Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:19

Sheran schreef:
Blue_Eyes schreef:
Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.

Dit is nu natuurlijk een voorbeeld maar zo zijn er écht meer mensen.

Je zus zul je inderdaad wel goed kennen. Maar ik ken er ook genoeg die dan denken dat ze op 1200 kcal leven, maar van nemen ze voor het gemak het handje nootjes niet mee, of rekenen ze de geraspte kaas niet mee, of die ene koffie bij Starbucks...

Inderdaad. En neem voor het gemak boterhammen, in 3 boterhammen zit al gauw 300 calorieën en dan heb je je nog niet over je beleg wat je er op doet. Een gezondere optie is dan kwark/yoghurt met fruit of gepofte spelt en lijnzaad, zit je ook nog eens langer vol van. Ik track nu een tijd calorieën en val echt stijl achterover hoeveel calorieën ogenschijnlijk 'gezonde' en 'normale' producten bevatten. Denk dat heel veel mensen die zeggen 1200 calorieën te eten daar echt zwaar boven zitten, maar dat is misschien een unpopulair opinion :P Andere kant van de medaille is dan wel dat je bijna de hele dag door kan eten zolang het uit fruit/groenten in de basis bestaat aangevuld met veel eiwitten. Vond het echt mega interessant om me hier in te verdiepen.

Nog een unpopulair opinion: ik vind het raar dat de regering zó ver gaat in het bestrijden van een virus onder het mom van volksgezondheid, aan verregaande vrijheidsbeperkingen doet 'om de gezondheidszorg te ontlasten' maar dit kwartje niet de andere kant op valt met beperkingen opleggen in roken/fastfood. M.a.w. op een andere manier de volksgezondheid verbeteren, want laten we wel wezen: ik kan me niet voorstellen dat alle mensen die ziektes ontwikkelen op het gebied van hart en vaatziekten/longziekten en noem het op door overgewicht, langdurige stress, roken en meer, een kleinere groep is dan de mensen die ziek worden door corona. En toch doet de overheid daar dan niks aan...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:24

Omdat dat de zorg niet ineens volop tegelijk belast.

Overigens vind ik het "bashen" van mensen die roken, te dik zijn, drinken of wat ook altijd erg ongemakkelijk.
Ik ben zelf totaal niet verslavingsgevoelig, dus neig niet naar een sigaret of een glaasje alcohol of nog erger.
Helaas zit zo niet iedereen in elkaar. En daar mag best meer begrip voor zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:54

Aight schreef:
Aankomen is ook makkelijker vanwege de hoge caloriedensiteit die voedingsmiddelen tegenwoordig hebben. Een gevulde koek is 350kcal. Als je er daar iedere dag één van eet kom je in een week tijd bijna een halve kilo aan. Gewoon verder niks veranderen aan je eten! Bizar is dat toch. Een krokante kipschnitzel is dubbel het aantal kcal als een kipfilet (per 100 gram). En die zijn veel vaker in de aanbieding..

Hoewel dit niet je punt was... maar zo gemakkelijk gaat het natuurlijk niet bij iedereen. Zou wel handig zijn. Net als dat sommigen meer moeite hebben met afvallen dan anderen, hebben anderen meer moeite met aankomen. Niet iedereen werkt precies hetzelfde.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:58

Mars schreef:
Blue_Eyes schreef:
Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.

Dit is nu natuurlijk een voorbeeld maar zo zijn er écht meer mensen.

Maar heeft zij dan niet haar eigen stofwisseling negatief beinvloed met die shakes en 500kcal dieeten. Want zo weinig kcal is nooit goed, voor niemand.

Je lichaam is geen magic box, het kan geen vet maken van zuurstof en water. Iets moet er dan mis gaan, ofwel in meer kcal eten dan waar ze zich bewust van is ofwel in de stofwisseling/verwerking van eten.

Overigens mensen die tevreden zijn met hun lichaam, helemaal prima toch? Ik vind daar pas wat van op het moment dat ze op een paard gaan zitten.
Ongevraagd dieet advies geven aan mensen of ze nu te zwaar of te dun zijn is nooit okee.

Leuk, maar er is natuurlijk een reden dat ze aan die diëten begonnen is. Ze werd geboren met hetzelfde geboortegewicht als ik (mini, 4,5 pond) maar zag er toen al puffy uit en dat is ze altijd gebleven.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:58

Ik was ook zo iemand die gerust vroeger een hele zak chippies weg kon eten 4x in de week. En ik was echt dun. Volgens mijn moeder had ik een lintworm in ploegendienst. Helaas is hij spijtig genoeg komen te overlijden rond mijn 30e verjaardag :D.
Iets erbij was wel lekker, maar er is nu wel wat teveel bij gekomen. Ik kreeg vroeger echt heel vaak te horen dat ik meer moest eten en dat er extra eten voor gezet werd. Want ik was toch wel heel dun. Ik heb dat echt als heel onprettig ervaren.

Ik vind sowieso ongewenst advies, of het nu gaat over eten, mijn paarden of hoe mijn tuin eruit ziet echt bloed irritant.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:59

Sheran schreef:
Aight schreef:
Aankomen is ook makkelijker vanwege de hoge caloriedensiteit die voedingsmiddelen tegenwoordig hebben. Een gevulde koek is 350kcal. Als je er daar iedere dag één van eet kom je in een week tijd bijna een halve kilo aan. Gewoon verder niks veranderen aan je eten! Bizar is dat toch. Een krokante kipschnitzel is dubbel het aantal kcal als een kipfilet (per 100 gram). En die zijn veel vaker in de aanbieding..

Hoewel dit niet je punt was... maar zo gemakkelijk gaat het natuurlijk niet bij iedereen. Zou wel handig zijn. Net als dat sommigen meer moeite hebben met afvallen dan anderen, hebben anderen meer moeite met aankomen. Niet iedereen werkt precies hetzelfde.

Daar heb je helemaal gelijk in :)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:07

Sanet schreef:
Ik was ook zo iemand die gerust vroeger een hele zak chippies weg kon eten 4x in de week. En ik was echt dun. Volgens mijn moeder had ik een lintworm in ploegendienst. Helaas is hij spijtig genoeg komen te overlijden rond mijn 30e verjaardag :D.
Iets erbij was wel lekker, maar er is nu wel wat teveel bij gekomen. Ik kreeg vroeger echt heel vaak te horen dat ik meer moest eten en dat er extra eten voor gezet werd. Want ik was toch wel heel dun. Ik heb dat echt als heel onprettig ervaren.

Ik vind sowieso ongewenst advies, of het nu gaat over eten, mijn paarden of hoe mijn tuin eruit ziet echt bloed irritant.

Hier heb ik ook erg last van gehad. Vroeger was ik vrij mager (niet te) want ik luste gewoon niet zoveel en had het niet zo nodig. Al die jaren inderdaad te horen gekregen van iedereen dat ik te mager was, kreeg een extra stuk taart/koek/snack of een extra schep eten onder het mom van ja je moet er nog van groeien en als ik weigerde kreeg ik 'heb je anorexia of zo' naar mn hoofd gesmeten. Daar wordt je ook ontzettend moedeloos van. Rond m'n puberteit moest ik wel gaan letten op wat ik ging eten, want een zak chips op een dag kon niet meer :=

Advies is vaak goedbedoeld, maar mensen denken volgens mij dat ze de eerste zijn die ermee komen, terwijl je het eigenlijk vrijwel dagelijks hoort. En dan is het niet meer leuk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:21

Ongevraagd advies is sowieso nooit oké.
Ik heb door mondmaskers (8-9 uur per dag) erg acne gekregen. Ik krijg de meest lelijke opmerkingen. Van “jee wat zie je er uit, hou je het wel schoon?” tot “het lijkt echt alsof je ziek bent”
Maar vooral veel mensen die allerlei Kruidvat middeltjes kennen die wel goed zouden werken. Ja alsof ik dat zelf nog niet geprobeerd had.... :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:32

gerpiegorp schreef:
Sanet schreef:

Hier heb ik ook erg last van gehad. Vroeger was ik vrij mager (niet te) want ik luste gewoon niet zoveel en had het niet zo nodig. Al die jaren inderdaad te horen gekregen van iedereen dat ik te mager was, kreeg een extra stuk taart/koek/snack of een extra schep eten onder het mom van ja je moet er nog van groeien en als ik weigerde kreeg ik 'heb je anorexia of zo' naar mn hoofd gesmeten. Daar wordt je ook ontzettend moedeloos van. Rond m'n puberteit moest ik wel gaan letten op wat ik ging eten, want een zak chips op een dag kon niet meer :=

Advies is vaak goedbedoeld, maar mensen denken volgens mij dat ze de eerste zijn die ermee komen, terwijl je het eigenlijk vrijwel dagelijks hoort. En dan is het niet meer leuk.

Vooral van onbekenden is dat echt not done. Als je nou ineens veel zou afvallen en bekenden zouden bezorgd zijn... dan kan het nog wel tactisch gebracht worden.
Zulke dingen tegen (te) dunne mensen zeggen doe je gewoon niet.

Maar als er dan tegen iemand meg overgewicht gezegd wordt: 'goh, zou je misschien niet wat minder eten' dan is iedereen het er wel over eens dat dat onaardig is

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:40

Dilan93 schreef:
Maar als er dan tegen iemand meg overgewicht gezegd wordt: 'goh, zou je misschien niet wat minder eten' dan is iedereen het er wel over eens dat dat onaardig is

Nah, ik denk dat dit heel erg aan je eigen belevingswereld ligt en wat je zelf al dan niet hebt meegemaakt aan de hand van je gewicht. Dergelijke opmerkingen gebeuren helaas beide kanten op gewoon heel erg veel alleen zijn mensen vaak "blind" voor de keerzijde die ze zelf of in hun omgeving niet echt meemaken. Op bokt heb ik zo vaak al de soort opmerking die jij maakt gelezen, maar de andere kant op ken ik hem inmiddels ook al wel. Komt er op neer dat beide gewoon fout is, beide even rot zijn en dat er helaas nog genoeg mensen zijn die menen dat het normaal is iets dergelijks te zeggen :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 15:49

Ja als te dun persoon kreeg ik ook wel eens te horen, hier pak jij maar jij mag het wel hebben.
En dat heeft me eigenlijk nooit gestoord, want inderdaad ik mocht het wel hebben, jummie :Y)
Wat me wel stoorde is dat bij de meeste mensen dat beeld van extreem ondergewicht als goed werd gezien. Terwijl 48 kilo wegen bij 172 groot zijn echt niet goed is!
1 persoon heeft er ooit bezorgd naar gevraagd. 1.

Nu met overgewicht weten mensen wel waar het aan ligt hoor. Gewoon minder vreten, die nootjes beter afwegen.... ja duh... alsof dat nog niet is gedaan.

Toen de te snelle schildklier, nu de te trage, daar denkt bij het veroordelen niemand aan.
En ik geef toe, toen ik alles kon vreten zou ik ook niet gedacht hebben dat bijna niets kunnen vreten en toch te dik zijn een mogelijkheid was die bestond. Toen dacht ik ook zo lomp, die eet vast te veel.
En ja die mensen zullen er zeker ook zijn. Maar als het zo simpel was dat niet te doen liep iedereen nu met een mooi lijntje rond, want niemand wil te dik zijn.
Net zo min dat veel eten mensen perse laat aankomen, ik heb ook ervaren dat dit niet zo is. Dus ook daar laat de onbeschofte opmerkingen gewoon bij je.
Denk het mijn part het zijne van, maar slik ze in.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:43

Een hond uit een buitenlands asiel halen is wel gewoon dik oké.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:51

Gini schreef:

Eens. De beestjes hebben ook een liefdevol thuis nodig

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:53

Gini schreef:

Vind het wel dubbel... Er zijn namelijk genoeg leuke honden die in Nederland in het asiel zitten!

Maar ik snap het ook wel als je een hond uit het buitenland haalt omdat de omstandigheden daar vaak slechter zijn.

Vind het sws goed dat mensen dieren adopteren!
Zeg zelf altijd: adopt don't shop
Laatst bijgewerkt door FR_Foto op 28-01-21 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:55

Precies dat. Buiten dat vind ik fokkers vaak ontzettend duur (een pup of een veulen scheelt soms niet veel in prijs). En honden uit het asiel heb je minstens net zo'n leuk dier aan.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:41

Dan heb ik ook nog een leuke mening die niet veel gedeeld wordt buiten de diergeneeskunde om.

Het zou vanwege medische redenen verboden moeten worden om Franse Bulldogs, Engelse Bulldogs en mopshonden te fokken.

Het is gewoon dierenmishandeling om die dieren te fokken en te houden. Natuurlijk zijn er meer hondenrassen met aandoeningen maar deze 3 komen zo vaak langs met zo veel verschillende problemen.. Het is gewoon triest.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:42

Mee eens, ik like principieel (heel ingrijpend ik weet het) niks op sociale media van dat soort honden. Walgelijk hype. Net als iedereen die maar een husky neemt “want mooi”. En dat ze dan altijd gedragsproblemen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:43

HopeMyDay schreef:
Dan heb ik ook nog een leuke mening die niet veel gedeeld wordt buiten de diergeneeskunde om.

Het zou vanwege medische redenen verboden moeten worden om Franse Bulldogs, Engelse Bulldogs en mopshonden te fokken.

Het is gewoon dierenmishandeling om die dieren te fokken en te houden. Natuurlijk zijn er meer hondenrassen met aandoeningen maar deze 3 komen zo vaak langs met zo veel verschillende problemen.. Het is gewoon triest.

Eens.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:58

HopeMyDay schreef:

Eens. Vind het verschrikkelijk om te horen hoe die beestjes ademhalen. Zodra ze wat gaan lopen lijken ze te stikken

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:02

Ik denk dat die mening alleen bij de extreme fokkers niet populair is.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:32

HopeMyDay schreef:

Dit is al verboden. Helaas houden weinig mensen zich hiet aan.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:34

Om daar op voort te borduren: niet alle beestjes hoeven gered. Met rolstoeltjes protheses etc.
* duikt snel weg *

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:36

Avelienvd schreef:
Om daar op voort te borduren: niet alle beestjes hoeven gered. Met rolstoeltjes protheses etc.
* duikt snel weg *

Ja spuit ze gewoon in... Net als al die paarden waar maar eindeloos aan ingespoten en geopereerd wordt want mensen kunnen ze niet missen. Als die beesten elke dag pijn hebben (en dan bedoel ik echt pijn) laat ze gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:38

Avelienvd schreef:
* duikt snel weg *

Gebeurt dit dan serieus :?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:41

MarlindeRooz schreef:
Avelienvd schreef:
* duikt snel weg *

Ja spuit ze gewoon in... Net als al die paarden waar maar eindeloos aan ingespoten en geopereerd wordt want mensen kunnen ze niet missen. Als die beesten elke dag pijn hebben (en dan bedoel ik echt pijn) laat ze gaan.

Eens maar dit vind ik soms bij mensen ook(die daar zelf natuurlijk ook achterstaan etc etc) . En ook dat mag uitspreken is unpopular ...