Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:05

Ik ben blij dat ik de deur uiteindelijk toch maar open gedaan heb verrootje!

Joepers de poepers!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:07

Ayasha schreef:
Zooist: bedankt voor je uitleg... Als ik het goed begrijp is de hel dus in principe geen slechte plek? Of niet slecht alsin het hellevuur en eeuwige pijn enz maar meer een plek waar ongelovigen "verzameld" worden?

verootjoo: maar da's toch onzin, een mensenleven is toch veel te kort om alles te leren. :) En iemand die het zelf altijd over vergiffenis heeft mag dan toch wel het goede voorbeeld geven?

Wat er in de hel is, ik heb geen flauw idee. Ben er nog nooit geweest. Nee, het mensenleven is niet te kort, het duurt precies een leven lang ;)

Overigens heb je nog wel een kans. God zal terugkeren naar de aarde, alle gelovigen met zich meenemen naar het eeuwige rijk. Op aarde zijn dan alleen nog ongelovigen. Dit zal 1000 jaar duren. Dan krijgen de ongelovigen nog eenmaal de kans naar God te komen, naar het eeuwige leven. Als je dan nog te eigenwijs bent, is je kans wel verkeken.
God komt pas als iedereen op aarde van hem heeft gehoord. Dus iedereen heeft dan de kans gehad :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:07

Zooist schreef:
Jij bent ook niet van deze tijd he Christel _O-

Ik zal hem wel even uitleggen :')

Hiermee wordt geen bijbeltekst gesuggereerd, dit is een soort "mopje" om helder te maken dat het soms lijkt alsof God je niet helpt, of je gebeden niet verhoort.
Maar dat wij, ook als gelovigen zelf, soms zoooooo overtuigd zijn van ons eigen geloof, dat we zelf niet eens zien hoe vaak God ons komt helpen en dat gewoon steevast blijven negeren.

Gelukkig zijn we allemaal mensen :=

of HAP ik nu ergens in :D :D

Got it :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:08

Zooist schreef:

Joepers de poepers!

heerlijk gevoel he, als je God binnen hebt gelaten in je hart :+:

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:09

Ayasha schreef:
Zooist: bedankt voor je uitleg... Als ik het goed begrijp is de hel dus in principe geen slechte plek? Of niet slecht alsin het hellevuur en eeuwige pijn enz maar meer een plek waar ongelovigen "verzameld" worden?

verootjoo: maar da's toch onzin, een mensenleven is toch veel te kort om alles te leren. :) En iemand die het zelf altijd over vergiffenis heeft mag dan toch wel het goede voorbeeld geven?

Dat zeg ik niet hoor. Ik weet niet hoe de "hel" eruit ziet.

Ik heb wel eens een mooi boek gelezen. Wel een Christelijk boek maar niet zo met de nadruk op Christelijk. Zal eens zoeken hoe dat heette want daarin overlijdt iemand en die heeft er zelf voor gekozen om niet naar de hemel te gaan.

Natuurlijk is het maar een verzonnen verhaal maar zoals het omschreven stond gaf voor mij een mooi beeld.

Als je daar nieuwsgierig naar bent van hoe de hel dan is, dan kan ik je die wel aanraden. Ik heb hem overigens als jaren terug gelezen toen ik nog geen overtuigde Jesusfreak was :D Ik was echt anti maar na het lezen van dit boek werd e.e.a. me toch wel duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:10

Hoe kan een vijf jarige die sterft al reageren op de roep van God?
En hoe kan ooit iedereen van God gehoord hebben? En wat met de mensen die dood gaan voor hij komt om een nieuwe kans te geven? :)

(en dit zijn dus serieus bedoelde vragen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten of iemands geloof belachelijk maken)

Ik moest overigens wel grinniken om het verhaaltje van de man met de overstroming.

Als ik echt een geloof moet zeggen waar ik me in kan vinden, is dat trouwens het bhoedisme... Ik vind dat echt een mooi geloof... :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:10

verootjoo schreef:
Zooist schreef:

Joepers de poepers!

heerlijk gevoel he, als je God binnen hebt gelaten in je hart :+:

:))

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:11

Oke ik ga nu iets zeggen waar iedereen vast boos om wordt. Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zich beperken tot 1 overtuiging om het leven samen te vatten. Er is niets zo complex, zo fascinerend, zo onbegrijpelijk, zo mooi als het leven. Om het leven te begrijpen kun je niet volstaan met 1 gedachtegang, 1 god, 1 boek, 1 religie, 1 kerk. Ik noem dat dus wel kortzichtig.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:12

Ayasha schreef:
En hoe kan ooit iedereen van God gehoord hebben? En wat met de mensen die dood gaan voor hij komt om een nieuwe kans te geven? :)

(en dit zijn dus serieus bedoelde vragen. Ik wil niemand voor het hoofd stoten of iemands geloof belachelijk maken)

Ik moest overigens wel grinniken om het verhaaltje van de man met de overstroming.

Als ik echt een geloof moet zeggen waar ik me in kan vinden, is dat trouwens het bhoedisme... Ik vind dat echt een mooi geloof... :)

Je stelt goede vragen zeg!

Ik ga mezelf verplichten om er een antwoord op te geven maar wil dat wel even goed overdenken.

Antwoord volgt!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:12

Ayasha schreef:

Das alleen geen geloof, das een levensovertuiging. Er is geen 'god' in boeddhisme :P

edit: en daarmee is boeddhisme ook niet van toepassing als vergelijkingsmateriaal in deze discussie. Ook al ben ik wel aanhanger van de leer van boeddha, een mens welteverstaan, geen god.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:14

christel1857 schreef:
Oke ik ga nu iets zeggen waar iedereen vast boos om wordt. Maar ik kan gewoon niet begrijpen dat mensen zich beperken tot 1 overtuiging om het leven samen te vatten. Er is niets zo complex, zo fascinerend, zo onbegrijpelijk, zo mooi als het leven. Om het leven te begrijpen kun je niet volstaan met 1 gedachtegang, 1 god, 1 boek, 1 religie, 1 kerk. Ik noem dat dus wel kortzichtig.

Je hebt helemaal gelijk in je zin over het leven. Alleen wordt het leven zoveel breder en groter met God. Maar dat is iets wat niet uit te leggen valt. Dan zal je zelf de deur open moeten zetten en het willen ervaren. Het heeft heel veel van doen met gevoel!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:14

Boeddhisme is een levensovertuiging, geen geloof :o

edit: je was me voor :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:15

Ayasha schreef:

Weet je.. zulke vragen zijn echt moeilijk, en daar heb ik ook zo geen antwoord op. Ik weet wel dat je altijd op God kunt vertrouwen dat het goedkomt :).

Boeddhisme lijkt idd ook heel mooi, heb ik ook nog een tijdje interesse voor gehad. Maar wat er (imo) mist aan andere geloven; je hebt Jezus niet :)

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:16

als god bestond was er niet zoveel ellende in de wereld ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:16

Christel: Bhoedda is toch hun "God". Hij staat voor verlichting maar volgens mij is dat wel hun God :) Ze noemen zichzelf ook een geloof en wikipedia omschrijft hen als wereldreligie... Dus denk dat dat "geen geloof" wel mee valt... :=

Zooist: doe maar rustig hoor... Ben al blij dat je de moeite wil nemen :)

caye: zonder ellende zou er ook geen geluk zijn.... Een God is IMO iemand die de benodigde "ellende" zo verdeeld dat iedereen slechts dat krijgt wat hij of zij aan kan...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-10 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:17

verootjoo schreef:
Ayasha schreef:

Weet je.. zulke vragen zijn echt moeilijk, en daar heb ik ook zo geen antwoord op. Ik weet wel dat je altijd op God kunt vertrouwen dat het goedkomt :).

Boeddhisme lijkt idd ook heel mooi, heb ik ook nog een tijdje interesse voor gehad. Maar wat er (imo) mist aan andere geloven; je hebt Jezus niet :)

je hebt wel meer dan 10 boeddha's gehad de afgelopen jaren. Allemaal net zulke goede mensen als jezus ooit was.
Volgens mij is het echt not done dat ik dat zeg, maar ik geloof dat er wel meer jezussen zijn geweest.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:17

Caye schreef:

Ik stel hem anders:

Als de duivel niet bestond was er geen enkele ellende in de wereld! ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:18

Ayasha schreef:
Christel: Bhoedda is toch hun "God". Hij staat voor verlichting maar volgens mij is dat wel hun God :)

caye: zonder ellende zou er ook geen geluk zijn....

Nee, want boeddha is een mens. Meerdere mensen in de geschiedenis zelfs. Boeddha is een symbool, geen god. Hij hoeft geen onderdanen, gelovigen oid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:18

Caye schreef:

voor de zoveelste keer in dit topic... God zorgt niet voor ellende. Hij had het allemaal anders voorzien ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:19

christel1857 schreef:
Ayasha schreef:
Christel: Bhoedda is toch hun "God". Hij staat voor verlichting maar volgens mij is dat wel hun God :)

caye: zonder ellende zou er ook geen geluk zijn....

Nee, want boeddha is een mens. Meerdere mensen in de geschiedenis zelfs. Boeddha is een symbool, geen god. Hij hoeft geen onderdanen, gelovigen oid.

Jezus was ook een mens maar het geloof is toch aardig op hem gebaseerd. :) Ook bhoedda zal wel een vader gehad hebben (veronderstel ik)

Springert

God, Allah, Budha en wie al niet meer. Ze bestaan niet. Zijn net zo'n verzinsel als Sinterklaas en de Kerstman.
Mocht hij wel bestaan, dan heeft hij er een duivels genoegen in om miljoenen mensen te zien kreperen, pijn en honger lijden. Ze te zien sterven in beestachtige oorlogen. Want zou hij dit alles niet willen, dan hoefde hij maar 1 keer zijn bestaan te bewijzen. Op slag zou er geen misdaad meer bestaan, geen onderdrukking, uitbuiting, honger of oorlog. Ieder mens, zelfs in de meest afgelegen uithoek van de aarde, zou het niet meer in zijn hersens halen om ook maar iets te doen waar hij later voor gestraft zou worden. Dus als hij al zou bestaan, dan wil ik niks van hem weten omdat hij goedkeurend al deze ellende op aarde aanschouwt. Hulploze schepselen van zijn hand ziet uitgemoord worden. Bestaat gewoon niet dat een zichzelf respecterende god dit allemaal toe zou laten. Als het wel zo is, zou hij eens ongenadig op zijn sodemieter moeten krijgen van zijn vader en moeder!

verootjoo

christel1857 schreef:
je hebt wel meer dan 10 boeddha's gehad de afgelopen jaren. Allemaal net zulke goede mensen als jezus ooit was.
Volgens mij is het echt not done dat ik dat zeg, maar ik geloof dat er wel meer jezussen zijn geweest.

Er zijn idd meer 'Jezussen' geweest. Alleen 1 echte, en meerdere anderen die zich profileerden als Jezus, of als andere profeten. Daar wordt in de Bijbel ook voor gewaarschuwd, niet in zee te gaan met valse profeten ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:21

Zooist schreef:
christel1857 schreef:

Je hebt helemaal gelijk in je zin over het leven. Alleen wordt het leven zoveel breder en groter met God. Maar dat is iets wat niet uit te leggen valt. Dan zal je zelf de deur open moeten zetten en het willen ervaren. Het heeft heel veel van doen met gevoel!

Kheb al zoveel boeken gelezen, maar de deur openen naar god is me nog nooit gelukt. Ik twijfel wel eens of ie bestaat, omdat er blijkbaar zoveel mensen zijn die echt met hem praten. Maar dan herinner ik me weer al die keren dat ik een god nodig had, en dat ie er niet was.
En nu ben ik op een punt gekomen dat ik de schoonheid, de goedheid van de mens en al het mooie van de wereld kan zien zonder god. Ik heb geen god nodig om me levendig te voelen, 1 met de aarde, 1 met iedereen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:22

_Ella_ schreef:
Voor God mag je juist altijd jezelf zijn. En als het goed is ben je als mens wel meer dan alleen 'homo' of 'hetero'.
Als je de rest van mijn post gelezen had, las je ook dat er bij God wél ruimte is voor homo's. Hij zal je hoe dan ook nooit afwijzen.

Ik heb de rest van je posts gelezen.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je wel homo mag zíjn van God, maar je behoeftes niet mag bevredigen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:22

Ik ga er vandoor. Ik kom op jouw vragen terug Ayasha.

Je zet me aan de studie! Haha!

Overigens is dat dan alleen hoe ik er over denk en dan mijn interpretatie ervan he?

Waarvan ik uiteraard overtuigd ben dat het de waarheid is, anders zet ik hem niet neer :D