Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:30

Bij ons zijn de zelftesten voor het personeel (die kunnen dan 2x/week) en de leerlingen alleen op advies van de GGD. Die krijgen ze ook niet mee naar huis maar kunnen bij een besmetting op school meteen getest worden. Echt preventief testen gaan we (voorzover nu bekend) niet doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:34

purny schreef:
Wat is nou de bedoeling van die sneltesten?
Stel ik word in de morgen wakker met een verkoudheid, moet ik dan een sneltest doen?

Ik heb ze namelijk nog niet in huis

Nee alleen geval van een risico besmetting. Dus wel 1,5 meter bijv. Maar wel langer dan een kwartier en de buurt geweest.
En dus preventief zoals bij ons op school. 2x in de week mag er getest worden om zo er voor te zorgen dat asymptomatisch mensen eruit worden gepakt. Ik vind dat goed hoor maar in ons gebied wel gek want onze receptioniste wordt meerdere keren per dag gebeld over hoe ziek je wel niet kan worden van Corona testen. Draagvlak lijkt niet hoog.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:35

Huh, hoe bedoel je?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:37

Sheran schreef:
Huh, hoe bedoel je?

Ja wist je dat niet? Dat we willen dat kinderen testen om zo een chip te plaatsen of dat je er kanker van krijgt :)

Die testen uitdelen heeft wat mij betreft met zo’n instelling onder ouders/kinderen heel weinig zin en is echt zonde geld.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 21-04-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:38

Ooh dat! :)) Serieus, vragen ze dat? :oo

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:38

Sheran schreef:
Ooh dat! :)) Serieus, vragen ze dat? :o

Haha ja dat zijn echt dagelijkse gesprekken.
Ik ben heel blij dat ik dat niet hoef aan te nemen

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:45

Dan heb ik wel een beetje medelijden met de persoon die elke dag de telefoon op moet nemen , en dat soort vragen moet beantwoorden :')

Ik snap dat ouders vragen hebben , en misschien angst voor het testen maar bang zijn dat er wordt gechipt of nog erger gaat wel weer heel ver....

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:11

Wij, kinderdagverblijf, gaan ze binnenkort ook krijgen. 2 keer per week kunnen we dan preventief testen. Bij klachten blijft: testen via de GGD.

Ik ben benieuwd. De meeste collega's zitten niet perse te wachten op 2 keer in de week preventief een wattenstaaf in de neus...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:20

djinnie schreef:
Wij, kinderdagverblijf, gaan ze binnenkort ook krijgen. 2 keer per week kunnen we dan preventief testen. Bij klachten blijft: testen via de GGD.

Ik ben benieuwd. De meeste collega's zitten niet perse te wachten op 2 keer in de week preventief een wattenstaaf in de neus...

Het is toch niet echt een intensieve test. Of ingeval zoals ik in het filmpje zie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:24

Hier in Luxemburg kregen alle kinderen op onze school een sneltest mee naar huis. Die van mij vonden het te gek :') .

Vanaf nu gaan kinderen ( indien ouders accoord) 1x pw op school onder begeleiding juf zelf een sneltest doen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:34

Getup schreef:
Hier in Luxemburg kregen alle kinderen op onze school een sneltest mee naar huis. Die van mij vonden het te gek :') .

Vanaf nu gaan kinderen ( indien ouders accoord) 1x pw op school onder begeleiding juf zelf een sneltest doen.

Weet jij hoe ouders hier tegenover staan bij jullie?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:17

djinnie schreef:

Maar dat heb je toch zelf in de hand hoe ver je dat ding erin steekt? Als het vervelend wordt zou ik stoppen. Ik zou juist liever zelftesten dan zo´n diepe via de GGD.

Fijn nieuws wat betreft maatregelen onder gevaccineerden. De maatregelen kun je als gevaccineerden onderling los laten! Dus geen afstand meer e.d.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:41

Sneltest krijgen we iets van 5 gratis per persoon of zo.
Heb ze nog niet opgehaald.
Kinderen vanaf een bepaalde leeftijd krijgen meermaals per week een speekseltestcen daar is de weerstand heel laag tegen vanuitde ouders en kinderen. De scholen die dit gebruiken lijken het goed onder controle te hebben met de infecties.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:51

Sizzle schreef:
Sneltest krijgen we iets van 5 gratis per persoon of zo.
Heb ze nog niet opgehaald.
Kinderen vanaf een bepaalde leeftijd krijgen meermaals per week een speekseltestcen daar is de weerstand heel laag tegen vanuitde ouders en kinderen. De scholen die dit gebruiken lijken het goed onder controle te hebben met de infecties.

Ik vind het ook jammer dat, dat bij ons niet kan. Al vraag ik het mij af hoe het zou zijn met de weerstand bij ons.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:52

Vayo schreef:
djinnie schreef:

Maar dat heb je toch zelf in de hand hoe ver je dat ding erin steekt? Als het vervelend wordt zou ik stoppen. Ik zou juist liever zelftesten dan zo´n diepe via de GGD.

Fijn nieuws wat betreft maatregelen onder gevaccineerden. De maatregelen kun je als gevaccineerden onderling los laten! Dus geen afstand meer e.d.

Dat is een Europees advies van een soort overkoepelende RIVM. Maar lijkt mij wel logisch. Stond nog veel meer in.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:52

Hoef je in Nederland niet mee aan te komen... PO of VO Sizzle?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:58

Swah schreef:
Hoef je in Nederland niet mee aan te komen... PO of VO Sizzle?

Hoezo niet? Dat wordt hier helemaal niet aangeboden een speekseltest.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:04

Nou ik werk binnen het PO en de Moederhart brieven vliegen ons om de oren, die overtuig je ook niet met een speekseltest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:06

Swah schreef:
Nou ik werk binnen het PO en de Moederhart brieven vliegen ons om de oren, die overtuig je ook niet met een speekseltest.

Als iets niet wordt aangeboden vind ik dat kort door de bocht. Ik weet dat ze in het buitenland ook best kritisch zijn tegen de stokjes test.

Maar zoals ik schreef de chip en ernstige ziekte ouders of de waarom een gezond kind laten bewijzen dat hij gezond is, zijn wel hardnekkig

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:35

Ik heb zelfs al kritiek omdat de kinderen voordat ze gaan eten de handen moeten wassen ;)
Maar heb wel gemerkt wanneer een leerling besmet is het overgrote deel wel gelijk kinderen laat testen. Paniekstand omdat ze anders nog vijf dagen langer thuis zijn denk ik.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:30

Wij kunnen ze ook krijgen op het werk, alleen dus echt voor jezelf om naar de campus te komen, maar ook maar beperkt tot 1 test per week.

Citaat:
The crisis management team has therefore decided to make self-tests available to all employees and contractors who want to take such a test before coming on site.

I want to stress that self-testing is completely voluntary. ASML will not force you to take a test before coming on site, and will also not ask you if you have done so. The next time you are at our Veldhoven campus, you can pick up a self-test at dedicated locations (click here for an overview). You can then use the self-test before you come on site the following time. ASML will provide a maximum of one test per week per employee. We ask you to respect this, since supply of self-tests is still quite limited.

You should not use self-tests (no matter if they were provided by ASML or bought privately) if you have COVID-19 symptoms, if you have been in close contact with a COVID-19 patient, if you need to travel internationally on business or if you have returned from travel abroad. In all of these situations, it is important to select the correct type of test (antigen or PCR), and the test needs to be taken by a professional at your local health authority (GGD) or the ASML test facility. More information is available on the coronavirus info pages.

Dus niet gebruiken bij symptomen of als je in de buurt bent geweest van iemand die positief getest is. Nu hebben wij eigen testlocaties op de campus dus is testen relatief makkelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:36

lenaa_tje schreef:
Swah schreef:

Als iets niet wordt aangeboden vind ik dat kort door de bocht. Ik weet dat ze in het buitenland ook best kritisch zijn tegen de stokjes test.

Maar zoals ik schreef de chip en ernstige ziekte ouders of de waarom een gezond kind laten bewijzen dat hij gezond is, zijn wel hardnekkig

Hier heb je uiteraard ook gewoon helicopterouders en wappies. Een speekseltest is zo ontzettend niet invasief, dat er heel weinig weerstand is.
Behalve dan op de Steiner school, die pareltjes hoeven niet getest te worden met als gevolg dat de halve school in quarantaine moest laatst.

Regelmatig zo‘n stokje zou ik ook niet tof vinden nee.

De gratis zelftests (de gewone met stokkie) heb ik nog niet opgehaald. Ik ga ze waarschijnlijk toch niet gebruiken. Als ik denk dat ik een risico ben dan ga ik liever een echte test doen en in andere situaties gewoon afstand. Ik ben bang dat een incidentele zelftest voor een bezoekje of zo een vals gevoel voor veiligheid geeft.
Maar ik heb dan ook geen baan met veel mensen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:48

lenaa_tje schreef:
Getup schreef:

Weet jij hoe ouders hier tegenover staan bij jullie?

Nog niet. Er zijn er natuurlijk die moord en brand gillen dat niemand aan hun kinderen komt etc etc. Wilde wel bij de juf vragen of t grootste gedeelte meedoet of niet.

Zolang mijn kinderen het ok vinden, heb ik er geen probleem mee. Ze doen het dus ook zelf.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:21

@sizzle Tja steiner school. Dat is geen verrassing natuurlijk. Vroeger (toen ik op de basisschool zat) werden de kinderen op de vrije school ook al niet ingeënt.

Logisch hoor, als je geen baan hebt met veel mensen. Dat zou ik ook niet doen dan.
Maar helemaal met het plan om de 1,5 meter op vo weer los te laten lijkt het mij heel goed.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:43

Vayo schreef:

Maar dan creeër je toch helemaal zo'n vals gevoel van veiligheid? Als je maar een beetje met zo'n wattenstaaf gaat roeren zonder echt diep te gaan lijkt het me helemaal onbetrouwbaar. Gebruik ze dan niet...