Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:43

Dus, je zorgt 4 kippen bij voor meer eieren en jou oude kippen beslissen per direct een andere legplek te zoeken. Enkel spijtig dat ik hem nog niet heb gevonden :')

En bloed kruipt waar het niet gaan kan... 1 + 1 gratis momenteel waardoor de aardbeien aan €0,30 komen per stuk bv.

Afbeelding

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:20

Dat ziet eruit als een mooie bestelling, moestuin!
Succes met het vinden van de eieren :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:34

Moestuin schreef:
Dus, je zorgt 4 kippen bij voor meer eieren en jou oude kippen beslissen per direct een andere legplek te zoeken. Enkel spijtig dat ik hem nog niet heb gevonden :')

En bloed kruipt waar het niet gaan kan... 1 + 1 gratis momenteel waardoor de aardbeien aan €0,30 komen per stuk bv.

[ [url=m/oyjohD.png]Afbeelding[/url] ]

Heeft ie geen site?

En misschien moet je je kippen even vertellen dat het nog geen Pasen is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:38

Nee, enkel een facebookpagina. Maar ik heb wel de prijslijst ontvangen. Als je interesse hebt dan stuur ik het even door.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:43

Graag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:36

Ik heb ze gevonden. *\o/* Op de mesthoop -O- :+

Afbeelding

En Veno heeft geleverd *\o/* Ik was best wel even teleurgesteld als je ziet wat voor 'hoopje' je maar krijgt voor het bedrag dat je hebt betaald :')

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 17:49

Wacht maar tot het straks allemaal in de stal staat :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:51

Haha, rare kippen ook. Maar fijn dat je de eieren gevonden hebt. Was Veno de dealer of de producent van de spullen? Wat is het trouwens? 2 voerrekken, een krachtvoerbak en wat lammerhekken?

Hier zijn ondertussen de kuikens uitgekomen. 10 stuk uit 16 eieren, de rest was voortijdig gestorven of niet bevrucht. Morgen gaat de broedmachine opnieuw aan, ik denk met 25 eieren (maar ik hoop meer).

De cavia's doen het overigens onwijs goed, Lara (roodkop) heeft er het langst over gedaan om zichzelf buiten te tonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:55

Ja dan ga ik super blij zijn! *\o/* Nog even wachten tot het mooi weer is en de schapen een tijdje buiten kunnen overnachten, zodat de huidige indeling eruit kan en het nieuwe kan gezet worden :)

Mizora: Veno is de producent. Bij de dealer die moeilijk deed hebben wij gewoon geannuleerd. Wij hadden recht op de spullen voor de afgesproken prijs, maar eer je dat ook gerechtelijk voor elkaar had mocht je al weer denken aan najaar 2021/voorjaar 2022. Dat werd ons echt te laat.

Dit is er allemaal besteld:

Afbeelding

Leuk dat je ook kuikentjes hebt, hopelijk de volgende ronde een betere uitkomst!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 19:27

Jaaa, mooi Moestuin! Ik ben benieuwd hoe het er straks uit komt te zien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:15

wat leuk mizora! hier hoop ik komend weekend op kuikens. ben heel benieuwd of het is gelukt, want in de eieren zie ik verders niets :)

Mooi dat je bestelling binnen is Moestuin. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als alles is geinstalleerd. Fijn dat de eitjes terecht zijn!

Voor degenen met Cavia's. fok je die voor de handel? en levert dat wat op, kosten/baten plaatje?
Ik heb een paardenstal over die ik evt wel als Caviaverblijf zou willen inrichten. lijkt me best heel leuk :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 12:45

Ik fok ze voor de particuliere verkoop. Dan leveren de dames zo'n 20 euro per stuk op. De heren zijn lastig te verkopen, al raken de meeste mensen ze voor 5-10 euro per cavia toch wel kwijt.

De groothandel geeft er zeer weinig voor. Reken eerder op 2.50 tot max 5.00, maar ik denk niet dat je het laatste er voor krijgt.

Bonte cavia's verkopen beter, us Teddy doen het wat beter dan gladharen vaak, maar beide verkopen goed. Langharen raad ik af. Je hebt minimaal 3 groepen nodig: 1 fokgroep, 1 guste zeugengroep en 1 groep opfokberen (tot 4 maanden gaat meerdere beren bij elkaar vaak goed, daarna moeten ze in koppels).

Ik raad je aan om stamboomcavias te kopen. Ze zijn gemiddeld 5 euro duurder, maar een gedeelte van de kopers heeft er voorkeur toe.

Cavia's eten 40g brokjes en 80g hooi per cavia per dag. Strooiselgebruik is sterk afhankelijk van hoe je het doet en het weer. Verder is groente voeren fijn voor ze, maar niet noodzakelijk. Ze moeten wel vitamine c krijgen, dit kan via het voer (bij goedkoop voer minimaal 2000mg vit c per kg en ongeacht prijsklasse voer binnen 3 maanden opvoeren), groenten, iedere dag een pilletje of vit.c druppels in het water dat je dagelijks ververst. In de brokken is het makkelijkste. Maar ik vind dat ze het erg goed doen op pavo condition en geef ze hun vitamine c nu maar via groenten en druppeltjes. Zodra de druppels op zijn stap ik over op een halve 1000mg bruistablet per dag voor 13 cavia's. Een cavia heeft 15-25mg vitamine c per dag nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:06

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 13:13

Je moet opletten dat je cavias geen overdosis vitamine c geeft. Het lijkt in ieder geval een hogere kans op blaasontsteking, blaasstenen en artrose te geven. Dus pure vitamine c is voor veel situaties niet zo handig.

20 1000mg bruistabletten kosten 2 euro. Dus 100 euro/kg vitamine c. Maar wel veel gemakkelijker te doseren dan puur poeder.

Edit: vanwege de halfwaardetijd van vitamine c in een gewone oplossing moet je dagelijks nieuwe oplossing maken. Je kan dus geen batch voor een week doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:03

Interessante uitleg over de caafjes Mizora :)

Gestrande walrus die maar niet wil bevallen :+

Afbeelding
Afbeelding

Kontinubak al opgesteld. Direct een groot succes bij de lammeren. Het wordt overspoeld door lammeren. Precies een vrijgezellenhok waar ze kunnen feesten zonder moeder.

Afbeelding

Helaas niet geithufterproof dus er staat al trespa tegen :')

Afbeelding

Onze nieuwe aanwinst. Een lover voor Lucy. Bonte melkgeit bokje van 10 weken.

Afbeelding

En de bomen staan op barsten!

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:04

Irritante geiten :')

En leuke lammetjes billen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:49

Onze gestrande walrus ooi heeft een longontsteking. Arm schaap :(:)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 00:53

Moestuin schreef:
Onze gestrande walrus ooi heeft een longontsteking. Arm schaap :(:)

Arm beest. (Gecontroleerd op wormen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 06:29

Jep! Toch even meegenomen voor de zekerheid. Gelukkig geen zware longontsteking. Maar hoogdrachtig + benauwd, dat zie ik niet zo graag :) Dierenarts zag het veel de voorbije dagen door het vele schommelen van het weer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 08:28

Och ja kan ik mijn voorstellen met dit weer! Arme ooi! Hopelijk knapt ze snep op en plopt ze die lammeren eruit!

Lotte staat ook weer op stal, is woensdag uitgerekend!
Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:30

Arme beestjes, dat ze nog kunnen lopen zeg :')

Moestuin, sterkte met de ooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 08:37

Biggetjes <3 Veel succes gewenst alvast!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:07

Mizora schreef:
Ik fok ze voor de particuliere verkoop. Dan leveren de dames zo'n 20 euro per stuk op. De heren zijn lastig te verkopen, al raken de meeste mensen ze voor 5-10 euro per cavia toch wel kwijt.

De groothandel geeft er zeer weinig voor. Reken eerder op 2.50 tot max 5.00, maar ik denk niet dat je het laatste er voor krijgt.

Bonte cavia's verkopen beter, us Teddy doen het wat beter dan gladharen vaak, maar beide verkopen goed. Langharen raad ik af. Je hebt minimaal 3 groepen nodig: 1 fokgroep, 1 guste zeugengroep en 1 groep opfokberen (tot 4 maanden gaat meerdere beren bij elkaar vaak goed, daarna moeten ze in koppels).

Ik raad je aan om stamboomcavias te kopen. Ze zijn gemiddeld 5 euro duurder, maar een gedeelte van de kopers heeft er voorkeur toe.

Cavia's eten 40g brokjes en 80g hooi per cavia per dag. Strooiselgebruik is sterk afhankelijk van hoe je het doet en het weer. Verder is groente voeren fijn voor ze, maar niet noodzakelijk. Ze moeten wel vitamine c krijgen, dit kan via het voer (bij goedkoop voer minimaal 2000mg vit c per kg en ongeacht prijsklasse voer binnen 3 maanden opvoeren), groenten, iedere dag een pilletje of vit.c druppels in het water dat je dagelijks ververst. In de brokken is het makkelijkste. Maar ik vind dat ze het erg goed doen op pavo condition en geef ze hun vitamine c nu maar via groenten en druppeltjes. Zodra de druppels op zijn stap ik over op een halve 1000mg bruistablet per dag voor 13 cavia's. Een cavia heeft 15-25mg vitamine c per dag nodig.

bedankt voor de uitleg! ik ga er over nadenken!

Sterkte met het schaap moestuin.. hoop dat ze snel beter wordt.

aahhh.. Lotte. Veel succces met de bevalling. leuk!!

ik zit hier op de eitjes in de broedmachine te wachten (zijdehoenders).. maar ben bang dat het niet lukt. we kunnen er niets in ontdekken iig. hoe lang wacht je in zo'n geval? ze liggen nu 22 dagen in de broedmachine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:08

Heb je ze geschouwd?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:12

geprobeerd, maar mijn lampje is denk ik niet sterk genoeg. We zagen er weinig in. :+
ik ga voor de volgende lichting op zoek naar een sterker lampje iig.