Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:07

Ik denk dat het woord geschapen duidt op iets met een bewustzijn en dat heeft een Zwart Gat ook niet. Als je bedoelt dat een Zwart Gat de oorzaak kan zijn voor het heelal zoals ie vandaag de dag is, dan kan ik je wel volgen. En heb ik zelfs het idee dat je bedoelt op een recente uitzending van tv.

Dat hele God heeft ons geschapen verhaal is al door diverse theorieën in 'duigen' gevallen en hoewel er gelovige wetenschappers bestaan is de invloed van de diverse kerkgenootschapen al lang niet meer zo groot dat wetenschappers angst hebben om iets naar buiten te brengen dus als er een onderbouwde theorie is komt die gewoon naar buiten. En dan gaat het niet om bewijs, want dat is sowieso lastig als het gaat om iets dan miljarden jaren geleden is gebeurd maar om een onderbouwde theorie. Oorzaak en gevolg. Sowieso zijn zwarte gaten interessant voor wetenschappers en er wordt aardig onderzoek naar gedaan.

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:42

Vraag me af waarom ik na 12en snachts opeens schoonmaak drift krijg :=

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:04

Ik vraag me soms af hoe evolutie, alle "toevallige" mutaties ervoor gezorgd kunnen hebben dat we de oren en ogen hebben die we nu hebben.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:16

gohya schreef:
Er zijn idd. vele zwarte gaten Kuggur.Valt allemaal onder Moeder Natuur.Ook al is het maar een naam of aanduiding,het bestaat.
Sammie,astronomen hebben heel veel ontdekt in het http://heelal.De zwarte gaten waren er eerder dan het sterrenstelsel,en ze denken dat de zwarte gaten ons geschapen hebben.
Dat zal nooit erkend worden [ook als er bewijs is],want dan valt het hele God heeft ons geschapen verhaal in duigen.

Je hebt hier iets niet helemaal begrepen wat betreft de (inderdaad cruciale) rol die zwarte gaten spelen bij het ontstaan en ontwikkelen van melkwegstelsels.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:18

Mixje90 schreef:
Ik vraag me soms af hoe evolutie, alle "toevallige" mutaties ervoor gezorgd kunnen hebben dat we de oren en ogen hebben die we nu hebben.

Mutaties zijn toevallig, de natuurlijke selectie erop niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:20

Kuggur schreef:
Mixje90 schreef:

Mutaties zijn toevallig, de natuurlijke selectie erop niet.

Gooi alle wetenschappers bij elkaar en maak een menselijk oog na... Gaat dat lukken? Vind dat toch nog wel heeel erg toevallig.... Te toevallig

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:38

Dat komt (met alle respect) omdat je niet begrijpt hoe evolutie werkt.
De tijdschaal, de miljarden generaties, de kracht van natuurlijke selectie op die schaal...helemaal geen toeval wat voor waanzinnig complexe organismen dat kan opleveren.
Hoe zou die groep wetenschappers van je dat zomaar even na kunnen doen?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:48

Begrijp ik dan niet goed dat één van de hoofd ingrediënten van evolutie toeval is? Hoe moeilijk kan het zijn dat iets dat door toeval ontstaan is door alle wetenschappers van de wereld bij elkaar niet nagemaakt kan worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:55

Nogmaals, mutaties zijn toevallig, de natuurlijke selectie erop, en daarmee het evolutionaire proces NIET. Toeval is een (grote) factor, maar niet de drijvende kracht.
Je uitlatingen maken duidelijk dat je je er niet in verdiept hebt. Ik kan het je aanraden dat te doen, interessant. Lees eens wat van Richard Dawkins, Stephen Jay Gold.
Of begin bij de bron, The origin of species van Darwin.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 03:03

Je weet hoe een oog eruit ziet, je kan t ontleden, je weet waarvan het gemaakt is, je hebt alle instrumenten van de wereld ter beschikking en alle wetenschappers en toch gaat het niet lukken? Vind ik wel een beetje zwak als de natuur dat per toeval kan.
Hoe moet dat dan per toeval als mutatie gebeuren? Als de mutatie(die per definitie per toeval is toch?) niet heeft plaatsgevonden kan er ook geen natuurlijke selectie op basis daarvan plaatsvinden... Of wel?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:25

Wat bedoel je met namaken? Vanuit een cel een oog laten groeien? Een oog in andere materialen maken? Een oog dat ziet maken?
Een oog is levend, kan je volgens mij nu niet zomaar 'maken', de 'natuur' 'maakte' dat oog ook niet, is gegroeid samen met de embryo en later de mens.

Wist je dat dat roze velletjes aan je binnenooghoek nog een overblijfsel is van iets anders (vergeten wat maar kan het wel even opzoeken )

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 08:32

Afbeelding

Afbeelding

Sorry kon het niet kopieren via mijn gsm. Lijkt dit niet verdacht op evolutie/verandering volgens jou?

Nog iets: wetenschappers zijn ermee bezig cellen zelf te laten uitgroeien tot iets, of zelfs om te zetten naar een andere soort (een levercel herprogrammeren naar een hersencel bijvoorbeeld) dit staat nu nog in zijn kinderschoenen maar binnen verschillende jaren zijn ze misschien in staat een echt werkend oog +zenuwen + hersenen te maken :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:02

Zullen we de discussie evolutie/schepping/spaghetti monster ergens anders houden? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:58

Lijkt mij niet nodig. Dit kan best uitgelegd worden als iemand zich dit afvraagt ;) En dat hele spaghetti monster heb ik op deze pagina nog niet voorbij zien komen.. Vermits mijn derde ooglid misschien nog een slaapsnotje heeft :+

Kuggur schreef:
Lees eens wat van Richard Dawkins, Stephen Jay Gold.
Of begin bij de bron, The origin of species van Darwin.

Veelste ingewikkeld om mee te beginnen. Kaas en de Evolutietheorie; simpel, duidelijk en hapklaar

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:02

Een oog is echt niet van de ene op de andere dag ontstaan. Dat gaat in minuscule stapjes (die door toeval zijn ontstaan) en door natuurlijke selectie (je wordt minder snel opgegeten of vind sneller een partner) dominant zijn geworden. En vervolgens begint het weer op nieuw. Omdat bij ons de natuurlijke selectie niet meer werkt zie je steeds vaker mensen met een bril/slechte ogen. Ook kleurenblindheid (of het gebrek ervan) is nu niet meer essentieel. Boeie dat je een evt roofdier/prooidier later ziet...

Wat betreft het leven worden opgegeten. Op gegeven moment gaan wij, maar ook andere roofdieren in shock. Simpelweg door bijvoorbeeld bloedverlies...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:26

Ik geloof niet in "perfectie" dat door toeval ontstaat :) voor mij klinkt dat best logisch.
Ik vraag ook niet of alle wetenschappers op de wereld het van de een op andere dag moeten kunnen maken, maar als de natuur het per toeval kan bedenken(dus niet namaken wat veel makkelijker is) verwacht ik wel dat met alles wat we nu kunnen dat in een paar jaar zou moeten lukken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:30

Er is ook niet gezegd dat de mens en de evolutie perfect is . Gezien de benodigde brillen voor allerlei kwalen en allerlei oogziekten is het oog ook niet perfect te noemen. Maar ergens hadden we wel een voordeel/sprong met bijv. het oog zoals ie nu is. :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:35

Vandaar de "" om perfectie heen... Sommige mensen hebben idd een bril nodig....
Sorry dat is een inkoppertje :p

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:36

Is alleen niet altijd erg aardig als iemand je iets probeert uit te leggen :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:42

Vandaar sorry :)
Ik snap dat je het wil uitleggen, maar het is (wat mij en veel anderen betreft) geen absolute waarheid of iets waarbij anderen geen andere mening over mogen hebben. Geen 1+1=2 wat onomstotelijk is. Maar ben bang dat we te erg offtopic gaan en t topic niet bedoeld is voor lange discussies.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:46

Mixje90 schreef:
Ik snap dat je het wil uitleggen, maar het is (wat mij en veel anderen betreft) geen absolute waarheid of iets waarbij anderen geen andere mening over mogen hebben. Geen 1+1=2 wat onomstotelijk is. Maar ben bang dat we te erg offtopic gaan en t topic niet bedoeld is voor lange discussies.

Ik ben benieuwd welk onomstotelijk bewijs jij zou willen aandragen tegen de evolutie?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:53

Rebecca schreef:
Vraag me af waarom ik na 12en snachts opeens schoonmaak drift krijg :=

Zwanger?Dat noemen ze dan nesteldrang.Op rare tijden schoonmaken.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:55

Yunomi schreef:
Mixje90 schreef:

Ik ben benieuwd welk onomstotelijk bewijs jij zou willen aandragen tegen de evolutie?

Ik stel dat de evolutietheorie niet onomstotelijk is en enige absolute waarheid is en dat mensen ook een andere mening kunnen hebben als je t goed leest :) Of vind jij van wel? maar nogmaals... Lijkt me niet t topic ervoor, stuur maar een pb'tje.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 14:58

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt hoe ingewikkeld een oog is en hoe het in elkaar zit. Tel daarbij op dat de aarde al ongeveer 13,7 miljard (!) Jaar bestaat met leven en de 'slimme mens' begon ongeveer bij de Neanderthaler, zo'n 200.000 jaar geleden. Technologie zoals we het nu kennen bestaat helemaal nog niet zo lang, de eerste computer werd gemaakt om en nabij 1938 (en dat was niet een computer zoals we hem nu kennen). We hebben de afgelopen 100 jaar een onwijze vogelvlucht gemaakt in technologiën, maar het menselijk lichaam is gewoon onwijs ingewikkeld. Het oor is iets minder ingewikkeld en daarom zijn er wel gehoortoestellen maar geen kijktoestellen ;) en ja, wellicht kunnen de knappe koppen binnen een paar jaar een oog na maken. You never know.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 15:15

Misschien begrijp ik dat juist wel :) en dat ik daarom niet geloof dat dat door toeval en tig jaar zo gemuteerd is.
Misschien is er een slimme wiskundige die de kans kan berekenen dat een oog door toeval ontstaan is vs de kans dat alle wetenschappers van de wereld bij elkaar een oog na kunnen maken.
Maar dit is mn laatste reactie in dit topic, nogmaals het lijkt me niet de plek ervoor, stuur maar een pb'tje. Ik dacht dat alleen "gelovigen" zo door konden drammen :p