Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:49

dat heb ik begrepen uit zijn verhaal wat hier is gepost. Zijn opa of oma heeft het leven beschreven van hem en zijn vader. het enige nare wat de jongen tot dan had meegemaakt was de scheiding van zijn ouders. Als hij geconfronteerd zou zijn met andere moorden oid had het er vast en zeker bijgestaan. Maar goed, je bent een beetje aan het zoeken nu geloof ik Lachen

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:52

Heeft iemand enig idee waar DWI voor staat? Wat voor een misdaad is dat?

Lusitana

Die indiaan waar ik mee schreef (overigens niet Neb die in mijn profiel staat, dat is geen "boef") heeft bv zijn zoon verloren aan een schietpartij in het reservaat (in de tijd dat ik met hem schreef). Ik vertelde dat aan Neb omdat ik hem nl altijd maar met een schep zout nam, maar die zei dat het de orde van de dag was, schietpartijen in reservaten.
En ik kan je vertellen dat waar wapens legaal zijn, zoals ook hier in Portugal, men erg makkelijk zo'n ding oppakt om een ruzie te beslechten, waar anderen gewoon op de vuist gaan. Hier worden heel wat buren en vrienden en vrouwen om de meest banketstaaf dingen overhoop geschoten.
Ik vind dat een van de dingen waarom ik ontzettend tegen wapen bezit ben.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 12-01-09 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

mn zus en ik gaan er ook 1 schrijven Tong uitsteken

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:53

Ik heb er nu 2 gevonden die me wel aanspreken, zitten allebei niet voor zware misdrijven. Ik wil echt niet met een moordenaar schrijven, maar eentje van deze heeft iets gesmokkeld en de andere heeft marihuana op zak gehad, ingebroken en er staat bij escaped, dus ontsnapt, maar waar vandaan weet ik niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 18:55

Gulpje schreef:
dat heb ik begrepen uit zijn verhaal wat hier is gepost. Zijn opa of oma heeft het leven beschreven van hem en zijn vader. het enige nare wat de jongen tot dan had meegemaakt was de scheiding van zijn ouders. Als hij geconfronteerd zou zijn met andere moorden oid had het er vast en zeker bijgestaan. Maar goed, je bent een beetje aan het zoeken nu geloof ik Lachen

Dat ouders het niet weten, wil niets zeggen. Maar goed, men denkt wat men wil denken. Lachen Ik wil open minded genoeg zijn om te begrijpen dat er misschien dingen gebeurt zijn die deze heer niet goed verwerkt heeft. Het is niet aan jou om te oordelen of die onverwerkte dingen al dan niet "erg genoeg" zijn om als verzachtende omstandigheid te werken. Daar jij geen idee hebt hoe die persoon denkt, voelt enz.

Gulpje

Lusitana schreef:
Die indiaan waar ik mee schreef (overigens niet Neb die in mijn profiel staat, dat is geen "boef") heeft bv zijn zoon verloren aan een schietpartij in het reservaat (in de tijd dat ik met hem schreef). Ik vertelde dat aan Neb omdat ik hem nl altijd maar met een schep zout nam, maar die zei dat het de orde van de dag was, schietpartijen in reservaten.
En ik kan je vertellen dat waar wapens legaal zijn, zoals ook hier in Portugal, men erg makkelijk zo'n ding oppakt om een ruzie te beslechten, waar anderen gewoon op de vuist gaan. Hier worden heel wat buren en vrienden en vrouwen om de meest banketstaaf dingen overhoop geschoten.

Hoe zit het statistisch gezien in Portugal met moorden in verglijking met een land als Nederland waar je niet zomaar wapens mag bezitten? Dat lijkt me best interessant om te weten. Verder ben ik het met je eens wat betreft wapenbezit.

lesilla

E_dicky schreef:
Heeft iemand enig idee waar DWI voor staat? Wat voor een misdaad is dat?

Rijden onder invloed

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:17

Gulpje schreef:
Lusitana schreef:

Hoe zit het statistisch gezien in Portugal met moorden in verglijking met een land als Nederland waar je niet zomaar wapens mag bezitten? Dat lijkt me best interessant om te weten. Verder ben ik het met je eens wat betreft wapenbezit.

We kunnen natuurlijk niet te ver afwijken van het topic onderwerp, maar ik kan zeggen dat er hier elke week een aantal mensen worden gedood met een pistool of geweer waarvan zeker 1 ex vrouw of vriendin uit jaloezie (deze worden ook vaak slachtoffer van messen en zuren die vlees wegvreten) die worden opgewacht, dus met voorbedachte rade, maar ook veel buren in het heets van de ruzie. Alcoholisme is hier ook een groot probleem en en en ander staat vaak met elkaar in verband.
Portugal is meer dan tweemaal zo groot als Nederland maar heeft ongeveer evenveel inwoners, verdeeld over een aantal steden en duizenden dorpjes. De doden vallen zowel in de steden als afgelegen gebieden er is een grotere concentratie criminaliteit (algemeen) te vinden in Lissabon en Porto en omgeving, waar gangs bestaan. Daar zitten ook de probleemscholen. Immigratie speelt daar helaas ook een rol. Ik wil niet roepen dat het aan de buitenlanders ligt, maar het is wel een feit dat er groepen zijn die elkaar niet liggen (zigeuners en kaap verdianen zijn bevoorbeeld constant in conflict) en waar ze dus de wijken delen, broeit het bijna continue. Geloof speelt geen rol, trouwens.

Hier een site die gaat over wapens en statestieken in verband met wapens. Ik zal zo even een en ander vertalen. http://www2.fcsh.unl.pt/cadeiras/ciberj ... minalidade

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:17

we hebben een zwarte meneer geschreven.
zit vast voor moord.
heeft de doodstraf.

hij heet iswan pops kan iemand er meer over vinden?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:21

Het is toch ook gewoon zo dat de helft van de gevangene daar vastzitten voor iets waar je hier met een boete of taakstraf mee wegkomt. Zijn het hier dan ook zware criminelen? Nee. Hier wordt het als normaal beschouwd, je betaalt je boete of doet je taakstraf en je bent weer pleite. Daar krijgen ze echt straf. Zijn het per definitie dan slechtere mensen dan hier? Ik denk het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:29

anneliesdj schreef:
Kanelly schreef:
@ Phara, ik werk in een TBS kliniek..

Maar de ene TBS kliniek is de andere niet.

Een vriendin van mij werkt in een van de zwaarsten in NL en zij zegt dat ze absoluut geen persoonlijke info mag geven, ik weet niet of ze haar achternaam weten maar wat ik wel weet is dat ze zo min mogelijk persoonlijke info mag geven en een achternaam hoort daar ook bij lijkt me.

Ook ik werk in 1 van de 3 Rijksklinieken Knipoog
En klopt, tuurlijk geef je zo min mogelijk persoonlijke info, de heren weten ook niet waar ik woon.
En over mijn privéleven vertel ik wat ze mogen weten, de rest is privé Haha!
Wij lopen allemaal met naambordjes+functie, of je nu schoonmaakster of psychiater bent.

Maar goed, gaat een beetje off-topic Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:34

pharagirlke schreef:
Gulpje schreef:

Dat ouders het niet weten, wil niets zeggen. Maar goed, men denkt wat men wil denken. Lachen Ik wil open minded genoeg zijn om te begrijpen dat er misschien dingen gebeurt zijn die deze heer niet goed verwerkt heeft. Het is niet aan jou om te oordelen of die onverwerkte dingen al dan niet "erg genoeg" zijn om als verzachtende omstandigheid te werken. Daar jij geen idee hebt hoe die persoon denkt, voelt enz.

De opa of oma die dit stukje geschreven heeft schrijft uitsluitend over het verleden van het slachtoffer, niet over de dader.

@ Kanelly;mag ik vragen met watvoor mensen jij werkt?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:38

Dat brengt ons dus sowieso terug op het "je kent zijn verleden niet" Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:38

Haha Annelies, zag net je andere post en ja Kanelly reageert wel, maar Kanelly moet ook dik 1,5 uur in de auto zitten en dat Bokt zo lastig Knipoog

Ja hoor dat mag je vragen Ja Wat wil je weten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:41

Hier of via pb? Vraag me af op watvoor afdeling je werkt? En wat doe je precies?
Ik bedoel, schoonmaken bij de kruimeldiefjes is wat anders dan psychiatrische hulp bieden aan moordenaars...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:42

annelies ik vind eerlijk gezegd dat je heel erg aanvallend en denigrerend doet naar haar terwijl ze niets mis zegt heeft Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:44

Haha ja dat is waar, maar ik heb alles bij me zitten.
Laat ik het zo zeggen, ik heb er aardig wat 'bekende nederlanders' bij zitten Knipoog Laten we de rest maar via PB doen, anders gaan we teveel off-topic.

En kruimeldiefjes komen bij ons niet binnen en schoonmaken doen de mannen zelf, ze zijn verantwoordelijk voor 'hun' kliniek. We hebben welgeteld 2 externe schoonmakers rondlopen op een kliniek met 140 gedetineerden Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:46

pharagirlke schreef:
annelies ik vind eerlijk gezegd dat je heel erg aanvallend en denigrerend doet naar haar terwijl ze niets mis zegt heeft Nagelbijten / Gniffelen

Dat is niet zo bedoeld, ik probeer me alleen een voorstelling te maken van wat ze doet en bovenstaande kan nogal verschil maken lijkt mij. Niet aanvallend en denigrerend bedoelt igg, enkel om mezelf te verduidelijken Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:46

Over de wapens in Portugal :
Citaat:
Tussen 1993 e 1999, heeft het Departamento de Armas e Explosivos da PSP, 647 998 vergunningen uitgeschreven voor lichte vuurwapens. Van deze honderden duizenden in zeven jaar geregistreerd, waren 95 465 voor vedediging, (15% van de geregistreerde wapens) en 552 533 waren jachtgeweren.

Citaat:
verdachten van moord

Volgens de statestieken van het minsiterie van justitie (MJ), indentificeerden de autoriteiten van de politie tussen 1995 en 1998, 1054 individuelen die verdacht werden van moord voor 1520 zaken die in die periode geregistreerd werden. Van de geindentificeerden waren 961 mannen en 93 vrouwen.

Van de drie groepen uit de statestieken (van verdachten van moorden) van de MJ, is de grootste met een leftijd van ouder dan 25 jaar, met 548 individuelen. In de groep van 16 tot 24 waren er 174 en de groep jonger dan 16 jaar bestond uit 11 (!) waarschijnlijke moordenaars. Oftewel volgens de statestieken worden in Portugal moorden gepleegd met name door volwassen mannen.

Citaat:
Slachtoffers van moorden

Van de andere kant van de zaak, de slachtoffers, zijn er ook statestieken die ons kunenn helpen begrijpen wie en waar de honderden slachtoffers waren die in Portugal stierven als moordslachtoffers.

Volgens de statestieken van het misisterie van gezondhied (MS) kwamen er tussen 1993 e 1998, 861 slachtofers van moord ziekenhuizen binnen. 615 mannen en 246 vrouwen.

Er zijn in vergelijking dus veel meer vrouwelijke slachtoffers dan daders. Slechts 9% van de verdachten is vrouw en 29% van de slachtoffers.
Van de 861 geregistreerde slachtoffers in die 6 jaar waren 346 (40 % van het totaal) tussen de 30 en 49 jaar. Vervolgens lag het hoogste aantal bij personen boven de 50 jaar, met 246 doden en daarna de groep van tussen de 20 en 29 jaar met 186 doden.

De regio "groot Lissabon" en het Tejo dal is de geografische area waar de ziekenhuizen de meeste moordslachtoffers registreerden. Van de 861 moordslachtoffers die geregisteerd zijn in Portugal tussen 1993 en 1998, waren 442 uit het gebeid van de hoofdstad, wat voor 51% staat van het totaal. Daarna volgt de regio noord met 131 vítimas (15 % van het totaal), daarna het centrum met 121 slachtoffers ( 14 % ). De Alentejo, de regio met het hoogste zelfmoordcijfer per 100.000 inwoners, representeert slechts 5% van het totaal van de moordslachtoffers in die periode (39 slachtoffers).

Dit zijn dus wel al verouderde cijfers.
en waarbij er niet gedood wordt, maar wel zwaar verwond/verminkt wordt verder niet genoemd, maar dat is natuurlijk ook nog een beste groep.

Nu gaat het om vergelijken van cijfers uit die jaren in nederland als we echt conclusies willen trekken.
Maar nogmaals, dit is natuurlijk wel allemaal off topic. Ik weet niet hoeveel aandacht we daar aan kunenn besteden.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:49

ik ben misschien een beetje dom maar wat is een manslaugther Tong uitsteken?

iemand die een man heeft vermoord/geslacht??????

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:54

manslaughter is moord. Maar kweetniet of dit gelijk staat aan moord 1st, 2nd, doodslag of wat dan ook.

Je weet wel dat het strafbaar is om als minderjarige te gaan schrijven??

Edit; manslaughter zegt niets over het al dan niet geslacht zijn Clown
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 12-01-09 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:55

mijn zus wou ook dus samen wat bedacht Ja

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:56

Mooi dat je dit doet!

Tip:
Geef NOOIT je adres!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 19:58

blokje schreef:
Tip:
Geef NOOIT je adres!

Hmm, jammer dat 't brieven ontvangen dan zo lastig gaat en dat de website verplicht zowel je adres op de enveloppe als onderaan de brief te vermelden. Voor de rest leuk idee Tong uitsteken

Box bij postkantoor kan natuurlijk ook, ik heb gewoon m'n huisadres opgegeven, ga geen box nemen voor 1 gedetineerde.