Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:52

Moestuin schreef:
Oh wacht, de cake gaart tijdens het wecken? Dus niet dat je hem eerst bakt en dan weckt?

Je bakt in principe in de pot.

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:20

Het schijnt ook met brood te kunnen dus dat wil ik ook nog eens proberen...

Ondertussen hebben we hier ‘uitbrekers’....

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 17:25

Je bakt in de pot, na het bakken iets laten afkoelen, rand van pot goed schoonmaken en dan wecken.
Volgens het weckboek kun je ook in de oven in het waterbad backen en wecken in een keer. Maar dat weet ik niet of dat zo goed werkt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:03

Cake wecken staat bij mij ook nog ergens op het lijstje, maar niet erg hoog moet ik eerlijk zeggen, daarvoor eet ik het te weinig (en dat wil ik graag zo houden).

Leuk Lizy! Wat voor ras gaat eruit komen?

Vandaag zijn er 3 kuikens opgehaald. Ik denk dat ik hem 1 zilver dubbelgezoomde hen, 1 gewoon dubbelgezoomde hen en 1 dubbelgezoomde haan heb meegegeven. Ik verkoop ze ongesekst, maar ik probeer het wel een beetje gelijkmatig te verdelen wat ik kan inschatten.

Gisteren de grotere broedmachine besteld en een grote warmteplaat. Het is de 40x60 geworden, omdat de 30x30, 40x40 en 40x50 uitverkocht waren en ik wilde zeker weten dat het op voorraad was, want ik merk dat er vanwege de brexit en het seizoen soms dingen veel later geleverd worden dan normaal als het niet op voorraad is. Daarnaast wilde ik uiteindelijk de 40x60 toch wel, want ik heb 3 platen nodig straks, misschien zelfs 4 (afhankelijk van hoe goed het gaat lopen, wil ik iedere 2 of iedere 3 weken eieren inleggen).

De kwartels zijn weer begonnen met leggen. Ze hadden eerst weer een hen toegetakeld (vel van de schedel over de ogen getrokken), maar de week daarna vond ik 5 eitjes toen ik ze om ging zetten naar de cavia's. Ze zitten nu dus bij de knaafjes, maar ik moet eigenlijk ook op zoek naar 2-4 extra hennen. Hanen staan namelijk niet bekend om hun vriendelijke gedrag naar hun dames. Ik denk dat het daarop ook misgegaan is, dat de hen banketstaaf weggeschoten is toen de haan wilde treden. Op marktplaats staat iemand die 4 hennen van een jaar wil weg doen, maar het is niet duidelijk of de prijs per stuk is of per 4. Het is ook goed te reizen voor me.

Voldoende kwartels geeft me de mogelijkheid om daar regelmatig ook een machine mee vol te leggen.

Ik had een tijd terug met een buurtbewoner het gehad over dat ik konijnen gehad had, maar dat rhd2 daar een einde aan had gemaakt. Waarop hij aangaf dat hij kleurdwergen fokte en een nestje op weg had. Het is nog wel afwachten qua geslacht, ik wil de vrouwen en maximaal 1 man, maar het is een nest van 3. Maar mogelijk heb ik over een maand weer konijntjes lopen. Ze mogen trouwens bij de cavia's en de kwartels dan. Dat verblijf is groot en verrijkt genoeg.

De man wordt gecastreerd, al ga ik dat mogelijk pas na enkele nesten doen waarbij ik de dames zelf aanhoud (en de mannen opeet). Een castraat is vaak fijner in een groep, en inteelt wil ik niet verkopen. Dus dat loopt ook weer. Uiteraard laat ik ze nu wel vaccineren.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 18:55

Een mengelmoesje van een mengelmoesje :') geen specifiek ras dus. Maar de hennen zijn goede leggers en de hanen geven goed vlees dus prima voor ons.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:23

Mag ik jullie voorstellen aan Nugget :Y)

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:48

Welkom Nugget! Het blijft ontzettend leuk, die net uitgekomen kuikens. En die 2 achter hem zijn ook al hard aan het timmeren. Het klinkt als mooie boerderijkippen, voor eigen gebruik ideaal.

Waar ik tijdens de vorige post nog sprak over mogelijk 4 kwartels, zitten ze er ondertussen bij in de ren. Ik heb ze in een huisje gepropt, zodat ze vannacht waarschijnlijk wel daar slapen. Het was namelijk al donker toen we er aan kwamen. Dit huisje is voor de cavia's ook wat lastiger bereikbaar (doordat het naar de wand gedraaid is, oorspronkelijk voor de andere kwartels, maar die weigeren het huisje), dus dat is fijner voor een eerste nacht.

Mee in de auto. Ik blijk beide goede kattenreismanden (atlas10) uitgeleend te hebben. We hebben nog wel een maat groter, maar daarvan is ooit 1 hoek gesneuveld waardoor het deurtje een aandachtspunt is en een goedkope kattenreismand waarvan de constructie niet al te stevig is en het deurtje lastig te bedienen is, dus ik moest even wat anders.

Dit ding heb ik ooit bij het afval vandaan geplukt bij mijn studentencomplex (samen met nog 3 kooien in de loop van de tijd), maar nooit gebruikt. Toen ik hem nu uit het plastic haalde bleek het bovenplaatje te missen. Gelukkig doet een deksel van een bakje met wat schilderstape wonderen.
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:11

Welkom Nugget.
Kwartels.

Speciaal voor moestuin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Even wat ik liever niet laat zien. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:18

Ik voel mij direct beter! :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:29

Fijn dat je even showt dat rotzooi er ook geordend uit kan zien :')

Kun je niet bij mij even komen rotzooi ordenen? :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:44

O en de paaltjes bij het karretje liggen nu groen geverfd op de kolenbak. Balkjes en platen staan ook weer droog in de schuur. Mijn groene verf gaat alleen een beetje erg hard.

Heb maar geen foto genomen van de schuur. :')

Ach straks als seizoen helemaal van start is er hoop weg/gebruik. :D En heb ik ook weer een hek om de tuin heen tegen de eenden en kinderen van de buurvrouw. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:46

Marcella schreef:
O en de paaltjes bij het karretje liggen nu groen geverfd op de kolenbak. Balkjes en platen staan ook weer droog in de schuur. Mijn groene verf gaat alleen een beetje erg hard.

Heb maar geen foto genomen van de schuur. :')

Ach straks als seizoen helemaal van start is er hoop weg/gebruik. :D En heb ik ook weer een hek om de tuin heen tegen de eenden en kinderen van de buurvrouw. :+

Stroomdraadje O:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:51

Voor de eenden of voor de kinderen (gok de laatste). O:)

Wel stierenprik dan. }>

Etters vorig jaar gewoon flesjes drinken uit mijn schuur gepakt. En vorige week stond er een springen in de kolenbak die op zijn kant staat en tegen het dure insectengaas te duwen. Krijg ik later commentaar waarom het op hun tuin stond. Grapjas volgens mij staat het op mijn tuin en jij nu ook. 8)7

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 23:53

230? ~~}>

En jij gaat door voor de koelkast *\o/*

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:08

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:23

Tja normaal zet je alleen mooie dingen op de foto. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:52

Elise_0o schreef:
Marcella schreef:
Welkom Nugget.
Kwartels.

Speciaal voor moestuin.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit vind ik een leuke, misschien moeten we allemaal eens onze minder mooie stukjes tuin/dierenverblijven fotograferen haha

Voelt voor iedereen een stuk beter als alles ook niet 'perfect' en mooi is bij een ander.

Oh Elise, nu zeg je wat :')

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:54

Elise_0o schreef:
Marcella schreef:
Welkom Nugget.
Kwartels.

Speciaal voor moestuin.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Dit vind ik een leuke, misschien moeten we allemaal eens onze minder mooie stukjes tuin/dierenverblijven fotograferen haha

Voelt voor iedereen een stuk beter als alles ook niet 'perfect' en mooi is bij een ander.

Zal ik maar gewoon een filmpje maken van de hele boerderij dan :')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 09:55

Voor wie het recept wil hebben :)

Recept voor de cake: 250g boter, 300g suiker, 4 eieren, 1zakje vanillesuiker, 500g bloem, 1zakje bakpoeder, 1 kopje melk, 2EL kakao.

Boter, Suiker Eieren en Vanillesuiker zo lang roeren tot de suiker is opgelost. Bloem en bakpoeder mengen en per eetlepel onder het botermengsel roeren. Af en toe een beetje melk bijvoegen.

Weckpotten boteren, maar rand vrij laten. Evtl met bloem of broodkruimels uitstrooien. 3/4van de deeg verdelen op de potten. Onder de restdeeg de kakao roeren en deze verdelen. Met een fork voorzichtig de bruine deeg deels ondrr de witte trekken, zodat de marmorering in de cake tot stand komt.
Erop achten dat de weckpotten maar 1/3 tot 1/2 gevuld zijn.
Bij 200graad afbakken. Kan hier geen tijd angeven, hangt van de maat van pottjes af en de oven. Belagrijk is de proef met een stokje. Als er nog deeg blijft hangen is die nog niet klaar.
Beetje laten afkoelen. Randjes van de potten goed schoonmaken. Dicht doen en 30min bij 100graad inwecken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:08

Ok, hier komt ie (of een deeltje toch...)

Wat zien jullie: Heel veel dat niet is weggewerkt met dat wij zijn stil gelegd. Maar waar de voeder bij opstaat: Dat is een erg ruime garage waar nog meubels en materiaal van ons stonden die wij gingen gebruiken in het verbouwde huis. Nu was daar nog geen ruimte voor. Alles heeft flinke waterschade opgelopen door lange tijd zonder dak te zitten. Dus die garage, daar moeten wij nog eens een container voor laten komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:48

Dankje voor het recept Veriye!

Oh heerlijk dit, die foto's van iedereen zijn zooi! Ik zal er vanmiddag ook een aantal maken :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:21

Ziet netjes uit hoor Moestuin.
Veriye bedankt voor het recept.

Okay zit in dubio aangezien amandelboompje overleden is. Wat ga ik daarvoor terug zetten met dat ik nu ook al weet dat ik wat extra wil bestellen, maar wat (abrikoos misschien O:) ). Amandelboompjes waar op. Zal ik een appel, peer of wat perzik/nectarine doen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:32

Ja dan kan ik niet achter blijven hè.. :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 12:35

Heb je nou allemaal sinasappels onder de boompjes liggen? Of lijkt dat maar zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:51

Het is wel duidelijk dat die zetel lekker zit :D Valt reuze mee hoor!