Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 21:35

Popstra schreef:
Ik hoop dat de griep dit jaar juist mee gaat vallen omdat mensen de corona regels volgen. Neem aan er daardoor ook minder besmet worden met het griepvirus plus er meer mensen zich nu laten enten tegen de griep omdat ze toch wat voorzichtiger geworden zijn..

Ik denk dat er nu juist veel verkouden zijn. Lees het topic ,,corona patienten op Bokt,, mensen met keelpijn en snot enz worden allen negatief getest daar!

Ik denk trouwens dat als de test capaciteit zoals nu in Maart/april hetzelfde was geweest het net zo zou zijn gegaan met de aantallen besmettingen. Er werd toen amper getest.

Symptomen van corona zijn idd dezelfde verkoudheidssymptomen...

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:04

Voor wie een 'totale lockdown' ziet aankomen: hoe denken jullie dan dat die eruit ziet? Worden bedrijven platgelegd? Scholen dicht? Winkels dicht? Avondklok? Geen OV meer? Niet meer naar buiten, tenzij voor dringende redenen? Andere maatregelen? Ben zo benieuwd wat mensen zich erbij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:04

Popstra schreef:
Ik hoop dat de griep dit jaar juist mee gaat vallen omdat mensen de corona regels volgen. Neem aan er daardoor ook minder besmet worden met het griepvirus plus er meer mensen zich nu laten enten tegen de griep omdat ze toch wat voorzichtiger geworden zijn..

Ik denk dat er nu juist veel verkouden zijn. Lees het topic ,,corona patienten op Bokt,, mensen met keelpijn en snot enz worden allen negatief getest daar!

Ik denk trouwens dat als de test capaciteit zoals nu in Maart/april hetzelfde was geweest het net zo zou zijn gegaan met de aantallen besmettingen. Er werd toen amper getest.

Maar is het niet gewoon zo dat die verkoudheden nu benoemd worden omdat je moet testen? Voorheen had je het niet eens over een verkoudheid. Ik geloof echt niet dat er nu meer verkoudheid heerst, alleen het ligt meer onder een vergrootglas nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:06

safina schreef:
Voor wie een 'totale lockdown' ziet aankomen: hoe denken jullie dan dat die eruit ziet? Worden bedrijven platgelegd? Scholen dicht? Winkels dicht? Avondklok? Geen OV meer? Niet meer naar buiten, tenzij voor dringende redenen? Andere maatregelen? Ben zo benieuwd wat mensen zich erbij voorstellen.

Ik gok dan scholen en ov, omdat onder de jongeren er nu veel besmettingen zijn. En het is ook onlogisch, bussen vol mensen hutje mutje en restaurant mogen er maar 30 in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:15

Ik denk dat Gommers bedoelt alles dicht. Hij had het over een totale lockdown. Maar ik geloof zelf niet dat dit houdbaar en haalbaar is. Volgens mij ben je al heel ver als je sportclubs en horeca sluit. Alleen naar buiten als het strikt noodzakelijk is dus voor werk ( vitale beroepen) school of boodschappen. Verzorging van dieren. Niet weg in de herfstvakantie. Ook niet in eigen land. Geen bijeenkomsten in kerken. Geen bruiloften. Uitvaarten met een hele beperkte groep.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:16

safina schreef:

Hoe in Nederland weet ik niet. In Frankrijk met de strengste fase vd lock down mocht alleen het allernoodzakelijkste gedaan worden en dan had je een papier bij je waarop je dat aankruiste, naam en woonadres, datum, tijd etc.
1 km cirkel rondom je huis 1x per dag mocht met zelfde papier.
Alles wat kon werkte thuis, scholen dicht. Alles was gesloten op levensmiddelen winkel na, zorg, en ander noodzakelijke dingen.
Als dat weer komt gaan we ervoor, maar het was zwaar en saai en niet grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:20

Gommers was toch ook degene die laatst zij dat we geen paniek moesten zaaien? :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:21

Ja daarom verbaast me dit ook zo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:22

Relaxed schreef:
Heb je ergens de cijfers van dit jaar? Heb al even gezocht, maar kan niks vinden..

Welke cijfers bedoel je? Griep of corona?

Ik heb dit afgelopen week in het viruswaanzin topic gepost over de vergelijking influenza 2018 en corona 2020

Citaat:
* Bij de griep in 2018 lagen mensen niet gemiddeld 3wkn aan de beademing.
* De symptomen waren fors minder dan nu.
* De IC's lagen toen vol ZONDER de 20% opschaling die nu nodig was (en net (niet) genoeg was). Het is in NL nog nooit eerder nodig geweest OKs of uitslaapkamers om te bouwen.
Op het hoogtepunt van 2018 lagen er 350 mensen op de IC's (....)
* De verspreiding van corona gaat veel harder doordat niemand immuun was.
* de oversterfte dit jaar ligt (met alle maatregelen inclusief een lockdown) 2000 mensen hoger dan 2018 (zonder enige maatregelen) en is corona nog niet klaar. In april gingen we al over de piek van 2018 heen.
* corona heeft een sterftepercentage van 0.26. Influenza <0.1

En qua lockdown, ik denk dat het ontzettend onverstandig is in deze fase.
We moeten nog maanden leven met dit virus. Een tweede lockdown gaat echt heel veel weerstand opleveren en er gaat echt hard opgetreden moeten worden om mensen dit te laten naleven. Een derde lockdown is geen optie m.i. Iedere lockdown zorgt voor meer weerstand tegen de regels.

Naar mijn idee hebben ze dus voor de resterende tijd met corona nog 1 escape button, 1 lockdown. Die moeten ze echt pas inzetten als we weer op het noodpunt zitten van vorige keer. Want een volgende kans krijg je voorlopig echt niet meer, om grof in te zetten.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-10-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:25

Bron?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:26

Relaxed schreef:
safina schreef:

Ik gok dan scholen en ov, omdat onder de jongeren er nu veel besmettingen zijn. En het is ook onlogisch, bussen vol mensen hutje mutje en restaurant mogen er maar 30 in.

Is het nog steeds hutje mutje in het OV? (Ik weet het, dit is een hele rare vraag. Maar ik zit nooit in het OV. En waar ik woon is het meestal sowieso niet zo proppen. Dus heb geen idee hoe het is om nu een bus, tram of trein te pakken.)

Ik denk zelf dat het gezamenlijk sporten het eerst gaat sneuvelen. Je hoort toch wel veel over besmettingen via die weg. Ik hoop niet al te rigoureus. Ik vind mijn paardrijlessen met 3 man op de vereniging niet echt te vergelijken met voetbal of volleyball qua besmettingsgevaar. Maar zoals het vaak gaat met maatregelen die snel genomen moeten worden: het zal wel met de botte bijl gaan.

Ik verwacht ook maatregelen in horeca, theater etc, om onnodige verplaatsingen te voorkomen.

Scholen betwijfel ik. Ze willen onderwijs toch wel heel graag overeind houden. Maar met alle besmettingen ontkomen we er sowieso niet aan dat soms hele klassen naar huis gaan of scholen soms een poosje dicht gaan.

Ik denk wel dat het een lange, lange, heel erg lange en heel erg saaie winter gaat worden. Sowieso.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:27

Relaxed schreef:
Bron?

Kanonne, moet ik even zoeken. Ik heb toen zitten googlen in kranten-artikelen met de google term “griep 2018 vs corona”
Ga ff voor je kijken of ik precieze bronnen nog vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:29

secricible schreef:
Relaxed schreef:
Bron?

Kanonne, moet ik even zoeken. Ik heb toen zitten googlen in kranten-artikelen met de google term “griep 2018 vs corona”
Ga ff voor je kijken of ik precieze bronnen nog vindt.

Haha ik zie gewoon zoveel verschillende cijfers voorbij komen.. Neem alleen het sterftepercentage.. Die varieert ergens tussen 0 en 10% (bij wijze van..)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:30

purny schreef:
Popstra schreef:

Symptomen van corona zijn idd dezelfde verkoudheidssymptomen...

Ik wil hier even op inhaken. Het rivm zegt dit inderdaad, maar volgens de WHO is dit zelden een verschijnsel van Corona. Ik vind het erg verwarrend allemaal:

The most common symptoms of COVID-19 are fever, dry cough, and tiredness. Other symptoms that are less common and may affect some patients include aches and pains, nasal congestion, headache, conjunctivitis, sore throat, diarrhea, loss of taste or smell or a rash on skin or discoloration of fingers or toes. These symptoms are usually mild and begin gradually. Some people become infected but only have very mild symptoms

Bron: https://www.who.int/emergencies/disease ... onaviruses

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:31

Relaxed schreef:
safina schreef:

Is het nog steeds hutje mutje in het OV? (Ik weet het, dit is een hele rare vraag. Maar ik zit nooit in het OV. En waar ik woon is het meestal sowieso niet zo proppen. Dus heb geen idee hoe het is om nu een bus, tram of trein te pakken.)

Ik denk zelf dat het gezamenlijk sporten het eerst gaat sneuvelen. Je hoort toch wel veel over besmettingen via die weg. Ik hoop niet al te rigoureus. Ik vind mijn paardrijlessen met 3 man op de vereniging niet echt te vergelijken met voetbal of volleyball qua besmettingsgevaar. Maar zoals het vaak gaat met maatregelen die snel genomen moeten worden: het zal wel met de botte bijl gaan.

Ik verwacht ook maatregelen in horeca, theater etc, om onnodige verplaatsingen te voorkomen.

Scholen betwijfel ik. Ze willen onderwijs toch wel heel graag overeind houden. Maar met alle besmettingen ontkomen we er sowieso niet aan dat soms hele klassen naar huis gaan of scholen soms een poosje dicht gaan.

Ik denk wel dat het een lange, lange, heel erg lange en heel erg saaie winter gaat worden. Sowieso.[/quote]

Ik mijd het ov en ga met de auto naar school, ook omdat daar gewoon plek is om te parkeren. Waar wij les hebben zitten twee grote middelbare scholen naast die ook veel gebruik maken van de bus. Het staat altijd erg vol bij de halte.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:31

Relaxed schreef:
Bron?

Cijfers IC bedden destijds via NICE terug te vinden.
Oversterfte via RIVM.

En een overzichtelijk artikel van parool wat ik toen als basis heb gebruikt voor mijn post
https://www.parool.nl/nieuws/corona-ver ... ~b4e67eb0/

Geen zin meer om de precieze link naar NICE en RIVM over 2018 terug te zoeken nu, sorry. Ik heb ze toen gecheckt n.a.v. artikel in parool iig dus je mag van me aannemen dat hun cijfers kloppen, of je moet even zelf bij het RIVM en NICE gaan zoeken. Mijn bedje wacht nu :D

Sterftecijfer heb ik uit artikel van parool overgenomen en niet meer verder gecheckt. Zover ik weet zijn er vooral in het begin van de pandemie hogere cijfers genoemd omdat er toen weinig bekend was over de behandeling, maar ik heb die verder niet gedubbelcheckt.

Edit: nu.nl noemt ook de 0,26 met onderstaande onderbouwing. Zij baseren zich op CDC
https://www.nu.nl/nucheckt/6060087/nuch ... griep.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:38

pien_2010 schreef:
safina schreef:

Hoe in Nederland weet ik niet. In Frankrijk met de strengste fase vd lock down mocht alleen het allernoodzakelijkste gedaan worden en dan had je een papier bij je waarop je dat aankruiste, naam en woonadres, datum, tijd etc.
1 km cirkel rondom je huis 1x per dag mocht met zelfde papier.
Alles wat kon werkte thuis, scholen dicht. Alles was gesloten op levensmiddelen winkel na, zorg, en ander noodzakelijke dingen.
Als dat weer komt gaan we ervoor, maar het was zwaar en saai en niet grappig.

Ja, in Frankrijk weten ze pas echt wat lockdownen is. Dat is echt zwaar.

Wat er hier ook komt, ik ga er ook voor. Nou zullen wij ons ook wel redden, want:
A) wegens vitaal beroep kom ik zeker de deur nog uit en zie ik mensen (wat ook weer een risico is natuurlijk, want waar mensen zijn is virus, maar wel goed voor mn mentale gezondheid)
B) ik woon buitenaf, dus ik kan hier op eigen erf paardrijden, buiten klooien etc. Niet zo'n gevangenisgevoel.
C) ik heb geen kinderen (voor kinderen lijkt het me namelijk echt vreselijk) en een hele gezellige man
D) we hebben glasvezel :D

Maar ook dan wordt het nog een lange, zware winter.

Ik hoop dat de heftige Franse lockdown aan jullie voorbij gaat. Er zijn leukere dingen in het leven om voor te gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:40

Citaat:
En qua lockdown, ik denk dat het ontzettend onverstandig is in deze fase.
We moeten nog maanden leven met dit virus. Een tweede lockdown gaat echt heel veel weerstand opleveren en er gaat echt hard opgetreden moeten worden om mensen dit te laten naleven. Een derde lockdown is geen optie m.i. Iedere lockdown zorgt voor meer weerstand tegen de regels.

Naar mijn idee hebben ze dus voor de resterende tijd met corona nog 1 escape button, 1 lockdown. Die moeten ze echt pas inzetten als we weer op het noodpunt zitten van vorige keer. Want een volgende kans krijg je voorlopig echt niet meer, om grof in te zetten.

Dat denk ik ook. Kijk maar naar Marseille. Parijs heeft beperkingen aan Marseille opgelegd zoals bv bar en restaurant sluiting.
Normaal bepaalt de prefect en krijgen deze vanuit Parijs extra bevoegdheden.
Marseille pikt het niet en de mensen zijn zoo boos (rivaliteit tussen deze 2 steden is er al lang), en ze gaan hun eigen gang en er is veel protest.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 22:44

Bij Frankrijk ben ik sowieso best bang dat er rellen ontstaan die echt uit de hand gaan lopen. De politieke situatie was al zo onrustig voor corona en mensen worden overal in de wereld steeds meer gepolariseerd. Polarisatie en onrust en lockdown en verlies van inkomen van veel mensen is best een flink risico.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:00

Relaxed schreef:
Gommers was toch ook degene die laatst zij dat we geen paniek moesten zaaien? :+

Ben ik de enige die vind dat Gommers dit gewoon intern moet overleggen? Nu denkt iedereen oh laten we nog snel dit en dat doen voordat er een totale lockdown komt.

Rutte is bereid iedere noodzakelijke maatregel te nemen, lijkt erop dat een totale lockdown tot de mogelijkheden behoort.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:07

Toch zou het nog steeds een goede mogelijkheid zijn. De vorige golf gingen we ook van "oh er is coronavirus" naar 2,5 week later lockdown-light.

Ik vermoed alleen dat de light variant nu niks uithaalt, bepaalde groepen zijn gewoon te dwars. Ze hebben hier in het park vanavond weer een feest beeindigd. De muziek konden we hier horen. Dat is 2 a 3 km afstand. Het is gewoon niet eens meer geheim.

Overigens is heel nederland nu code 2 en de randstad + utrecht code 3.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:17

Veulen84 schreef:
Toch zou het nog steeds een goede mogelijkheid zijn. De vorige golf gingen we ook van "oh er is coronavirus" naar 2,5 week later lockdown-light.

Ik vermoed alleen dat de light variant nu niks uithaalt, bepaalde groepen zijn gewoon te dwars. Ze hebben hier in het park vanavond weer een feest beeindigd. De muziek konden we hier horen. Dat is 2 a 3 km afstand. Het is gewoon niet eens meer geheim.

Ja valt mij hier ook op dat mensen gewoon samenklitten. De besmettingen blijven oplopen. Ze wachten nog even tot de IC opnamen hoger worden en dan pats boem lockdown. Het kan niet anders gaan dan dit denk ik?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:18

Veulen84 schreef:

Tja, dat krijg je als er nergens serieuze boetes worden uitgedeeld. Hoe groter het illegaal feest, hoe makkelijker men er mee wegkomt. Ik las gisteren dat er 'n huisfeest van 9 man wel beboet is. Dan durven ze wel, maar bij grotere groepen beginnen ze er niet eens meer aan. Dat is zo'n fout signaal wat de politie afgeeft. Er is geen respect voor gezag meer, er wordt niet eens 'n poging gedaan om gezag te tonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:21

Raar dat mensen toch gewoon door blijven gaan met feestjes e.d. Ik kan me voorstellen dat ze een paar weken de ernst misschien niet voelde, maar nu toch wel? En als je het niet doet omdat je het virus niet wil verspreiden dan wel om een lockdown te voorkomen, lijkt mij.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 23:26

Zouden mensen gewoon ongevoelig worden omdat ze al zo vaak een verhaal van een coronapatient hebben gehoord. Dat het je niet meer zoveel doet, beetje afgestompt raakt voor coronanieuws en dan gewoon gaat feesten..