Kuggur schreef:Mallow schreef:Ik vraag me af wat de dieren in het wild voelen als ze ten prooi vallen. Ik ga er van uit dat het belachelijk veel zeer moet doen maar ik vraag mezelf af of moeder natuur daar iets voor bedacht heeft. Een bepaald pijnstillend hormoon wat vrij komt, of dat het jagende dier het prooidier meteen dood ipv eerst op eet? Ik kan er op tv niet naar kijken en via Google word ik niet veel wijzer..
Ach wat schattig.
Moeder natuur bestaat niet. Het is evolutie en dat is gruwelijk, wreed en random. Roofdieren interesseert het niets of hun prooi lijdt of niet, hoofdzaak is dood en eetbaar aan het einde van het proces.
Er zijn genoeg schokkende voorbeelden waarin het betreffende dier levend wordt geconsumeerd als dat de predator of parasiet beter uitkomt.
Moeder Natuur bestaat wel degelijk en is krek wat sommigen aanduiden met evolutie.
En de evolutie is niet per se gruwelijk, hoor.
Het kan het prooidier evolutionair voordeel bieden om je acuut dood te houden als je gegrepen wordt door een katachtig roofdier, de freeze reactie. (Bij een pak wolven helpt het niet, honden eten ook "aas", maar katachtigen zijn niet dol op dode prooidieren.)