Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:08

Wat hebben we toch een raar beleid.
De versoepelingen zijn er alleen maar om klagend Nederland tegemoet te komen, nergens anders voor.
Ik heb medelijden met de zorgmedewerkers maar ook met de patiënten die nu moeten wachten op zorg.
Alleen maar voor het pleziertje van de gezonde mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:10

Ik vind het ook echt onbegrijpelijk en het kost mij ook steeds meer moeite om hier netjes in mee te gaan op deze manier.. Maar ik blijf de ziekenhuis mensen voor ogen houden, zij zijn echt de dupe, verschrikkelijk :n

Ondertussen op Instagram jubelende kroegen die koelkasten aan het vullen zijn, die snap ik dus ook wel, maar de timing.... 8)7

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:11

Ja voor de ondernemers snap ik het, dat zeker wel.
Maar ipv die miljard naar die domme testen, geef die miljard aan de ondernemers en hou het nog ff dicht.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:12

DuoPenotti schreef:
De versoepelingen zijn er alleen maar om klagend Nederland tegemoet te komen, nergens anders voor.
Ik heb medelijden met de zorgmedewerkers maar ook met de patiënten die nu moeten wachten op zorg.

Helemaal eens met bovenstaande. Echt onbegrijpelijk deze versoepelingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:23

Je kunt voor tegen of geen mening hebben over de versoepelingen maar het gaat in veel provincies in Spanje gewoon goed met terrassen open in de middag. Geen hogere besmettingscijfers behalve regio Madrid, daar hebben ze continue de horeca open gehouden met enkele restricties. Buiten is het minimaal en het ligt toch echt aan onze eigen bevolking dat de cijfers zo hoog zijn. Dan kun je zeggen nog een week wachten maar ik denk dat dat geen enkele invloed op de cijfers heeft. De huidige hoge cijfers komen van het paasweekeinde. Te veel mensen toch de teugels laten vieren of door familiebezoek of kerk.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:26

DuoPenotti schreef:

In Belgie is het al niet veel beter. Het lijkt wel alsof het belangrijker is om een stoel op een terras te kunnen hebben dan een bed op IC. Zo blijven we verder sukkelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:28

Je bent er zelf toch bij als je wel op een terras zit, je hoeft niet in de buurman zijn nek te gaan zitten
Alles op gepaste afstand moet volgens mij zeker kunnen
Denk ook dat het aantal besmette nu door al die weekendjes park zijn waar men in en op elkaar zat...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:30

Pasen is alweer 3 weken terug, zou het oplopen daar nog van komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:32

Ik vraag me af of het in de parken wel echt zoveel rustiger gaat worden met de terrassen open? De jeugd/studenten zie ik niet op de terrassen belanden als ze er maar met 2 aan een tafeltje mogen zitten, daarbij is het voor hun ook goedkoper om drank bij de Appie te halen en daarmee naar het park te gaan. En nu gaan de terrassen om 18 uur al dicht, als het lekker weer is kan ik me goed voorstellen dat er dan groepen zijn die na 18 uur alsnog naar het park gaan of eventueel bij iemand thuis in de tuin of wat ook.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:34

Zou later open blijven het dan wel meer verspreiden...?

Zeker in de grote steden te weinig buitenruimte en teveel mensen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:35

Echwel schreef:
Je bent er zelf toch bij als je wel op een terras zit, je hoeft niet in de buurman zijn nek te gaan zitten
Denk ook dat het aantal besmette nu door al die weekendjes park zijn waar men in en op elkaar zat...

Ik denk dat het grootste risico het personeel is. Die komen per dag met heel veel mensen in contact, afstand houden is er niet altijd bij, en dan kan een besmetting gemakkelijk overgedragen worden, ook op collega's.
Parken lijken me dan weer minder risico, daar heb je alles meer zelf in de hand, je hoeft geen contact te hebben met anderen en als er iemand te dichtbij komt ga je gewoon wat verder zitten of staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:35

DuoPenotti schreef:
Pasen is alweer 3 weken terug, zou het oplopen daar nog van komen?

Na een week de eerste besmettingen, die geven het door aan anderen die na twee weken in het ziekenhuis belanden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:39

Sclimpre schreef:
Echwel schreef:

Ik denk dat het grootste risico het personeel is. Die komen per dag met heel veel mensen in contact, afstand houden is er niet altijd bij, en dan kan een besmetting gemakkelijk overgedragen worden, ook op collega's.
Parken lijken me dan weer minder risico, daar heb je alles meer zelf in de hand, je hoeft geen contact te hebben met anderen en als er iemand te dichtbij komt ga je gewoon wat verder zitten of staan.

Dan ben jij nog niet in een park geweest. Gewoon groepen van 20+. Meerdere gezinnen bij elkaar etc.

Kan je beter op het terras zitten met de tafels op afstand. Loop als horeca personeelslid zijnde voor mijn gevoel dan echt niet meer risico. In de buitenlucht word je sowieso niet snel besmet, zeker als je rekening houdt met de afstand.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:48

Het zijn natuurlijk niet de alleen de open terassen die versoepeld worden.

Ook goed artikel
https://www.ed.nl/brabant/ziekenhuizen- ... ~a274f02e/

Stukje uit dat artikel:
Citaat:
Maar het weer verbetert, het vaccineren (volgens Berden de enige weg uit de crisis) gaat door en de scholen gaan even dicht in verband met de vakantie. Zijn er betere cijfers in het vooruitzicht? ,,Het is zo moeilijk te zeggen nu", reageert Berden die zich maar niet waagt aan voorspellingen. Ik dacht dat we vorige week het dak hadden bereikt, maar de patiënten blijven maar komen.” Met de meivakantie in aantocht is wel al intern de vraag uitgegaan of personeel zou willen door- of overwerken. De geplande concerten in 013 in Tilburg, de Pul in Uden, in de Effenaar in Eindhoven, Gebouw -T in Bergen op Zoom en in de Mezz in Breda zijn daarom ook moeilijk te rijmen. ,,Gelukkig gaan het 538 feest en dat dagje Efteling niet door”, aldus Berden die liever álles nog even had uitgesteld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:54

Ik denk niet dat de cijfers gaan stijgen door deze versoepeling. Ik mag vrijdag naar de uni en ik heb er ZO VEEL zin in.

Maar die zalen zijn groot en daar wordt gewoon afstand gehouden. Volwassenen kunnen dat in tegenstelling tot middelbare en basisschool leerlingen wel gewoon.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:55

MarlindeRooz schreef:
Sclimpre schreef:

Dan ben jij nog niet in een park geweest. Gewoon groepen van 20+. Meerdere gezinnen bij elkaar etc.

Kan je beter op het terras zitten met de tafels op afstand. Loop als horeca personeelslid zijnde voor mijn gevoel dan echt niet meer risico. In de buitenlucht word je sowieso niet snel besmet, zeker als je rekening houdt met de afstand.

Jawel, ik ben al in parken geweest (wie niet?).
Vorige zomer de horeca bezig gezien. Afstand? Nee niet echt gezien. Wel de tafels uit mekaar, maar de bediening hield zeker geen afstand. Gaat ook moeilijk.
Ik heb echt de indruk dat nu de horeca een rol toebedeeld wordt als 'oplossing' terwijl die rol er helemaal niet is.
Het gaat touwens breder, elke sector zegt van zichzelf dat ze perfect veilig zijn en een deel van de oplossing van het probleem. Iedereen blijft dat zo lang herhalen tot ze het zelf geloven. Maar waarom stijgen de besmettingen dan telkens als er meer geopend wordt?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:57

Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die via hun werk (in de zorg) of via scholen besmet zijn. Of via feestjes thuis. Niet mensen die het via het terras of een kledingwinkel hebben.

Alles dicht laten is gewoon geen optie. Mensen en ondernemers trekken dat niet meer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:59

En waarom zijn de cijfers hier bij ons niet echt gedaald met de 3 weken ' paaspauze ' ?
Dat was nochtans de bedoeling, maar daar houden virussen geen rekening mee natuurlijk :+

De wijze woorden van onze eerste minister voor het Overlegcomité van straks :
Citaat:
"We kijken allemaal uit naar de heropening. De stappen zijn uitgezet. In mei kan er buiten meer, in juni binnen en na verloop van tijd in grotere aantallen. Zo maken we het leven vrijer en aangenamer, maar volledig in balans met veiligheid. De situatie in ons land is beter dan elders, we zullen moeten rekenen op het gezond verstand van iedereen om dat zo te houden."

Nu nog in de praktijk omzetten. :P
Ze hebben op het vorig overlegcomité al halve beloftes gedaan voor mei dus ik denk dat ze nu niet echt meer terug kunnen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:02

MarlindeRooz schreef:
Ik denk niet dat de cijfers gaan stijgen door deze versoepeling. Ik mag vrijdag naar de uni en ik heb er ZO VEEL zin in.

Maar die zalen zijn groot en daar wordt gewoon afstand gehouden. Volwassenen kunnen dat in tegenstelling tot middelbare en basisschool leerlingen wel gewoon.

Same hier, ik mag vanaf volgende week woensdag weer elke week een hele dag *\o/* Ik kijk al énorm uit naar weer een keer op een terrasje, avondklok weg en gewoon normaal een winkel kunnen bezoeken. Maar weer naar de uni kunnen staat daar voor mij nog ver boven. Eindelijk weer de kans om ter plekke aan een gezamenlijk project te werken. Via teams/zoom gaat het gewoon niet.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:05

MarlindeRooz schreef:
Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die via hun werk (in de zorg) of via scholen besmet zijn. Of via feestjes thuis. Niet mensen die het via het terras of een kledingwinkel hebben.

Alles dicht laten is gewoon geen optie. Mensen en ondernemers trekken dat niet meer.

Is ook wel logisch natuurlijk.

Daar kónden ze het afgelopen half jaar ongeveer geen besmetting oplopen, want die zaken waren dicht...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:05

MarlindeRooz schreef:

Is ook wel logisch natuurlijk.

Daar kónden ze het afgelopen half jaar ongeveer geen besmetting oplopen, want die zaken waren dicht...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:06

elnienjo schreef:
Eleeke schreef:
Mijn dochter is lerares. Halve klas hoest en snottert en keelpijn. Maar ouders willen niet testen en halen hun kind gewoon niet op als erom gevraagd wordt

Vandaag 1 kind wel getest omdat moeder Corona heeft, kind heeft corona, maar is er nou net eentje zonder symptomen.

Van de GGD hoeft er niemand in quarantaine want ... kind heeft geen symptomen.

Nou ja we nemen het maar weer gewoon aan en doen braaf wat de GGD adviseert, maar we zijn benieuwd. Hopelijk valt het echt mee en het zijn het gewoon alleen maar verkouden kinderen. Wat dat kan natuurlijk ook

Zou die kinderen gewoon weigeren in 't schoolgebouw. Ze gaan maar naar huis of blijven op het schoolplein wachten tot hun ouders ze ophalen. Bizar dat hoestende leerlingen naar binnen mogen. Geen wonder dat die besmettingen zo op blijven lopen ondanks het betere weer.

Toch even op inhaken. Mijn dochter heeft helaas net als ik hele erge last van hooikoorts de laatste tijd. Net gestart met pillen maar die helpen nog niet genoeg. Maandag wel naar school, maar even later gaat de telefoon. Werd ze naar huis gestuurd. Kind had zelf al gezegd dat het door de allergie kwam. Ik heb dat aan de telefoon bevestigd. Ze hadden net het weekend voor het eerst 2 kinderen uit 1 gezin, met corona. Reageerden imo behoorlijk overtrokken. Helaas heb je vooral last van hooikoorts als het mooi weer is. Je durft haast niet meer te niezen of te hoesten. Later de directeur gesproken die bevestigde gelukkig dat als het echt hooikoorts was ze wel weer mocht komen. Maar een nichtje van mij, andere school, zit al een week thuis vanwege de hooikoorts.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:26

Maar dat is ook lastig, SusanH. Een collega van mij zat in quarantaine met man en zoon met corona en dat kwam via een kleine ketting aan mensen van een meisje/jonge vrouw met hooikoorts die haar, milde, klachten wegzette als zijnde hooikoortsklachten.

Dus dat maakt het wel onhandig. Een directe collega van mij heeft ook hooikoorts. Zij mag werken, maar moet wel testen als er iets verandert in haar symptomen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:40

Ik loop ook met hooikoortsklachten, en heb inmiddels maar een stel thuistests gekocht.

Als scjool is het niet te doen. Er zijn zo veel mensen die het niet serieus nemen, weigeren te testen, of hun kinderen toch naar school laten gaan met klachten en soms zelfs een smoes, dat ik heel goed begrijp dat ze geen risico nemen en de kinderen dan toch naar huis sturen.
Is natuurlijk banketstaaf, maar het gaat niet alleen om jouw kind (waar het verhaal dus wel klopt, want dat weet jij) maar om de veiligheid van heel veel kinderen en docenten, en het feit dat te veel mensen er niet serieus genoeg mee omgaan.
Daar zijn jullie nu de dupe van, maar dat kun je de school niet kwalijk nemen, hooguit al die mensen die het niet serieus genoeg nemen waardoor men verhalen niet meer automatisch geloofd.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 12:42

Mijn huisarts en ik zelf dachten 2x dat ik mijn gebruikelijk astma had. Helaas...

Het blijft lastig.