Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:57

purny schreef:
Ik vind ook best dat je kan gaan. Het is toch niet gezond om als dit nog meer als een jaar blijft dat je je eigen familie niet eens meer kan en mag zien?
Dit vind ik een hele goede. HEt is voortdurend schipperen en kiezen. Wij gaan vanavond heel bewust voor de laatste keer bij vrienden eten. Ik heb gevraagd om de afstandregels in acht te nemen en ik kreeg een grappig sms je terug dat we voor onze J..(naam van mijn man) "notre J.."heel goed op zijn gezondheid gaan letten→ en dat in het Frans _O- .

Ik vind het geestelijke aspect ook heel belangrijk, het moet ook volgehouden worden. Maar Frankrijk gaat zo enorm slecht de laatste 24 uur, dat we het NU moeten doen, daar er hier waar wij wonen nog amper of geen besmettingen zijn en we niet nog langer moeten wachten om iets te doen want dan is het te laat. Want het kan wel tot mei, juni duren voordat deze curve weer gaat dalen, en wellicht ook wederom een confinement waar wij serieus rekening mee houden |( , en reken maar dat dit echt pittig is→ ook al zijn wij er hier heel blijmoedig mee omgegaan.

Daarbij zijn dit onze vrienden waar iets kleins en onschuldigs tussen ons is voorgevallen en waarbij we allemaal koste wat kost onze vriendschap willen behouden. Dus toen deze uitnodiging kwam gisteren, zei mijn man gelijk dat we hier echt naar toe moeten gaan en zij de uitzondering op de regel gaan vormen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:58

Mijn man gaat buiten werk en boodschapjes om alleen nog maar naar zijn ouders elke zaterdagochtend en die zijn zelf ook supervoorzichtig. Daar hoef ik helemaal niet bang voor te zijn.

Ik heb nu een boze moeder omdat ik niet langs wilde komen nadat ze bij een bruiloft zijn geweest in Rotterdam terwijl ik ze al meerdere malen had afgeraden om er heen te gaan. Sorry maar mij te veel risico.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:01

Dat blijf ik ook lastig vinden, ook met oog op lockdown. In het begin was er kritiek op mensen die even naar de bouwmarkt gingen na een verhuizing of verbouwing, want "dat hoeft niet nu".
Maar de realiteit lijkt ondertussen wel dat we nog een jaar zo doorgaan. Hoe lang kun je bepaalde (niet essentiële maar wel belangrijke) zaken blijven uitstellen? Het hele land in vrijwel volledige isolatie laten leven is voor de mensen slecht, maar (again) ook voor de economie desastreus.
Je moet gewoon een bepaalde balans gaan vinden die ongetwijfeld zal golven, maar alles blijven uitstellen tot na corona is onmogelijk.
Wij hebben dus (itt de eerste golf) wel contact met ouders, zien ook weer meer vrienden dan in maart.
Wel met zoveel mogelijk afstand en minimaal 1.5m maar al mijn vrienden 1.5 jaar niet zien is geen optie

Morrie

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:13

Wij zijn altijd al redelijk op onszelf, we hebben sinds maart de (klein)kinderen 1x gezien, dat was van de zomer toen we nog buiten konden zitten.
Ik heb van maart tot augustus thuis gewerkt. Nu ben ik met pensioen. Van alle plannen die ik had, komt uiteraard niets meer.
Ik kom alleen het huis uit om een half uurtje te fietsen. Boodschappen worden door AH gebracht. Mijn oud collega ‘s en kennissen “spreek” ik online. Het is supersaai maar het zal zo door moeten gaan. Als er een lockdown komt, vervalt het rondje fietsen ook nog. Het zij zo.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:17

pien_2010 schreef:
Ik vind het geestelijke aspect ook heel belangrijk, het moet ook volgehouden worden. Maar Frankrijk gaat zo enorm slecht de laatste 24 uur, dat we het NU moeten doen, daar er hier waar wij wonen nog amper of geen besmettingen zijn en we niet nog langer moeten wachten om iets te doen want dan is het te laat. Want het kan wel tot mei, juni duren voordat deze curve weer gaat dalen, en wellicht ook wederom een confinement waar wij serieus rekening mee houden |( , en reken maar dat dit echt pittig is→ ook al zijn wij er hier heel blijmoedig mee omgegaan.

Zo staan wij er nu ook, in Spanje. Wij zijn eigenlijk al weer twee weken sociaal afgesloten van de buitenwereld. Heel pijnlijk, ik mis het enorm, maar het is niet anders.

Onze buurman in Nederland is erg ziek, we zouden eigenlijk graag een weekje gaan om hem te steunen, maar we durven het nu niet aan. Gelukkig is er veel begrip voor, maar het blijft moeilijk. Ik hoop zó dat we met kerstmis in elk geval onze kinderen even kunnen zien, al is het op afstand.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:18

Ik zou het fijn vinden als iedereen gewoon op zijn minst zijn verjaardag even over zou slaan/hebben geslagen dit jaar ( eerste en wellicht laatste verjaardagen uitgezonderd). Hebben wij zelfs met onze kinderen gedaan, als zij dat al begrijpen hoe moeilijk is het dan voor volwassenen?
Daarmee bedoel ik ga gewoon zo min mogelijk op visite en zeker niet in groepen ( los van of het op dat moment van je regering mag of niet).
Bezoek zo min mogelijk mensen, verplaats je zo min mogelijk. Dan is alles het snelste weer zo normaal mogelijk

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:19

opisop_shop schreef:
Ik zou het fijn vinden als iedereen gewoon op zijn minst zijn verjaardag even over zou slaan/hebben geslagen dit jaar ( eerste en wellicht laatste verjaardagen uitgezonderd). Hebben wij zelfs met onze kinderen gedaan, als zij dat al begrijpen hoe moeilijk is het dan voor volwassenen?
Daarmee bedoel ik ga gewoon zo min mogelijk op visite en zeker niet in groepen ( los van of het op dat moment van je regering mag of niet).
Bezoek zo min mogelijk mensen, verplaats je zo min mogelijk. Dan is alles het snelste weer zo normaal mogelijk

Als je iets over kan slaan is het juist een eerste verjaardag, merkt zo'n kind niet van...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:21

Nee klopt maar voor jezelf wel heel jammer dus die snap ik nog in aangepaste vorm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:41

secricible schreef:
Dat blijf ik ook lastig vinden, ook met oog op lockdown. In het begin was er kritiek op mensen die even naar de bouwmarkt gingen na een verhuizing of verbouwing, want "dat hoeft niet nu".
Maar de realiteit lijkt ondertussen wel dat we nog een jaar zo doorgaan. Hoe lang kun je bepaalde (niet essentiële maar wel belangrijke) zaken blijven uitstellen? Het hele land in vrijwel volledige isolatie laten leven is voor de mensen slecht, maar (again) ook voor de economie desastreus.
Je moet gewoon een bepaalde balans gaan vinden die ongetwijfeld zal golven, maar alles blijven uitstellen tot na corona is onmogelijk.
Wij hebben dus (itt de eerste golf) wel contact met ouders, zien ook weer meer vrienden dan in maart.
Wel met zoveel mogelijk afstand en minimaal 1.5m maar al mijn vrienden 1.5 jaar niet zien is geen optie

Er zal niks zo slecht zijn voor de economie als wanneer de IC's op zwart gaan of de verpleegafdelingen vol komen te liggen en ziekenhuizen mensen weigeren aan de poort. Want dan breekt de paniek uit en stokt er vanalles, van onderwijs tot OV en van bedrijfsleven tot detailhandel.
Het virus is een economische ramp, zowel linksom als rechtsom. Het is inderdaad balans vinden.

Qua persoonlijke behoeften: die zijn dus ook echt heel persoonlijk. Ik kan prima toe met wat minder contact met vrienden, maar voor wie alleen is en depressief zit te verpieteren is een afspraak met een vriend juist weer essentieel. Eigenlijk kan je bijna niet beoordelen wat voor een ander echt noodzakelijk is en wat niet.

Anderzijds stoor ik me ook wel aan het verwende egocentrisme soms. Als je soms die opsommingen ziet van waar mensen allemaal menen 'aan kapot te gaan'... Bizar dat we even geen feestjes of vakanties iets noemen waar je kapot aan gaat. Er zijn mensen die dat al jaren niet doen, simpelweg omdat ze er het geld niet voor hebben. Of er te ziek voor zijn.
En die mensen die vinden dat iets verplicht moet worden 'anders doen ze het niet.' En dat steeds zoeken naar mazen in de regelgeving om eronderuit te komen... Ik probeer best begrip te hebben voor dat het voor mij anders is dan voor een ander, maar hier houdt dat begrip wel op.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:52

safina schreef:
secricible schreef:

Er zal niks zo slecht zijn voor de economie als wanneer de IC's op zwart gaan of de verpleegafdelingen vol komen te liggen en ziekenhuizen mensen weigeren aan de poort. Want dan breekt de paniek uit en stokt er vanalles, van onderwijs tot OV en van bedrijfsleven tot detailhandel.
Het virus is een economische ramp, zowel linksom als rechtsom. Het is inderdaad balans vinden.

Qua persoonlijke behoeften: die zijn dus ook echt heel persoonlijk. Ik kan prima toe met wat minder contact met vrienden, maar voor wie alleen is en depressief zit te verpieteren is een afspraak met een vriend juist weer essentieel. Eigenlijk kan je bijna niet beoordelen wat voor een ander echt noodzakelijk is en wat niet.

Anderzijds stoor ik me ook wel aan het verwende egocentrisme soms. Als je soms die opsommingen ziet van waar mensen allemaal menen 'aan kapot te gaan'... Bizar dat we even geen feestjes of vakanties iets noemen waar je kapot aan gaat. Er zijn mensen die dat al jaren niet doen, simpelweg omdat ze er het geld niet voor hebben. Of er te ziek voor zijn.
En die mensen die vinden dat iets verplicht moet worden 'anders doen ze het niet.' En dat steeds zoeken naar mazen in de regelgeving om eronderuit te komen... Ik probeer best begrip te hebben voor dat het voor mij anders is dan voor een ander, maar hier houdt dat begrip wel op.

Of de mensen die zeggen ja maar ik heb mij er lang genoeg aangehouden , nu wil ik ook wel wat leuks doen ( mijn moeder die morgen met mijn zusje en opa en oma 3 dagen naar de Efteling gaan). En mijn baas zei laatst heel mooi: ' ik hoor mensen zeggen ik werk het hele jaar voor mijn vakantie en nu kan ik niet gaan'. En zijn antwoord daarop was wie werkt er nou het hele jaar voor een vakantie? Je werkt toch ook om een leuk leven te hebben en leuke dingen te kunnen kopen en te ondernemen?

Toen dacht ik ook ik werk ook niet alleen voor mijn vakantie. Ik werk inderdaad ook om gewoon lekker de dingen te kunnen doen die ik wil. En om natuurlijk mijn hobby's uit te kunnen voeren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 12:53

Verjaardagen zijn hier in de familie allemaal over geslagen, inclusief mijn broer die 50 werd. Ook niet even de ouders langs voor koffie. Voor mij was het geen probleem, goed excuus om het niet te vieren, heb er toch al een hekel aan om het te vieren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:02

Ik werk ook omdat ik het leuk vind :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:10

Tiggs schreef:
Ik werk ook omdat ik het leuk vind :D

Precies als je alleen maar werkt om 1x per jaar 3 weken op vakantie ga gaan is wat mij betreft niet het ultieme leven...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:16

Hier ook alle verjaardagen overgeslagen. Wel wat in aangepaste vorm gedaan. Zou zijn we bij mijn schoonouders geweest samen met mijn vriend zijn broer. Zoveel mogelijk op afstand en buiten. Hebben we toen een cadeautjes gedaan.

Ik werk omdat mijn werk leuk is maar ik werk ook wel dat ik dingen kan ondernemen.
Dat hoeft echt geen all inclusief vakantie te zijn. Liever niet juist.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:33

bigone schreef:
Wat griepprik betreft , word hij voor 70 + ook gecombineerd met het pneumokokken vaccin?

Vanaf 60 jaar bij ons.
Mijn moeder wil nooit een griepprik.
Oproep voor pneumokokkenvaccinatie heeft ze binnen.
Ze weet niet of ze hem wil.
Zei al tegen haar dat ik hem dan wel wil.
Afgelopen winters telkens longontsteking gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:36

Zebrastreep schreef:
Of de mensen die zeggen ja maar ik heb mij er lang genoeg aangehouden , nu wil ik ook wel wat leuks doen ( mijn moeder die morgen met mijn zusje en opa en oma 3 dagen naar de Efteling gaan). En mijn baas zei laatst heel mooi: ' ik hoor mensen zeggen ik werk het hele jaar voor mijn vakantie en nu kan ik niet gaan'. En zijn antwoord daarop was wie werkt er nou het hele jaar voor een vakantie? Je werkt toch ook om een leuk leven te hebben en leuke dingen te kunnen kopen en te ondernemen?

Toen dacht ik ook ik werk ook niet alleen voor mijn vakantie. Ik werk inderdaad ook om gewoon lekker de dingen te kunnen doen die ik wil. En om natuurlijk mijn hobby's uit te kunnen voeren.

Ik werk ook om een leuk leven te hebben. Maar ik ben wel blij dat de lol in mijn leven niet afhangt van banale zaken als de Efteling of een vakantie. Misschien is dat wel het meest zorgelijk: dat mensen dat soort dingen anno 2020 van levensbelang vinden. En blijkbaar erg van de leg raken als zulke dingen tijdelijk even wegvallen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 13:48

Ik wil de pneumokokkenprik ook wel, heb vreselijk last van m’n longen het hele jaar door, maar dat kan hier niet. Alleen de griepprik en als je de 80 haalt, mag je ook de pneumokokken :roll: Ze zijn zo flexibel als een looien deur hier

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:20

Wellicht mag je hem wel als je er zelf voor betaalt? Als je een bepaalde prik graag wil dan kan de huisarts die vast wel regelen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:26

pmarena schreef:
Wellicht mag je hem wel als je er zelf voor betaalt? Als je een bepaalde prik graag wil dan kan de huisarts die vast wel regelen :)

dat durf ik niet eens te vragen, kreeg vorig jaar met de prik tegen gordelroos ook een ongelooflijke preek (en geen prik) dat zij het wel beter zou weten dan ik bladiebla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:27

Andere huisarts een optie?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:29

Relaxed schreef:
Andere huisarts een optie?

dat dacht ik ook, de praktijk is in twee jaar tijd al 3 x overgenomen, dus iedere keer zit er een andere huisarts :+ en van praktijk veranderen, is niet zo eenvoudig hier, heb ik een jaar of 30 geleden al een keer gedaan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:31

Neem aan dat je ook bij longarts loopt, waarom die niet vragen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:33

Of bij het tropencentrum.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 14:36

Morrie schreef:
Ik wil de pneumokokkenprik ook wel, heb vreselijk last van m’n longen het hele jaar door, maar dat kan hier niet. Alleen de griepprik en als je de 80 haalt, mag je ook de pneumokokken :roll: Ze zijn zo flexibel als een looien deur hier

Ik heb die pneumovax in april/mei al voor mijn moeder en mezelf besteld en laten zetten. Kan gewoon als je het bij de arts aanvraagt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 15:01

Vrijwillige vaccinaties kan je bij de GGD halen toch.