Damned schreef:waarom zijn pizza's rond?
In america kreeg ik juist veel rechthoekige
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
astridastrid schreef:Paardje1005 schreef:Waarom horen anderen je stem anders dan dat je zelf hoort?
Deze weet ik, om het juist uit te leggen gebruik ik even het antwoord van goeievraag.nl:
Geluid van buitenaf klinkt anders dan wanneer je hem van binnenuit je schedel hoort. Je schedel trilt en bounced alle geluidsgolven extra mee. Hierom klinkt kauwen bijvoorbeeld ook heel anders voor jou dan degene naast je.
Veel mensen accepteren niet dat dat alien-geluid van henzelf komt, daarom word het (psychologisch-technisch) ook nog verwrongener voor jou om het terug te horen.
Hoor jij dat ook anders in je hoofd dan andere? astridastrid schreef:mang schreef:Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is
Deze wist ik zelf niet! Dus heb het even opgezocht.
We moeten voor het beantwoorden van deze vraag eerst kijken naar de werking van het oog. Lichtstralen van verschillende golflengte vallen dus op het oog. De staafjes in het oog nemen de kleuren waar. In die staafjes zitten pigmenten (zoals vitamine A). Pigmenten kunnen reageren met fotonen. Als er meer kleur is, zullen er dus meer pigmenten reageren. Dit is afhankelijk van de intensiteit van het licht, van de golflengte (en dus kleur) van het licht. En de hoeveelheid pigment in je staafjes.
De hoeveelheid pigment in je oog, verschilt per persoon! Dus zullen je hersenen per persoon verschillende waardes voor licht detecteren. Dit verschil is echter miniem. Ik zie rood op dezelfde manier als jij. Mischien net iets donkerder, net iets lichter, net iets blauwer. Maar dit verschil speelt geen rol in het dagelijks leven en bestaat waarschijnlijk alleen theoretisch.
Mensen die kleurenblind zijn, zien verschillende kleuren wel op een andere manier. Vaak missen er dan pigmenten! (Goeievraag.nl).

mang schreef:Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is

JuliaMaria schreef:Hoe kan tandpasta zo mooi gestreept uit de tube komen, maar een grote puinzooi zijn als je het open knipt? Waar komen die streepjes dan vandaan?????
Ketaki schreef:wat een geniaal topic is dit zeg
hoe is de eerste thee eigenlijk ontstaan
). 
JuliaMaria schreef:Hoe kan tandpasta zo mooi gestreept uit de tube komen, maar een grote puinzooi zijn als je het open knipt? Waar komen die streepjes dan vandaan?????
RobinBuck schreef:JuliaMaria schreef:Hoe kan tandpasta zo mooi gestreept uit de tube komen, maar een grote puinzooi zijn als je het open knipt? Waar komen die streepjes dan vandaan?????
ik denk dat het zo is dat het in de tube gewoon zegmaar 3 grote vlakken zijn, en omdat het gaatje kleiner is het zich daar samen 3 3 streepjes, oke vage uitleg