is ingepland.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:41

het kan zomaar opeens druk worden, dan heb je nooit voldoende personeel, ook kan er ziekte, evenementen en vakantie voorkomen. Ik plan ook geregeld, en dan zie je pas hoe moeilijk dat is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:20

Maar dat plan je toch ruim van te voren in? Feesten en evenementen, verlofdagen, vakanties van personeel, dat weet je toch ruim op voorhand. Ik doe dan wel werk in een gewone winkel, maar daar wordt echt alles ruim een maand van tevoren ingepland en iedere week wordt de planning van de week nadien herbekeken om te zien of iedereen nog kan op de dagen dat die ingepland staat. Alleen ziekte is iets dat je niet op voorhand kan voorspellen, maar dat mag er toch echt niet voor zorgen dat 1 (of 2) personen een week lang hun gezondheid aan de kant moeten zetten om alles te kunnen bolwerken. Dat het dan 1 dag even hectisch is omdat een persoon ziek valt, ok begrijpelijk en misschien zelfs twee dagen, maar een week, naaaah.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:27

En toch gebeurd het...
Als er net 2 personen vakantie hebben(wij hebben als het even mogelijk is, max 2 vaste krachten tegelijk met vakantie), er daarbij 1 of 2 ziek worden en tot overmaakt van ramp er ook nog een condoleance bij ons gehouden word(en nee die plan je niet maanden van te voren in ;) ). Heb je gewoon last van overmacht.
Mooi weer kun je ook niet inplannen, net als slecht weer. Het kan zo opeens veeel mooier en warmer worden dan voorspeld en dat de halve wereld denkt "kom dagje Schier is leuk", dan heb je het toch echt een stuk drukker en wat te weinig personeel lopen. Natuurlijk kun je dan iemand bijbellen, maar altijd met het risico dat die persoon niet kan wegens andere verplichtingen..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:38

Als je weet dat het Feestweek is, dan zorg je dat je net die week niet twee of drie medewerkers op vakantie zijn. Tijdens de koopjesperiode zorgen wij ook dat er max. 1 iemand met vakantie is en dat de anderen zo oproepbaar mogelijk zijn. Net zoals tijdens braderieën en jaarmarkten. En een condoleance duurt geen week. ;) Daarmee dat ik zei, dat het 1 dag chaos is door overmacht, goed, 2 dagen, ook nog goed, maar drie dagen of meer, bwa, dan zou ik als baas toch een hartig woordje met iedereen willen spreken en voornamelijk met mezelf.

Maar goed, blijkt maar weer dat ik geen horeca-mentaliteit heb. Ik vind een week lang met temperaturen van 40 graden dagen van 10 uur en meer alleen moeten draaien not done, maar ik heb vaak het idee dat de horeca zich graag verschuild achter hun 'harde stiel'-imago.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:43

Ho ho, om misverstanden te voorkomen, rest van de week was het top geregeld. Genoeg personeel, voldoende pauzes etc. Alleen de zondag was een beetje jammer. En dsn voel je opeens de uren van de rest van de week.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:45

Dan ben ik wel met je eens. Maar ook tijdens een feestweek kunnen er collega's ziek zijn(of de oorzaak dan ligt bij het teveel drinken of niet laat ik maar even in het midden ;) ).
Maar ook met veel personeel moet je wel eens lange dagen maken. Ik moet wel zeggen dat er bij ons altijd een logische afwisseling van de dienst is. Veel werken gebroken diensten, waardoor je in de middag vrij bent en dan in de avond weer een diner loopt. En door die logica gebeurd het vrij weinig dat je echt overwerkt.
Maar bijvoorbeeld tijdens en rond de kerstdagen, weet je dat er gewoon overuren gedraaid worden. Er moet heel veel gebeuren, het is retedruk en ondanks het feit dat we met asociaal veel personeel staan, werk je dan vaak 10/12 dagen achter elkaar met dagen van gem 9/10 uren op een dag.

@Inney: dat zijn inderdaad overmacht dagen. Die komen gewoon voor, in de horeca maar ook in een winkel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:51

Ah zo, ik dacht dat het de hele week 'alle hens aan dek' was. Maar een chaotische dag dat kan idd al eens voorkomen. Dan heb ik niets gezegd. ;)

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 16:53

Ik werk in een kinderspeeltuin waar alles 1 euro kost, alle drank, alle snoep, alle eten.

Hangt er OVERAL op grote borden ,om de 3 meter, ALLES = 1 EURO.

Komen ze nog af 'hoeveel kost dat'