Salsa dansen/les

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Salsa dansen/les

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:36

zo, zie dat hier eea aan feestjes bezocht is, lekker weer!
Ik heb afgelopen 2 weken (TE) weinig gedanst. Onze dansschool had 2 weken 'springbreak' dus geen les en door allerlei drukkigheden ook weinig naar andere dansscholen geweest. Ben de eerste week op vrijdagavond naar Salsa Viva geweest, workshop Rueda en cuban night. Was erg rustig maar wel gezellig en toch lekker gedanst. Op Koningsdag ben ik naar Salsa Night Deventer bij Eppink geweest, ook al redelijk rustig maar wel heerlijk en veel gedanst. Maakt niet uit als er weinig mensen zijn, zolang de mannen die er zijn maar met je willen dansen ;) Gisteren gelukkig weer les gehad en heel lekker nagedanst. Kreeg nog supercompliment van een zeer ervaren stel wat af en toe komt nadansen, die vertelde een ander terwijl ik op de vloer stond dat ik wel erg mooi beweeg en goed dans. Jeuh.. helemaal van dat stel (waar ik echt met veel bewondering naar kijk, zo mooi als die samen kunnen dansen) een erg groot compliment. Zaterdag kreeg ik ook al van een zeer ervaren danser complimentjes, die schrok en gelijk excuses aan bood toen hij hoorde dat ik pas sinds september dans. Hij ging nl. gewoon lekker los qua technieken en zei later dat hij dat echt niet gedaan had als hij geweten of gemerkt had dat ik nog niet zo lang danste. Ik kon het goed bij houden en heb lekker met hem gedanst dus heb hem bedankt en verteld dat ik 't juist leuk vind om uitgedaagd te worden, zolang het 'behapbaar' blijft.

A.s. zondag is er in SamSam weer een heerlijke party en omdat het ter ere is van de 50e verjaardag van mijn dansleraar, is de entree gratis. Als je eens écht gezellig wilt dansen moet je zeker langs komen. (let op, 't is er érg warm, kleine kroeg, geen airco, dus 'cubaanse sferen', trek iets luchtigs aan). Geen 'kijkmijnou'sfeer maar totally social. Zelfs dansers die ik op grote party's de showbal zie uithangen, zijn bij SamSam gewoon leuk en gezellig. Het begint kort na 8 uur (na dodenherdenking) en duurt tot 02.00 uur. Apeldoorn dus.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 10:21

Klinkt als een leuk weekend Francis, altijd leuk om complimenten te krijgen! :D
Apeldoorn is voor mij helaas wel echt een ontzettend stuk rijden, vooral nu mijn auto in de garage staat :+ Heel veel plezier, misschien ooit in de toekomst!

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:02

Francis, bij welke dansschool dans je eigelijk in Apeldoorn?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 03:01

Ik dans bij Esta Manera http://www.estamanera.nl/ maar ik les niet in Apeldoorn maar in Deventer (hij geeft zowel in Deventer als in Apeldoorn les).
De party van morgen is in Apeldoorn, in Artcafé SamSam, daar zijn lessen op dinsdag en woensdag (beginners, beginners 2 en semi 1). Normaal is hier de 3e zaterdag van de maand salsaparty.
In Deventer is er les op donderdag, (semi 2 en gevorderd) en daar is op de eerste zondag van de maand normaal Matinee van 16.00 tot 20.00, maar deze keer dus niet omdat 't z'n verjaardag is en er een extra party in SamSam is.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:58

Veel plezier alvast op de party!

Hier gaat het dansen nog steeds lekker, we gaan met sprongen vooruit nu we in de nieuwe groep zitten, echt heel erg leuk. Wel jammer dat deze cursus maar 10 lessen heeft en we komende woensdag al op de helft zitten, daarna is er zomerstop. Dus we moeten nog eens even kijken hoe we de zomerstop in gaan vullen :D

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:39

@ Francis, Ik heb er nog nooit van gehoord maar het klinkt gezellig :) Ik ken alleen Vila Bailar in Apeldoorn. Volgende week zaterdag is daar weer een feest als het goed is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:48

Het is ook geen grote dansschool, maar Frank danst wel al z'n hele leven, heeft in 't buitenland als showdanser gewerkt en geeft ook al heel lang les. Maar geen eigen locatie en niet elke avond dus 't is kleinschaliger dan de grote dansscholen. Maar dat maakt 't dus juist zo leuk en hij geeft echt goed les, je leert ook wel echt goed dansen bij hem.

Ja, klopt dat er volgende week weer party bij Villa Bailar is. Helaas kan ik deze maand alweer niet (probeer al 3 maanden weer een keer naar hun party te gaan, is wel gezellig daar), maar deze keer wel een leuke rede want ik heb een privé-salsa-party. Een koppel uit onze gevorderde les heeft Salsa Viva in Deventer afgehuurd en geeft daar een feestje omdat ze beiden dit jaar 50 zijn geworden. En ik ben maarzo uitgenodigd. Vind ik wel érg leuk dus en toch lekker dansen.

Gisteren weer een ontzettend lekker feestje gehad in SamSam vanwege Frank's 50e verjaardag. 't Was heel gezellig, weer lekkere Cubaanse sferen (en temperaturen, ik moet nodig m'n waaier repareren!) en lekker en veel gedanst.
Heel misschien ga ik vanavond nog even vrij dansen bij Salsashakers in Zutphen, daar ben ik nu al een week of 3 niet geweest door allerlei bezigheden dus dat wordt wel weer even tijd eigenlijk.

Erg he Joyce, die zomerstop. Ik ben van plan om bij Salsashakers een korte cursus Kizomba te gaan volgen maar zou een cursus Cubaans ook wel leuk vinden, Frank heeft het er over dat hij dat gaat doen vandezomer maar nog niks concreets gezien. Maar 2 cursussen gaat financieel toch niet dus maar es zien wat 't wordt. En natuurlijk hopelijk veel feestjes, ik ga er van uit dat de feesten wel gewoon door gaan in de zomer.

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:50

Hier juist een salsa vrij weekend afgezien van de les vrijdag :)
Vanavond ook niet vrij dansen want morgen weer vroeg stage.

Aankomend weekend buiten de les om ook geen salsa aangezien ik andere feestjes op de planning heb..
Jammer genoeg geen Villa Bailar dus voor mij.

Ohhh echt Francis ik wil misschien ook nog zomercursus kizomba doen maar dat ligt aan de lestijd!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:45

Ok, toch maar niet naar Shakers vanavond, kakte te veel in om me nog te gaan douchen en omkleden. Ander keertje weer, als Chris ook mee gaat.

Dat zou leuk zijn Tuttebel, in dezelfde les. Voor mij hangt het vooral van de kosten af, die stonden een tijdje terug ook nog niet op de site dus even afwachten wat 't gaat kosten.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 11:14

@sjouks; nee klopt, het is nog vrij onbekend. Ik heb het jaren gedaan, maar het is hier in Nederland vooral altijd gecombineerd geweest met show linedance (dat is niet je reguliere hakke tene tjoektjoek linedance, maar écht dans. Supervet. Heb ik ook heel lang gedaan).

Je had op de showlinedance wedstrijden (NK en alle andere omliggende landenwedstrijden, EK, BENELUX, Worlds etc), altijd de linedance rubrieken en daarnaast de coupledance rubrieken. Coupledance is het meest te vergelijken met Ballroom, maar dan op zn amerikaans. Je hebt dan 7 stijlen: chacha, two-step, night club two-step, polka, waltz, east coast swing en dan natuurlijk west coast swing.

En als je het dan zag was het voornamelijk op vrije dansavonden waar wedstrijd linedancers kwamen en er werden niet speciale avonden of feesten voor gehouden. Dat is niet zo erg bij de linedance wereld.
Het wordt hier dus al jaren en jaren gedanst, maar in een hele andere en vooral heel kleine 'scene' :). Wel met allemaal best wel goede dansers.
Daarom stoorde ik me ook zo ontzettend aan de kwaliteit van de workshops die gegeven werden op corazon. Doodzonde.

Het is alleen lastig om de juiste mensen dan wel te vinden, omdat die helemaal niet uit de salsa wereld komen eigenlijk... mja... Als het hier bekender wordt komt het wel goed denk ik.
Zag dat ze bij Shelina gestart zijn met een beginnerscursus en die wordt gegeven vanuit mensen die het ook al vrij lang doen en contacten hebben met instructeurs als jordan en tatiana (van het fimpje) bijvoorbeeld, dus misschien komt het dan toch langzaam een beetje tot bloei hier op een goeie manier en niet zo half half...

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn geworden :)
http://www.youtube.com/watch?v=2a3RY8UbE0w

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:30

wauw! ik ken het koppel wel maar dit filmpje nog niet. Het ziet er echt heel gaaf uit!
Gaat er nog iemand naar Arnhem vanavond?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:25

Nee, ik niet, morgen een privé-salsa-feestje van een koppel uit de gevorderde les van mijn dansschool. Ik dacht eerst dat ze gewoon iedereen hadden uitgenodigd maar kwam er achter dat dat dus niet zo is. Voel ik me nóg meer vereerd dat ik wel uitgenodigd ben. Zij dansen al zo'n 10 jaar bij mijn leraar en ik kom net kijken dus toch wel erg leuk dat ze mij dan toch op hun feestje vragen.

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:01

Veel plezier Francis. Die zullen vast gezien hebben dat je zoveel plezier hebt in het dansen.
Ik had het er donderdag nog over met iemand die ik ken van de les. Veel mensen dansen, maar lijken er weinig plezier aan te beleven. Het is juist zo leuk om mensen te zien die plezier hebben. Dat het dan nog niet altijd helemaal goed gaat maakt dan niet meer uit. Een flinke glimlach en gewoon door dansen. Zelfs naast de kant, mensen die aan het kijken zijn hebben dan plezier :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:39

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 23:00

Ja dat gevoel. Van die mensen waar je bijna aan vraagt of ze het nog wel leuk vinden.
Ik kan door een werkoverleg morgenavond niet gaan dansen. Baal nu al, mijn standaard donderdagavondje dansen, niet tof. Al ben ik zondagavond nog naar Salsa Breeze geweest, evengoed jammer. Hoe was hier ieders weekend?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:02

Ik geloof ook wel dat er stellen zijn waarbij de man mee moet ;)

Had besloten salsa 3 niet te starten, door allerlei omstandigheden, maar na 2 weken begon het zo te knagen dat ik dinsdag toch ben geweest. Moest 2 lessen (en dus compleet nieuwe figuren en nieuwe varianten op suzy q) inhalen, ineens met een hoop styling en arm zwaaien, poeh, was echt even opletten. Zeker nieuwe pasjes & dan ook die armen, haha, dan gaat er motorisch soms echt even iets mis :+ En dat de man je dan bij je heup pakt en wegdraait, in begin stug hand aanbieden ipv sierlijk boven het hoofd :') Maar eind van de les zat het er in 8-)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:59

Haha zo herkenbaar Ethelate! Wij hadden dat gister ook in de les, weer wat nieuwe variaties/routines geleerd en ook met styling erbij voor de dames die dat graag wilden. Op een gegeven moment moesten we een flick doen met onze rechter arm, terwijl de heer ondertussen onze linkerhand aan moest pakken en wij een inside turn moesten doen. Tijdens de turn moest onze rechterarm sierlijk omhoog en aan het einde moest hij weer sierlijk voorlangs naar beneden. Maar op een of andere manier voelde het heel raar, omdat de arm van de heer op een plek bleef hangen (geloof ergens achter de rug langs en dan hand boven de heup), waar ik het niet gewend was in een inside turn en dan ook nog die arm mee... Pfoe! Gelukkig hadden we het na een paar keer flink oefenen wel goed onder de knie, dus we waren helemaal trots op onszelf aan het einde van de les :D

Ik merk overigens wel duidelijk dat we een groot voordeel hebben ten opzichte van de mensen die steeds na een paar minuten van partner wisselen. Net als ze het onder de knie denken te hebben, dan moeten ze weer wisselen en dan is het maar afwachten hoeveel je volgende partner van het figuur heeft opgepikt. Wij kunnen de figuren gewoon steeds verder perfectioneren en zijn natuurlijk vrij goed op elkaar ingespeeld. Ben daar wel echt blij mee!

Hoe gaat dat bij jullie in de les, wisselen jullie ook steeds om de zoveel minuten, of dansen jullie met een vaste partner?

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:21

Gaan er mensen naar Enschede vanavond?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 16:38

Ik niet, veel te ver uit de richting ;)

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 23:29

Bij ons werd er juist vaak gewisseld. Ik merkte dat ik veel meer leerde van verschillende danspartners ten opzichte van mensen die niet wisselde. Op feestjes kon ik dan veel gemakkelijker met verschillende mannen dansen, was niet 'gewend' aan een stijl van aangeven. Grappig dat dat zo kan verschillen :D

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:37

Daar heb ik tot nu toe gelukkig nog geen last van gehad! Misschien heb ik net mazzel dan :D Ik leer ook veel van de andere mannen waar ik mee dans op feestjes, maar een groot deel van de mannen uit mijn les is niet zo subtiel: Oops, moest je arm toch de andere kant op? *auw* Ohw sorry, moet ik je hand vast blijven houden, nadat ik je ontiegelijk harde zwieper heb gegeven? *vliegt half onderuit* en er zijn er ook een paar waarvan we het idee hebben dat ze beter geen suikers meer kunnen eten, die zijn half aan het hakken, haha. Maar we kunnen er met z'n allen altijd hartelijk om lachen hoor, worden ook veel grapjes gemaakt onderling (ik had in het begin een vreselijke flick, waar we met z'n allen enorm om hebben gelachen). Alleen van dat soort heren leer je dus op een totaal andere manier en dat danst niet echt lekker...

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:47

Haha nee snap ik, volgens mij is dat overal wel, van die heren die de klompendans doen. Niks tegen de heren hoor, er zitten ook een aantal vrouwen tussen die het gewoon niet doorhebben. Ritme gevoel, styling, lastig :p maar meestal zijn dat toch niet de echte die blijven plakken aan salsa. Volgende week zondag avond weer een feestje in roermond, weersvoorspelling ziet er goed uit. Dan weer lekker buiten aan het water dansen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:21

Joyce, volgens mij beschrijf jij precies zo'n stukje wat ook in dat figuur zit, en bij die inside turn begon ik dus steeds te vroeg te draaien terwijl je op 5 nog rechtdoor moest lopen maar dat voelt zo raar met die man's arm daar :+

Bij ons danst je de hele les als stel en wordt er op het eind, als iedereen het figuur door heeft, 1 of 2 nummers doorgedraaid dat je het figuur met alle mannen gedanst hebt.
Als een stel er niet uit komt, wordt er wel eens gewisseld dat ze beide met een assistent het figuur door kunnen nemen.

Gister zo fijn gedanst met een van de les assistenten, die gooit je super subtiel door de figuren heen, konden alle mannen maar zo dansen :z

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:13

Dat zou ik ook relaxed vinden Ethelate, dat je gewoon in principe de hele les samen danst en idd op het einde pas gaat wisselen. Naja, gister heb ik in elk geval weer kunnen oefenen met andere heren, ik was samen met mijn vriend nog even spontaan naar een feestje geweest. Het was echt op een super leuke locatie aan het water, in Zeewolde. Gaan we zeker vaker heen!

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 22:50

ladies 1 juni is bij ons in reuver een kizomba boodcamp in de middag 3 uur lang kizomba basics is wel een verplichting. Workshop wordt gegeven door utty en ellen

Deelname 25 euro. Garantie tot mee kunnnen doen?!?! zorg voor een eigen danspartner