Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:15

Ik snap wel dat er mensen bang zijn.
Wat er gebeurt is gewoon bizar.
Het is niet dat ik angstig bent, maar wat er nog komen gaat beangstigd me wel ( miss wat krom, maar hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:16

Ik betaalde ook eerst contant. Nu pin ik. Vind het wel jammer want ik spaarde tegelijkertijd m'n munten op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:19

Ik heb even een vraag. Hoe doen jullie dat met boodschappen doen? Handschoentjes aan bijvoorbeeld? En hoe doen jullie dat uiteindelijk als je de boodschappen in huis hebt? Nemen jullie dan nog maatregelen in acht? Aangezien het virus ook op bepaalde oppervlakken kan blijven leven? Of overdrijf ik nu ernstig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:21

Ik betaalde ook veel contant, dan heb ik meer zicht op wat ik doe (bepaald week bedrag en op = op)

Krijg net bericht uit Hongarije. Alleen nog van het erf af voor boodschappen, dokter of medicijnen. Bewijzen dmv kassabon/apothekersbon of dokters brief. Avondklok vanaf 20.15, voorlopig t/m 11 April

Joman: ik ontsmet mijn handen in de winkel (verplicht), die mijn boodschappen, reken af, ga naar huis, ruim m’n boodschappen op, was m’n handen, smeer m’n handen in met handcreme ( :') )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:23

Joman schreef:
Ik heb even een vraag. Hoe doen jullie dat met boodschappen doen? Handschoentjes aan bijvoorbeeld? En hoe doen jullie dat uiteindelijk als je de boodschappen in huis hebt? Nemen jullie dan nog maatregelen in acht? Aangezien het virus ook op bepaalde oppervlakken kan blijven leven? Of overdrijf ik nu ernstig.

Ik doe handschoenen aan ja. En die doe ik uit zodra ik in de auto stap. (Winkel is 5km dus ga voor wekelijkse boodschappen met auto).
Verder doe ik thuis niets met boodschappen afwassen of zo. Ik begrijp uit diverse bronnen dat het virus weliswaar nog te vinden is op sommige oppervlakken maar dat het te weinig/te inactief is om je nog ziek te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door mysa op 27-03-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:24

Joman schreef:

Daar doe ik niks mee. Als ik daarover na ga denken dan word ik gek. Dan kan je je ook druk maken over de pakketjes die worden bezorgd en de krant die bij je op de deurmat valt.
Winkelwagentjes worden ontsmet voor en na gebruik. Meer niet. En ik was mijn handen als ik thuis kom.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:25

Joman schreef:

Die enkele keer dat ik in de stad moest zijn, handschoentjes thuis en dan boodschappen doen . Wanneer ik ze in de auto zet en ik zelf zit, handschoenen uit en reinigingsdoekje om handen sleutel en stuur even af te nemen en de handvaten van tas . Ik koop nu speciaal plastic tasjes omdat het risico dat daar het virus op zit heel klein is ( manier waarop ze hangen en makkelijk af te nemen) . In huis zet ik spullen weg en was ik nogmaals mijn handen en neem gezicht af met washandje .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:28

Citaat:
Weet iemand van jullie of er ook zo'n kaartje van Belgie online staat?
https://www.arcgis.com/apps/opsdashboar ... 4029bf6251

Onderin mijn scherm staat ergens het woordje 'hier' in blauw, als je op dat blauwe 'hier' klikt, krijg je informatie over landen wereldwijd.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:31

Suzanne F. schreef:
Joman schreef:

Daar doe ik niks mee. Als ik daarover na ga denken dan word ik gek. Dan kan je je ook druk maken over de pakketjes die worden bezorgd en de krant die bij je op de deurmat valt.
Winkelwagentjes worden ontsmet voor en na gebruik. Meer niet. En ik was mijn handen als ik thuis kom.

Doe ik ook, thuis direct handen wassen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:33

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:36

Ik doe niets met washandjes ofzo. Sterker nog, ik doe vaak de boodschappen en haal dan een croissantje ofzo om op te eten terwijl ik de hond laat uitrazen op het losloopveld.

Dan eet ik ook gewoon het snackje op zonder handen wassen of ontsmetten oid. Doe ik al weken en ben er nog niet ziek van geworden.

Auto stuur enz doe ik ook niets mee.

Bij thuiskomst eerst jas uit en vaak dan direct even handen wassen. Daarna de boodschappen opruimen as usual.

Soms denk ik er wel over na om even een baby doekje over mijn handen te halen voordat ik mn snackje opeet, maar meestal vergeet ik het op het moment suprême, dan is het bij de laatste hap "oja, had handig geweest om mijn handen even af te nemen. Nou ja, nu te laat voor"

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:38

Joman schreef:

Ik doe daar ook niks bijzonders mee.. vandeweek werden de mandjes in ieder geval nog niet ontsmet..tijdens t winkelen probeer ik van mn gezicht af te blijven door er een sjaal voor te doen (ziet er raar uit maar het helpt wel), thuis boodschappen opruimen en handen wassen...
Om de zoveel tijd maak ik mn autostuur schoon, maar gezien ik mn deuropenmaakhendel en pook niet ontsmet heeft dat misschien niet heel veel zin, maar toch...

Mn handen vallen ondertussen bijna uit elkaar van het wassen... ik doe nu eerst olie en daar dan vaseline overheen om het een beetje heel te houden.. of nou ja, minder stuk..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:38

kiki1976 schreef:
Mars schreef:
Voor mezelf ben ik niet zo bang, eerder voor mensen die ouder zijn of in zwakke gezondheid.

Ben me wel te pletter geschrokken van onderstaand filmpje, deze arts bespreekt een audiobericht van een collega uit Madrid. Waar ze dus daadwerkelijk zo ver zijn dat ze beademingsapparatuur weghalen bij mensen van 65+ en hen sederen tot ze sterven.
Omdat er stomweg te weinig beademingsapparaten zijn en ze deze voor jonge mensen gebruiken. -O-

[ Video ]

We hebben nu een hoop leed gezien maar hier ben ik wel echt effe stil van. Hartverscheurend.
Het zullen je ouders maar zijn die daar liggen -O-

Wat erg 65 en dan wordt je gewoon afgeschreven om het maar cru te zeggen

Vanmorgen een column van de arts Bert Keizer in Trouw.

Hij ging er nader op in, dat Nederlandse artsen 'terughoudendheid' geleerd is. Op de IC liggen gedurende 3 weken is voor iedereen een klap, los nog van de oorzaak/ aanleiding.
Hij vermoedt dat veel mensen in Nederland niet op de IC sterven, omdat ze daar nooit gelegen hebben.
En hij ging er van uit, dat in sommige buitenlanden men doodzieke ouderen 'vanwege andere zeden en gebruiken' toch maar op de IC legt, 'want dan hebben wij er alles aan gedaan', waar een arts vanuit de Nederlandse terughoudendheid zou stellen 'dat het medisch zinloos handelen zou zijn, persoon X op de IC'.

Mbt deze terughoudendheid telt niet zo zeer de kalenderleeftijd, maar meer de kwestie of iemand de behandelingen überhaupt aan zou kunnen.

-O- Hopelijk blijft ons de "code zwart" bespaard: wegens gebrek aan apparatuur moet er afgewogen worden 'hoeveel extra levensjaren levenswinst te verwachten is'.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:42

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:52

Ik moet zeggen dat ik ook geen handschoenen ofzo aan doe in de supermarkt. Let er wel op dat ik nu eerst goed kijk en dan pas iets pak en dus niet iets pakken, bekijken en evt terugzetten. Thuis handen wassen en weer door.
Ik wilde van de week ook billendoekjes bestellen bij de kruitvat, die zouden 3 april geleverd worden. Ging ik niet redden met nog 2 pakjes. Dus toch maar naar de winkel zelf.

Overigens vind ik het echt oprecht rot voor iedereen die echt heel bang is of in de risicogroep valt. Ik krijg natuurlijk op een dag ook best wel wat verhalen aan de telefoon te horen. Vandaag ook een vrouw van mijn leeftijd waarvan de man op 2 uur rijden op IC lag sinds zondag en ze mocht er komende maandag eindelijk naartoe. Lijkt me echt heel naar en haar kinderen mogen natuurlijk niet mee dus die kunnen niet naar papa toe.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:54

Ze doen de karretjes (hier) ontsmetten bij zowel de supermarkten als de Welkoop.
Vooral je niet aan je gezicht zitten en je handen goed blijven wassen..

Ik val in de risico groep. Ik was angstig maar het begint allemaal te wennen. Ik ben blij met de maatregelen die nu overal getroffen worden en iedereen die met een boog om je heen loopt alsof het je een paria bent. Al voelt dat wel een beetje gek...verdrietig
Laatst bijgewerkt door Popstra op 27-03-20 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:56

Vandaag voor het eerst handschoentjes aan bij het boodschappen doen bij de Aldi, daar worden de karretjes nauwelijks ontsmet(tenminste in dit filiaal). Boodschappen in auto. Dan karretje terug zetten en handschoentjes uit. We lopen dan naar de overkant naar de Deka markt, daar gebruik ik geen handschoentjes. Karretje pakken, die word dan bij ingang ontsmet door personeel en kan ik m’n handen ontsmetten met handgel. Dan naar huis. Handen wassen. Boodschappen opruimen en weer handen wassen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:01

Ik heb de boodschappen even kunnen vermijden (maar moet er volgende week weer aan ben ik bang), voor de ingang van de maatregelen nog gedaan. Toen heb ik mijn rijhandschoenen aangehad (heel simpel stof), voelde als iets meer afstand tussen mijn handen en mandje en voorkomt gedachteloos aan mijn gezicht zitten.

Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat. Ik had eigenlijk liever gehad dat ze de bezorgservice flink uit hadden gebreid. (Of misschien hebben ze dat ook wel gedaan maar kom ik er toch niet tussen.) Ik heb echt geen zin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:02

Hoor net op het nieuws dat Duitsland nederlandse IC patienten wil overnemen om ons te verlichten. Prachtig is dat

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:04

Popstra schreef:
Hoor net op het nieuws dat Duitsland nederlandse IC patienten wil overnemen om ons te verlichten. Prachtig is dat

Dat zou enorm fijn zijn gezien we nu op 873 IC patienten zitten van de huidige 925 bedden.
1 april zouden ze opgeschaald zijn naar 1037, maar ja op dit tempo is dat ook zo vol.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:07

Ging dat over dat ziekenhuis in Munster?
Zoals ik het begreep was er sprake van een aanbod voor 6 patienten. Dat gaat de druk bij onze ziekenhuizen niet echt wegnemen, maar wel een super gebaar natuurlijk :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:07

Wat een goed nieuws hoop dat we daarmee een beetje lucht krijgen.

Edit ah lees nu het bericht van oscar.

Wat zijn jullie bronnen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:08

Pindabear schreef:
Vandaag voor het eerst handschoentjes aan bij het boodschappen doen bij de Aldi, daar worden de karretjes nauwelijks ontsmet(tenminste in dit filiaal). Boodschappen in auto. Dan karretje terug zetten en handschoentjes uit. We lopen dan naar de overkant naar de Deka markt, daar gebruik ik geen handschoentjes. Karretje pakken, die word dan bij ingang ontsmet door personeel en kan ik m’n handen ontsmetten met handgel. Dan naar huis. Handen wassen. Boodschappen opruimen en weer handen wassen.

Hier staan buiten de Aldi doekjes om je karretje af te nemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:08

Het journaal net gok ik....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:10

Ja klopt 8 uur journaal