Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:43

bigone schreef:
Ik denk dat Gommers bedoeld twee weken alles op slot. En ergens kan ik me goed voorstellen dat een arts zoiets zegt, hij wil ook de andere zorg blijven geven en dat lukt nu al bijna nergens meer . Dus om de stijging te doorbreken is het misschien geen verkeerd idee, tot nu toe is het allemaal aai aai, pas op , houd je er aan, ga testen, werk thuis, draag een mondkapje en helaas , blijkbaar is er een steeds grotere groep die dit allemaal vertikt . En soms niet eens bewust. Vandaag toevallig een voorbeeld gehad en laat ik het zo zeggen, blij dat wij een heel groot huis hebben waar ik de komende dagen flink afstand van manlief kan houden. Hij durft ook niet in de buurt te komen want heeft de wind flink van voren gehad , stoom komt nog uit mijn oren.

ik hoorde de theorie dat de herfstvakanties met een week verlengd zouden gaan worden. Die geruchten gaan hier rond. Op zich scheelt dat natuurlijk al een heleboel beweging en mensenmassa's bij elkaar. Ik ben heel benieuwd naar dinsdag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:45

lenaa_tje schreef:
Ik ben toch blij met de griepprik. Dat jaar dat die griepprik niet goed werkte lag ik gevloerd en ben ik bijna opgenomen.
Is het een redmiddel, nee dat denk ik niet.

Ik zie de griepprik als een soort paracetamol. Als je geluk hebt is het een milder verloop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:48

Tienus :D en wat betreft visite, onze dochter en schoonzoon komen niet meer , bij hem zijn besmettingen op het werk dus zij nemen hun verantwoording . Buiten inderdaad niet zo’n probleem maar voor nu even niet. Andere kinderen bleven al weg, allemaal moeten ze op het werk zijn , thuiswerken gaat moeilijk.
Griepprik , nog nooit gehad , ga hem dit jaar voor het eerst wel halen , je hebt 40% minder kans op griep en krijg je het wel dan meestal wat minder heftig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 09:57

Echwel schreef:
Dan even een vraagje betreffende de griep.
Waarom zijn we nu zo poepie voorzichtig en waren we dat met een gewone griepgolf nooit.
Dat is toch ook gevaarlijk voor ouderen en zwakkeren.

Krijgen we nu pas het besef?
Waarom dus in Aziatische landen wel mondkapjes op met gewone griep en hier niets.

Misschien ook omdat corona ook jongeren sterven.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:02

Marcella schreef:
Echwel schreef:
Waarom zijn we nu zo poepie voorzichtig en waren we dat met een gewone griepgolf nooit.

Waarom dus in Aziatische landen wel mondkapjes op met gewone griep en hier niets.

Misschien ook omdat corona ook jongeren sterven.

Is toch met ieder virus.

Griepprik halen veel.mensen niet

MoniqueT

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:06

Ik denk dat de gewone griep veel minder besmettelijk is dan corona? Of dat de gemiddelde mens er veel minder ziek van wordt?

Wij hebben jaren geen griepprik gehaald, maar mijn man heeft twee jaar op rij een longonsteking opgelopen na contact met de kleinkinderen en kinderen van vrienden die snotverkouden waren. Uiteindelijk vorig jaar besloten dat een griepprik misschien in zijn geval toch wel verstandig is. Ik heb er een dag flink last van gehad, met name van mijn bovenarm en een hangerig gevoel.

Nu vind ik dat we gewoon moéten gaan om onszelf te beschermen tegen een gewone griep, al vermijden we bijna alle contacten (of eigenlijk allemaal op het moment). Afspraak staat voor donderdag.

@Bigone: knap dat je binnenshuis afstand kan houden. Bikkel!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:10

Echwel schreef:

In een interview wat ik afgelopen voorjaar/zomer zag zei een deskundige idd dat we daar in het vervolg ook beter over moesten nadenken.

Dit naar aanleiding van het feit dat door de intelligente lockdown men ook ineens sterke afname zag van overdracht van andere besmettelijke virussen.

Dus ja, we krijgen nu pas het besef wat afstand houden, handen wassen en thuis blijven bij klachten voor effect heeft.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:17

moonsparkle schreef:
Gaan jullie eigenlijk nog op visite? Binnenkort is een van m'n ouders jarig en ze nodigen alleen mijn man en mij uit en het gezin van mijn broer, maar ook niet op hetzelfde moment de ene de ene dag de ander de andere dag, maar toch voelt het een beetje of het niet verstandig is. Maar nu het weer slechter word is buiten afspreken ook niet echt meer een optie, dit heb ik het afgelopen half jaar steeds gedaan in plaats van binnen afspreken.

Misschien overdrijf ik er zelfs wel in? Komen mensen gewoon nog bij familieleden over de vloer zonder erover na te denken? Of nou ja wel op afstand maar niet twijfelen of ze zullen gaan.

Ik ben altijd naar mijn moeder blijven gaan, maar ik leef als 'n kluizenaar, dus ik zal 't eerder van haar krijgen dan zij van mij.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:18

Advies van huisarts voor mij is geen griepprik.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:20

juval schreef:
ik hoorde de theorie dat de herfstvakanties met een week verlengd zouden gaan worden. Die geruchten gaan hier rond. Op zich scheelt dat natuurlijk al een heleboel beweging en mensenmassa's bij elkaar. Ik ben heel benieuwd naar dinsdag.

Ze konden die herfstvakantie beter cancelen zodat je niet weer al die onnodige verplaatsingen krijgt. Als mensen met hun kinderen opgescheept zitten dan gaan ze weer overal naar pretparken en andere massale toestanden. Of naar Centerparks in zo'n goor zwembad met z'n allen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:21

Als school waren wij blij met herfstvakantie, dat scheelt voor veel kinderen toch een hoop contacten ...
Collega’s waren ook wel moe van de combinatie online les en in de klas les.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:27

elnienjo schreef:
juval schreef:

Ze konden die herfstvakantie beter cancelen zodat je niet weer al die onnodige verplaatsingen krijgt. Als mensen met hun kinderen opgescheept zitten dan gaan ze weer overal naar pretparken en andere massale toestanden. Of naar Centerparks in zo'n goor zwembad met z'n allen.

Mag ik zeggen dat je heel negatief overkomt.
Kinderen hebben vakantie nodig ook de leerkrachten
Je schrijft zelf dat je als kluizenaar leeft, maar dat kun je niet van iedereen verwachten

Hou eens op.met wijzen naar anderen.
Dat is al eerder gevraagd

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:29

Echwel schreef:

Omdat het doel van de maatregelen nog steeds niet is om zwakkeren te beschermen, maar om te zorgen dat ziekenhuizen niet overbelast worden.
En juist de ouderen en zwakkeren belasten de ziekenhuizen nauwelijks want die gaan niet naar de IC en jn veel gevallen verkiezen ze zelfs om niet naar het zkh te gaan.

Het is juist die doelgroep er onder, de redelijk fitte 50-70 jarige die onze zkh-zorg zo overbelasten. Die worden nog volledig behandelt maar wprden wel zwaar getroffen.

Het aant besmettingen bij de griep lag vele vele vele malen lager dan bij corona, omdat dit virus voor iedereen nieuw is itt een griepvirus. Dus automatisch is de zkhbelasting nu ook vele malen hoger.
De zkhbelasting lag zelfs in 2018 fors lager dan nu met corona en dan hebben we nu een hele berg maatregelen genomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:30

moonsparkle schreef:
Gaan jullie eigenlijk nog op visite? Binnenkort is een van m'n ouders jarig en ze nodigen alleen mijn man en mij uit en het gezin van mijn broer, maar ook niet op hetzelfde moment de ene de ene dag de ander de andere dag, maar toch voelt het een beetje of het niet verstandig is. Maar nu het weer slechter word is buiten afspreken ook niet echt meer een optie, dit heb ik het afgelopen half jaar steeds gedaan in plaats van binnen afspreken.

Misschien overdrijf ik er zelfs wel in? Komen mensen gewoon nog bij familieleden over de vloer zonder erover na te denken? Of nou ja wel op afstand maar niet twijfelen of ze zullen gaan.

Ik ben altijd naar mijn ouders blijven gaan en zit ook meerdere keren per week bij mijn moeder in de auto. Ik heb hun hulp nodig, omdat ik lichamelijk veel niet zelf kan. Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd met een verkoudheid of verhoging niet langs ging, omdat griep voor mijn vader al gevaarlijk is. Als hij griep krijgt, krijgt hij er eigenlijk altijd een longontsteking bij en hij heeft een paar jaar geleden al langere tijd in het ziekenhuis gelegen voor zijn longen. Krijgt ook al jaren de griepprik. Hij is binnenkort jarig en mijn broer ook. Bij mijn vader ga ik wel langs, bij mijn broer gooi ik alleen wat af denk ik en even zwaaien naar neefjes achter het raam.

Maar ik zie dus wel alleen mijn ouders. Mijn broer en zijn gezin heb ik van de zomer af en toe gezien, maar nu ook alweer een tijd niet. Verder ga ik alleen naar de fysio of andere medische afspraken en heb hulp in huis die ook alleen maar komen als ze geen klachten hebben. (en daar zit ik wel meerdere uren mee in huis, maar op afstand, zij maken schoon en ik zit ergens aan de andere kant van het huis).

Ik spreek ook niet meer met vrienden af, omdat ik mijn ouders nodig heb en omdat ik mijn vader graag nog heel wat jaren bij me heb. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het best heel erg eenzaam is zo, maar de meeste vrienden komen nog op veel plekken waardoor ik afspreken niet aandurf, zelfs niet op 1,5 meter. Van de zomer afgesproken en toch niet helemaal op mijn gemak, de afstand ging goed, maar zij gingen nog naar de horeca en een hoop andere mensen dus nu alleen af en toe bellen of appen. Wel onbegrip dat ik voorzichtig ben

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:38

Citaat:
Verder nog steeds heel gelukkig met elkaar hoor Pien.
_O- dat had ik ook verwacht. Er is nl maar 1 mens waar ik zoooo boos op kan worden, tot en met stoom uit mijn oren, en dat is mijn man, mijn grote liefde. Hij zal me nl nooit laten vallen en ik hem niet. Daarvoor hebben we het op alle gebieden te goed.
Dus toen ik de stoom las, dacht ik...zit waarschijnlijk gewoon goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:41

@moonsparkle: In het begin van de eerste lockdown ging ik nergens heen. Maar omdat mijn vader werd opgenomen in het ziekenhuis ging ik weer naar mijn moeder.
Daarna ben ik 1 keer per week blijven gaan. Omdat ik er zelf ook psychisch onderdoor ging.

Ik vind ook best dat je kan gaan. Het is toch niet gezond om als dit nog meer als een jaar blijft dat je je eigen familie niet eens meer kan en mag zien?
Laatst bijgewerkt door purny op 11-10-20 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:42

Wat griepprik betreft , word hij voor 70 + ook gecombineerd met het pneumokokken vaccin?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:43

bigone schreef:
Wat griepprik betreft , word hij voor 70 + ook gecombineerd met het pneumokokken vaccin?

daar kreeg je een aparte oproep voor las ik in de brief van mijn praktijk

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:47

bigone schreef:

mijn man kreeg voor beide een oproep in dezelfde brief, de pneumokokken prik wordt gelijk gezet met de griepprik

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:50

Geloof me, als je onderliggend lijden hebt, zoals in mijn geval chronisch geinfecteerde longen ben je dankbaar er een vaccinatie is.

Ff wat anders, we hebben nu te maken met de 2e golf. Zal er ook sprake komen van een 3e??
Dat de 2e kwam wisten ze al toen de eerste nog bezig was...wie zegt dat we na deze golf wel wijzer zijn geworden en er in slagen corona te stoppen!? Ik ben echt benieuwd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:53

Popstra schreef:
Geloof me, als je onderliggend lijden hebt, zoals in mijn geval chronisch geinfecteerde longen ben je dankbaar er een vaccinatie is.

Ff wat anders, we hebben nu te maken met de 2e golf. Zal er ook sprake komen van een 3e??
Dat de 2e kwam wisten ze al toen de eerste nog bezig was...wie zegt dat we na deze golf wel wijzer zijn geworden en er in slagen corona te stoppen!? Ik ben echt benieuwd.

Zolang mensen zich niet aan de maatregelen houden zal het door blijven golven in de maatschappij en of je dan spreekt van golven. Ik denk dat het blijft sudderen tot er een vaccin komt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 10:56

Mijn ouders komen nog iedere week een bak koffie drinken, de ene week zitten we binnen, soms ook buiten. Wel op gepaste afstand. Mijn broer is afgelopen week ook geweest, geleende spullen terug brengen en heeft ook nog even een bak koffie gedronken. Vandaag wil ik daar ook even op bezoek, hij is al weken in de tuin bezig, even kijken hoe het geworden is nu het nog kan. Het is wel zo dat zowel mijn broer met zijn gezin als mijn ouders uiterst voorzichtig zijn en zich meer dan goed aan de richtlijnen houden. Voel me daar dus niet onprettig bij, allemaal houden we flink afstand van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:13

bigone schreef:
pien_2010 schreef:
Inaudy, ik durfde het niet te vragen. Mijn man zijn plekje is naast mij, en daar zijn we alletwee zielsgelukkig mee. Dus ik vond het ook een pittige uitspraak. _O-

Mogen jullie weten hoor. We hebben dit hele jaar één samenkomst buiten met familie gehad, ging prima , afstand zat er goed in. Dit was eind juli . Man lief houd zich ook netjes aan de regels dus blij mee alhoewel ik merk dat hij het wel moeilijk vind. Gister hadden we van een buurman en goede vriend een uitnodiging om twee uurtjes buiten te borrelen voor zijn verjaardag. Man of acht aanwezig, allemaal een plu mee. En die kerels, vier stuks op de vierkante meter dus had al een keer opmerking gemaakt en ze schoven zo weer na elkaar toe.
Toen we thuis waren even flink de waarheid gezegd en wat hij niet begreep over anderhalve meter.
Sullige blik, ja met biljarten doen we het ook zo . Waarop ik zei dat hij in vervolg maar vijf dagen uit mijn buurt moet blijven wanneer hij weg was geweest! Hij heeft er nu bijna één dag opzitten en geloof dat de boodschap is overgekomen }> wie niet horen wil moet maar voelen.
Verder nog steeds heel gelukkig met elkaar hoor Pien.

Zo'n aanvaring heb ik ook al vier keer gehad. En ik heb hem een poos terug ook naar de logeerkamer gebonjourd voor een paar dagen. Dus je bent echt niet de enige.
Ben verder ook erg blij met de mijne en heb hem het liefst gezellig mn bed, maar dit gedrag....grrrr!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:25

Bij ons staan vier slaapkamers leeg dus hij kan kiezen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 11:36

bigone schreef:
Bij ons staan vier slaapkamers leeg dus hij kan kiezen :Y)

Wij hebben één logeerkamer, op zolder, en daar was het toen snikheet. Dus hij heeft zn lesje wel geleerd. Denk ik. Hoop ik. :\

Ik ben er dus niet helemaal zeker van. Hij is echt zo oversociaal en impulsief... eerst doen, dan pas denken. :roll:

Wat doen anderen in zo'n situatie? Spreken jullie je partner erop aan als je het ziet gebeuren?