Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:23

detour schreef:
Faye, ik voel het, vaag he? kan geen drol bewijzen, maar heb daar ook geen zin in, hoor. Als ik ervaar wat voor rust het me soms geeft en kracht, heel apart. Voor mij is dat de God uit de bijbel, anderen zoeken god in henzelf of ervaren dat extra ïets"weer ergens anders in.. Geen idee. :\
Met oma is er iets heel bijzonders gebeurd voor ze stierf en tsja- wetenschappelijk gezien was ze half hersendood, maar vlak van te voren kwam een engel op haar bed zitten en 't lieve malle mens citeerde 's morgens een stuk uit de bijbel , wat de engel haar had verteld, ze zocht contact met mijn pa. En het mens wist niet eens meer wie mijn paps was, al anderhalf jaar niet meer. Ze was ineens heel helder, kon de engel beschrijven..
Later stierf ze vredig in. :(:)

Uiteraard zullen bokkers zich nu geroepen voelen dit medisch te verklaren, maar ik geloof dat het iets goddelijks is. Niks aards, dat dit haar gebeurd is. En dit is niet het enige voorval wat me zo boeit. *D

Snap ik, maar roep dan niet dat je bewijzen krijgt. Bewijzen zijn namelijk objectief ;)

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:29

Hermelientje schreef:
Historisch gezien zijn natuurlijk veel verhalen uit het Oude Testament rechtstreeks afkomstig van de Egyptenaren. Bezoek eens een koningsgraf en je ziet ze opgetekend op de muren. Het zijn prachtige verhalen die heel ver teruggaan in de tijd en al lang bestonden voordat de bijbel is geschreven.

Laat het eerste stuk van de bijbel nou ook gaan over dan de Joden/ Israelieten, in Egypte waren, dat komt uit dezelfde periode. Het oudste stuk van de bijbel, is geschreven in deze periode

In het topic God of Darwin http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=870986 vindt je al heel veel antwoorden waarom.

Waarom dan geloof voor mij:
Relatie met God is zo compleet anders dan zonder (is niet uit te leggen, wat dat is)
1) omdat alle andere verklaringen over onstaan van leven/ doel van het leven niet
2) complexiteit van de wereld/ natuur. Miljoenen verschillende zeer verfijnde systemen
3) omdat de bijbel als voorspellend boek betrouwbaar is (zie opmerking eronder)
4) bijbelse invloed in afgelopen 2000 jaar (zouden we onszelf al 2000 jaar voor de gek houden met een sproojesboek??)
5) vrijwel alle mensenrechtelijke wetten zijn bijbels als achtergrond
6) omdat de bijbel over liefde van God voor ons (mensen) gaat. Als enige godsdienst
7) bijbel is geschreven door veel verschillende personen, die allemaal door God bestuurd zijn (dit in tegenstelling tot bv islam, met alleen profeet mohammed)

In de bijbel staan heel veel voorspellingen die uit gekomen zijn. Ook over Jezus, over de eindtijd maar ook over het volk (de Joden).
Profetie opgetekend door Ezechiël (± 570 voor Christus): het herstel van de staat Israël en de terugkeer van de Joden naar hun land. " Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen. (Ezechiël 37:21)."
In vervulling sinds 1948. Toen werd de staat Israël na 1878 jaar weer opgericht, onder auspiciën van de VN.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:34

sdi schreef:
In de bijbel staan heel veel voorspellingen die uit gekomen zijn. Ook over Jezus, over de eindtijd maar ook over het volk (de Joden).
Profetie opgetekend door Ezechiël (± 570 voor Christus): het herstel van de staat Israël en de terugkeer van de Joden naar hun land. " Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen. (Ezechiël 37:21)."
In vervulling sinds 1948. Toen werd de staat Israël na 1878 jaar weer opgericht, onder auspiciën van de VN.

Is dit voorspellend of sturend geweest? Gezien de meeste Amerikanen christenen zijn, geldt dit in mijn ogen niet echt meer als voorspelling, maar het er zelf voor zorgen dat een voorspelling uit komt. En erg succesvol is deze stap van God niet geweest, bijna nergens ter wereld is het zo'n zootje als in Israel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:15

SDI schreef:
Citaat:
3) omdat de bijbel als voorspellend boek betrouwbaar is (zie opmerking eronder)
4) bijbelse invloed in afgelopen 2000 jaar (zouden we onszelf al 2000 jaar voor de gek houden met een sproojesboek??)
5) vrijwel alle mensenrechtelijke wetten zijn bijbels als achtergrond
6) omdat de bijbel over liefde van God voor ons (mensen) gaat. Als enige godsdienst
7) bijbel is geschreven door veel verschillende personen, die allemaal door God bestuurd zijn (dit in tegenstelling tot bv islam, met alleen profeet mohammed)

Omdat mensen iets 2000 jaar geloven (al dan niet met het zwaard op de keel. ;) ) maakt het dat betrouwbaar?
Mensen geloven de gekste dingen, dat de aarde plat was geloofden ze ook best lang. En dat is ie niet.
Mensen geloofden vroeger ook dat vrouwen geen ziel hadden, dat epilepsie bezetenheid door de duivel was, en ga zo maar door....

Mensen zoeken middels geloof een verklaring voor wat ze nog niet kunnen weten...

Dat wetten gebaseerd zijn op richtlijnen in de bijbel, is niet gek gezien de loop van onze westerse historie. Hoe dat dan weer een argument voor het creationisme zou zijn is wat raadselachtig in mijn ogen?

Dat de bijbel door verschillende personen is geschreven, kun je nauwelijks een argument voor wat dan ook noemen, en al zeker niet voor de betrouwbaarheid.
Ook de quotevan Bleu-eyes is wat dat betreft totaal niet steekhoudend.

Het is geen enkel fundament voor waarachtigheid.
Misschien zou je bovenstaande quote nog wat dieper willen verklaren?

Over israel ben ik het met Simone eens.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:26

Adriana schreef:
Blue_Eyes je weet dat Dokkum de stad van Bonifatius is... je antwoorden klinken mij wel aannemelijk in de oren omdat het naar mijn gevoel wel heel ver gegrepen is. Alleen ik ben bang dat half Dokkum begint te steigeren bij jouw relativerende antwoorden :D

Dat weet ik ja, ben lerares dus dat soort basiskennis heb ik wel paraat ;)
Je kunt gelijk hebben inderdaad :j Ben alleen bekend met Dokkum door meneer Bonifatius, verder niet met de Dokkumers ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:06

bewijzen zijn idd objectief. Maar die bewijzen zoek ik niet, ik voel en "weet"... Zonder bewijs. ;) Tuurlijk twijfel ik wel eens, hoor, vraag me dingen af :\ ...is gewoon lastig uit te leggen.

En voor de wetenschappers: imo Kan Darwin met God prima door één deur, waarom niet?..
Hij heeft ons de skills gegeven om de hersens te gebruiken, nou- laten we dat dan vooral doen! _/-\o_

Blue_Eyes

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:08

Amen, Detour!

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:10

Ik bedoelde te zeggen dat voor mij het duidelijk is als de bijbel klopt op veel plaatsen, waarom zou die dan niet kloppen als het gaat over het feit dat God de aarde gemaakt heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:12

Waar "klopt"de bijbel dan op veel plaatsen? Ik bedoel, het zijn verhalen door de mens opgeschreven. Wetenschappelijk is de bijbel niet.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:13

faye schreef:
Waar "klopt"de bijbel dan op veel plaatsen? Ik bedoel, het zijn verhalen door de mens opgeschreven. Wetenschappelijk is de bijbel niet.

Ik bedoel veel meer: Mijn gevoel. ;)
De bijbel neem ik letterlijk maar ook als symboliek, ze is zo vaak herschreven, vind het een ontzettend wijs leerboek.
maar pak het alleen als ik dat nodig vind, hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:15

Ik had het meer tegen sdi, ik heb bij jou het gevoel dat je veel meer open staat en meer in deze wereld als je begrijpt wat ik bedoel ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:17

Thanks. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:29

sdi schreef:
Ik bedoelde te zeggen dat voor mij het duidelijk is als de bijbel klopt op veel plaatsen, waarom zou die dan niet kloppen als het gaat over het feit dat God de aarde gemaakt heeft?

Er staan inderdaad heel veel dingen in de bijbel die middels bijv. archeologische opgravingen en antieke documenten enz. te achterhalen zijn, er zijn bijvoorbeeld opgravingen waaruit je zou kunnen opmaken dat bepaalde in de bijbel genoemde steden bestaan hebben.

Maar wat bewijst dat precies?
De bijbel is voor een deel de optekening van de historie van een volk, dus dan is het niet vreemd dat het zich in bestaande maar verloren gegane steden heeft afgespeeld.

Kijk, dat Jezus bestaan heeft, mag ook wel aangenomen worden. Er bestaan echter verschillende versies over zijn leven, in een versie is de man een getrouwde kerel met kinderen, waarvan enkelen naar vermoedelijk Frankrijk gevlucht zijn na zijn kruisiging.
Het is nu echter bijna onmogelijk te achterhalen wat wel en niet waar was over zijn leven, welke bronnen wel en niet betrouwbaar zijn.
Je kan een bron namelijk ook vervalsen. En dan zeg je kijk: de oorspronkelijke bron zei het al. Alleen is de oorspronkelijke bron niet oorspronkelijk.

En over dat scheppingsverhaal: dat is natuurlijk nooit uit eerste hand opgetekend aangezien niemand erbij was. Het is nou eenmaal vrij moeilijk om een proces waar te nemen als je nog niet bestaat.
Dat god het zelf gezegd heeft: zou kunnen. Maar waarom zou God duizenden jaren geleden wél met zijn mensen gesproken hebben, maar is hij later overgestapt op onrechtstreeksere methoden, zoals een Jezus, of zelfs maar door mensen bij elkaar gesprokkelde overleveringen, en zwijgt hij nu in alle talen?
No sense hier.

Helaas is de mens maar al te goed in staat feit en fictie te vermengen, dus dat een feit klopt, zegt werkelijk niets over andere feiten.

Wat dat betreft zul je je er bij neer moeten leggen dat niet alles in de bijbel aantoonbaar waar is.

Geloven draait echter niet om aantonen. Wat mij betreft mag iedereen ook geloven wat hij wil.

Zolang er tolerantie is voor andere opvattingen vanuit het idee dat inderdaad een groot deel van geloof niet verklaarbaar, maar ook niet bewijsbaar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:31

randalinpony schreef:
AnneliesDJ, bedankt voor je reactie.
Ik denk alleen niet dat 'wij christenen hebben zo onze eigen bewijzen' opweegt tegen de wetenschappelijke manier waarop gewerkt wordt - de discussie wordt daarmee zo uiteen getrokken dat er van discussie eigenlijk geen sprake meer is. Appels en peren, je kan er lang over praten...

faye schreef:
Snap ik, maar roep dan niet dat je bewijzen krijgt. Bewijzen zijn namelijk objectief ;)

Ik 'roep' niet dat ik bewijzen krijg, ik geef aan dat je als christen vrijwel nul tastbare bewijzen hebt. Ik zeg ook niet dat dat opweegt tegen een wetenschappelijke bewijzen, dat is een totaal ander vlak waar je dan over praat.
Dat ik enkel zeg; 'wij hebben zo onze bewijzen' geeft dat wel aan lijkt me, anders zou ik er wel verder op ingaan.
Ik bedoel daarmee wat Detour ook aangeeft.

Sim0ne schreef:
Is dit voorspellend of sturend geweest? Gezien de meeste Amerikanen christenen zijn, geldt dit in mijn ogen niet echt meer als voorspelling, maar het er zelf voor zorgen dat een voorspelling uit komt. En erg succesvol is deze stap van God niet geweest, bijna nergens ter wereld is het zo'n zootje als in Israel.

Ook dat voorspeld de Bijbel.
faye schreef:

Dat klopt maar veel gebeurtenissen die in de Bijbel beschreven staan zijn bevestigd dmv opgravingen, het is dus niet volledig kul ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:34

Dat geeft slechts aan dat het mooie verhalen zijn, net zoals er nu romans geschreven worden, thrillers en kinderboeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:35

:D Ja dat klopt, is nog geen bewijs voor God's bestaan.

Ben je bekend met het verhaal over Sodom en Gomorrah?
Hoe zou je dat verklaren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:37

Ik ken het vaag, iets met zout? :o

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:38

nee, sex met dieren e.d. faye, hoogliederen is trouwens ook best heavy, zou voor sprookjes imo 16+ gerelateerd moeten wezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:38

Wiki: Volgens de meeste archeologen is er tot op heden nog steeds geen vindplaats aan te wijzen die onomstreden de bijbelse plaatsen vertegenwoordigt en men is er zelfs nog steeds niet over uit of deze plaatsen wel echt bestaan hebben. Volgens sommigen verwijzen teksten over handelsbetrekkingen in de bibliotheek van Ebla naar Sodom en Gomorra maar anderen interpreteren deze namen heel anders. Sommigen menen dat ze Sodom en Gomorra wel fysiek geïdentificeerd hebben zoals de omstreden Ron Wyatt
maar de meeste archeologen wijzen deze claims van de hand.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:39

Zou dat komen door de vertalingen e.d.?
maar lezen is best boeiend faye, als je zin en tijd hebt. *D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:40

Je weet toch dat ik mij liever met "duivelse"praktijken bezig houd ;)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:41

nou, sex met dieren vind ik wel duivels hoor!kaart het eens aan! :)*

Grapjuh. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:43

nah! :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:45

Even in het kort; de mensen in Sodom en Gomorrah deden nogal nare dingen; oa seks met dieren, met hun kinderen, orgie's en ga maar door. God besloot om ze te verwoesten en heeft de (zeer vruchtbare) vlakte waarop deze steden stonden omgekeerd en veranderd in een zoutvlakte, daar waar nu de Zoutzee is.

Nu schijnen ze dus opgravingen hebben gedaan waarbij ze die steden hebben gevonden, incl mensen dieren ed.

Dan vraag ik me af hoe niet-christenen daar tegenaan kijken, daar waren steden, nu is er een zoutzee. Watvoor vreemde ramp heeft daar plaatsgevonden? Hoe kan een vruchtbaar gebied met steden ineens in een zoutvlakte veranderen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:46

Dus tóch dat zout, maar géén pilaar!
Wel oneerlijk naar de dieren, zij hebben imo niet fout gehandeld..
Ik geloof ook in God, maar Annelies, kun jij dat laatste wetenschappelijk bewijzen?