Corona en vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Corona en vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:12

Ik hoop dat we naar Duitsland moeten. Ik heb namelijk geen zin om een PCR test te doen. Anders word het zuid-limburg (we gaan de 21e al). En dan maar dagjes naar Duitsland. Want je mag wel naar Duitsland zonder te testen als je minder dan 24uur blijft. :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:50

Echwel schreef:
Denken jullie dat eind augustus begin september het weer mogelijk is met camper richting Frankrijk te gaan..
We hebben nu de plannen om de westkust af te zakken, door Pyreneeën weer naar boven..

Alleen moet het we mogelijk zijn

Dat is nu al mogelijk toch?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:52

Als je hier (Limburg) over de A2 rijdt richting zuiden, dan is het al stervensdruk met campers en caravans, alsof er nooit iets gebeurd is. Denk niet dat die bij Vaals stoppen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:54

Klopt helemaal. En zie sowieso de laatste paar weken overal NL-ers met en zonder caravans in B en L.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 19:27

Ik ben maar voorzichtig geen zin in heisa

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:22

Sodera schreef:
Let qua reizen wel even op wat de eisen van het vakantieland zijn!!
Vorig jaar werd een land alleen geel als zowel in- als uitreizend geen beperkingen oid waren.
Dit jaar niet; Ierland is al weken geel dus je kunt zonder test/quarantaine wat dan ook naar Nederland maar Ierland eist nog wel testen &thuisquarantaine voor minimaal 5 dagen.....

Ik had begrepen quarantaine in hotel/B&B voor 5 dagen, verplicht testen en na 2 dagen uitslag die je ook nog eens in een hotel/B&B moest uitzitten. Maar gevaccineerd geen beperkingen.
Heb het niet opgezocht verder, maar toevallig kwam ik dinsdag een collega tegen op de parkeerplaats van de Jumbo, die zijn vaccinatie-afspraken had gemaakt en ook direct de vlucht naar Ierland had geboekt (expat, is een ier), en die vertelde het zo.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 10:53

Neonlight schreef:
Sodera schreef:
Let qua reizen wel even op wat de eisen van het vakantieland zijn!!
Vorig jaar werd een land alleen geel als zowel in- als uitreizend geen beperkingen oid waren.
Dit jaar niet; Ierland is al weken geel dus je kunt zonder test/quarantaine wat dan ook naar Nederland maar Ierland eist nog wel testen &thuisquarantaine voor minimaal 5 dagen.....

Ik had begrepen quarantaine in hotel/B&B voor 5 dagen, verplicht testen en na 2 dagen uitslag die je ook nog eens in een hotel/B&B moest uitzitten. Maar gevaccineerd geen beperkingen.
Heb het niet opgezocht verder, maar toevallig kwam ik dinsdag een collega tegen op de parkeerplaats van de Jumbo, die zijn vaccinatie-afspraken had gemaakt en ook direct de vlucht naar Ierland had geboekt (expat, is een ier), en die vertelde het zo.

Ik woon in Ierland en dat is zover ik weet niet zo? Heb het nog even opgezocht maar kan dat nergens vinden.
Tot 19 juli maakt t geen bal uit of je wel of niet gevaccineerd bent. Vanaf 19 juli zullen we met zo’n Green Certificate gaan werken maar tot dan moet iedereen in thuisquarantaine of verplichte hotelquarantaine, afhankelijk van het land waar je vandaan komt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 12:01

Echwel schreef:
Ik ben maar voorzichtig geen zin in heisa

Voordeel van een eigen caravan / camper is dat als het begint te donderen je ook zo weer thuis bent. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:10

Bloodymary schreef:
Echwel schreef:
Denken jullie dat eind augustus begin september het weer mogelijk is met camper richting Frankrijk te gaan..
We hebben nu de plannen om de westkust af te zakken, door Pyreneeën weer naar boven..

Alleen moet het we mogelijk zijn

Dat is nu al mogelijk toch?

Klopt. Je moet een negatieve test hebben van minder dan 72 uur oud, waarbij de kans dat je aangehouden wordt op de snelweg uiterst gering is. Treinen en vliegtuigen word je zeker wel gecontroleerd.
Als je 2x gevaccineerd bent, en de 2de vaccinatie is 2 weken geleden dan is een test niet nodig.
Gisteren is Frankrijk opengegaan.

Het rare is op corsica na, dat de NL regering Frankrijk code orange heeft gegeven. En dit terwijl de besmettingen hier zeer laag zijn (gisteren 5557 in heel Frankrijk), Het R nummer 0,84 is en in geheel Frankrijk gelijk blijft en per 100.000 gevallen Frankrijk op67,9 zit (data van 4 dagen geleden dat aardig stabiel blijft).
Op dit moment kun je dus beter aan de côte d'azur zitten als aan het Scheveningse strand, zo las ik vandaag op internet als opmerking van een reis deskundige. Of anders gezegd, ik begrijp er niet veel meer van en vind het allemaal erg onlogisch.
Gelukkig voor ons, zijn er erg veel mensen die het ook niet meer begrijpen en gewoon afgereisd zijn naar Frankrijk waaronder de toeristen in onze gîte. Er zijn regio's zoals bij ons, dat we zelfs beneden de 50 besmettingen zitten per 100.000 en die tendens is nog steeds dalende.
Code oranje krijgen van NL betekent dus dat je officieel in quarantaine moet als je terug komt naar NL. Gisteren had de Haute Vienne 1 besmetting in het hele departement. Tja, wie het nog snapt?

Dus kijk zelf wat de consequenties zijn met bv je (ziekte) verzekering en kijk of je wel of niet kiest om af te reizen. Ben je negatief getest en je gaat naar het platteland in een huisje, dan zou ik het risico wel durven nemen. Moet je met het vliegtuig, dan zou ik er nog eens goed over na denken want als de verzekering je ziekte kosten niet zou betalen als je covid krijgt, vind ik het risico te hoog. Zodra Frankrijk code geel krijgt van NEderland, dan is ook alles goed vergoed als je iets krijgt.

Frankrijk is echter een offensief begonnen in Nederland waarin ze de echte cijfers laten zien en ik verwacht dat alles binnenkort weer normaal is en zeker in juli of augustus/ september.
Enfin wij mogen weer sinds gisteren uit eten gaan binnen en buiten en wij hebben er heel erg veel zin in en gaan dan ook morgen voor het eerst sinds heel erg lang weer horeca bezoek doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:15

Nederland slaat wel vaker de plank mis met de reisadviezen. Het is alleen jammer dat je daar direct mee te maken hebt (bv touroperators die annuleren, je reisverzekering die niet geldt voor covid.)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:25

Fitzroy schreef:
Nederland slaat wel vaker de plank mis met de reisadviezen. Het is alleen jammer dat je daar direct mee te maken hebt (bv touroperators die annuleren, je reisverzekering die niet geldt voor covid.)

Wij hebben er dus ook veel mee te maken, want je staat gewoon voor niets een gîte open te houden. Dat is ook mede de reden dat dit het laatste jaar is en we zelf op die gave plek gaan wonen en dan kunnen onze (klein) kinderen voortaan gewoon gezellig bij ons op vakantie komen in het hoofdseizoen . Doordat je dan nog meer één huis hebt, hoef je al niet meer te verdienen want we werken nu tegen kostprijs (geen winst en geen verlies) , en als je er dan zelf gaat wonen, is er minder werk maar wel meer geluk in de familie. Dat is ook wat waard. Maar niet iedereen kan die keuze maken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 17:28

Wij gaan eind augustus begin september met eigen camper..

Zijn al druk aan het plannen en komt goed denk.ik

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:50

pien_2010 schreef:
Klopt. Je moet een negatieve test hebben van minder dan 72 uur oud, waarbij de kans dat je aangehouden wordt op de snelweg uiterst gering is. Treinen en vliegtuigen word je zeker wel gecontroleerd.
Als je 2x gevaccineerd bent, en de 2de vaccinatie is 2 weken geleden dan is een test niet nodig.
Gisteren is Frankrijk opengegaan.

Het rare is op corsica na, dat de NL regering Frankrijk code orange heeft gegeven. En dit terwijl de besmettingen hier zeer laag zijn (gisteren 5557 in heel Frankrijk), Het R nummer 0,84 is en in geheel Frankrijk gelijk blijft en per 100.000 gevallen Frankrijk op67,9 zit (data van 4 dagen geleden dat aardig stabiel blijft).
Op dit moment kun je dus beter aan de côte d'azur zitten als aan het Scheveningse strand, zo las ik vandaag op internet als opmerking van een reis deskundige. Of anders gezegd, ik begrijp er niet veel meer van en vind het allemaal erg onlogisch.
Gelukkig voor ons, zijn er erg veel mensen die het ook niet meer begrijpen en gewoon afgereisd zijn naar Frankrijk waaronder de toeristen in onze gîte. Er zijn regio's zoals bij ons, dat we zelfs beneden de 50 besmettingen zitten per 100.000 en die tendens is nog steeds dalende.
Code oranje krijgen van NL betekent dus dat je officieel in quarantaine moet als je terug komt naar NL. Gisteren had de Haute Vienne 1 besmetting in het hele departement. Tja, wie het nog snapt?

Dus kijk zelf wat de consequenties zijn met bv je (ziekte) verzekering en kijk of je wel of niet kiest om af te reizen. Ben je negatief getest en je gaat naar het platteland in een huisje, dan zou ik het risico wel durven nemen. Moet je met het vliegtuig, dan zou ik er nog eens goed over na denken want als de verzekering je ziekte kosten niet zou betalen als je covid krijgt, vind ik het risico te hoog. Zodra Frankrijk code geel krijgt van NEderland, dan is ook alles goed vergoed als je iets krijgt.

Frankrijk is echter een offensief begonnen in Nederland waarin ze de echte cijfers laten zien en ik verwacht dat alles binnenkort weer normaal is en zeker in juli of augustus/ september.
Enfin wij mogen weer sinds gisteren uit eten gaan binnen en buiten en wij hebben er heel erg veel zin in en gaan dan ook morgen voor het eerst sinds heel erg lang weer horeca bezoek doen.

Jammer dat elk land voor zich terug het warm water wil uitvinden ipv dat europees te regelen.
Nochtans doet de EU al een poging om eea te stroomlijnen : https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement
Maar toch blijven landen hun eigen kleurtjes vooropstellen. Wat het dan weer heel complex maakt om te weten wat je moet doen als je van land A naar land B wil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:57

Ik hoop binnenkort toch naar frankrijk te kunnen. Volgende week de tweede enting en twee weken daarna zou het kunnen met de camper. Ik hoop mijn paps mee te kunnen krijgen dan ook zodat hij er ook weer even uit komt en dan ook eea aan voedsel en waspoeder weer in te kunnen slaan. Had goddank nog een pak gevonden daarvan.

Zal anders wel alleen moeten gaan ivm werk van gv (hij krijgt geen vrij meer tot en met september omdat een paar collegas zo "aardig" zijn geweest vier weken aaneen vrij te nemen waardoor de rest niet meer weg mag van de baas) :(:) -O- dus meer dan een weekend zit er niet in met zijn tweeen) en zijn enting die wat achter loopt op die van mij.

De eventuele plannen zijn dus overboord voor de zomer misschien dat oktober gaat mogen, kunnen en lukken. Dan heeft hij er vier volle maanden ploegendienst met nachtdienst opzitte; zonder een vrije dag. Vraag me af of hij en zijn collegas dat volhouden. -O-

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:07

karuna schreef:
Ik hoop binnenkort toch naar frankrijk te kunnen. Volgende week de tweede enting en twee weken daarna zou het kunnen met de camper. Ik hoop mijn paps mee te kunnen krijgen dan ook zodat hij er ook weer even uit komt en dan ook eea aan voedsel en waspoeder weer in te kunnen slaan. Had goddank nog een pak gevonden daarvan.

Zal anders wel alleen moeten gaan ivm werk van gv (hij krijgt geen vrij meer tot en met september omdat een paar collegas zo "aardig" zijn geweest vier weken aaneen vrij te nemen waardoor de rest niet meer weg mag van de baas) :(:) -O- dus meer dan een weekend zit er niet in met zijn tweeen) en zijn enting die wat achter loopt op die van mij.

De eventuele plannen zijn dus overboord voor de zomer misschien dat oktober gaat mogen, kunnen en lukken. Dan heeft hij er vier volle maanden ploegendienst met nachtdienst opzitte; zonder een vrije dag. Vraag me af of hij en zijn collegas dat volhouden. -O-

Vier maanden ploegendienst zonder vrije dag lees ik, klopt dat wel? Geen weekend o.i.d.?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:10

Ja de weekenden soort van maar de ploegendienst op zaterdag eindigt in de ochtend om 6 uur en maandags moeten ze weer op komen draven. Met slapen erbij zijn dat korte weekenden. De vrijdag avond stopt om 22.00 en maandag 6.00 moeten ze weer beginnen. Alleen de vroeg naar nacht geeft iets meer lucht.

Dus de normale 40 uur werkweek onregelmatig is er maar geen enkele extra vrije dag. Wel mogelijk overwerk op zaterdag er nog bij waardoor de weekenden nog korter worden. Vooral de vroeg naar nacht ploeg is nu al steeds het haasje waardoor die iets langer vrije periode wordt ingekort naar de zondag en een stukje maandag.

Nu proberen we juist van de vroeg naar laat gebruik te maken. Dan kun je vrijdag 14.30 weg en moet je maandag 18.00 terugzijn waarna het slapen voor de nachtdienst begint. Net te doen binnen bv 150 km van huis maar verder is dan niet echt rustgevend :n als die dan ook nog door overwerk worden ingepikt is er gewoon niet veel mogelijk.

Vorig jaar was al lastiger maar dit jaar helemaal. De baas "gebruikt" covid om geen vrij te hoeven geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 10:34

Dat kaartje is zo slecht te interpreteren.
Zo mag een ingeente NLder eigenlijk gewoon weer Zwitserland in zonder test, echter staat NL nog wel op de rode lijst ivm aantal besmettingen dus staat het voor jullie als oranje aangegeven terwijl ingeente reizigers hartstikke welkom zijn >;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:24

Sizzle schreef:
Zo mag een ingeente NLder eigenlijk gewoon weer Zwitserland in zonder test, echter staat NL nog wel op de rode lijst ivm aantal besmettingen dus staat het voor jullie als oranje aangegeven terwijl ingeente reizigers hartstikke welkom zijn >;)

Dat Nl nog op de rode lijst staat is denk ik de reden dat Nl zowel Zwitserland en Frankrijk (wellicht meer landen) code oranje heeft gegeven. Dat is dus een politiek spelletje. Ik vind dat niet OK.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:13

Ja, code rood is omdat NL hogere infectie nummers heeft dan CH en tevens nog niet onder de WHO aantallen zit. De rode lijst is gewoon volgens de norm, echter zijn ingeente mensen WEL gewoon welkom dat weet dus nu niemand omdat het oranje staat.
Ik neem aan dat dit inderdaad ook zo is voor Frankrijk.

Waarschijnlijk is dat te ingewikkeld omdat je dan oranje moet tonen voor mensen zonder inenting en groen voor ingeente mensen. Geel is sowieso niet terrecht want de cijfers zijn inmiddels onder de officiele risico waarde gezakt (voor CH).

Maar anderzijds…..nu voorkom je wel onnodige verplaatsingen. Geef het nog een week of 3-4 en dan is heel europa groen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:35

Daarom plannen wij pas na hoogseizoen, kunnen evt ouders met schoolgaande kinderen in hoogseizoen.

Dat is het voordeel als je geen schoolgaande kinderen hebt en daarbij is het stukken rustiger

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:36

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:45

Sizzle schreef:

Dat ligt niet aan het kaartje, maar aan het feit dat elk land zijn eigen regels maakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:46

Dat helpt ook niet nee, vooral als die bijna dagelijks veranderen en er voor van alles uitzonderingen zijn.

Ene week geen bewijs, volgende week met bewijs, dan weer niet. Voor bezoek onder 24 uur geen bewijs behalve bij familie dan is het 27 uur en ook niet iedere gemeente/regio binnen een land hetzelfde.

Test binnen 72 uur, dan ineens binnen 48, ene keer pcr dan weer sneltest.

Geen masker/community mask/KN95

%)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-06-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 13:48

Dat is mooi, want R nummer in Frankrijk is 0,74 en er zijn landelijk 61 besmettingen per 100.000. Dus code oranje zal dan code geel overslaan en gelijk overspringen naar groen binnen enkele dagen.
In ons departement is dat 46 per 100.000 en het R nummer is 0, 52 of zo. Echt laag.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 14:59

Hier in september naar Hongarije en sevilla. Kan niet wachten!! *\%/*