Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:05

Matheno schreef:
Suzanne F. schreef:
Die prik schijnt bij ouderen maar 3 maanden te werken tegen ziekenhuisopname? Jeetje, waar zijn we mee bezig eigenlijk?

Ja, dat had ik immers als gedeeld een poosje geleden uit nieuw onderzoek vanuit Denemarken. Na 91 dagen zelfs een negatieve bescherming.

Wat is een negatieve bescherming, graag uitleg en bronnen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:16

Matheno schreef:
Ik las trouwens dit (nog niet gepeer-reviewde) onderzoek. Straks elke 3 maanden prikken, met zelfs een negatieve effectiviteit na 3 maanden?

[ [url=m/Z1CSHA.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21267966v3

Matheno @ [CV] Algemeen Coronatopic #8

Ik denk dat ze dit onderzoek (en bericht) bedoelt. Waarbij overigens niets staat over bescherming tegen ziekenhuisopnames, enkel over bescherming tegen besmetting. Er geen gegevens bij de ongevaccineerde groep is over of ze eerder besmet zijn geweest. En al helemaal niet gaat over ouderen:

Citaat:
By December 12, 2021, there were 5,767 identified Omicron cases in Denmark with a median age of 28 years (93% <60 years).

Ook is er geen enkele informatie dat de booster net zo hard terugloopt, het gaat over de basisvaccinatie die na 3 maanden een negatieve bescherming biedt t.o.v. de vergeleken ongevaccineerden m.b.t. de omicron-variant. Negatieve bescherming betekent dat er een grotere kans is om besmet te raken t.o.v. niet gevaccineerd zijn. Het zegt echter in dit geval niets over de ziekenhuisopnames.

Afbeelding

Edit: In Nederland bleek eerder de testbereidheid bij gevaccineerden ongeveer dubbel zo groot te zijn als bij ongevaccineerden. Ik weet niet of dit in Denemarken ook het geval is. Dat vertekent een dergelijk resultaat uiteraard ook.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-01-22 14:38, in het totaal 3 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:16

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik heb prikangst en angst voor ziektes dus ja voor mij is dit heel spannend. Maar goed kan jij je toch niet in verplaatsen

Jij zet continue persoonlijke anekdotische ervaringen als norm voor de pandemie zónder jouw uitzonderlijke, strikt persoonlijk omstandigheden als perspectief.

Dat zeg jij?. :D ;)

Als er één bokker is, die continu zijn hele agenda en persoonlijke leven op Bokt zet, dan ben jij het wel :D :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:19

mysa schreef:
Wat is een negatieve bescherming, ...

Dat je beter af bent zonder; je meer bevattelijk bent na het uitwerken; het je eigen immuunsysteem op de verkeerde voet zet.

@Bigone; een kennis (m/v) is fel anti-vax, is dus niet gevaccineerd, heeft twee keer covid opgelopen, incl. Delta en NÉRGENS last van gehad.
Dit is meer representatief dan wat jij elke keer als wat zoú kunnen gebeuren opgooit.

Mijn punt is dat de berichtgeving niet evenwichtig is. Dat hierdoor een ongefundeerd onevenwichtige angst gecreéérd is. Imo is dit contra productief. Het verlengt de duur van ons probleem, zadelt ons met vaccinatiepaspoort en verplichtingen op.

Maar ja, zonder enig effect doorlopen van een besmetting is geen nieuws en iemand daarmee feliciteren lees je ook niet veel. Dát is namelijk normaal, de norm.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:23

Zit erin viel mee ik heb Pfizer gehad. Alleen niet lekker van de spanning

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:28

Huertecilla schreef:
mysa schreef:

Dat je beter af bent zonder; je meer bevattelijk bent na het uitwerken; het je eigen immuunsysteem op de verkeerde voet zet.

@Bigone; een kennis (m/v) is fel anti-vax, is dus niet gevaccineerd, heeft twee keer covid opgelopen, incl. Delta en NÉRGENS last van gehad.
Dit is meer representatief dan wat jij elke keer als wat zoú kunnen gebeuren opgooit.

Mijn punt is dat de berichtgeving niet evenwichtig is. Dat hierdoor een ongefundeerd onevenwichtige angst gecreéérd is. Imo is dit contra productief. Het verlengt de duur van ons probleem, zadelt ons met vaccinatiepaspoort en verplichtingen op.

Maar ja, zonder enig effect doorlopen van een besmetting is geen nieuws en iemand daarmee feliciteren lees je ook niet veel. Dát is namelijk normaal, de norm.

Representatief zijn de cijfers van de ziekenhuisopnames en met name de IC-opnames.

Daarop wordt immers beleid bepaald.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:29

Zebrastreep schreef:
Maar dan zou ik toch na bijna 12 maanden na mijn eerste vaccinatie nu al een keer besmet moeten raken?

Leeftijd speelt ook mee als het gaat om antistoffen.

En geen paniek ik ga straks de booster ophalen :j

Hoeft niet, of misschien, zoals het overgrote deel van de wereld, heb je het klachtenvrij doorgemaakt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:34

Matheno schreef:
Zebrastreep schreef:
Maar dan zou ik toch na bijna 12 maanden na mijn eerste vaccinatie nu al een keer besmet moeten raken?

Leeftijd speelt ook mee als het gaat om antistoffen.

En geen paniek ik ga straks de booster ophalen :j

Hoeft niet, of misschien, zoals het overgrote deel van de wereld, heb je het klachtenvrij doorgemaakt.

Maar ik verwacht wel dat ik anderen dan aansteekt ik werk in de zorg met een hele zwakke doelgroep. Heb wel toen het hier net was een hele fikse keelontsteking gehad. Wat het rare daaraan was is dat ik mij niet ziek voelde verder maar de pijn abnormaal was. Heb altijd hoop dat dat het was. Zat daarvoor ook in volle bussen naar school enz.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:38

Net even het centrum in geweest, winkels voerden een soort van actie. Man, man, arme winkeliers, heb met een paar een praatje gemaakt, even iets gekocht aan de deur en bij eentje mochten we zelfs even binnen rondkijken. Was verder niet open maar probeerde op die manier toch wat te verkopen, geef hem groot gelijk. Wat hoop ik ontzettend dat ze binnenkort weer open mogen, maar ik heb het onderbuikgevoel dat dit gebruikt wordt om 2g erdoor te drukken.
Hier trouwens ook ongevaccineerd en nog steeds niet besmet geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:44

Huertecilla schreef:
mysa schreef:

En wederom ga je even voorbij aan je opmerking richting Zebrastreep, dat zij niet mag zeggen dat ze prikangst heeft en jij wel je hele zooi hier neer kunt plempen. Als er iemand selectief is ben jij het.

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:46

Familie van Douwe denk ik toch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:55

Anna79 schreef:
Hier trouwens ook ongevaccineerd en nog steeds niet besmet geweest.

Alleen indien je zowat continue test kan je dit laatste stellen. Je kan het net zo waarschijnlijk zonder er wat van te merken al doorlopen hebben.

Ik zou op basis van de risicos zoals die ´voorgelicht´ worden al verschillende keren besmet moeten zijjn geweest.
Sterker nog; zoals ik in de eerste delen van deze draden opmerkte, mogelijk zelfs al in februari 2020. Toen echter was het ´nahhhh´ beetje griep. Ook al was het na intensief contact met een kennis die met het vliegtuig uit de brandhaard kwam, een paar dagen later fikse ´griep´ had, ik paar dagen later wat lichter, andere kennis van mij paar dagen later idem net als mijn zoon.

Maar ja, doorlopen registreert de huidige test alleen maar zolang er genoeg anti-lichamen zijn. Dat is ook zo verne@keratief aan de geldigheid van natuurlijk doorlopen in de QR code terwijl je wel degelijk nog steeds een voorbereid immuunsysteem hebt.
Neem Poster. Die is vóór er vaccins waren hersteld, is _/-\o_ beschermd door haar eigen afweer maar nee hoor, telt niet.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-01-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:57

Zebrastreep schreef:

Goed zo, dat heb je gehad! Nu even lekker relaxen en bijkomen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:02

Huertecilla schreef:
Matheno schreef:
Ja, dat had ik immers als gedeeld een poosje geleden uit nieuw onderzoek vanuit Denemarken. Na 91 dagen zelfs een negatieve bescherming.

Heb je daar een bron voor??? ;)

Hoe kan vaccinatie nu nadelig zijn voor je eigen immuunsysteem???? :+

Zie langjarige ervaring met griepvaccinatie :)*

Het is net als met antibiotice.
Geweldig dat we het hebben maar baat het niet, dan schaadt het wel. Het optimale gebruik is alleen wanneer echt nódig en dan zo weinig mogelijk. Net als de ´hulpen´met paardrijden. Helemaal tai chi; zo veel als nodig, zo weinig mogelijk.

Als je daar nog een bron van hebt dan zie ik die graag. Want jij hebt het over “jarenlange ervaring met griepvaccinatie” maar vrijwel alle bronnen die ik kan vinden stellen dat jaarlijkse griepvaccinatie voordelig is voor je immuunsysteem. Slechts 1 onderzoek dat iets anders beweert (en ook een stuk genuanceerder dan jij hier vertelt, overigens). Maar dan blijft het 1 vs meerdere andere bronnen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:07

Zebrastreep schreef:

Fijn, en nu weer lekker bijkomen van de angst. Ik vind het heel dapper dat je ondanks je prikangst je laat prikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:21

Huertecilla schreef:
Het is net als met antibiotice.
Geweldig dat we het hebben maar baat het niet, dan schaadt het wel. Het optimale gebruik is alleen wanneer echt nódig en dan zo weinig mogelijk.

Hoi, wist je dat er op antibiotica altijd een waarschuwing staat: 'kuur helemaal afmaken, ook als de klachten verdwenen zijn'? Dit is omdat het juist *niet* zo is dat je zo weinig mogelijk antibiotica moet gebruiken, maar dat als je het inzet, je het ook goed moet doen en ook moet zorgen dat het genoeg is. Wat je namelijk vooral niet wilt is te weinig.

Daarnaast is er wel iets te zeggen over dat je geen preventieve antibiotica moet geven aan bv het vee of waar het echt niet nodig is, want resistentie, maar 'zo min mogelijk' is *niet* het uitgangspunt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:27

pien_2010 schreef:
Zebrastreep schreef:

Fijn, en nu weer lekker bijkomen van de angst. Ik vind het heel dapper dat je ondanks je prikangst je laat prikken.

De angst voor naalden vs de angst voor covid. Of voor anderen angst voor vaccinatie versus voor sociale uitsluiting
Of angst voor covid en tóch boodschappen doen/laten halen,

Al met al een íntriest geheel voor een ziekte waarbij de norm, het normaal, nauwelijks tot niet ziek worden is.
Echt buiten alle perspectief.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:34

@hc

Kijk dan jij lekker op een berg zit is al een hele andere situatie wat ik heb.

Ik werk in de zorg voornaamste reden is dat ik zo veilig mogelijk kan werken. Ik wil mijn cliënten graag beschermen en doe daar ook zoveel mogelijk voor. Al is het mijn werk ik geef wel om mijn cliënten.

Een cliënt waar ik kom is ook zeer dankbaar dat ik twee keer in de week een zelftest doe en mij laat vaccineren . Het geeft diegene rust en een veilig gevoel dus als ik daarbij kan helpen waarom ook niet?

Ik zal ook strontzenuwachtig zijn voor een vaccinatie die al 100 jaar bestaat bij wijze van. Sociale uitsluiting heb ik geen last van vroeger eenzaam genoeg geweest ik kan heel goed op mijzelf zijn.

En nee ik neem de gok niet als ik wel long covid krijg en niet meer kan werken of zwaar beperkt wordt dan valt er bij mij te spreken over sociale uitsluiting. Dan is het leven voor mij wel klaar. Nee hoor dan maar een prikje waar ik maar een paar uur even niet lekker van ben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:39

Afbeelding
En dan zijn er mensen die moeilijk doen over 3 vaccinaties :+
Laatst bijgewerkt door purny op 08-01-22 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:44

purny schreef:
[ [url=m/RB2rVe.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan zijn er mensen die moeilijk doen over 3 vaccinaties

Uhhh hij heeft niet al die prikken gekregen hè? :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:45

996981 schreef:
purny schreef:
En dan zijn er mensen die moeilijk doen over 3 vaccinaties

Weet ik. Maar ik vond hem wel leuk in de trant van de taalfouten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:47

purny schreef:
996981 schreef:

Weet ik. Maar ik vond hem wel leuk in de trant van de taalfouten

Ik zie dat je er nu een smiley achter hebt gezet. Dat is duidelijker :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:47

Ik vind hem ook leuk Purny. Leuk grapje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:48

purny schreef:
En dan zijn er mensen die moeilijk doen over 3 vaccinaties :+

_O- _O- _O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:58

Huertecilla schreef:

Zal een van de buren even feliciteren dat zij en haar dochter genezen zijn zonder vaccinatie!
Maar nu wel weduwe en jonge meid geen pa meer. Zijn antivax houding heeft zeer verkeerd uitgepakt.