Hoe denken jullie over drugsgebruik?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:45

Hermelijn schreef:
pharagirlke schreef:
Dat zelfmedicatie zelden goed gaat is al door heel veel mensen bewezen :') Daarom dat het verstandiger is dat te laten doen door iemand die er voor gestudeerd heeft :D

Een hele hoop mensen krijgen ook medicinale wiet voorgeschreven tegen pijnklachten, bijvoorbeeld, of tegen slaapklachten. Persoonlijk zou ik ook liever wat wiet roken ipv slaappillen nemen om lekker te kunnen slapen.

Stel je hebt last van ADHD, maar daar ben je nooit voor gediagnosticeerd; je gebruikt eens speed en je merkt dat je daar rustig van wordt, je beter kan concentreren. Dan wil je dat misschien wel vaker gebruiken, juist omdat je jezelf daarmee beter kan handhaven. Zo kan het best zijn dat je heel goed kunt functioneren, juist door het gebruik van drugs. Ritalin werkt volgens hetzelfde principe als speed, het is biochemisch ook gelijkend op elkaar.

Heb je gelezen?

Drugs voor medische doeleinden gebruikt werkt in op andere delen van de hersenen. ;-) DAARDOOR raken minder, zelfs vrijwel geen mensen verslaafd wanneer het voor medische doeleinden gebruikt word.

Zo, heeft iemand zin in wat BEWEZEN feitjes over drugs? Dus geen gedoe over ervaring enz, pure wetenschap? Gepubliceerde wetenschappelijke feiten!

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:50

pharagirlke schreef:
Heb je gelezen?

Drugs voor medische doeleinden gebruikt werkt in op andere delen van de hersenen. ;-) DAARDOOR raken minder, zelfs vrijwel geen mensen verslaafd wanneer het voor medische doeleinden gebruikt word.

Ik heb genoeg gelezen. Er zijn miljoenen mensen verslaafd aan pijnstillers en slaapmiddelen, ik gok zelfs nog meer dan drugsverslaafden. Een drug is een drug, alleen omdat er het kaartje medisch aan hangt gaat het echt niet opeens anders werken. Een drug die gebaseerd is op amphetamine werkt op grofweg dezelfde manier; het laat dopamine en serotonine los. Dat geldt voor speed, en dat geldt voor bepaalde ADHD medicatie.

Ayasha
Blogger

Re: Hoe denken jullie over drugsgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:52

en ADHD medicatie zijn ZOVEEL voorstanders van he? :D

Alles wat jij hier noemt word je moe over gediscussieerd ;) Maar dat drugs slecht en dom is mag je niet zeggen :D

dejavu

Hermelijn schreef:
Stel je hebt last van ADHD, maar daar ben je nooit voor gediagnosticeerd; je gebruikt eens speed en je merkt dat je daar rustig van wordt, je beter kan concentreren. Dan wil je dat misschien wel vaker gebruiken, juist omdat je jezelf daarmee beter kan handhaven. Zo kan het best zijn dat je heel goed kunt functioneren, juist door het gebruik van drugs. Adderall (ADHD medicatie) werkt volgens hetzelfde principe als speed, het is biochemisch ook gelijkend op elkaar.

En het dikgedrukte is nu juist zo levensgevaarlijk!

Kimbers

Klopt dat je niet verslaafd hoeft te raken. Dat heb ik ook nooit gezegd. Het enige wat ik ermee wat zeggen is dat verslaafden niet alleen maar domme onnozele trieste mensen zijn maar vaak genoeg gewoon mensen zijn die hoopten dat drugs hun een uitweg kon bieden.
Zal voor velen niet logisch klinken, maar als je zo in de war en de gezondheidszorg keert je de rug toe.. sja..dan snap ik heel goed dat je bepaalde keuzes maakt.

En trouwens, zelfmedicatie heeft bij mij wel goed geholpen :D ik heb een tijdje antidepresiva geslikt maar hier werd ik heel lusteloos en emotieloos van. Daar ben ik toen mee gestopt omdat ik daar ook niet verder mee kwam. Daarna ben ik gaan blowen en daar werd ik rustig van op een manier dat ik ook goed kon nadenken over alles en alles op een rijtje kon zetten.

Nu wil ik niemand aansporen tot zelfmedicatie hoor :P maar bij mij heeft het in ieder geval beter geholpen dan de medicatie die er voor bedoeld was om.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:53

Heino schreef:
Maar je wilt roken wel verbieden?

Waarom denk je dat zoveel mensen roken? Omdat het toegelaten is.

Sta toe dat mensen soft-drugs gebruiken en er gaan véél meer mensen soft drugs gebruiken.
Dat bewijs is er nu al in Nederland. (waarom denk je dat ze het terug illegaal willen maken? )

Nu qua gezondheidszorg zou het goedkoper zijn mocht iedereen roken, dus daarvoor zeg ik het niet.
Er zijn veel mensen die patient van mij zijn geweest die alles hadden gegeven om nooit een sigaret te hebben aangeraakt.

Btw: zowel voor je longen als voor je bloedvaten zijn sigaretten verschrikkelijk slecht. Dus doe het niet enkel voor je longen, maar ook voor je tikker ;)

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:58

dejavu schreef:
Hermelijn schreef:
Stel je hebt last van ADHD, maar daar ben je nooit voor gediagnosticeerd; je gebruikt eens speed en je merkt dat je daar rustig van wordt, je beter kan concentreren. Dan wil je dat misschien wel vaker gebruiken, juist omdat je jezelf daarmee beter kan handhaven. Zo kan het best zijn dat je heel goed kunt functioneren, juist door het gebruik van drugs. Adderall (ADHD medicatie) werkt volgens hetzelfde principe als speed, het is biochemisch ook gelijkend op elkaar.

En het dikgedrukte is nu juist zo levensgevaarlijk!

Hangt er vanaf. Bij een heleboel drugs is de maatschappelijke taboe nog wel het meest gevaarlijk; op zich kan je best functioneren als je regelmatig drugs gebruikt. Als je het geld er maar voor hebt. De problemen beginnen meestal zodra gebruikers zichzelf en hun omgeving beginnen te verwaarlozen en de criminaliteit ingaan om hun drugs te bekostigen; zouden ze genoeg geld hebben, dan zouden ze waarschijnlijk nog prima functioneren.
Dat je daardoor misschien meer kans hebt om op je 50e een hartaanval te krijgen, is een ander verhaal; maar dat geldt net zo goed voor andere soorten medicatie.

Ayasha
Blogger

hier een FEIT voor mensen die beweren dat een joint zo onschuldig is:

Citaat:
Uit onderzoek blijkt dat zelfs lichte gebruikers van minder gevaarlijke drugs makkeliker overstappen op gevaarlijker verslavende middelen. Mensen die marihuana roken hebben bijvoorbeeld 85 keer meer kans om cocaïne te gebruiken dan mensen die geen marihuana roken (bron: B.M Gal & Stewart 1996)

Uit het boek: Ontwikkelingspsyhologie geschreven door Robert S. Feldman. Robert S feldman is een hoogleraar aan de university of massachusetts in Amherst waar hij directeur is van de undergraduate studies psychologie. Hij heeft zelfs een college distinguished teacher award gekregen.

Kimbers

IK denk juist dat als ze softdrugs nu illegaal willen maken we een heel groot probleem in Nederland krijgen.

De enige mensen die knettergek worden van wiet of hasj zijn de buitenlanders die hierheen komen om te blowen. Over het algemeen gaan Nederlanders er erg goed mee op.
Als softdrugs illegaal wordt dan kan ik je garanderen dat er heel veel meer illegale drugssmokkel komt. Voor elke shop die verdwijnt komen op zijn minst 2 mensen op een scootertje voor terug ;) Nu zit er nog een grens op de hoeveelheid huppelup die in softdrugs mag zitten. Straks niet meer hoor en dan heb je de apen aan het dansen.

Nederland wordt tegenwoordig zo erg betutteld. Softdrugs nu illegaal maken is het domste wat ze kunnen doen. Hadden die uilskuikens maar eerder moeten bedenken dat het niet goed is ipv nu nog eens te gaan zeuren. Ze zullen er zichzelf heel veel problemen mee op de hals halen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:00

pharagirlke schreef:

Citaat:
Uit onderzoek blijkt dat zelfs lichte gebruikers van minder gevaarlijke drugs makkeliker overstappen op gevaarlijker verslavende middelen. Mensen die marihuana roken hebben bijvoorbeeld 85 keer meer kans om cocaïne te gebruiken dan mensen die geen marihuana roken (bron: B.M Gal & Stewart 1996)

Uit het boek: Ontwikkelingspsyhologie geschreven door Robert S. Feldman. Robert S feldman is een hoogleraar aan de university of massachusetts in Amherst waar hij directeur is van de undergraduate studies psychologie. Hij heeft zelfs een college distinguished teacher award gekregen.

Een joint is minder onschuldig als je bij dezelfde dealer als waar je je wiet haalt, ook zwaardere middelen kan krijgen. Hou er rekening mee dat dit een Amerikaans onderzoek is. Ik moet nog altijd eens opzoeken of er dezelfde resultaten zijn in Nederland, waar je wiet wél legaal kunt krijgen en dus niet in aanraking hoeft te komen met dealers.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:01

pharagirlke schreef:

Citaat:

Dit noem jij een feit. Weet je wel hoeveel van dat soort onderzoeken er zijn geweest met hoeveel verschillende resultaten? Het hangt nog altijd van de persoon zelf af. IK weet van mezelf in ieder geval 100% zeker dat ik nooit aan de harddrugs ga. Ten eerste omdat ik het niet nodig vind, ten tweede omdat ik het doodeng vind en ten derde omdat ik er totaal geen behoefte aan heb. Ik weet dat ik maar 1 persoon ben, maar ik kan je garanderen dat ik lang niet de enige ben die zo denkt.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:02

@mistery; klinkt alsof je trots ben op je zelfmedicatie ook al zeg je op het einde van je post dat je niemand wil aansporen.

Wat ik wil zeggen is dat je op ELK moment een keuze hebt.
Drugs is een keuze, ook voor mensen die het helemaal niet zien zitten. Ik ken genoeg mensen die de gemakkelijke weg van drugs hadden kunnen kiezen maar dit niet hebben gedaan.
Dit zijn mensen waar ik echt trots op ben, die hebben weerstaan aan de weg die het gemakkelijkste was.

Akkoord er zijn mensen die drugs nemen voor hun problemen. Maar kan je dit verantwoorden als iemand die psychologie heeft gestudeerd?
Drugs nemen je problemen niet weg, ze verzwaren je problemen omdat het zoveel kost om je problemen even te vergeten.

Zoals ook jij moet weten, geeft drugs gewenning.
Mensen met zware problemen kunnen nooit dezelfde dosis blijven aanhouden als ze blijven gebruiken.
Hierdoor gaan ze meer gebruiken tot ook dat niet genoeg is en dan stappen ze over naar zwaardere vormen van drugs.

Kan je dit nog altijd begrijpen en kan je dit nog altijd zien als 'sterk' zijn? Want je vond het niet zwak dat ze naar drugs grepen, je vond het zelf imo 'normaal'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:03

mistery schreef:
Dit noem jij een feit. Weet je wel hoeveel van dat soort onderzoeken er zijn geweest met hoeveel verschillende resultaten? Het hangt nog altijd van de persoon zelf af. IK weet van mezelf in ieder geval 100% zeker dat ik nooit aan de harddrugs ga. Ten eerste omdat ik het niet nodig vind, ten tweede omdat ik het doodeng vind en ten derde omdat ik er totaal geen behoefte aan heb. Ik weet dat ik maar 1 persoon ben, maar ik kan je garanderen dat ik lang niet de enige ben die zo denkt.

Lieve meid, dit is een gepubliceerd onderzoek.......... ;) Daar hebben wel wat meer wetenschappers naar gekeken en hun mening over gegeven dan enkel de onderzoeker zelf. Weet je wat een weg zo'n onderzoek moet afleggen voor het officieel gepubliceerd kan worden? Dus ja, dit is een FEIT. En dit is eigenlijk nog niet het boek met de meeste informatie. Mijn ander boek ligt thuis. DAAR staan pas leuke weetjes in.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:08

pharagirlke schreef:
mistery schreef:

Lieve meid, dit is een gepubliceerd onderzoek.......... ;) Daar hebben wel wat meer wetenschappers naar gekeken en hun mening over gegeven dan enkel de onderzoeker zelf. Weet je wat een weg zo'n onderzoek moet afleggen voor het officieel gepubliceerd kan worden? Dus ja, dit is een FEIT. En dit is eigenlijk nog niet het boek met de meeste informatie. Mijn ander boek ligt thuis. DAAR staan pas leuke weetjes in.

Gepubliceerde onderzoeken worden zo vaak betaald door twijfelachtige potjes dat je nooit echt zeker kunt weten of het geheel objectief is of niet. Dat iets gepubliceerd is garandeert net zo min of de uitslag een feit is als dat het nieuws dat je op TV ziet gegarandeerd juist is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:09

Als er fouten gemaakt zijn in een onderzoek word het niet gepubliceerd, zo simpel is dat. Zo gaat dat met empirisch onderzoek. Dus het onderzoek is juist en geloofwaardig gebeurt anders werd het niet goedgekeurd en niet officieel gepubliceerd en al zeker niet in een boek voor studenten gezet.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:10

Hermelijn schreef:
Hangt er vanaf. Bij een heleboel drugs is de maatschappelijke taboe nog wel het meest gevaarlijk; op zich kan je best functioneren als je regelmatig drugs gebruikt. Als je het geld er maar voor hebt. De problemen beginnen meestal zodra gebruikers zichzelf en hun omgeving beginnen te verwaarlozen en de criminaliteit ingaan om hun drugs te bekostigen; zouden ze genoeg geld hebben, dan zouden ze waarschijnlijk nog prima functioneren.
Dat je daardoor misschien meer kans hebt om op je 50e een hartaanval te krijgen, is een ander verhaal; maar dat geldt net zo goed voor andere soorten medicatie.

Met een verslaving kun je op een gegeven moment niet meer normaal functioneren. Of je nu geld hebt of niet, lijkt me. Ik ken ook mensen die zo'n 3 keer per jaar drugs gebruiken. Uiteraard gaan die braaf naar hun werk, maar de aanraking met drugs tijdens een moeilijke periode in je leven, lijkt me juist zo levensgevaarlijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:11

Zolang je aan je verslaving kan blijven voldoen lukt dat wel redelijk. Maar bv heroïne is een hele dure verslaving... Je lichaam ziet het als iets wat het "moet" hebben om te kunnen functioneren dus ze MOETEN op een gegeven moment die heroine hebben. Hun lichaam schreeuwt immers dat iets mis dreigt te gaan als ze dat niet meer gebruiken, maar wat als je dan geen centjes meer hebt?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:15

Ik ben er niet trots op phaser, maar ik schaam me er ook absoluut niet voor. Wiet heeft ervoor gezorgd dat ik mijn leven weer op orde kreeg. Het was niet het eerste waar ik naar greep, juist het laatste. Ik weet niet eens bij hoeveel psychologen en psychiaters ik ben geweest. Nu gebruik ik het 1 keer in de 2 weken denk ik? Soms ook minder.

Ik ben absoluut voor alle andere mogelijke manieren om hulp te krijgen. Maar ik weet dat hulp krijgen soms erg moeilijk kan zijn. Ik heb het geluk gehad dat mijn familie mij steunde, maar niet iedereen heeft iemand om op terug te vallen. Als de zorg je dan de rug toekeert en je niemand heb dan kan ik begrijpen dat iemand naar drugs grijpt. Dat is het enige wat ik de hele tijd zeg, ik kan het begrijpen en daarom zal ik mensen nooit als dom of slecht veroordelen omdat ik de situatie niet ken.

Ondanks dat ik softdrugs heb gebruikt om me beter te voelen vind ik mezelf een sterk persoon en ben ik trots op mezelf ja. Ik heb de keuze gemaakt om het te gaan gebruiken en daardoor heb ik keuzes kunnen maken die ervoor hebben gezorgd dat mijn familie mij nu niet op hoeft te zoeken op een begraafplaats.

@ pharagirlke. Een gepubliceerd onderzoek uit nederland dan? Amerika is op elk gebied een gestoord land dus ik denk dat de resultaten hier in Nederland wel wat anders zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:17

Amerika is geen gestoord land. :roll: Is that the best you've got?

Wil je feitjes over Nederland dan? Wist je dat nederland op nummer twee staat wb wietgebruik? Op nummer 1 staat het verenigdkoningkrijk, frankrijk en tsjechie met 35% van de jongeren tussen 15 en 16 jaar die cannabis gebruiken, nederland 28%. Is een onderzoek van 2001 en het cannabisgebruik is sinds 1984 enkel maar gestegen. Tussen 1984 en 1996 steeg het gebruik maar liefst 20%! Dus zoveel minder gestoord is Nederland dan kennelijk toch niet. ;)

Ik ga even heel hard moeten zoeken om te weten van wie het kwam. Ik weet wel dat mensen in afkickcentra hetzelfde zeggen. Dat wiet de stap naar harddrugs kleiner maakt. Maar daar ga ik echt effe voor moeten zoeken van wie dat kwam en waar dat in voor kwam. ;) Heb er een tweetal jaar geleden een heel ding van moeten maken voor school vandaar.

Bovendien is psychologisch onderzoek vrij universeel als je het mij vraagt hoor :')

De paarden van Amerika zijn toch ook geen roofdieren ipv vluchtdieren? Waarom zou de amerikaanse psychologie dan zo anders zijn als de nederlandse :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-07-09 18:24, in het totaal 3 keer bewerkt

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:20

pharagirlke schreef:
Zolang je aan je verslaving kan blijven voldoen lukt dat wel redelijk. Maar bv heroïne is een hele dure verslaving... Je lichaam ziet het als iets wat het "moet" hebben om te kunnen functioneren dus ze MOETEN op een gegeven moment die heroine hebben. Hun lichaam schreeuwt immers dat iets mis dreigt te gaan als ze dat niet meer gebruiken, maar wat als je dan geen centjes meer hebt?

Lijkt me sterk dat je met een bepaalde verslaving in een ver stadium nog kunt functioneren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:21

Tja als je niet meer op je benen kan staan omdat je lichaam bij gebrek aan voeding aan je spieren (eiwitten) begonnen is... Dan kan je idd niet meer zo best functioneren. Om nog maar te zwijgen over je hersenen die drugs al evenmin leuk vinden.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:24

phaser schreef:
Sta toe dat mensen soft-drugs gebruiken en er gaan véél meer mensen soft drugs gebruiken.
Dat bewijs is er nu al in Nederland. (waarom denk je dat ze het terug illegaal willen maken? )

Dat is dus pertinent niet waar. Zijn heel veel onderzoeken geweest waaruit bleek dat het softdrugsgebruik in NL vele male lager was dan in landen waar het niet vrij verkrijgbaar was.

Verder, ja drugs zijn slecht, maar zo op z'n tijd ook best wel lekker. En de meesten die af en toe wat gebruiken zijn geen junks hoor, je moest eens weten hoeveel hoogopgeleiden met verantwoordelijke baan recreatief gebruiker zijn, zie het onderzoek naar de coke-sporen in de toiletten van het europees parlement een paar jaar geleden ;) En ik ken ook zat voorbeelden waarbij recreatief drugsgebruik ook goede dingen in de hand hebben geholpen (zoals een veel openere en vrolijkere kijk op de wereld) En nee ik praat het niet goed, maar enige nuancering is wel op z'n plaats. De meeste mensen die af en toe een biertje/wijntje drinken zijn ook geen alcoholist, en de meesten die af en toe een spelletje op de compu spelen zijn ook geen gameverslaafden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:24

Ik geloof ook best dat er mensen zijn voor wie de stap dan kleiner wordt hoor. Wat mijn punt is, is dat dat lang niet voor iedereen geldt.
Dat probeer ik dus ook de hele tijd te zeggen. Je kan niet alle drugsgebruikers over 1 kam scheren. Als je helemaal verkocht bent aan wiet en je het normaal vind om dat elke dag te roken, ja dan geloof ik best dat sommigen van die mensen ook makkelijker aan de harddrugs gaan.
Maar nogmaals, dat geldt lang niet voor iedereen.

En ja ik vind Amerika een gestoord land. Ze zijn practisch failliet, voeren oorlog om het oorlog voeren, er is heel veel criminaliteit, veel hebben overgewicht en ga zo maar door. Maar dat is verder nogal offtopic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:25

Inderdaad, Plus dat psychologisch onderzoek gewoon niet zo verschillend zal zijn. Amerikaanse mensen zijn en blijven ménsen. Hun mentaliteit is misschien anders maar dat zegt niets over hun psychologie. Heb nog wat toegevoegd aan bovenstaand bericht ook Mysterie... Wil je dat ook even doorlezen? :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-07-09 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 18:25

van dagelijks blowen worden mennsen ook echt dom.. Dat merk k in mijn omgeving wel. van drugs krijg je ook een slechte huid, al worden mensen van alcohol ook niet mooier. van die mensen die dronken in de kroeg gaan liggen en onzin uitkramen enzo :Ð