Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:19

poetser schreef:
Joolien, wij hadden hier van de week alleen beeld zonder klank, echt geen enkele donder gehoord. De maan was zichtbaar, geen regen en het wolkendek gebroken. Bleek dat we door de hoge wolkentoppen de bliksems tot wel 100km ver konden zien. Echter waren de schichten fel, heel duidelijk en leken soms echt op ons af te komen. Is het op zo'n moment (als de buien schijnbaar ver weg, maar wel zichtbaar zijn) wel veilig om buiten te staan of ook niet?

Ik denk dat dat CC onweer is, oftewel van cloud to cloud. Deze hoeven geen onladingsgeluid te geven, omdat ze de grond niet raken.
CG onweer is van cloud to ground, deze geven wel een ontlading en dus wel een klap.
Maar idd, je kunt ook van 100 km onweer zien, dan hoor je bijna niks. Echter zou je dan enkel weerlichten moeten zien, en geen bliksem zelf.

poetser

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Dit was echt de bliksem zelf die ik zag langs alle kanten. Ze gingen inderdaad voornamelijk zijwaarts. De enkele die ik wel naar de grond heb zien gaan, waren toen we met de bus aan het rijden waren, dus dan hoor je toch al praktisch geen gedonder. Ik vond het wel een schitterend schouwspel, heb er echt even van zitten/staan genieten buiten.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:50

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:50

Best interessant om te zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:19

WoW,...zeker interessant.

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:04

Wow opeens trekt de lucht dit en begint het te plenzen :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:01

Nico_lette schreef:
Wow opeens trekt de lucht dit en begint het te plenzen :')

:')

Hier wordt het ook steeds donkerder. Ik en mijn vriendin zagen onderweg schapenwolken en ik zei al, die wolken vertellen ons dat er niet zo heel mooi weer aankomt :j

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:05

Hoe kan het dat er zulke donkere wolken zijn en tegelijk ook weer spierwitte?

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:07

Ik heb net een geweldige lucht gezien. Grote bloemkolen, spierwit van het zonlicht, met een mooi zwart randje. Heel mooi afstekend op een half zwarte en half blauwe lucht. Helaas zat ik in de bus en op het moment dat ik een foto wilde maken voor jullie stopt er een vrachtwagen naast ons. Nu is die lucht er nog, maar helaas achter mijn appartement.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:04

Nico_lette schreef:

Dat komt door hoe de zon schijnt. als de zon heel fel op een wolk schijnt is hij spierwit. Schijnt hij er niet op, dan is hij grijs.

Ik zag net mammatus geloof ik. Ik zal zo foto plaatsen. Ik moet eerst naar huis fietsen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:09

Joolien schreef:
Ik doe het zelf altijd zo, dat zodra de bui boven mij komt, of de rommel harder wordt, ik in de auto ga zitten. Wacht duys niet te lang en blijf beweust van de bui.
Ook wat ik doe is overigens niet helemaal veilig, want onweer kan ook buiten een bui reizen. Het blijft altijd een risico.

En over geleiding, ik zei van de week op de radio over je bh, dat leek ee ngrap, maar vrouwen die getroffen worden, worden dat meestal door hun bh, omdat daar beugels in ztten. Dus als je echt bang bent dat het inslaat, bh uit :j

Dus metaal geleid beter? Dus je zou dan een paar meter van een metalen hek wel veilig zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:11

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:
Ik doe het zelf altijd zo, dat zodra de bui boven mij komt, of de rommel harder wordt, ik in de auto ga zitten. Wacht duys niet te lang en blijf beweust van de bui.
Ook wat ik doe is overigens niet helemaal veilig, want onweer kan ook buiten een bui reizen. Het blijft altijd een risico.

En over geleiding, ik zei van de week op de radio over je bh, dat leek ee ngrap, maar vrouwen die getroffen worden, worden dat meestal door hun bh, omdat daar beugels in ztten. Dus als je echt bang bent dat het inslaat, bh uit :j

Dus metaal geleid beter? Dus je zou dan een paar meter van een metalen hek wel veilig zitten?

Ja, metaal heeft altijd de voorkeur. Dus ik zo daar goed van vandaan blijven. Ook stroomdraad is een favorietje voor bliksem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:12

drawerlover schreef:
Nico_lette schreef:

Dat komt door hoe de zon schijnt. als de zon heel fel op een wolk schijnt is hij spierwit. Schijnt hij er niet op, dan is hij grijs.

Ik zag net mammatus geloof ik. Ik zal zo foto plaatsen. Ik moet eerst naar huis fietsen.

Uhm nee dat komt niet door de zon.Die donkergrijze wolken zit meer vocht,dus regen in,dan in de witte wolken.Daarom schelen ze van kleur.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:16

Joolien schreef:
Ja, metaal heeft altijd de voorkeur. Dus ik zo daar goed van vandaan blijven. Ook stroomdraad is een favorietje voor bliksem.

Niet te ver bij vandaan toch? Of...

Ik weet niet wie het was, maar bedankt voor de tip over de foto's, is me nog nooit opgevallen :roll: :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:22

anneliesdj schreef:
Joolien schreef:

Niet te ver bij vandaan toch? Of...

Ik weet niet wie het was, maar bedankt voor de tip over de foto's, is me nog nooit opgevallen :roll: :')

Bliksem kan zo'n knal geven dat als je er 10 meter vandaan bent alsnog naar de grond gaat. Dus liefst zo ver mogelijk. Nou is dat met een hek vaak weer zo dat de energie meteen in het hele hek knalt en zich daardoor wat verspreid, maar dan nog.
Nog een mooi voorbeeld van de kracht van bliksem, en waarom je dus niet onder een boom moet zitten.
Mooi te zien is ook de voorgeleide, dus de zoeker die aan de klap vooraf gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:25

Brr.
Maar als je te ver weg bent, slaat het dan niet juist op jou in?
In elk geval, ik begrijp dat ik op een industrieterrein vrij veilig ben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:28

anneliesdj schreef:
Brr.
Maar als je te ver weg bent, slaat het dan niet juist op jou in?
In elk geval, ik begrijp dat ik op een industrieterrein vrij veilig ben?

Zo ver zou ik niet eens denken, het is namelijk maar een kwesite van geluk hebben dat je niet wordt geraakt. Maar om de kansen te mininmaliseren kun je wel wat dingen doen. Dus ik kan niet zeggen hoe ver je dan zou moeten gaan, of wat dan wel een veilige plek is.

Hoogste punt of kabels zijn niet altijd het aantrekkingspunt:
http://i.ytimg.com/vi/EzSWC-mXCGw/maxresdefault.jpg

En nog even een idee hoe ver bliksem kan reizen, dus ook buiten een bui.
http://i.ytimg.com/vi/VFrj2g-Krec/maxresdefault.jpg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-09-15 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:31

Interessante feiten weer. :j

Hier alleen maar regen, regen en regen.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 15:50

Ik heb zeer veel respect voor bliksem. Ooit waren we in de jura op vakantie lekker aan het zwemmen in de rivier. In de verte kwam er wel n donkere lucht aan maar verder nog niks. Opeens ging mijn zusjes natte !! haar recht overeind staan en toen had ik het besef om te roepen UIT HET WATER. Met dat we op de over staan slaat aan de overkant de bliksem in een boom boven t water...
Met onze zwemkleren in de auto gaan zitten noodweer.... een camping verder was niks meer heel. Wij hadden alleen n kromme stok omdat mn pa daaraan gehangen had om de tent op de grond te houden. Sindsdien gaan ALLE haringen de grond in hoe mooi weer ook... en heel veel respect voor onweer

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:06

Hoe kan het eigenlijk dat het soms alleen flitst of alleen rommelt.
En is het zo dat onweer zonder regen gevaarlijker is?

Ik heb dit alleen gehoord dus weet niet of het zo is.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:36

Ik lees al enige tijd met belangstelling mee. Prachtige foto's komen er langs en ook erg interessante weerfeiten. Gisterenochtend waren er prachtige luchten te zien. Helaas geen camera bij mij. Had nog wel 1 van woensdag. Weet niet precies wat voor wolken dit zijn maar er viel gelukkig niet heel veel uit.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:05

Op zijn plat Hollands: klereweer -:(-

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:09

drawerlover schreef:
Nico_lette schreef:

Nee niet echt :+
Dat komt door de hoeveelheid vocht dat erin zit, hoe meer vocht hoe donkerder de wolk.
Heeft niks met de zon te maken :P

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:26

Morganlefay schreef:

Niets meer aan toe te voegen. Wát haat ik dit weer...
Geef mij maar lekker zonnetje en afsluiting van de dag met een pittig onweersbuitje

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:43

Joyce_R schreef:
Morganlefay schreef:

Niets meer aan toe te voegen. Wát haat ik dit weer...
Geef mij maar lekker zonnetje en afsluiting van de dag met een pittig onweersbuitje

Nou helemaal mee eens