Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Spenk schreef:Maar besmetting is niet erg. Ziekenhuisopnames wel.
Spenk schreef:Snap je niet hoe vaccinatie werkt? De kans op ziekenhuis opname is daarmee heel erg laag.
Besmettingen volledig naar 0 brengen gaat hem nooit worden. Ja dan moeten we het china regiem hanteren dat kan ook.
robert45 schreef:Spenk schreef:Ja maar zolang er nog een heleboel roeptoeters niet willen enten is het niet veilig en is die druk niet van de zorg.
De meeste gevaccineerde die ik ken zijn er ook wel klaar mee die laten zich niet meer opsluiten omdat een stel nog steeds weigert te enten. Want dat is wel het gevolg als het straks wel weer mis gaat.
We hebben het in NL nog slechts over 14 procent, waarvan een gedeelte al Corona gehad hebben. Een gedeelte zal het nooit krijgen. Een gedeelte zal er nauwelijks last van hebben. Een gedeelte komt in het ziekenhuis.
Die 14 procent kan de zorg niet zo zwaar belasten. Niet zoals de 100 procent van de bevolking niet geent was afgelopen winter en vorig jaar.
LuckyLuna schreef:Spenk schreef:Snap je niet hoe vaccinatie werkt? De kans op ziekenhuis opname is daarmee heel erg laag.
Besmettingen volledig naar 0 brengen gaat hem nooit worden. Ja dan moeten we het china regiem hanteren dat kan ook.
Ik begrijp zeker hoe vaccineren zou horen te werken. Maar in dit geval is nogsteeds 25% van de mensen in het ziekenhuis wel gevacineerd.
Is heel erg laag 25%?
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/artikelen/wel-en-niet-gevaccineerde-patienten-in-de-ziekenhuizen
LuckyLuna schreef:Miran schreef:Het r-getal is nu nog belangrijk omdat er nog een flinke groep niet-gevaccineerden zijn die een risico blijven voor de zorg…
Die flinke groep is niet zo groot meer, lees boven staande berichten.
En zijn andere maatregelen nodig dan of naar het vaccineren.
LuckyLuna schreef:Spenk schreef:Snap je niet hoe vaccinatie werkt? De kans op ziekenhuis opname is daarmee heel erg laag.
Ik begrijp zeker hoe vaccineren zou horen te werken. Maar in dit geval is nogsteeds 25% van de mensen in het ziekenhuis wel gevacineerd.
Is heel erg laag 25%?
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/artikelen/wel-en-niet-gevaccineerde-patienten-in-de-ziekenhuizen
Spenk schreef:Maar besmetting is niet erg. Ziekenhuisopnames wel.
Popstra schreef:Om even terug te komen op het vaccineren op de bible belt. Hier in Scherpenzeel stond een inloop prik locatie pal voor de Jumbo op een drukke plek in het centrum.
Ze proberen het echt makkelijk te maken voor de mensen.
LuckyLuna schreef:robert45 schreef:We hebben het in NL nog slechts over 14 procent, waarvan een gedeelte al Corona gehad hebben. Een gedeelte zal het nooit krijgen. Een gedeelte zal er nauwelijks last van hebben. Een gedeelte komt in het ziekenhuis.
Die 14 procent kan de zorg niet zo zwaar belasten. Niet zoals de 100 procent van de bevolking niet geent was afgelopen winter en vorig jaar.
Wat robert45 zegt klopt.
Het verhogen van de vacinatie graad zag geen significant verschil meer maken in onze veiligheid.
Dus als het nu niet al veilig is moet het beleid aangepast worden. Misschien alle gevaccineerde mensen ook testen? Immers kunnen zij het virus ook bij zich dragen.
Spenk schreef:LuckyLuna schreef:Mijn hele punt is.
Is vaccineren wel voldoende zo zijn er ook voor de gevaccineerde nog aanvullende maatregelen nodig om het veilig te houden in ons land.
Dat zou enkel zijn om de niet gevaccineerden te beschermen. Beetje omgekeerde wereld vind je niet?
Spenk schreef:Waar lees je dat?
Dat zeg ik toch niet maar ze komen maar zeer beperkt in het ziekenhuis waardoor het dus beheersbaar blijft.
Heb jij liever weer een lockdown? Kan ook hoor... Net als china bij 10 besmettingen gewoon de hele stad in totale lockdown. Is ook een optie
Spenk schreef:Als iedereen gevaccineerd zou zijn zijn er geen aanvullende maatregelen nodig nee. Dat is het hele idee van de vaccinatie.
Dus waarom zouden er extra maatregelen voor gevaccineerden moeten komen? Voor niet gevaccineerden kan ik begrijpen.
Miran schreef:Bijna 2 miljoen mensen, vind jij misschien niet groot, maar zijn er behoorlijk veel in mijn ogen. Als 0,1% daarvan in een maand in het ziekenhuis komt zijn dat er nog steeds bijna 2.000.
Mizora schreef:Spenk schreef:Maar besmetting is niet erg. Ziekenhuisopnames wel.
Nee, ook een besmetting is iets dat zo veel mogelijk voorkomen dient te worden. Zowel om long covid zo veel mogelijk te voorkomen, als om ziekenhuisopnames (10× zo weinig ziekenhuisopnames is nog steeds 10% van de eerdere opnames die gebeuren), als om verdere besmettingen te voorkomen (want hoewel de besmettelijkheid na een vaccin wel minder is, is hij niet 0).
Overigens daalt nog altijd de kans op besmetting met 75-80%, oftewel 3 van de 4 tot 4 van de 5 mensen raakt in een vergelijkbare situatie niet meer besmet.
75% van de Nederlandse bevolking is gevaccineerd. Juist de verschuiving van 75 naar 85% maakt enorm veel uit, en veel hoger dan dat kunnen we het niet krijgen omdat de kinderen tot 12 jaar niet gevaccineerd worden. Dus ja, die laatste paar procent die nu overgehaald wordt telt.
@luckyluna: ja, 25% is laag. De groep die het meest gevoelig is voor ziekenhuisopnames is namelijk voor 90% gevaccineerd. Die 10% heeft dus 75% van de ziekenhuisopnames op zijn naam.
Als versimpeling:
Er zijn 1.000 mensen, waarvan er 100 in het ziekenhuis belanden. De verhouding zijn net als hierboven.
25 van de 900 gevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 2.8%.
75 van de 100 ongevaccineerden belanden in het ziekenhuis: 75%.
75/2.8= 27x zoveel kans om in het ziekenhuis te belanden als ongevaccineerde t.o.v. gevaccineerden.
Nu is dit een versimpeling van de werkelijkheid uiteraard. De kans als "jongere" (tot 45 jaar) om in het ziekenhuis te belanden is ook veel groter als je niet gevaccineerd bent tov wel gevaccineerd, en daar is de vaccinatiegraad geen 90%, maar de totale kans is wel veel kleiner. Daar heb ik in deze rekensom geen rekening mee gehouden.