Ik ga binnenkort op mezelf wonen! Wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bellex

Re: Ik ga binnenkort op mezelf wonen! Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:01

Ik persoonlijk vind het veel, servicekosten voor schoonmaak algemene ruimte, onderhoud en glasfonds is bij onze woningbouw max 70 euro, en aan stoken ben ik per jaar (50m2) 50 euro per maand kwijt, ben zuinig maar wel altijd thuis, dus laat dat van jou het dubbele zijn net als de m2 dan kom je toch 100 goedkoper uit

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 19:30

Ik betaal 95€ per maand servicekosten, zo'n €60 per maand stookkosten. Ik vind het veel geld! Zit er een lift bij?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:02

Ik betaal 100€ service kosten. En gas en Electra moet ik nog zien. Zit er net 2 weken in.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:03

Ik betaal 124 service kosten. Gas en elektra komen daar nog over heen

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:32

Bedankt voor al jullie reacties! Er zit inderdaad een lift in het gebouw, maar wij zitten op de eerste verdieping, dus voor ons weinig nut. Diegene zei ook dat de kosten mede door de lift zo hoog zijn. Maar toch zonde als het voor ons eigelijk niet geld.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:32

Ik 120 servicekosten.
Is voor G/W/E, televisie en algemeen onderhoud.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 22:57

Rond de 40 servicekosten dacht ik maar vraag me af of dat klopt als ik jullie bedragen zie.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:01

Mandyy schreef:
Rond de 40 servicekosten dacht ik maar vraag me af of dat klopt als ik jullie bedragen zie.

Kan prima hoor, mijn huidige huis heeft 2 euro servicekosten, gangbaar hier is 30 voor een flatappartement, de hoogste zijn bij de bejaardenwoningen omdat daar vanzelfsprekend meer gedaan wordt door de woningbouw dan door de bewoners. Eengezinswoningen zitten tussen de 2 en 10 euro

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:24

Mandyy schreef:

Sociale huurwoning toch? Dan zit GWE er niet bij in dus zou prima kunnen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 23:59

Ja een lift maakt de servicekosten een stuk hoger :j

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 08:26

Mandarijn schreef:
Mandyy schreef:

Sociale huurwoning toch? Dan zit GWE er niet bij in dus zou prima kunnen.

Bij de meeste bedragen die ik voorbij zag komen, komt dat er ook nog bovenop. Zal het eens checken.

Lift hebben we ook.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 09:22

Bedragen die ik noemde waren inderdaad excl gas en licht ook, maar dat zie ik bij meer bedragen hier :)

Ik ben inmiddels kwijt wie het vroeg, maar als jij je er goed bij voelt, gewoon doen. Als het particuliere huur is, is het absoluut niet duur voor 3 slaapkamers, sociaal, hangt er vanaf in welke regio :)

*Edit: Ik dacht toch echt dat dit een ander verhuistopic was :') Excuus voor het binnenvallen, ik las hier gewoon puur nieuwschierig mee want ik woon al 6 jaar op mezelf haha. Sorry dames! Ik vlieg er weer vandoor

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:20

Meelezer meldt zich. :)
_Evelien schreef:
Bedankt voor al jullie reacties! Er zit inderdaad een lift in het gebouw, maar wij zitten op de eerste verdieping, dus voor ons weinig nut. Diegene zei ook dat de kosten mede door de lift zo hoog zijn. Maar toch zonde als het voor ons eigelijk niet geld.

Lift maakt servicekosten hoog. Die kosten worden gewoon door het aantal appartementen gedeeld dus ook de liftkosten. Of je hem nu wel of niet gebruikt.

Ik vind het normale kosten als GWE en lift zijn inbegrepen.

Ik vind de huur vrij laag, in de randstad vind je zoiets niet voor de prijs (particulier/vrije sector).

Missy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:27

Ik ga volgende week woensdag het huurcontract van mijn eerste woning tekenen! :) Schrok gister wel een beetje want kreeg via de mail vast wat documenten en of ik voor woensdag even 800 euro (huur voor februari en maart) over wil maken, daar begint het grote mensen leven..
Heb wel gespaard, maar moet nog dat huis inrichten en heb een soort van angst dat ik ineens zonder geld zit straks.
Zo snel zal het wel niet gaan, maar is wel iets wat in mijn achterhoofd speelt. Gelukkig heb ik hele lieve ouders en moet ik vanaf nu gewoon extra stilstaan bij uitgaven die ik doe.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:53

Missy_ schreef:
Ik ga volgende week woensdag het huurcontract van mijn eerste woning tekenen! :) Schrok gister wel een beetje want kreeg via de mail vast wat documenten en of ik voor woensdag even 800 euro (huur voor februari en maart) over wil maken, daar begint het grote mensen leven..
Heb wel gespaard, maar moet nog dat huis inrichten en heb een soort van angst dat ik ineens zonder geld zit straks.
Zo snel zal het wel niet gaan, maar is wel iets wat in mijn achterhoofd speelt. Gelukkig heb ik hele lieve ouders en moet ik vanaf nu gewoon extra stilstaan bij uitgaven die ik doe.

Ik had precies hetzelfde!
Komt allemaal wel goed, zo heb ik mn wasmachine niet gelijk kunnen kopen en komt nu na 2 maanden pas mn kledingkast. Ook heb ik kunnen besparen door dingen tweedehands op marktplaats te kopen.
En het is inderdaad de eerste maanden even goed kijken wat je uit kunt geven en wat niet, je krijgt vaak ineens toch weer een rekening van het een of ander.
Succes ermee!

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:38

Dat zei diegene die ons rondleidde ook inderdaad, dat die lift het duur maakt. We gaan nog wel kijken of we kunnen onderhandelen daar over, gezien wij op de 1e zitten. Wat vinden jullie inderdaad van de 800 euro huur? Of het totale plaatje: Rond de 1100 euro. Dit gaan we dan doen met zijn tweeën voor 100 m4, woonkamer met bijkamer, 3 extra kamers, keuken, badkamer, en berging? Mijn vader is koppig, en is van mening dat het te duur is. Mijn vriend en ik ( en andere waar we het aan gevraagd hebben) vinden het allemaal een reële prijs.

Edit: Locatie is ook ideaal, zit zo op de snelweg, tien min van het centrum lopen, station vlakbij. Supermarkt en drogist om de hoek.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 21:45

lor1_1984 schreef:
Ik hoorde vanmiddag dat het appartement boven mij vrij komt dus ik ga zo aangeven dat ik ervoor wil meedingen.
Kans is klein dat ik het krijg maar niet geschoten is altijd mis en een appartement met 3 slaapkamers en veel ruimte is nooit weg. :D

Appartement bleek al vergeven te zijn en de kans is groot dat ik weer een gezin boven me krijg.
Ga me deze maand nog inschrijven voor een huurwoning en melden bij de eigenaar vd woonvorm dat ik wil verhuizen omdat hij soms ook nog wel iets heeft of weet.
Eisen:
rustigere buurt (hier komen elk uur 8 bussen voorbij, alle hulpdiensten, vrachtverkeer en non-stop verkeer wat 's avonds denkt op het circuit van Zandvoort te rijden)
minder gehorig
2-3 slaapkamers
balkon/tuin

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:08

Jammer, lor1_ 1984! In welke buurt zoek je iets? :-)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:15

Almelo. :)
Heb nog geen wijk op het oog, iig geen achterbuurt oid.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:37

_Evelien schreef:
Dat zei diegene die ons rondleidde ook inderdaad, dat die lift het duur maakt. We gaan nog wel kijken of we kunnen onderhandelen daar over, gezien wij op de 1e zitten. Wat vinden jullie inderdaad van de 800 euro huur? Of het totale plaatje: Rond de 1100 euro. Dit gaan we dan doen met zijn tweeën voor 100 m4, woonkamer met bijkamer, 3 extra kamers, keuken, badkamer, en berging? Mijn vader is koppig, en is van mening dat het te duur is. Mijn vriend en ik ( en andere waar we het aan gevraagd hebben) vinden het allemaal een reële prijs.

Edit: Locatie is ook ideaal, zit zo op de snelweg, tien min van het centrum lopen, station vlakbij. Supermarkt en drogist om de hoek.

Ik heb geen idee van de prijzen in Breda maar in Utrecht betaal je aanzienlijk meer voor zoiets.

Je kunt natuurlijk proberen korting te krijgen maar eerlijk gezegd denk ik niet dat je dat gaat lukken. De kosten voor zo'n lift worden nu eenmaal gedeeld door alle bewoners. Dus de eigenaar die het appartement heeft moet deze kosten ook gewoon afdragen. Afdingen onder het mom dat je de lift niet gebruikt lijkt me een erg zwak argument eerlijk gezegd (het is gewoon een gegeven die kosten en los daarvan, gaat iemand dan controleren dat jij niet in de lift gaat?). Maar dat is mijn mening. :) Ik zou wel proberen af te dingen maar dan gewoon aangeven wat je wil betalen zonder het liftargument.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:47

Ja precies. Als ik zo rondkijk op internet, betaal je normaal even veel voor een kleinere ruimte, of juist meer.

Uit nieuwsgierigheid, mag ik vragen waarom jij dat een zwak argument vind? :-) Snap dat zij het geld ook moeten afdragen daarvoor, maar aan de andere kant, je gaat ook niets betalen voor iets waar je geen gebruik van maakt toch? :-) Niet dat we er moeilijk over gaan doen, maar toch benieuwd hoe dat zit.

Iemand ook enig idee of je de stookkosten zelf mag bepalen/betalen? Hier zit het bij inbegrepen, maar gezien we er niet veel gebruik van zullen maken, misschien overbodige kosten? Het is aangesloten op stadsverwarming, weet niet of dat er nog mee te maken heeft?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:57

Onderhoudskosten (en dus ook die van lift) worden betaald door alle appartement(houders), dat is rechtmatig vastgelegd. Daar kan de verhuurder weinig aan doen, die kosten zijn er gewoon. Zo zou je bij wijze van spreken ook niet mee hoeven te betalen aan de kosten van het onderhoud aan het dak als je op de eerste verdieping woont. Er zitten immers voldoende appartementen boven je die de regen wel tegenhouden als het dak lekt. Echter dat is niet de afspraak. Zo idem met de lift. Op zich snap ik je punt wel maar het zijn afspraken die gemaakt zijn en die ter discussie stellen voelt voor mij een beetje als eh... bv minder belasting willen betalen omdat je eh, bv als kinderloze nooit gebruik zult maken kinderbijslag bv. Ik noem maar een dwarsstraat.

Als je wilt onderhandelen zou ik een paar vergelijkbare appartementen opzoeken die goedkoper zijn en dat als argument aandragen.

Ik weet niet hoe dat met stookkosten zit, of daar een deel vooraf voor afgedragen moet worden. Omdat jullie huren inclusief GWE kan de verhuurder zelf bepalen hoeveel hij daar voor vraagt. Dat is anders als je zelf direct afneemt bij een energieleveranciers.

Jullie huren toch particulier/vrij sector?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:11

Ik snap jouw punt ook heel goed. Komt inderdaad misschien een beetje zeurderig over. Was alleen benieuwd hoe dat zo zit. :-) Wil op alles voorbereid zijn. Het is particulier ja, via via ( vriend van mijn vriend, en daar weer een vriend van zijn ouders bezitten het appartement en verhuren het). Het lijkt mij dus vrij betrouwbaar allemaal. Moeten het contract nog maar zien zaterdag, ben benieuwd. :-)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:48

Mag ik me hier melden? Ga dinsdag naar een huisje kijken is mijn eerste bezichtiging en sta op nummer 1 dus als ik het wat vind mag ik het hebben als voor de rest alles in orde is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:57

Tuurlijk, welkom. :)

Ik heb me vanavond ingeschreven bij de wonngbouwverenigingen (werken samen dus maar 1 inschrijving nodig) en moet er vanuit gaan dat ik 1,5-2 jaar moet wachten maar reageer gewoon op woningen die me aanspreken.
Ben oa deze tegengekomen:
https://www.woonburoalmelo.nl/detail/?ID=100002885
Hij is erg de moeite waard om met google streetview te bekijken en dan is hij zelfs nog veel leuker. :D