Dingen die je altijd al had willen weten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:08

Damned schreef:
waarom zijn pizza's rond?

In america kreeg ik juist veel rechthoekige :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:13

astridastrid schreef:
Paardje1005 schreef:
Waarom horen anderen je stem anders dan dat je zelf hoort?

Deze weet ik, om het juist uit te leggen gebruik ik even het antwoord van goeievraag.nl:
Geluid van buitenaf klinkt anders dan wanneer je hem van binnenuit je schedel hoort. Je schedel trilt en bounced alle geluidsgolven extra mee. Hierom klinkt kauwen bijvoorbeeld ook heel anders voor jou dan degene naast je.
Veel mensen accepteren niet dat dat alien-geluid van henzelf komt, daarom word het (psychologisch-technisch) ook nog verwrongener voor jou om het terug te horen.

Hoe zit het dan met fluisteren? :) Hoor jij dat ook anders in je hoofd dan andere?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:13

vuurneon schreef:
Damned schreef:

In america kreeg ik juist veel rechthoekige :+

Ik had alleen maar ronde hoor :') oké, de calzone was rechthoekig maar is niet echt een pizza :))

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:14

Mag ik even binnenvallen om te zeggen dat dit een enorm geniaal topic is :D ?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:15

De rechthoekige konden ze makkelijker in de vitrine zetten, nam minder ruimte in. Rond is niet zo functioneel :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:16

astridastrid schreef:
mang schreef:
Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is _O-

Deze wist ik zelf niet! Dus heb het even opgezocht.

We moeten voor het beantwoorden van deze vraag eerst kijken naar de werking van het oog. Lichtstralen van verschillende golflengte vallen dus op het oog. De staafjes in het oog nemen de kleuren waar. In die staafjes zitten pigmenten (zoals vitamine A). Pigmenten kunnen reageren met fotonen. Als er meer kleur is, zullen er dus meer pigmenten reageren. Dit is afhankelijk van de intensiteit van het licht, van de golflengte (en dus kleur) van het licht. En de hoeveelheid pigment in je staafjes.

De hoeveelheid pigment in je oog, verschilt per persoon! Dus zullen je hersenen per persoon verschillende waardes voor licht detecteren. Dit verschil is echter miniem. Ik zie rood op dezelfde manier als jij. Mischien net iets donkerder, net iets lichter, net iets blauwer. Maar dit verschil speelt geen rol in het dagelijks leven en bestaat waarschijnlijk alleen theoretisch.

Mensen die kleurenblind zijn, zien verschillende kleuren wel op een andere manier. Vaak missen er dan pigmenten! (Goeievraag.nl).

De staafjes registreren licht-donker, de kegeltjes kleur.

Oke, weer wat geleerd, van dat baarmoeder-verhaal. :)

vuurneon

Re: Dingen die je altijd al had willen weten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:17

Ik heb wel ontzettend veel opgestoken van dit topic! :j

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:29

wat een geniaal topic is dit zeg :)

hoe is de eerste thee eigenlijk ontstaan

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:29

Hoe kan tandpasta zo mooi gestreept uit de tube komen, maar een grote puinzooi zijn als je het open knipt? Waar komen die streepjes dan vandaan????? :?

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:34

mang schreef:
Ik vraag me ook altijd af of anderen groen wel hetzelfde zien als ik. Dat anderen bijvoorbeeld voor mij blauw zien maar dat voor hun gewoon groen is _O-

hahah, ja dat vraag ik me dus ook af!
misschien omdat de ene groen we mooi vind en de andere niet, ziet die gene groen misschien we als blauw!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:35

Wie heeft er ooit namen gegeven aan de kleuren en verschilt dat nog in de wereld? Zou een stam in Afrika iets blauw noemen wat wij hier rood noemen?

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:37

Waar blijft al dat snot maar vandaan komen als je verkouden bent? -O-

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:37

Waarom zitten er van die dikke bodems in bekers?!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:38

Dat met die kleuren vraag ik mij ook af :')

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:41

JuliaMaria schreef:
Hoe kan tandpasta zo mooi gestreept uit de tube komen, maar een grote puinzooi zijn als je het open knipt? Waar komen die streepjes dan vandaan????? :?

ik denk dat het zo is dat het in de tube gewoon zegmaar 3 grote vlakken zijn, en omdat het gaatje kleiner is het zich daar samen 3 3 streepjes, oke vage uitleg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:09

(is ie al gevraagd?) Hoe kan het dat als je een beker drinken hebt en je met een lepeltje op de bodem tikt, het geluid hoger wordt?!

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:18

Waarom zijn mannen niet te begrijpen?

best nuttige dingen komen er voorbij zonder dat je er echt bij nadenkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:40

Damned schreef:

Rond draait makkelijker dan vierkant. :D

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:40

Ketaki schreef:
wat een geniaal topic is dit zeg :)

hoe is de eerste thee eigenlijk ontstaan

Oh oh die weet ik! :)*
Chinezen zijn van die bijzondere mensen he. Die eten alles met poten, behalve tafels en alles wat vliegt, behalve vliegtuigen. Oorsprong van thee was een Chinees die een pot heet water had staan, waar bladeren invielen, waardoor het water ging kleuren en het water ging geuren.
Normaal gesproken dronken de Chinezen namelijk kokend water (wel op drinkbare temperatuur). De warmte van de drank hielp de mensen op het platteland om hun energie te besparen: warme drank te drinken kost namelijk minder energie dan koude drank drinken (moet weer opwarmen in het lichaam etc).
De rijken maakte er een thee ceremonie omheen, om thee een meer elite drank te maken. In China is dat nog heel hot (leuke woordspeling :') ).

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:43

JuliaMaria schreef:

Tijdens het vullen van de tubes tandpasta gaat eerst van bovenaf de witte tandpasta erin. Daarbovenop komt de gekleurde tandpasta. Het geheim zit hem in de dop. Daar zit een groot gat in het midden en om de rand een aantal kleinere gaatjes. Als je knijpt komt de witte tandpasta door het grote gat en de gekleurde tandpasta uit de kleine gaatjes.

De kleuren gaan niet door elkaar als je de tube schudt. Dit komt doordat er geen kleurstof wordt gebruikt, maar pigment. Pigment mengt zich niet met andere vloeistoffen, vandaar dat het zo in lagen blijft zitten.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:43

Waarom dat ortho's altijd een stink adem hebben?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:46

Damned schreef:

Pizzabodems waren oorspronkelijk borden. Wat de mensen aten legden ze er dus op. De armen aten de borden, de pizzabodems dus op. Daarom zijn ze denk ik rond. Waarom borden dan weer rond zijn weet ik niet :+

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:49

RobinBuck schreef:
JuliaMaria schreef:

ik denk dat het zo is dat het in de tube gewoon zegmaar 3 grote vlakken zijn, en omdat het gaatje kleiner is het zich daar samen 3 3 streepjes, oke vage uitleg

Afbeelding hoebedoel je _O-

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:53

Waarom klinkt kokend/heet water anders dan koud water als je het inschenkt?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 18:57

SienenIvo schreef:
Waarom dat ortho's altijd een stink adem hebben?

ik denk omdat ze te vaak hun tanden poetsen haha :')

IDK, ik vraag het mij ook wel af!