Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gulpje schreef:dat heb ik begrepen uit zijn verhaal wat hier is gepost. Zijn opa of oma heeft het leven beschreven van hem en zijn vader. het enige nare wat de jongen tot dan had meegemaakt was de scheiding van zijn ouders. Als hij geconfronteerd zou zijn met andere moorden oid had het er vast en zeker bijgestaan. Maar goed, je bent een beetje aan het zoeken nu geloof ik
Lusitana schreef:Die indiaan waar ik mee schreef (overigens niet Neb die in mijn profiel staat, dat is geen "boef") heeft bv zijn zoon verloren aan een schietpartij in het reservaat (in de tijd dat ik met hem schreef). Ik vertelde dat aan Neb omdat ik hem nl altijd maar met een schep zout nam, maar die zei dat het de orde van de dag was, schietpartijen in reservaten.
En ik kan je vertellen dat waar wapens legaal zijn, zoals ook hier in Portugal, men erg makkelijk zo'n ding oppakt om een ruzie te beslechten, waar anderen gewoon op de vuist gaan. Hier worden heel wat buren en vrienden en vrouwen om de meest banketstaaf dingen overhoop geschoten.
Ik vind dat een van de dingen waarom ik ontzettend tegen wapen bezit ben.
E_dicky schreef:Heeft iemand enig idee waar DWI voor staat? Wat voor een misdaad is dat?
Gulpje schreef:Lusitana schreef:Die indiaan waar ik mee schreef (overigens niet Neb die in mijn profiel staat, dat is geen "boef") heeft bv zijn zoon verloren aan een schietpartij in het reservaat (in de tijd dat ik met hem schreef). Ik vertelde dat aan Neb omdat ik hem nl altijd maar met een schep zout nam, maar die zei dat het de orde van de dag was, schietpartijen in reservaten.
En ik kan je vertellen dat waar wapens legaal zijn, zoals ook hier in Portugal, men erg makkelijk zo'n ding oppakt om een ruzie te beslechten, waar anderen gewoon op de vuist gaan. Hier worden heel wat buren en vrienden en vrouwen om de meest banketstaaf dingen overhoop geschoten.
Ik vind dat een van de dingen waarom ik ontzettend tegen wapen bezit ben.
Hoe zit het statistisch gezien in Portugal met moorden in verglijking met een land als Nederland waar je niet zomaar wapens mag bezitten? Dat lijkt me best interessant om te weten. Verder ben ik het met je eens wat betreft wapenbezit.
anneliesdj schreef:Kanelly schreef:@ Phara, ik werk in een TBS kliniek..
Maar de ene TBS kliniek is de andere niet.
Een vriendin van mij werkt in een van de zwaarsten in NL en zij zegt dat ze absoluut geen persoonlijke info mag geven, ik weet niet of ze haar achternaam weten maar wat ik wel weet is dat ze zo min mogelijk persoonlijke info mag geven en een achternaam hoort daar ook bij lijkt me.
pharagirlke schreef:Gulpje schreef:dat heb ik begrepen uit zijn verhaal wat hier is gepost. Zijn opa of oma heeft het leven beschreven van hem en zijn vader. het enige nare wat de jongen tot dan had meegemaakt was de scheiding van zijn ouders. Als hij geconfronteerd zou zijn met andere moorden oid had het er vast en zeker bijgestaan. Maar goed, je bent een beetje aan het zoeken nu geloof ik
Dat ouders het niet weten, wil niets zeggen. Maar goed, men denkt wat men wil denken.Ik wil open minded genoeg zijn om te begrijpen dat er misschien dingen gebeurt zijn die deze heer niet goed verwerkt heeft. Het is niet aan jou om te oordelen of die onverwerkte dingen al dan niet "erg genoeg" zijn om als verzachtende omstandigheid te werken. Daar jij geen idee hebt hoe die persoon denkt, voelt enz.
pharagirlke schreef:annelies ik vind eerlijk gezegd dat je heel erg aanvallend en denigrerend doet naar haar terwijl ze niets mis zegt heeft
Citaat:Tussen 1993 e 1999, heeft het Departamento de Armas e Explosivos da PSP, 647 998 vergunningen uitgeschreven voor lichte vuurwapens. Van deze honderden duizenden in zeven jaar geregistreerd, waren 95 465 voor vedediging, (15% van de geregistreerde wapens) en 552 533 waren jachtgeweren.
Citaat:verdachten van moord
Volgens de statestieken van het minsiterie van justitie (MJ), indentificeerden de autoriteiten van de politie tussen 1995 en 1998, 1054 individuelen die verdacht werden van moord voor 1520 zaken die in die periode geregistreerd werden. Van de geindentificeerden waren 961 mannen en 93 vrouwen.
Van de drie groepen uit de statestieken (van verdachten van moorden) van de MJ, is de grootste met een leftijd van ouder dan 25 jaar, met 548 individuelen. In de groep van 16 tot 24 waren er 174 en de groep jonger dan 16 jaar bestond uit 11 (!) waarschijnlijke moordenaars. Oftewel volgens de statestieken worden in Portugal moorden gepleegd met name door volwassen mannen.
Citaat:Slachtoffers van moorden
Van de andere kant van de zaak, de slachtoffers, zijn er ook statestieken die ons kunenn helpen begrijpen wie en waar de honderden slachtoffers waren die in Portugal stierven als moordslachtoffers.
Volgens de statestieken van het misisterie van gezondhied (MS) kwamen er tussen 1993 e 1998, 861 slachtofers van moord ziekenhuizen binnen. 615 mannen en 246 vrouwen.
Er zijn in vergelijking dus veel meer vrouwelijke slachtoffers dan daders. Slechts 9% van de verdachten is vrouw en 29% van de slachtoffers.
Van de 861 geregistreerde slachtoffers in die 6 jaar waren 346 (40 % van het totaal) tussen de 30 en 49 jaar. Vervolgens lag het hoogste aantal bij personen boven de 50 jaar, met 246 doden en daarna de groep van tussen de 20 en 29 jaar met 186 doden.
De regio "groot Lissabon" en het Tejo dal is de geografische area waar de ziekenhuizen de meeste moordslachtoffers registreerden. Van de 861 moordslachtoffers die geregisteerd zijn in Portugal tussen 1993 en 1998, waren 442 uit het gebeid van de hoofdstad, wat voor 51% staat van het totaal. Daarna volgt de regio noord met 131 vítimas (15 % van het totaal), daarna het centrum met 121 slachtoffers ( 14 % ). De Alentejo, de regio met het hoogste zelfmoordcijfer per 100.000 inwoners, representeert slechts 5% van het totaal van de moordslachtoffers in die periode (39 slachtoffers).
blokje schreef:Tip:
Geef NOOIT je adres!