Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unwritten

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:13

Ik heb dus geleerd alleen knipperen bij verlaten rotonde. Met daarbij de sidenote dat ik ook regelmatig in het buitenland rijd waar elke vorm van anders knipperen niet mag. Allicht ook dat ik het daarom zo geleerd heb :j

Mij maakt het niet uit hoe je knippert overigens, als je maar knippert want ik kan niet ruiken waar je heen gaat zonder :))

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:15

Die is voor mij ook helder, als je in elk geval maar knippert naar rechts vóór je de rotonde verlaat, dan is voor alle overige gebruikers in ieder geval helder wanneer je de rotonde verlaat.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:30

Ik heb het geleerd zoals Marije het omschrijft. Zo doe ik het dus ook.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:33

pien_2010 schreef:
Daar is veel over te doen. Ik doe het ook Exitium zoals jij. Zoals ik het geleerd heb. Als ik de rotonde opga geef ik links of rechts aan. Rechts betekent dat ik de eerste afslag pak. Links dan ga ik de 2 de of 3 de eraf.
Ik rijd bij 3 kwart op de binnenste baan met knipperlicht naar links en als ik naar rechts moet gaat mijn knipper naar rechts en wissel ik van baan en sla af. Uiteraard goed kijken naast en over de schouder.
Er is een tijd geweest dat dit als helemaal fout werd aangemerkt en toen is er officieel (een of twee jaar geleden) een bericht over gekomen dat het nog steeds de veiligste manier is.
Het zit er bij mij zo in, ik kan niet anders. Ik rijd graag rotondes want vind het handig en snel gaan meestal. Je moet goed uitkijken want niet iedereen vind een rotonde gemakkelijk om te rijden.

Linksaf knipperen op een rotonde doe ik niet, enkel als ik eraf ga. Maar als dat de eerste is, dan gaat 'ie vlak voor de rotonde dus al aan, en anders zodra ik voor de afslag 'ervoor' rij. (dus zodra ik voor de eerste afslag rij, gaat m'n knipperlicht aan als ik de tweede afslag moet hebben)

En als er niets staat of aankomt, knipper ik überhaupt niet :+

Unwritten schreef:
Ik heb dus geleerd alleen knipperen bij verlaten rotonde.

Ik ook, een jaar of twintig terug :)

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:45

Ik 15 jaar terug :j

Maar zo zie je toch ook verschil tussen de rijscholen of zelfs instructeurs! Kwam laatst 'mijn' rijschool tegen op een rotonde (mijn instructeur werkt er niet meer) en die doen het nu ook met knipperen naar links.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:31

Ik heb in 1994 ook knipperen op een rotonde geleerd zoals Marije.
Als je de rotonde wegdenkt en er een gewone weg van maakt op die manier geef je richting aan.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 11:53

Ja, maar die rotonde ligt er wel. :P Wat mij dan weer geleerd is is dat een rotonde een rechtdoorgaande weg is (hij ligt alleen in en cirkel) en je alleen knippert als je af wil slaan van een doorgaande weg, dus als je de rotonde verlaat

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:17

Hier ook als ik de rotonde 3 kwart op ga de knipperlicht aan naar links.

En netjes op de fiets mijn arm uit steken als ik afsla

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:21

Ik hou op mijn fiets uit veiligheid mijn arm naar links uitgestoken als ik op de rotonde wil blijven, anders word je hier gewoon plat gereden.
En als ik afsla steek ik uiteraard ook mijn hand uit naar rechts. Maar dat doet dus bijna niemand. Vandaar het (bijna) platrijden door auto's als je niet aangeeft de rotonde te willen vervolgen :+

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:26

Als fietsers aangeven op de rotonde waar ze heen willen kan ik dat erg waarderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:04

Ik knipper meestal naar links want dat scheelt toch verkeerde inschattingen van andere weggebruikers die verwachten dat ik wel zal afslaan, en altijd braaf naar rechts. Alleen de timing is soms lastig als de wegen niet allemaal netjes uit de haakse richtingen komen.
Alleen op grote rotondes/verkeerspleinen geregeld door verkeerslichten knipper ik meestal alleen als ik van baan verwissel of als ik werkelijk links/rechts afsla. Maar niet als ik met de doorgaande banen rechtdoor ga, veel te verwarrend. Dat voegt ook niet echt iets toe voor anderen.

Fietsers geven het hier meestal wel aan als ze op de rotonde blijven. Dat hoeft niet maar maakt het wat mij betreft wel ontspannener. En soms als ze afslaan ook, dat waardeer ik ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:35

Ik denk dat elke tijd zijn eigen regels heeft. Ik heb 48 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en Limburg had toen al heel veel rotondes.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:41

Bellatrix schreef:
Als fietsers aangeven op de rotonde waar ze heen willen kan ik dat erg waarderen.

Ik waardeer het per definitie wel wanneer een fietser richting aangeeft ongeacht rotonde _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:13

:') Ja ok ik ook. :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:14

En hetzelfde voor niet-fietsers :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 19:25

Precies, iedereen moet gewoon richting aangeven.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 01:17

Ook op de fiets doe ik hand naar binnen als ik driekwart rond ga, hand naar buiten als ik afsla.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 03:37

Twee mistlampen achter waardoor het lijkt dat een auto remt. Heel irritant... en een zicht van 500 meter ipv 50. Dus op mijn beurt ook maar onjuiste verlichting gaan voeren. Knipperen met groot licht hielp niet dus groot licht er maar helemaal op gezet. Ik irritante lampjes voor mijn neus, dan jij ook irritante lampjes in je spiegels.

En waarom denken hardlopers dat ze op een fietspad dezelfde voorrang moeten krijgen als bestuurders?

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 23:18

Weet niet wat er hier aan de hand was vandaag, maar zowel op de weg naar werk als van werk naar huis doemde er ineens een ambulance op mét sirenes en zwaailampen. Als je dan ziet wat voor capriolen sommige bestuurders uithalen (op rotonde of de weg daarna de berm induiken, of van schrik afremmen bijvoorbeeld)... Bizar. Ik kon bij de eerste ambulance gewoon voor de rotonde blijven wachten (ambu kwam ten opzichte van mij van links) en bij die op de weg naar huis heb ik op de rotonde gewoon een extra rondje gereden. Zo heb ik dat geleerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 09:18

Zo heb ik dat ook geleerd

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:36

Oké, een oprechte vraag voor de Belgen hier: is het in België standaard dat zodra er ook maar mist te zien is, de mistlampen aan gaan?? Ik zag alleen maar Belgen met die irritante mistlampen rijden, geen enkele Nederlander dit keer. Die dingen zijn hartstikke fel en het zicht varieerde van 150 tot >500 meter %) Oftewel: niet nodig! Super irritant, net zoals al die mensen zónder licht.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 14:07

Niet nodig en ook niet toegestaan. Ik leerde gisteren op de radio: mistlicht voeren is in Nederland nooit verplicht, ook niet bij mist. Op verkeerde manier mistlicht voeren is wél verboden en staan boetes op. (Moet bekennen dat ik dacht dat het wel verplicht was.)

Ik ben zelf Belg, maar heb ernstige twijfels over de veiligheid en grondigheid van het rijbewijssysteem. Na je theorie-examen mag je zelf (of met bijvoorbeeld je ouders) gaan 'oefenen' op de weg. Je fouten worden dus niet gecorrigeerd of je neemt de fouten van je ouders over. Je ziet dat echt terug op de weg.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:38

miereneter schreef:
Niet nodig en ook niet toegestaan. Ik leerde gisteren op de radio: mistlicht voeren is in Nederland nooit verplicht, ook niet bij mist. Op verkeerde manier mistlicht voeren is wél verboden en staan boetes op. (Moet bekennen dat ik dacht dat het wel verplicht was.)

Ik ben zelf Belg, maar heb ernstige twijfels over de veiligheid en grondigheid van het rijbewijssysteem. Na je theorie-examen mag je zelf (of met bijvoorbeeld je ouders) gaan 'oefenen' op de weg. Je fouten worden dus niet gecorrigeerd of je neemt de fouten van je ouders over. Je ziet dat echt terug op de weg.

Ik heb bij rijlessen anders geleerd: minder dan 100m zicht is mistlicht voor voeren, minder dan 50m zicht is mistlicht achter voeren. Mits je auto dat heeft, want niet alle (oudere) auto's hebben mistlicht voor.

Edit: lees inderdaad dat het niet verplicht is. Maar als je het hebt zou ik het bovenstaande wel aanhouden.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:47

miereneter schreef:

Ik durfde dat laatste al niet te zeggen, maar deel het helemaal. Ook al rijden er in Nederland ook genoeg pannenkoeken rond. Maar ja, dat mistlicht, alleen bij zeer slecht zicht (<50 meter). Als ik 400 meter verderop zelfs de auto zonder licht zie issie dus niet nodig lijkt me :')
Maar goed, vroeg me dus af of het in België geleerd wordt/normaal is dat bij mist gewoon mistlampen aan gaan. Want ze reden er bijna allemaal mee. En dat zijn er veel hier vlak bij de grens.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 15:58

miereneter schreef:

Niet helemaal…. Je mag na 20u les van rijschool zelf gaan oefenen zonder begeleiding. Zak je bij het praktijkexamen, mag je zelf (alleen in de auto) verder oefenen… onbegrijpelijk dat laatste….
Pas na tweede keer zakken zijn 6! uur les bij een rijschool verplicht…

Maar ik deel je twijfels! Mijn kinderen deden 20u les van rijschool en met ons oefenen.