Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:46

DL_ schreef:
verootjoo schreef:
Het is niet echt mijn bedoeling om jullie als naïef af te schilderen := Ik heb mijn stukje nog eens doorgelezen en zie echt niet wat jullie zo stoort. Maar goed.

Het eerste stukje: het bewijs is wat mij betreft allang geleverd. Noem mij naïef, maar ik snap niet wat voor bewijs er dan nog meer nodig is. Ik bedoel; kijk naar buiten, kijk hoe alles groeit, (en in de lente weer bloeit) Kijk naar de cirkel van het leven, en kijk naar hoe alles werkt. Dat op zich is toch al een wonder?

Daarnaast: "bid, en u zal gegeven worden". Als ik ergens om bid, en ik gelóof echt dat ik dat krijg, dan krijg ik dat. De ene noemt dat 'the secret', ik noem dat God :)
Verder geloof ik niet in toeval maar in dat God mijn leven leidt.

Wat mij stoort is het feit dat jij jouw/jullie visie als de enige waarheid ziet! Terwijl niemand ook zeker kan zeggen dat de wereld in elkaar steekt zoals jou verteld is/wordt. Er is niet maar één waarheid, en wie weet hebben we het wel allemaal mis, en zit alles in elkaar volgens een manier die ons brein helemaaaaal niet kan bevatten.

Nou ik denk dat het niet verstandig is hier uit te gaan wijden over de evoltietheorie, dus laten we dat vooral niet doen. voor mij zit de wereld heel anders in elkaar en is dit ook heel anders ontstaan als dat voor jou geldt.

Ik noem het anders. Hard werken. Er heeft nog nooit iemand écht dingen bereikt door te bidden. Positieve gedachten, hard werken en doorzetten, dát wel.

Voor mij is mijn visie waarheid idd ja. Ik ben me er wel degelijk van bewust dat andere mensen anders denken hoor ;) Helemaal wereldvreemd ben ik ook niet. Ook ik heb vrienden die niet gelovig zijn, en ook hier worden heftige discussies over gevoerd. Het is niet voor niks 'geloof', en ik gebruik niet voor niks vaak woorden als: in mijn ogen, ik geloof..., en wat mij betreft.. ;)

Je bereikt idd niks door alleen te bidden. Het is een wisselwerking. Ik geloof dat God mogelijkheden creëert, die je zelf moet aanpakken :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:50

Ik ga ervanuit dat God je helpt aan die Mercedes als dat nut zou hebben, maar voor meer dan alleen dat comfort, zeg maar. Als jij dan iedere dag een groep kansarme kinderen met die Mercedes van en naar school zou gaan brengen, heb je wel kans dat hij er eens zou komen. Of als jij er je eigen bedrijf mee zou kunnen opstarten, omdat je anders niet in je levensonderhoud en dat van je gezin kunt voorzien. Maar niet als jij nou gewoon graag een mooie Mercedes wilt ;)

Het gaat ook ver van het onderwerp af, het is ook maar even een voorbeeldje ;) Het zou voor hetzelfde geld een paard kunnen zijn, of dichterbij: een goed cijfer op school of een wedstrijd die je moet winnen om verder te komen in het kampioenschap. Ik noem maar wat dwarsstraten ;)

Wat betreft die schrijfwijze: het is al duidelijk dat men hier schrijft vanuit de eigen visie. Is het dan echt nodig om bij iedere zin die je schrijft, 'ik geloof dat...' ervoor te zetten? Dat is toch al duidelijk?

verootjoo

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:54

idd.. De mercedes was ook maar een voorbeeld. Anders zou iedereen de loterij bidden :') En wat ik al zei; God is geen sinterklaas, je kunt je verlanglijstje niet bij hem kwijt.

Over die schrijfwijze... heb je dat tegen mij BE? Ik werd nl verweten dat ik schreef alsof het waarheid was. Terwijl het idd mijn visie is. Leek me ook al duidelijk := Maar goed, daarom schrijf ik nu maar iets vaker erbij dat ik dat geloof :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:56

Dat bedoel ik Verootjoo, het was al duidelijk dat het jouw visie is, dus ik vind het zo vermoeiend worden om er steeds maar 'ik geloof' voor te moeten zetten. Het is op geen enkel moment bedoeld als 'dit is de enige waarheid En Zo Is Het.' Niet tegen jou dus, meer in het algemeen - blijft dat nou echt nodig?

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:03

Volgens mij staat de zin "bid en u zal gegeven worden" ook in de bijbel puur met betrekking tot het geloof. Bid en u zal gegeven worden, klopt en u zal open gedaan worden, zoekt en gij zult vinden.
Dus als je God zoekt, zal je Hem ook vinden.
Verder zegt jezus: alles wat u bidt in Mijn naam, dat zal Hij u geven.
In Jezus naam dus. Kan me zo geen geval bedenken waarin in in Jézus naam om een Mercedes zou bidden ;)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:15

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:21

Haike, staat je echt goed die rok! :j

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:56

Welshcobfan schreef:
Haike, staat je echt goed die rok! :j

mee eens +:)+

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:04

DL_ schreef:
Nee, je leest niet goed. Ik denk dat de mensen die geen tv kijken en alleen het RFD lezen wereldvreemd zijn. Niet dat die mensen geen tv hebben en alleen het RFD lezen, misschien een op het oog subtiel verschil, maar het maakt wel degelijk veel verschil in opvatting!!

Je mag me op mijn tenen getrapt vinden, maar je sluit een discussie wel redelijk af als je de woorden "Ontkennen heeft geen zin" gebruikt. Misschien dat ook even meenemen in je overweging ;) Wellicht ben ik hier ervaringsdeskundige en vind ik jouw mening niet heel sterk in dit geval, je weet immers niet hoe het leven zonder tv met RD is...
Je mag zulke mensen wereldvreemd vinden, maar mijn vader leidt een miljoenenbedrijf. Ik weet niet hoe je dat, wereldvreemd naar goede woorden, zou kunnen wanneer de markt zo gruwelijk onder druk staat als nu. Naar mijn smaak oordeel je over iets waar je geen weet van hebt :) Ik geloof namelijk wel dat er wereldvreemde mensen tussen zitten, maar niet vanuit geen tv, wel RD. Ik geloof dat je je als mens kunt ontwikkelen of afsluiten van deze wereld, en dat dat niet per se in je medium van krant zit. Mijn vader weet graag waar welk weekend welke dominees zijn, hoe de kerkelijke ontwikkelingen ervoor staan, etc. En ja, daarbij kijkt ie ook elke avond het 8 uur journaal op internet. Dit geldt net zo goed voor je omgang met "de wereld" of mensen om je heen: je kunt extravert en introvert reageren, ongeacht je achtergrond. Dáár ligt naar mijn mening het verschil, of je Jehova bent of Boeddhist, of je Moslim bent of Christen, Gothic-fan of houdt van house-muziek, paardrijdt of judoka bent, vegetariër bent of overtuigd carnivoor...
Oog en ruimte voor de mensen in de wereld om je heen...

Van mij mag je ietsje minder stellig zijn in zaken waar het om pure nuance gaat. Nuances die vrijwel niemand kent, slechts wanneer je erin of héél dicht ernaast geleefd hebt :) Ik vind het prima dat je je mening hebt over hoe het gaat of hoe mensen denken, maar om mensen te bestempelen op hele stugge wijze, dat vind ik ver gaan, net iets te ver voor een prachtige discussie :)

Speciaal voor Blue-Eyes, en voor alle andere liefhebbers: de universitair hoofddocent maakte vandaag een van zijn gebruikelijke, veelvoorkomende gevatte opmerkingen - en had daarmee de lachers op zijn hand. En wat zegt een meisje, drie stoelen verder? "Ja, hij doet dat nou altijd... En toch is ie hartstikke gereformeerd.." :+

Edit: kleine verduidelijking.
Ter aanvulling: DL, ik bedoel dit niet om je af te vallen, maar soms doet het echt au als je voor keer nummer 500.000 hoort dat jij uit een wereldvreemde achtergrond komt - omdat mensen er helemaal geen idee van kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door WhiteRose op 04-11-09 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:09

Self fullfilling prophecy: je gaat je ook gedragen naar wat je denkt/wil, waardoor je ook uiteindelijk dat gaat bereiken. (ik voel mij er optimistisch, dus ik gedraag mij ook optimistisch waardoor ik mijzelf ook weer zie als erg optimistisch)
Dus dat geldt in mijn ogen ook voor bidden en alle andere vormen van geloof (ook geloven in jezelf).
Bidden zie ik ook als een vorm van motivatie, want alleen met een gebed bereik je natuurlijk niets: je moet je er ook naar gedragen :P
Kan inderdaad wel leuk bidden voor de hoofdprijs in de staatsloterij, maar als ik geen lot koop zal ik het ook nooit winnen! :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:11

WhiteRose schreef:
Speciaal voor Blue-Eyes, en voor alle andere liefhebbers: de universitair hoofddocent maakte vandaag een van zijn gebruikelijke, veelvoorkomende gevatte opmerkingen - en had daarmee de lachers op zijn hand. En wat zegt een meisje, drie stoelen verder? "Ja, hij doet dat nou altijd... En toch is ie hartstikke gereformeerd.." :+

_O-

Ik had vrienden uitgenodigd voor de doopdienst van mijn dochter, die anders nooit in de kerk komen. Zegt een vriendin achteraf: 'Het was toch gereformeerd? De dominee maakte allemaal grapjes vanaf de kansel!' Euh ja... 'wij' hebben ook humor :D

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:13

Geniaal! :j

Ik krijg ook altijd het idee dat ze hem zijn "drukte", op het ADHD'erige af, met een enorme interesse in mensen en zijn vak, een beetje "onpasselijk" vinden bij zijn achtergrond.. Ken geen gezinnen waar zoveel gelachen wordt als bij ons thuis overigens, dus wij zouden maar een zondig thuis zijn met al die humor ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:16

:D Je zou hier eens een avondje op de bijbelstudie moeten komen, wordt hier veel gelachen.

Ik moest overigens laatst ontzettend lachen om een cartoon uit het Eindhovens Dagblad. Kan hem nu niet meer vinden, maar het was een grijs plaatje van twee hele grijze mensen, een man in pak met hoed en een vrouw met knot en zwarte bloes/jurk. Ging over 500 jaar Calvijn. Hangen allemaal grijze vlaggetjes en er staat een grijze taart. Zegt die vrouw tegen die man, met zo'n uitgestreken gezicht: 'Nou, nou, zo kan-ie wel weer...' Geweldig :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:16

Blue_Eyes schreef:
Dat bedoel ik Verootjoo, het was al duidelijk dat het jouw visie is, dus ik vind het zo vermoeiend worden om er steeds maar 'ik geloof' voor te moeten zetten. Het is op geen enkel moment bedoeld als 'dit is de enige waarheid En Zo Is Het.' Niet tegen jou dus, meer in het algemeen - blijft dat nou echt nodig?

Ik vind dat inderdaad wel nodig ja. Voor mij is het niet duidelijk waar voor anderen de grens ligt. Veel mensen presenteren hun eigen opvattingen als algemeen geldige waarheden.

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:17

WhiteRose schreef:

Ik krijg ook altijd het idee dat ze hem zijn "drukte", op het ADHD'erige af, met een enorme interesse in mensen en zijn vak, een beetje "onpasselijk" vinden bij zijn achtergrond.. Ken geen gezinnen waar zoveel gelachen wordt als bij ons thuis overigens, dus wij zouden maar een zondig thuis zijn met al die humor ;)

Bij ons ook genoeg humor hoor! Je moet toch wat als je niks mag ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:18

_Ella_ schreef:
WhiteRose schreef:

Bij ons ook genoeg humor hoor! Je moet toch wat als je niks mag ;)

Kijk... jij snapt het! ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:19

Bij onze kerk was het wel dooddoenerij, elke dienst voelde als een begravenis. Toen heeft mama ook snel besloten: laat dan maar zitten!
Geen humor bij ons, maar de goede ouderwetse hel en verdoemenis :P
Gelukkig is humor niet geloofsafhankelijk :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:19

Shadow, maar als je in een discussie gevraagd wordt naar wat jij gelooft - en je hebt al 100x aangedragen dat je vertelt wat jij gelooft (ik geloof dat, volgens mij, etc) - op een gegeven moment is dat toch duidelijk, zou ik denken?

Ella: precies, als je geen tv mag kijken moet je je eigen Koefnoen maken - toch? ;)

Ik ga aan de chicken tonight :wave:

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:25

Ik word er eerlijk gezegd ook een beetje moe van dat als mij gevraagd wordt wat ik geloof, en ik daar antwoord op geef, er gezeurd wordt over dat ik er niet nogmaals even bij zeg dat het mijn geloof is...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:56

ik word er ook een beetje moe van om (op verzoek) mijn geloof te verantwoorden, om vervolgens het verwijt te krijgen dat ik doe alsof het de waarheid is :=

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:17

Bedacht me in de auto dat mijn moeder altijd voor iedereen een kaarsje op steekt bij het maria beeld bij een belangrijke gebeurtenis. Heeft ze nog van mijn oma en die was roomser dan de paus zeiden wij altijd. Toch vragen we altijd bij sollicitatie/ afrijden of belangrijke dingen, steek je even een kaarsje op?

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:38

Verootjoo en Ella, even een vraagje. Ik ken namelijk gereformeerd en gereformeerd... en ik ben gewoon benieuwd in welke groep jullie vallen. Wij hebben hier in het dorp een vrij gematigde gereformeerde kerk, die minder streng is dan de Ned. Hervormde, maar we hebben ook oud- en christelijk gereformeerd en die zijn wel heel zwaar. Gewoon even puur uit nieuwsgierigheid.

Overigens lezen mijn ouders het RD, die kijk ik regelmatig in en ik vind het wel degelijk een zeer gekleurde krant. Er wordt in mijn ogen ook niet duidelijk onderscheid gemaakt tussen opinie en nieuws, waardoor opinie nogal eens makkelijk voor nieuws aangezien kan worden als je niet goed kritisch leest. Maar goed, dat is misschien een beetje off-topic.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:41

Nimue, mag ik ook antwoord geven :+ ? Ik ben Nederlands gereformeerd. Overigens is het zo dat ook dat van regio tot regio verschilt. Hier werken wij samen met de christelijke gereformeerde kerk, die hier redelijk los is, dwz vrouwen komen hier ook gewoon in (spijker)broek naar de kerk etc. Terwijl de christelijke gereformeerde kerk in het dorp waar mijn man vandaan komt echt een strenge zwartekousenkerk is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:54

Blue_Eyes schreef:
Shadow, maar als je in een discussie gevraagd wordt naar wat jij gelooft - en je hebt al 100x aangedragen dat je vertelt wat jij gelooft (ik geloof dat, volgens mij, etc) - op een gegeven moment is dat toch duidelijk, zou ik denken?

Nee, vind ik niet. 'Het is zo dat' betekent gewoon wat anders dan 'ik vind dat' of 'ik geloof dat'. En zo veel letters scheelt het niet.

Daarnaast... het begin van deze discussie is toch dat iemand anderen vraagt om iets te doen. Daarmee is het dus helemaal niet vanzelfsprekend dat je alleen naar je eigen beleving kijkt. Als de vmbo-school die het verzoek deed zich iets bewuster was geweest dat hun opvatting gewoon maar hun opvatting is en niets beter of slechter dan die van anderen, dan zouden ze vermoedelijk het hele verzoek niet hebben gedaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 20:54

Toch apart, die verschillen. Ik noemde het ook al eerder, het verschil tussen de verschillende gereformeerde stromingen hier en de gereformeerde kerk (maar eentje) een dorp verderop. Bij de gereformeerde kerk in het buurdorp zijn dames in broek gewoon welkom, maar waar ik woon wordt zelfs in sommige hervormde kerken vrouwen in broek de toegang geweigerd. Bij 'de gereformeerden' (zelfs de lichtste) is een broek écht taboe (ook buiten de kerk, punt uit) en daar moet er ook nog een hoedje bij op. Sommige hervormde kerken hier hebben ook het hoedje als (on?)geschreven regel. Ook weer niet te vergelijken met de hervormde kerk in het buurdorp.