Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:06

Ineke en Konstatine dat is flink schrikken.

Het is lastig inschatten als mensen hard komen aanrijden bij een kruising of zebrapad.
Gaan ze wel stoppen. Ik steek dan ook niet zomaar over.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-25 20:11

Dat is inderdaad ook schrikken Konstatine.
Ik neem ook niet zomaar voorrang, want soms krijg je het niet en ik heb liever geen botsing.

Ook bij zebrapaden kijk ik echt goed of het naderende voertuig remt en als ik niet zeker ben stop ik na 1 voet van de stoep of stap ik zelfs terug de stoep op. Afhankelijk van de snelheid.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:18

Voorrang zomaar nemen doe ik ook niet, ook al heb ik het wel. Levensgevaarlijk.

En inderdaad, dat om je heen kijken... Veel automobilisten lijken dat niet meer te doen... B-B-N (Binnenspiegel-Buitenspiegel-Naast de auto) Lijkt men niet meer te kennen.

Ik vind vooral de hedendaagse fietser trouwens lastig in te schatten hoe snel die rijden. Kijk, een fatbike is opvallend en daarvan weet je dat ze snel zijn, maar bij andere fietsen is aan het uiterlijk soms niet goed te zien of het een elektrische is of niet. En dan kun je nog best eens verrast worden. Denk je in de verte een fiets te zien en dan staat hij ineens in een oogwenk bij je. Zo lastig in te schatten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 20:46

Fietsen vind ik ook heel moeilijk want zijn we niet meer gewend in Frankrijk en in Nederland stikt het ervan en ze komen overal vandaan. Heel moeilijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-25 21:01

Sommige fietsers doen alles wat God verboden heeft

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 12:54

Daarom is het ook belangrijk om eerst goed te kijken om de snelheid te zien.
Ik heb een speed pedelec, en hoe vaak mensen mijn ergens nog niet verwachten.
Als ik daar geen rekening mee houd, was ik al vaak aangereden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:08

FrNo schreef:
Daarom is het ook belangrijk om eerst goed te kijken om de snelheid te zien.
Ik heb een speed pedelec, en hoe vaak mensen mijn ergens nog niet verwachten.
Als ik daar geen rekening mee houd, was ik al vaak aangereden.

Maar tegen het verkeer in fietsen, zonder licht fietsen en met je mobieltje spelen op de fiets... Roekeloos oversteken op de weg met de wetenschap dat de automobilist je maar moet zien...
Nee sommige mensen moeten op fietsles.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 13:09

Mee eens, hoe vaak ik wel niet zie dat ze opeens de weg op komen fietsen en niet eens kijken of het wel veilig is. :+ Scheelt voor hun dat ik wel kijk, anders waren ze plat.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:32

Jullie hebben gelijk, veel fietsers doen maar wat. Dat mag wat mij betreft zwaarder gestraft worden en meer controle hierop.

Ik houd me wel aan de regels.
(Ik baalde een tijd geleden omdat ik een fietser van rechts te laat zag, kwam net achter een struik vandaan en ik was te laat om te stoppen om hem voorrang te verlenen.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:01

Snap ik dat je daar van baalde.

Cultuur dingetje. In Frankrijk stopt werkelijk iedereen als er iemand bij het zebrapad wil over steken. Hier in Spanje, werkelijk niemand of het zijn Fransen, Nederlanders, Luxemburgers. Zo bijzonder. Ik wacht gewoon en meestal mag ik zo over. Er zijn nogal wat toeristen dus dat helpt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:00

Sowieso is richting aangeven prettig.
En dan maakt het niet uit of je op de fiets, scooter of in een auto, vrachtwagen zit.

Hoog struikgewas is ook lastig.
Je ziet soms zo moeilijk of er iemand achter vandaan wil komen.

Sommige personen rijden 45 km/h waar de adviessnelheid 60 km/h is.
Zo irritant.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 20:18

Het viel mij gisteren nogal op dat er veel mensen rijden met maar 1 werkende lamp voor of achter. Ik zag er wel 5 op mijn rit.
Dit was buiten de mensen om die helemaal geen licht aan hadden.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 20:47

Die lichten viel mij ook op. Ik controleer ze altijd via mijn voorganger, alleen achterlicht check ik te weinig.

Vanmorgen een ‘ongeluk’ zien gebeuren. Tussen haakjes, wat het liep goed af. Maar er kwam een fatbiker aan, ik liep tegenovergestelde richting. Maar er kwam dus voor rechts van die fat biker een auto, dus hij ging vol in de remmen.. dat ging niet helemaal goed dus die fiets schoof of zo onder hem vandaan en jochie lag op de grond.

Gelukkig stond ie snel op, vroeg de automobilist of alles wel goed ging en of zijn fiets oké was. (Die jongen bleef nl bevestigen dat alles goed was).

Fijn om te zien dat er meteen mensen wilden helpen. Die jongen had ook niks verkeerd gedaan want hij wilde rechts voorrang verlenen, maar hij kwam blijkbaar te snel aangereden. Zal ie ws zelf ook van geleerd hebben.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 00:45

Vanochtend zat ik in de mist achter een scooterrijder die een kapot achterlicht had. Die was echt amper zichtbaar. Ben maar achter hem aan gereden en bij een stoplicht kon ik hem waarschuwen. Hij schrok zich rot, had niets in de gaten gehad.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 07:47

Ik vond het gister op mijn rit op een stuk van 10 km bar en boos qua verlichting. Met echt dichte mist geen verlichting dragen of idd op de automatische stand. Ik snap dat echt werkelijk waar niet dat je zo in de auto kan stappen zonder te controleren of je wel de juiste verlichting voert. Ik heb altijd mijn lichten aan voor en achter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 08:01

Nou echt, zeker bij slecht zicht controleer je dat toch extra zou je denken.
Wat goed van je Mick dat je de scooter rijder hebt kunnen waarschuwen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:03

Net onderweg naar kantoor ook weer meerdere auto's met onjuiste verlichting. :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:48

En wat te denken van auto's die geen knipperlicht hebben. Zo sneu. Dure auto onder hun gat en dan zit er geen knipperlicht op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 08:49

Ja die zie ik ook veel rijden. :+ Vooral als ik bij de rotonde sta te wachten en de auto die eraan komt gaat gelijk de eerste afslag op...zonder richting aan te geven...

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:02

Ook heel fijn als als voetganger je bv bij een kruising, (in de regen of kou) staat te wachten omdat er een auto aankomt (waarbij de bestuurder warm en droog zit) en deze voor je neus af draait.
En je dus eigenlik al over had kunnen steken

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:34

Ik mis op een rotonde soms wel eens mn knipperlicht, dan kan ik er net niet bij tijdens het sturen (kleine handjes, meteen eerste afslag) en als me dat gebeurt vind ik dat echt heel erg naar :o want ik mag altijd graag mopperen als iemand zn knipper onjuist doet haha

Gisteren met de mist ook weer veel onzichtbare autos. Zet gewoon altijd je lamp aan. En dan niet eens alleen autos met vermoedelijk automatisch licht maar ook oude autos.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:42

Als ik op een rotonde de eerste afslag moet hebben, dan zet ik m'n knipperlicht al aan zodra ik de rotonde op rij als er iemand aankomt of staat te wachten. Nog voor het sturen dus :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:50

Daar is veel over te doen. Ik doe het ook Exitium zoals jij. Zoals ik het geleerd heb. Als ik de rotonde opga geef ik links of rechts aan. Rechts betekent dat ik de eerste afslag pak. Links dan ga ik de 2 de of 3 de eraf.
Ik rijd bij 3 kwart op de binnenste baan met knipperlicht naar links en als ik naar rechts moet gaat mijn knipper naar rechts en wissel ik van baan en sla af. Uiteraard goed kijken naast en over de schouder.
Er is een tijd geweest dat dit als helemaal fout werd aangemerkt en toen is er officieel (een of twee jaar geleden) een bericht over gekomen dat het nog steeds de veiligste manier is.
Het zit er bij mij zo in, ik kan niet anders. Ik rijd graag rotondes want vind het handig en snel gaan meestal. Je moet goed uitkijken want niet iedereen vind een rotonde gemakkelijk om te rijden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 09:52

pien_2010 schreef:
Daar is veel over te doen. Ik doe het ook Exitium zoals jij. Zoals ik het geleerd heb. Als ik de rotonde opga geef ik links of rechts aan. Rechts betekent dat ik de eerste afslag pak. Links dan ga ik de 2 de of 3 de eraf.
Ik rijd bij 3 kwart op de binnenste baan met knipperlicht naar links en als ik naar rechts moet gaat mijn knipper naar rechts en wissel ik van baan en sla af. Uiteraard goed kijken naast en over de schouder.
Er is een tijd geweest dat dit als helemaal fout werd aangemerkt en toen is er officieel (een of twee jaar geleden) een bericht over gekomen dat het nog steeds de veiligste manier is.
Het zit er bij mij zo in, ik kan niet anders. Ik rijd graag rotondes want vind het handig en snel gaan meestal. Je moet goed uitkijken want niet iedereen vind een rotonde gemakkelijk om te rijden.

Zo doe ik het ook, links of rechts knipperen. :j Vind ik het duidelijkst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 10:11

Ik heb tijdens rijlessen (26 jaar geleden) geleerd:
Ga je 1 kwart rond, voor het oprijden rechts knipperen.
Ga je half rond: voor de rotonde niet knipperen, zodra je afslag 1 voorbij bent rechts knipperen en afslaan bij de volgende afslaf.
Ga je 3/4 rond: voor de rotonde links knipperen, deze blijft aan tot je de 2e afslag voorbij bent en dan zet je 'm om naar rechts knipperen en neemt de volgende afslag.

Mensen die linkse knipperen maar feitelijk rechtdoor gaan, die begrijp ik niet.
Want je gaat nergens linksaf, ook niet voor het plaatje. En is niet in overeenstemming met hoe ik het tijdens de lessen geleerd heb.