Spookhuizen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:30

http://www.youtube.com/watch?v=MlpYfP8PQDA&feature=fvw

mocht je een keer niet kunnen slapen zet deze maar op, de muziek alleen al maakt je compleet rustig.

woon zelf ook in een spookhuis, maar vindt het ergens wel gezellig. er hangt ook geen rotsfeer of zo iets dergelijks. het is gewoon open maar met aanwezigheid.
vorige week nog ging s nachts ineens mijn kamer deur open en het ligt op de gang ging aan. dacht eerst o dat zijn me ouders ofzo maar die lagen al lang te slapen. heb ook verder niemand gezien of gehoord maar vond het wel fijn want het ging die nacht niet zo lekker met me en zo had ik toch het idee dat er iemand voor me was.

heb ook veel rare enge dingen mee gemaakt.
helaas afgebroken en nieuwbouw neergezet maar daar zijn ze ook niet gelukkig mee..
maar er heeft heel lang op die plek een oude boerderij gestaan
helaas was de boerin gestorven en de oude boer kon dit niet aan en heeft zich op gehangen in de stal bij zijn geliefde paarden.
zodra je in de stal kwam zag je de boer bij zijn paarden staan.
ik zelf heb hem nooit zien hangen het was alsof ie dat mensen niet aan wilde doen.
je kon ook nog lange tijd paarden gehinnik horen.
vriendin van me woonde voor die boerderij en zijn vaak wakker geworden van gehinnik wat niet van de andere kon komen naast haar stonden shetjes maar die konden het niet zijn kwa intentie van het gehinnik.
de oude boer had altijd trekpaarden gehad.

ja zo kan ik nog erg lang door praten, heb veel spookhuizen mee gemaakt.
heb me een aantal jaren geleden afgesloten voor het negatieve. maar voor die tijd heb ik ook veel enge dingen mee gemaakt in huizen.

kan me nog 1 huis goed herinneren. was in Tsjechië, een heel oud huis met een echt ouderwetse kolenkelden.
deze had een erg lange steile trap om beneden te komen.
ben zelf die trap geen enkele keer afgegaan. zodra ik het wilde werd ik op een bepaalde manier tegen gehouden. heb daar met slaapmedicatie moeten slapen want werd s nachts steeds wakker gehouden door geluiden, ook echt gehuil van mensen. en was toen een jaar of 13 misschien 14.

maar zal eens stoppen zie dat het al erg lang is geworden

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:35

crossmonster schreef:

Past ook wel in dit topic :D

weet nu dat ik een sterk hart heb... :D

Anoniem

Re: Spookhuizen in Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:40

Moderatoropmerking:
Ik wil graag vragen om hier in het topic ontopic te blijven. Het topic is gestart met het onderwerp "Spookhuizen in Nederland" alle andere dingen daar rondomheen kunnen ofwel in een ander (nog te maken) topic besproken worden, of ik kan dit topic naar de HK verplaatsen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:44

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:45

Mijn kennissen in Limburg wonen in een spookhuis, echter ze weten niet, als ik het hen vertel geloven ze me niet. Ze wonen namelijk in een hele oude boerderij en ik mocht daar afgelopen kerst geslapen daar. Middenin de nacht hoor ik me daar toch zuchtgeluiden, mensen die trap op/af gaan en wat al dies meer. onverstaanbaar gemompel zachtjes, duidelijk hoorbaar... Ze hadden vroeger ook een paard in een (nu lege) stal staan, ik heb al weleens een witte schim voorbij zien trekken in de buurt van die ene stal! (dwars door de muur heen)

Overdag gaat het wel, maar 's-avonds / 's-nachts begint het gedoe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:18

Wij wonen voor een kerkhof. Dus eerst het huis en dan een stuk tuin van 15 m lang en en staat er een hek tussen en daarachter ligt nog 60 m tuin ongeveer. Maar ´s avonds durf ik alleen maar in die 15 m tuin te zitten, want in die andere stuk heb ik altijd een vreemd gevoel. Wat niet erg prettig is.

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:24

wow lijkt mij echt eng om bij een kerkhof te wonen.
ik zou dan bij het minste geluidje al in paniek raken en naar binnen en vervolgens met de dekens over mijn hoofd in m'n bed liggen :P

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:58

HorseyDude schreef:
Ben net even bij de ijsbaan geweest in capelle..... nou, ik weet het zo net nog niet. Hoe verder ik daar liep hoe bedompter ik me voelde, er hangt daar een hele treurige sfeer! (vooral wat later op de avond, hoe later hoe erger het wordt!)

Ook moest ik vroeger in het donker terug in het park naar huis toe fietsen en juist het pad richtig het bruggetje met het bord (medebokkers uit capelle kennen het vast wel) dat ene paadje in het pikkedonker: ik weet vaak niet hoe snel ik dan moet trappen om dat pad uit te komen! Gatverdegatver, wat hangt me dáár een rotsfeer! Alsof duizenden ogen naar je loeren, vreselijke meters om dat te fietsen.

En ook dat klimrek in het park (die spin) waar een meisje zelfmoord had gepleegd... iel, geen andere woorden voor! Iets zegt me dat het daar niet veilig is!

Ijsbaan in het schollebos? :P Ik maar denken dat ik het schollebos zo goed kende :') Maar laat je niet zo gek maken joh! Bij de spin is helemaal niets aan de hand, voor jou gevoel is het akelig omdat je weet dat er een meisje daar zelfmoord heeft gepleegd. Ik heb daar met mijn neefje, (heel onverstandig ik weet het) 's nachts een keer gelopen, we hadden de laatste metro gemist en moesten wel lopen door het schollebos anders was het veel te ver. Heb niets raars gezien, gevoeld, gehoord of opgemerkt. Het meeste zit echt allemaal tussen je oren ;)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:04

HorseyDude schreef:
Mijn kennissen in Limburg wonen in een spookhuis, echter ze weten niet, als ik het hen vertel geloven ze me niet. Ze wonen namelijk in een hele oude boerderij en ik mocht daar afgelopen kerst geslapen daar. Middenin de nacht hoor ik me daar toch zuchtgeluiden, mensen die trap op/af gaan en wat al dies meer. onverstaanbaar gemompel zachtjes, duidelijk hoorbaar... Ze hadden vroeger ook een paard in een (nu lege) stal staan, ik heb al weleens een witte schim voorbij zien trekken in de buurt van die ene stal! (dwars door de muur heen)

Overdag gaat het wel, maar 's-avonds / 's-nachts begint het gedoe!

jij maakt wel heel veel dingen mee he.. :o

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:18

Naomi schreef:
In het Kralingse bos in Rotterdam schijnen ook gekke dingen te gebeuren. en in een huis tussen Capelle en Nieuwerkerk, maar dat is verbrand.
Begraafplaats ‘Oud-Kralingen’ en 'Crooswijk'.
En hier:
http://keeskasteel.blogspot.com/2009/04 ... k-aan.html
Aan de Bermweg in Capelle aan den IJssel staat het Jan Anne Beijerinck gemaal.

Kralingse bos... gebeuren zeker gekke dingen := Homo ontmoetingsplaats dan haha :o och wat sarcastisch...

Wat gebeurt er in het Kralingse bos dan?
Dat verbrande huis is inderdaad eng. Ik ben daar in geweest en wou er ook heel snel weer uit. Ik had zo het gevoel dat er iets naar mij staarde. Echt, echt niet fijn! Volgens mij is dat huis nu alweer herbouwd of staat hij er nog?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:21

Ik weet niet of het al genoemd is, maar bij het voormalig "gekkenhuis" in Franeker, schijnt het ook niet al te prettig te zijn....

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:48

Hebben jullie trouwens soms ook voorwerpen die jullie eng vinden?

Wij hebben hier thuis [In de woonkamer] namelijk een beeld staan. Toen we het kregen had ik echt zoiets van wow: Zo mooi (Het is ook echt een heel mooi beeld)! Maar ik kreeg er ook direct al de kriebels van en had echt zoiets van: Ik wil dat ding niet in mijn huis! Raar, want mijn tante had het zelf gemaakt en toch was ik er zo bang van. Als ik alleen in de woonkamer zat voelde ik haar ogen op me branden (de ogen van het beeld ;)) En de hoek waar ze staat heeft jarenlang heel veel negativiteit uitgestraald voor mij.. Nu nog soms als ik naar dr kijk krijg ik er een apart gevoel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:50

hazira schreef:
ik zou dan bij het minste geluidje al in paniek raken en naar binnen en vervolgens met de dekens over mijn hoofd in m'n bed liggen :P

Mhua valt wel mee, alleen ´s avonds heb ik er geen prettig gevoel bij. Hier liggen ook veel mensen uit de 2de wereldoorlog.
Dus mischien komt het daar wel door ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 16:54

love_western schreef:
hazira schreef:

Mhua valt wel mee, alleen ´s avonds heb ik er geen prettig gevoel bij. Hier liggen ook veel mensen uit de 2de wereldoorlog.

Achter onze tuin is ook een kerkhof ;) Liggen ook veel mensen uit WOII....
En hier spookt het niet hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:04

Bizzybijtje schreef:
love_western schreef:

Ik weet niet als het hier spookt ;) Kijk er ook nooit ´s nachts :P Maar toch als ik achter in de tuin komt, krijg ik een heel vreemd gevoel.
Ook krijg ik het dan soms opeens heel erg koud ;) Najah ze zullen dan wel een feestje vieren ofzo :Y)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:20

Ik dacht laat ik eens kijken in dit topic, misschien heeft iemand wel iets over die tussen Brummen en Zutphen geschreven. En dan daar over al metteen in de openingstekst.
Maar of het daar nog steeds spookt weet niet..
Mijn zus wou er laatst eens 's nachts met een aantal vrienden heen. Maar daar aangekomen durfden ze niet :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:20

love_western schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik weet niet als het hier spookt ;) Kijk er ook nooit ´s nachts :P Maar toch als ik achter in de tuin komt, krijg ik een heel vreemd gevoel.
Ook krijg ik het dan soms opeens heel erg koud ;) Najah ze zullen dan wel een feestje vieren ofzo :Y)

:))

Naja, ik soms ook weleens. Maar ik kom daar zo vaak (daar is het weitje van de shets), dus mij doet dat in feite niets meer :)

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:36

Zo wat een spannend topic zeg! Sommige verhalen zijn echt griezelig pff.... Ben echt niet zo'n held kan ik wel zeggen. Ik zelf sta er wel erg voor open, maar ik probeer me er een beetje voor af te sluiten. Anders ben ik echt zo'n bange poeperd in het donker.

Ik woon in een plaatsje met nogal veel geschiedenis, vooral uit de tijd van de Spanjaarden en de Watergeuzen, die laatsten hebben hier nogal een rooftochten gehouden hier in de omgeving. Zo woon ik bv in een wijk waar vroeger tijdens de inval v/d Watergeuzen een boerderij stond met hier en daar wat schuren (heb ik gevonden in het stadsarchief). Het schijnt dat die boerderij is overvallen en platgebrand en daarna de vrouwen verkracht en toen is iedereen opgehangen... Niet een lekker verhaal dus, maar nu schijn dus bij een kennis die hier 2 straten vandaan woont (en precies woont waar vroeger de boerderij stond) rare dingen gebeuren op de zolder. Elke keer als zij naar zolder ging leek er een grote bloedvlek op de grond te zijn en een grote vlek bloed op de muur. Als iemand anders boven kwam lag er niets. Heel eng! Ook gebeurde er rare dingen, dingen vielen zomaar stuk enz. Toen hebben ze iemand laten komen en die heeft het huis gezuiverd en de 'geesten/zielen' naar het 'Licht' begeleidt, daarna was alles weer normaal.
Ons eigen huis ligt 2 huizen naast de plek waar een van de schuren gestaan zou hebben. Ook bij ons is wel eens wat stuk gevallen in een kast terwijl het ontzettend stevig stond en gewoon bijna onmogelijk was dat het stuk viel. Ook ben ik van toen ik nog heel klein bang in het donker, vooral op bepaalde plekken, omdat ik dan de aanwezigheid voel(de) van personen die ik niet kon zien. Mijn moeder heeft wel eens mevrouw 'geest' zien staan naast haar bed, maar die scheen een heel vriendelijke uitstraling te hebben. En onze katten kijken soms ook naar bepaalde plekken alsof ze iemand zien. Een keer heeft een kat zelfs iemand aarzelend begroet (zoals katten dat doen haha, maken een prrrrt geluidje en doen staart omhoog) terwijl wij niemand zagen...

En ik durf 's avonds ook niet langs een oude begraafplaats te fietsen hier, bang om wat te zien omdat ik er zo open voor sta. Het is echt zo'n oude, met scheve grafstenen en zo'n gietijzeren hek, brrr.

Een andere kennis van ons is ook heldervoelend/horend/ziend en die kan niet in een ziekenhuis of begraafplaats komen zonder 'geesten/overleden zielen' te zien. Dat lijkt mij echt niet zo leuk :o .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:01

ik kom er ook nog even tussen :o
ben zelf totaaal geen held met dit soort dingen, maar vind het toch interessant en geloof er ook wel in.

Vrienden van ons kennen mensen ( :+ ) die in een vrij 'apart' huis wonen. In dat huis wonen een weduwe en haar nieuwe vriend. Nu is het zo, dat haar nieuwe vriend haar oude man heeft ge-euthaniseerd, hij werkte in het ziekenhuis. Je raadt het al: de overleden man van de weduwe schijnt daar nogsteeds rond te spoken. 'S nachts verschuiven stoelen, voetstappen op de trap, meubels die verschuiven, en het vreemdste is nog dat álle kaarsen krombuigen. Maar dan ook echt krom, ze komen in een hoek van 90graden te staan. Heb het niet zelf gezien, maar ben wel in dat huis geweest en werd er niet vrolijk van. Ook schijnt de man vaak in de slaapkamer te staan.
Het lijkt me dat het best zou kunnen dat deze man niet weet dat hij dood is, en dat het voor hem natuurlijk vreselijk vreemd is dat zijn vrouw met iemand anders samenleeft.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:03

Horsii_mine schreef:
Hebben jullie trouwens soms ook voorwerpen die jullie eng vinden?

bij mijn ouders op zolder (vlak naast waar mijn oude kamer zit) hangt een schilderij van mijn opa. dat schilderij is geschilderd na zijn dood, van een foto. het was de enige foto die mijn oma had waar mijn opa op lachte (hij lachte nooit zovaak op foto's, was verder geen norse man ofzo). mijn opa overleed toen ik 9 was, maar ik kan nu nog zeggen dat dat schilderij echt sprekend lijkt. ik hield heel veel van mijn opa, was echt heel dol op hem, maar als ik langs dat schilderij loop krijg ik echt de kriebels! net alsof ik constant wordt aangekeken...

ik denk trouwens niet dat mijn opa daar achter zit hoor. mijn opa was geen type dat op onze zolder zou rondhangen. dan zou hij gewoon beneden in de woonkamer gaan zitten :P.

we hebben overigens wel 2 geesten in huis. ik weet niet precies hoe ze eruit zien, maar weet wel dat het een vrouw en een meisje zijn, beide in oude klederdracht. ikzelf voel ze alleen als ik over de gang loop, maar mijn moeder ziet ze heel soms langs haar bed staan. die wordt dan echt gillend wakker, want die schrikt zich kapot. jaaaaaren geleden heb ik toen aan mijn moeder gevraagd waarvan ze altijd zo gilde, en toen vertelde ze dat ze dus die 2 personen zag staan.
volgens mij draagt mijn moeder ze soms bij zich, want het gebeurt ook wel eens op vakantie. en als mijn ouders zonder mij op vakantie waren was het soms ook veel 'leger' in huis. maar ze neemt ze dus niet altijd mee, want soms had ik gewoon het idee dat ze thuisbleven...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:31

RagShag schreef:
En ik durf 's avonds ook niet langs een oude begraafplaats te fietsen hier, bang om wat te zien omdat ik er zo open voor sta. Het is echt zo'n oude, met scheve grafstenen en zo'n gietijzeren hek, brrr.

Ik moet ook altijd langs een begraafplaats als ik naar huis ga, ook 's nachts na het uitgaan enzo. Nooit ergens last van gehad en er nooit over nagedacht dat er iets zou kunnen zijn. Volgensmij is het vaak vooral dat je alleen maar jezelf gek maakt.
En áls er al slechterik-geesten zouden zijn, er ligt ook familie van me dussss... :D

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:34

Hihi, ja ik weet ook wel dat ik mezelf soms gewoon bang loop te maken. Gelukkig is het wel zo dat de meeste geesten je geen kwaad willen doen, maar toch ben ik wel een beetje huiverig voor ze haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:38

RagShag schreef:
Hihi, ja ik weet ook wel dat ik mezelf soms gewoon bang loop te maken. Gelukkig is het wel zo dat de meeste geesten je geen kwaad willen doen, maar toch ben ik wel een beetje huiverig voor ze haha.

heel erg herkenbaar :o

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:52

Ik heb vroeger altijd langs een kerkhof gewoond, heb nooit ergens last van gehad.

Ik denk dat in plaatsen waar veel mensen overleden zijn altijd wel spanning hangt. Op mijn vorige werk ( werk in de bejaardenzorg met dementerende ) hoorde je als je savonds/snachts op het toilet zat een vrouw gillen. Er scheen echt een vrouw gewoond te hebben die dat geluid maakte toen ze er woonde, ze was opgenomen tegen haar zin en is nooit meer de kamer af gekomen en heeft zichzelf uitgehonderd/uitgedroogd, zo erg dat ze gewoon bloed begon op te geven voordat ze overleed. Ik heb toen een keer haar kamer opengemaakt en de afdelingsdeur opgemaakt en gezegd dat ze kon gaan dat iemand haar meer tegen hield. Hierna heeft nooit iemand haar meer gehoord.
Zo heb ik vooral in de avond en nachtdienst omdat het dan rustig/stil is het idee dat ik weleens wat zie langslopen of hoor wat er dan niet is. Ik ben er niet bang van maar schrik soms wel eens, vooral als er dan daadwerkelijk een bewoner voor me neus staat :P. Ik heb altijd het idee dat het erger is als iemand terminaal ( op sterven ) ligt zoals mijn afgelopen nachtdiensten.

Maargoed je komt er toch nooit achter of het echt is of verbeelding, hoewel het wel heel echt voelt.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:13

twinducklin schreef:
Ik heb vroeger altijd langs een kerkhof gewoond, heb nooit ergens last van gehad.

Ik denk dat in plaatsen waar veel mensen overleden zijn altijd wel spanning hangt. Op mijn vorige werk ( werk in de bejaardenzorg met dementerende ) hoorde je als je savonds/snachts op het toilet zat een vrouw gillen. Er scheen echt een vrouw gewoond te hebben die dat geluid maakte toen ze er woonde, ze was opgenomen tegen haar zin en is nooit meer de kamer af gekomen en heeft zichzelf uitgehonderd/uitgedroogd, zo erg dat ze gewoon bloed begon op te geven voordat ze overleed. Ik heb toen een keer haar kamer opengemaakt en de afdelingsdeur opgemaakt en gezegd dat ze kon gaan dat iemand haar meer tegen hield. Hierna heeft nooit iemand haar meer gehoord.
Zo heb ik vooral in de avond en nachtdienst omdat het dan rustig/stil is het idee dat ik weleens wat zie langslopen of hoor wat er dan niet is. Ik ben er niet bang van maar schrik soms wel eens, vooral als er dan daadwerkelijk een bewoner voor me neus staat :P. Ik heb altijd het idee dat het erger is als iemand terminaal ( op sterven ) ligt zoals mijn afgelopen nachtdiensten.

Maargoed je komt er toch nooit achter of het echt is of verbeelding, hoewel het wel heel echt voelt.

Erg herkenbaar, ik werk in de terminale zorg. Draai veel nachtdiensten, een collega van mij heeft laatst een bewoner gevraagt om een teken. Nou ze is overleden, en de tekens kwamen. Lichten aan uit, spookbellen, erg eng allemaal. Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om zoiets te vragen, jak jak.

Ook heb ik het idee wanneer iemand aan het overlijden is, het drukker in de geestenwereld is. Ze zullen degene wel ophalen ofzo.
De blik die sommige in de ogen heeft, zo'n starende blik naar boven. Er zou dus echt wel wat zijn, maar de goede vraag is: Wat?