Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:02

_Penotti schreef:
Echwel schreef:
Loretta kun je zeggen waarom je zo bang bent en zoveel sombere links plaatst.
Misschien een banketstaaf idee, maar kun je er met iemand over praten

Goede vraag.

Loretta, ik ga hier dan ook graag verder waar we het in een ander topic over hadden maar daar niet op de plaatst staat.

Je vroeg daar hoe met de angst om te gaan.
Voor mij is dat relativeren.

Wellicht kun je het stukje wat je hebt geplaatst in wetenschap hierheen halen voor de duidelijkheid ?
Je brengt best nuttige relativerende punten ter sprake, die wellicht anderen tot steun en troost kunnen zijn.
Je kunt vrij makkelijk wegzakken in de oliebol, vooral omdat nu er een sociaal aspect de hoofdrol speelt en dat staat haaks op wat we zo graag zijn als wezen mensjes onder elkaar.
Denk dat het juist op dat sociale vlak zo'n moeilijke periode is voor velen.

Zat deze week met collega's en thuis de kindersterfte cijfers te bekijken en te vergelijken , en vanmorgen bij bnr radio had een gast spreker het er ook over dat we zo niet verder kunnen met deze wereld.
Hij haalde ook de kindersterfte cijfers aan, duizenden per dag, en dan is aantal doden carona , hoewel erg genoeg, pinuts daarbij vergeleken.

En hij benoemde ook de vele vluchtelingen kampen, en dus ook die dicht bij huis, bv 25000 op een kluitje.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:03

Onbegrijpelijk ik coördineer het ophalen van het oud papier met hulpouders inzet. Net mail gestuurd over of dat door kan gaan. Maar Omrin wil gewoon door met hulpouders. Betekent dus groep van minimaal vijf en dan een ouder bij de chauffeur in de vrachtwagen. Hoe krom. Ga ik niet meer akkoord. Dan maar geen geld voor deze maand.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:04

Hier in NL gebeurd nu inderdaad zeker niet waar deze arts over spreekt.... Maar het enge is dat het wel zou kunnen als we hier hetzelfde tekort aan beademingsapparatuur krijgen. Dan moeten dit soort keuzes gemaakt worden. Hartverscheurend.
Die mensen sterven dus ook zonder hun partner, kinderen of andere familie. En de familie kan niet eens afscheid nemen.
Ik word hier echt verdrietig van.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:05

Loretta schreef:
En natuurlijk vind ik de ontwikkelingen wel beangstigend. Lijkt me ook we vrij normaal in deze situatie. Ik vind het best wel eng worden.

Knuffel voor jou :(:)
Misschien helpt het je om je af en toe even af te sluiten van het nieuws? Ik merk zelf dat ik er soms ook wat geobsedeerd door raak en mezelf dan moet dwingen om te stoppen met zoeken naar informatie enzo. Even geen google, even geen RIVM en gewoon een rustig muziekje ofzo. Het verandert niks aan de situatie maar je voelt je waarschijnlijk wel wat rustiger.

Hier gaat werk gewoon door. Voor mij natuurlijk vanuit huis en mijn man is druk met het bevoorraden van opperhamsters. Dat zijn de mensen die hamstervoer hamsteren voor hun hamsters :))

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:07

Snap ik Coby!

Ik moet vanaf maandag ook weer aan her werk. Ik zit in de productie en werk dus met grote groepen... Ik wil eigenlijk helemaal niet, maar zou toch op de een of andere manier mijn geld binnen moeten harken.. Dus toch maar gaan.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:08

Pepperrr schreef:
Snap ik Coby!

Ik moet vanaf maandag ook weer aan her werk. Ik zit in de productie en werk dus met grote groepen... Ik wil eigenlijk helemaal niet, maar zou toch op de een of andere manier mijn geld binnen moeten harken.. Dus toch maar gaan.

Je kunt vragen of ze op de vloer nadenken over de 1,5 meter afstand? Voor je geruststelling?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:09

Mars schreef:
Hier in NL gebeurd nu inderdaad zeker niet waar deze arts over spreekt.... Maar het enge is dat het wel zou kunnen als we hier hetzelfde tekort aan beademingsapparatuur krijgen. Dan moeten dit soort keuzes gemaakt worden. Hartverscheurend.
Die mensen sterven dus ook zonder hun partner, kinderen of andere familie. En de familie kan niet eens afscheid nemen.

De plannen nu laten vooral zien dat ze dan kritischer gaan kijken met patiënt of familie wie er beademd gaat worden. Niet mensen van de beademing halen.
Dat lijkt een klein verschil maar is in de praktijk een wereld van verschil. HHetbeëindigen van levensverlengende handelingen is veel ingrijpender voor familie meestal, dan het überhaupt niet starten.

Het sterven zonder familie ben ik helemaal met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:16

Wij werken ook nog allebei. Man in winkel met aangescherpte maatregelen en ik werk in een centrum voor wonen en zorg voor mensen met dementie. Afgelopen week niet en in thuisisolatie wegens klachten bij mij en zoon inclusief koorts.

Soms voel ik mij wel angstig, maar dat zit al wat in mij en het gaat beetje af en aan. Ik weet inmiddels de truukjes om daar vanaf te leiden. Over het algemeen probeer ik mij te richten op wat er toe doet en wat ik kan doen/waar ik verschil kan maken. wil mij vooral nu gewoon beter voelen en samen thuis een fijne tijd er van maken en aan de slag met mijn werk en huis/tuin/moestuinklusjes.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:22

Kana schreef:
Pepperrr schreef:
Snap ik Coby!

Je kunt vragen of ze op de vloer nadenken over de 1,5 meter afstand? Voor je geruststelling?

Die regel is er al :j

Normaan gesproken staan wij met 50-60 man in 1 hal. Hoorde wel dat er heel veel zieken zijn, maar vind het alsnog niet chill..

LadyMadonna

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:31

Ik reed net langs er kruitvat, en daar staan nu borden buiten dat je alleen met pin mag betalen.... ik vraag me af en f dat mag? Aangezien contant geld gewoon een geldig betaalmiddel een is?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:33

Het is zo moeilijk. Aan de ene kant wil je graag gaan werken. Even weer naar de normale gang van zaken, voor zover als dat kan.

Ik in het onderwijs ben al 3 weken thuis, eerst wat verkouden en daarna geen school meer. Ben er wel een paar keer geweest om wat spullen te regelen en op te halen, maar dat voelde zo raar zonder al mijn leuke/lieve leerlingen.
Vriend is ook thuis sinds vorige week, die heeft nu kantoor thuis en moet af en toe heel even op en neer.

Ik ga morgenochtend werken bij mijn moeder in de winkel. Daar heb ik zoveel zin in... even wat anders.

Gelukkig heb ik nog wat paardrijles te geven en wat te rijden, dat maakt het wel wat fijner.

elnienjo

LadyMadonna schreef:
Ik reed net langs er kruitvat, en daar staan nu borden buiten dat je alleen met pin mag betalen.... ik vraag me af en f dat mag? Aangezien contant geld gewoon een geldig betaalmiddel een is?

Het wordt door de overheid geadviseerd om alleen met pin te betalen vanwege de risico's, dan ga je toch nu niet met contant betalen?

Anders bestel je je drogisterijartikelen gewoon online.

Popstra

Mars schreef:

Als hier code zwart in gaat dan gaat dit ook wel gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:34

Hier wordt door een hoogleraar microbiologie en een viroloog nog eens uitgelegd wat het probleem is met het zelf maken van de vloeistof waarvan Roche het exacte recept niet wil geven.

Zelf vloeistof maken voor Roche-apparaten is lastig voor testlabs - https://nos.nl/l/2328555

Popstra

LadyMadonna schreef:

Dat is niet alleen bij het Kruidvat zo. Meerdere winkels doen dat al. O.a De Welkoop

PSvanLot

LadyMadonna schreef:

Dat is bij de Action ook al een tijdje. Ik begrijp het, maar ik vind het heel kwalijk. Er zijn mensen die helemaal niet kunnen pinnen. Dat wereldje wordt nu wel heel erg klein.

In de winkel van mijn moeder komen veel ouderen. Die gaan mij morgen ook zeker cash betalen. Ik doe daarna mijn handen heel goed af, je kunt ze moeilijk wegsturen omdat ze niet kunnen pinnen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:35

elnienjo schreef:
LadyMadonna schreef:

Het wordt door de overheid geadviseerd om alleen met pin te betalen vanwege de risico's, dan ga je toch nu niet met contant betalen?

Anders bestel je je drogisterijartikelen gewoon online.

En ouderen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:36

Als 90% met pin betaald scheelt dat natuurlijk al flink voor de caissières.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:37

PSvanLot schreef:
En ouderen?

De ouderen die ik ken 70/80-ers betalen gewoon met pin.

Als je zo stokoud bent dat je nooit hebt leren pinnen denk ik dat het sowieso niet verstandig is om nog naar winkels te gaan qua besmettingsrisico's.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:39

Peetstap schreef:
Wellicht kun je het stukje wat je hebt geplaatst in wetenschap hierheen halen voor de duidelijkheid ?
Je brengt best nuttige relativerende punten ter sprake, die wellicht anderen tot steun en troost kunnen zijn.
Je kunt vrij makkelijk wegzakken in de oliebol, vooral omdat nu er een sociaal aspect de hoofdrol speelt en dat staat haaks op wat we zo graag zijn als wezen mensjes onder elkaar.
Denk dat het juist op dat sociale vlak zo'n moeilijke periode is voor velen.

Zat deze week met collega's en thuis de kindersterfte cijfers te bekijken en te vergelijken , en vanmorgen bij bnr radio had een gast spreker het er ook over dat we zo niet verder kunnen met deze wereld.
Hij haalde ook de kindersterfte cijfers aan, duizenden per dag, en dan is aantal doden carona , hoewel erg genoeg, pinuts daarbij vergeleken.

En hij benoemde ook de vele vluchtelingen kampen, en dus ook die dicht bij huis, bv 25000 op een kluitje.

Dank je. Dat is ook fijn te horen want ik heb het idee dat vele mijn bijdrage niet zo prettig vinden.
Ik vind het ook erg moeilijk om het onder woorden te brengen, het klinkt op tekst al snel zo bot.
En dat is het zeker naar niemand bedoeld.

Ook niet voor bijvoorbeeld Loretta of andere die wel de angst zo flink voelen.
Ik leef echt met jullie mee :(:)

Maar ik zal hieronder proberen duidelijk wat te quoten uit dat topic.

------------------------------------------------------

Loretta schreef:
Hoe ga je dan met die angst om? Want het is nogal wat dat de hele wereld besmet raakt en dat sommige besmettingshaarden bijvoorbeeld in Italie en Spanje gewoon op hol lijken geslagen.

Echwel schreef:
Logisch blijven nadenken, luisteren naar mensen met meer kennis.
En niet bang zijn als je niet tot de risicogroep behoort..

Trouwens daar hoor ik wel toe maar ben beslist niet bang

_Penotti schreef:
Dat ik het nog steeds niet op hol vind. Ja sorry, kan er niets aan doen.
Ja wereldwijd nu 25000 doden. En dat gaat stijgen. Maar op ruim 7 miljard, mwah.
Maar nog veel en veel meer besmettingen waarvan de meeste mensen, zelfs zonder hulp, prima van genezen.

De wereld is vol, heel vol, we wonen in kluitjes op elkaar. Reizen veel.
De gezondheidszorg is op veel plaatsen zo goed dat er ook veel oude mensen leven. Of ook jongere met klachten in leven blijven.
En ja die gaan nu wat sneller dood als andere jaren.
Maar de meeste hadden sowieso niet nog 10 jaar resterend op hun klokje. En was de gezondheidszorg niet zo goed waren ze er al niet meer geweest.
Klinkt cru, maar zo zie ik het wel.

En ik weet helaas heel goed hoe het is om familie te verliezen, dus daar komt mijn gevoel ook niet vandaan. Of misschien juist ook wel.
Dood gaan we allemaal, de enige zekerheid in leven die we hebben.

En wat ik denk, dat is wel doemdenken, geen feiten.
Dat dit nog maar een voorproefje is van wat ons ooit staat te wachten als we de wereldbevolking zo laten groeien.
Dat kan gewoon niet.

Whale schreef:
En het is natuurlijk zo dat er meer gesproken wordt over de doden en besmettingen, dan over de aantallen die genezen. Gisteren zijn er bijvoorbeeld in Italië zo'n 700 overleden, maar ook weer 1000 mensen genezen verklaard, maar daar hoor je men niet bepaald over.

_Penotti schreef:
Nee dat trekt geen krantenkoppen. Die willen ook verkopen :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:44

Ik ben echt begaan met diegenen die heel bang zijn, wil hun echt een hart onder de riem steken.

En hoop echt dat ze van kleine dingen proberen te genieten.
Kopje koffie in de zon, of een gesprek via facetime met een geliefde .
Hoop ook echt dat mensen weer toenadering zoeken en boosheid laten varen.

Dit is een tijd voor bezinning en liefde

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:48

Las net, in Italië bijna 1000 doden op 1 dag |( Y;(

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:49

Echwel schreef:
Ik ben echt begaan met diegenen die heel bang zijn, wil hun echt een hart onder de riem steken.

:j :j :j :j

Ik mis nu een echte virtuele hug knuffel tussen de smileys, een die echt omarmt.
Zo met die cheer poms maar dan om de ander heen :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:49

_Penotti schreef:
Echwel schreef:

:j :j :j :j

Ik mis nu een echte virtuele hug knuffel tussen de smileys, een die echt omarmt.
Zo met die cheer poms maar dan om de ander heen :)

<3 <3

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 18:53

elnienjo schreef:
PSvanLot schreef:
En ouderen?

De ouderen die ik ken 70/80-ers betalen gewoon met pin.

Als je zo stokoud bent dat je nooit hebt leren pinnen denk ik dat het sowieso niet verstandig is om nog naar winkels te gaan qua besmettingsrisico's.

Wat een onzin zeg. Er zit ook nog een stukje veiligheid achter. Ik ken meer dan genoeg ouderen die altijd prima hebben kunnen pinnen maar het nu niet goed meer durven.

Wat een gedachte ook dat als je nooit hebt leren pinnen dat je dan een risico bent. koekoek..