Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:07

„Because it has electrolites“
Dit gaat echt heel vaak door me heen dit jaar :x

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:33

Nog een very unpopulair opinion van mij.
Ik vind namelijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor overgewicht. Niet de prijzen in de winkel, niet je genen, niet de aanbiedingen bij de kassa, niet je kantoorbaan en niet de mensen om je heen die je taart oid aanbieden. :o

Uitzondering is medische redenen waardoor je snel aankomt zoals prednison.
Maar hoor echt heel vaak excuses als 'gezond eten is duur' of 'ik heb gewoon aanleg voor overgewicht'

Oke, ik heb ook aanleg om snel aan te komen, maar dat ligt nog altijd aan mijn eet- en beweeggewoonten. Kan helaas niet alles eten wat ik wil, zonder aan te komen. En ben er toch echt zelf verantwoordelijk voor als ik een reep chocola in 1 zitting wegwerk

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:48

Eens hoor Dilan. Ik ben ook flink dik geweest, 99kg bij 1.72m lengte en inmiddels al jaren op 62kg, heeft allemaal te maken met wat ik wel en niet in mn mond steek.

Het ergste vind ik als mensen met flink overgewicht op een paard stappen. Ook als er een medische reden voor je overgewicht is, dat maakt de druk op het paard niet minder namelijk. Ik vind inderdaad dat paardrijden voor 'slanke' mensen is of in ieder geval voor mensen met een BMI onder de 30.

Ook de uitspraak ''liever een dik iemand die goed mee zit dan een slank iemand die stuitert'' vind ik op niks trekken. T is allebei niet okee, maar de slanke persoon kan goed leren zitten, een zwaar iemand kan niet voorkomen dat de massa steeds achter de beweging van het paard aan komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:50

Dilan93 schreef:
Ik vind namelijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor overgewicht. Niet de prijzen in de winkel, niet je genen, niet de aanbiedingen bij de kassa, niet je kantoorbaan en niet de mensen om je heen die je taart oid aanbieden. :o

Maar hoor echt heel vaak excuses als 'gezond eten is duur' of 'ik heb gewoon aanleg voor overgewicht'

Oke, ik heb ook aanleg om snel aan te komen, maar dat ligt nog altijd aan mijn eet- en beweeggewoonten. Kan helaas niet alles eten wat ik wil, zonder aan te komen. En ben er toch echt zelf verantwoordelijk voor als ik een reep chocola in 1 zitting wegwerk

Eens :).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:50

Mars en daar ben ik het ook mee eens!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:02

Maar heel simpel, gezond eten is ook duur. Daar moet je wel budget voor hebben. Dat is soms gewoon heel lastig en vooral vreselijk irritant als je dan mensen hebt die gaan roepen dat zij het wel kunnen. Met een moestuin of wen budget waarbij ze groot kunnen inkopen :+

Maar goed, ik ga eerder richting te mager := en daar krijg je weer vaak opmerkingen over, want tegen te dunne mensen mag je wel van alles zeggen en tegen te dikke mensen niet, blijkbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:06

Dilan93 schreef:

Ik ben het hier deels mee eens. Ik ben zelf dik door medische redenen, maar uiteindelijk kom je aan omdat je te veel eet. Maarrrr, ik denk wel dat het best een privilege is om kennis te hebben over gezonde voeding en gezonde maaltijden. Ik denk dat veel mensen die overgewicht hebben ook gewoon niet weten hoe ze het dan wel moeten doen (daarom zijn crashdieten of bijvoorbeeld koolhydraatarm eten ook zo populair).

Dan gelijk mijn unpopular opinion er achteraan: ik vind het niet erg om dik te zijn en vind mezelf ook prachtig zoals ik er nu uit zie. Ik ga niet op een paard zitten, niemand behalve ik zelf heeft last van mijn extra vetjes en ik vind de maatschappelijke tendens waarin mensen zich heel graag willen bemoeien met het leven van mensen die overgewicht hebben echt heel vervelend.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:07

MyWishMax schreef:
Maar heel simpel, gezond eten is ook duur. Daar moet je wel budget voor hebben. Dat is soms gewoon heel lastig en vooral vreselijk irritant als je dan mensen hebt die gaan roepen dat zij het wel kunnen. Met een moestuin of wen budget waarbij ze groot kunnen inkopen :+

Maar goed, ik ga eerder richting te mager := en daar krijg je weer vaak opmerkingen over, want tegen te dunne mensen mag je wel van alles zeggen en tegen te dikke mensen niet, blijkbaar.

Het is duur óf het kost tijd. En laat (bijvoorbeeld) minima daar net tegenaan lopen.
Ik ben het niet eens met de opinion haha. Ik vind het hetzelfde als zeggen: ''iedereen is zelf verantwoordelijk voor z'n eigen ontwikkeling'' --> JA dat klopt. Maar je kan met veel sociaaleconomische factoren met een gigantische achterstand beginnen, en je hele leven er mee worstelen en véél harder voor moeten vechten dan anderen. De kans op overgewicht is van zoveel meer dingen afhankelijk imo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:10

sureido schreef:
Ik denk ook zelfs dat contact beroepen en winkels veiliger open kunnen dan scholen, dat daar veel minder besmettingen uit komen.

En dan gooien ze de scholen 9 feb weer open en dan kunnen die nog langer dicht blijven omdat alles door de scholen weer oploopt. :7

Dit denk ik ook.
En ik denk ook dat de kleintjes lekker flink besmetten, zonder zelf nadrukkelijk te tonen dat ze ziek zijn.

Maar ik begrijp het wel, de ouders zijn hun kroost spuugzat thuis :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:18

MyWishMax schreef:

Ik heb altijd wel gezond kunnen eten toen ik alleen woonde en een klein budget had. Vergt wat opletten idd, maar is wel te doen. Hou dan ook meteen minder over voor bezoekjes aan de snackbar enzo.

Vind ook niet dat je dunne mensen mag beledigen op hun uiterlijk. Of iemand nu dik of dun is, heb respect voor elkaar.
En ben je tevreden met wat kilo's meer, ook helemaal prima. Maar ik hoor vaak klagende mensen dat ze overgewicht hebben, maar er niks aan doen. Soms gevolgd door "ja voor jou is het makkelijk, jij wordt niet snel te zwaar"

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:22

Je weet niet of het te doen is, want je weet niet wat iemands budget is. Jouw kleine budget kan voor iemand anders juist 'veel' zijn. Bezoekjes aan snackbar is ook vooroordeel wat echt niet iedereen doet of geld voor heeft.

Laatste opmerking is vreselijk, ja. Ik vibdbhet vreselijk hypocriet dat te zware mensen zo oordelen over dunnere mensen. Ze weten zelf hoe vervelend opmerkingen kunnen zijn, maar doen het zelf ook. Ik zie het op bokt ook, hele nare opmerkingen en woorden, maar het is niet tegen te zware mensen dus wat is het probleem?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:24

Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.

Dit is nu natuurlijk een voorbeeld maar zo zijn er écht meer mensen.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:28

Mars schreef:
Eens hoor Dilan. Ik ben ook flink dik geweest, 99kg bij 1.72m lengte en inmiddels al jaren op 62kg, heeft allemaal te maken met wat ik wel en niet in mn mond steek.

Het ergste vind ik als mensen met flink overgewicht op een paard stappen. Ook als er een medische reden voor je overgewicht is, dat maakt de druk op het paard niet minder namelijk. Ik vind inderdaad dat paardrijden voor 'slanke' mensen is of in ieder geval voor mensen met een BMI onder de 30.

Ook de uitspraak ''liever een dik iemand die goed mee zit dan een slank iemand die stuitert'' vind ik op niks trekken. T is allebei niet okee, maar de slanke persoon kan goed leren zitten, een zwaar iemand kan niet voorkomen dat de massa steeds achter de beweging van het paard aan komt.

Mee eens, maar denk ook dat er uitzonderingen zijn voor mensen die waarvoor het door medische redenen lastig is om op gewicht te blijven.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:30

Dilan93 schreef:

Op zich mee eens, wel met de eerder genoemde sociaal/economische redenen als te weinig kennis over voeding en hogere prijzen voor goed en gezond eten waarvan ik vind dat die wel degelijk enige rol spelen. En als je bij medische redenen ook psychische stoornissen telt. Eetbuienstoornis/boulimia zijn net zo'n heftige ziektes als anorexia maar op de een of andere manier begrijpen veel mensen niet dat ik er met zo'n stoornis "niets" aan kan doen dat ik veel eet en dat het geen smoesje is om voor mezelf en de wereld te rechtvaardigen dat ik gewoon een vetzak wil zijn 8)7 Niemand staat op met de gedachte, zo, en nu ga ik de rest van mijn leven eens lekker obees worden en blijven. Er zit psychisch vaak veel meer achter dan mensen willen geloven.

Emmaa_ schreef:
Dan gelijk mijn unpopular opinion er achteraan: ik vind het niet erg om dik te zijn en vind mezelf ook prachtig zoals ik er nu uit zie. Ik ga niet op een paard zitten, niemand behalve ik zelf heeft last van mijn extra vetjes en ik vind de maatschappelijke tendens waarin mensen zich heel graag willen bemoeien met het leven van mensen die overgewicht hebben echt heel vervelend.

<3 Zo mee eens. Ik word knettergek van mensen die zich denken met mijn overgewicht te bemoeien, onder de smoes van "ja maar je gezondheid!!!". Kijk eerst eens naar jezelf en je eigen leven voordat je aan komt zetten met je ongewenste opmerkingen over mijn lijf en de (vaak foute en volledig ongegronde) conclusies die je er uit trekt over hoe het met mijn gezondheid is gesteld.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:32

Als je zelf lekker in je vel zit moet je zeker blijven zoals je bent. Maar ik stel wel mijn vraagtekens bij mensen die (meer dan) 50 kilo te zwaar zijn.. Maar goed, moet iedereen inderdaad helemaal zelf weten :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:34

Maar een eetstoornis vind ik ook onder medische reden vallen. Daarom vind ik dat ook een uitzondering op de regel, omdat je met bvb een eetstoornis geen controle hebt over je eetgedrag.

Ook bepaalde ziekten maken dat je meer vet op slaat, waar je niks aan kunt doen. Of weinig.

Maar los van de reden dat iemand te dik of dun is, vind ik het sowieso niet netjes om mensen hierom belachelijk te maken of rotopmerkingen te maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:36

Blue_Eyes schreef:
Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.

Je zus zul je inderdaad wel goed kennen. Maar ik ken er ook genoeg die dan denken dat ze op 1200 kcal leven, maar van nemen ze voor het gemak het handje nootjes niet mee, of rekenen ze de geraspte kaas niet mee, of die ene koffie bij Starbucks...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:37

Ik heb wel echt flink overgewicht en voor mezelf vind ik het vooral vervelend dat iedereen spontaan verandert in een diëtist als ze met mij praten. Mensen denken echt dat ze (zonder dat ik erom heb gevraagd en zonder dat ze er daadwerkelijke expertise in hebben) expert mogen spelen over mijn lichaam, alleen omdat ze vanuit de maatschappij leren dat mijn lichaam lelijk is, ongezond is en dat het echt onmogelijk is dat ik ervan kan houden.

Mensen mogen prima een mening hebben over mijn gewicht. Zo lang je hem maar voor je houdt :)) Ik doe er niemand mee kwaad, ben niet een ergere belasting op het zorgsysteem dan iemand die rookt, of op z'n 40ste onverwachts kanker krijgt en in mijn geval komt daar nog eens bovenop dat ik er niet zo veel aan kan doen. Maar ook al was dat wel zo geweest, vind dat het iemand's eigen keuze is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:38

Blue_Eyes schreef:

Maar heeft zij dan niet haar eigen stofwisseling negatief beinvloed met die shakes en 500kcal dieeten. Want zo weinig kcal is nooit goed, voor niemand.

Je lichaam is geen magic box, het kan geen vet maken van zuurstof en water. Iets moet er dan mis gaan, ofwel in meer kcal eten dan waar ze zich bewust van is ofwel in de stofwisseling/verwerking van eten.

Overigens mensen die tevreden zijn met hun lichaam, helemaal prima toch? Ik vind daar pas wat van op het moment dat ze op een paard gaan zitten.
Ongevraagd dieet advies geven aan mensen of ze nu te zwaar of te dun zijn is nooit okee.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:42

Dilan93 schreef:

Ondanks dat ik hier onder val :o ben ik het wel groten deels mee eens :)

Je mag nooit de schuld 100% geven aan iets. Al maken sommige dingen het niet makkelijk.

Het zou ook fijn zijn als er vanuit de zorgverzekering meer geholpen wordt :j om te stoppen met roken krijg je wel vergoed maar hulp voor afvallen niet. Wat dan automatisch uit komt bij wat is nu echt goed voor je om goed af te vallen wat ook goed is voor je lichaam.
Dingen die gezond lijken zijn namelijk niet altijd even gezond :n

Jammer genoeg gaat aankomen voor mijn gevoel ook altijd sneller als afvallen :')

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:45

Emmaa_ schreef:
Ik heb wel echt flink overgewicht en voor mezelf vind ik het vooral vervelend dat iedereen spontaan verandert in een diëtist als ze met mij praten. Mensen denken echt dat ze (zonder dat ik erom heb gevraagd en zonder dat ze er daadwerkelijke expertise in hebben) expert mogen spelen over mijn lichaam, alleen omdat ze vanuit de maatschappij leren dat mijn lichaam lelijk is, ongezond is en dat het echt onmogelijk is dat ik ervan kan houden.

Mensen mogen prima een mening hebben over mijn gewicht. Zo lang je hem maar voor je houdt :)) Ik doe er niemand mee kwaad, ben niet een ergere belasting op het zorgsysteem dan iemand die rookt, of op z'n 40ste onverwachts kanker krijgt en in mijn geval komt daar nog eens bovenop dat ik er niet zo veel aan kan doen. Maar ook al was dat wel zo geweest, vind dat het iemand's eigen keuze is.

Erg herkenbaar dit _/-\o_ Stop er gewoon mee, ongevraagd advies of meningen over iemands lijf, gewicht, voedingspatroon is idd nooit okee. Ongeacht hoe iemand eruit ziet. En dan nog denken dat ze je er een dienst mee bewijzen ook, of dat ze je iets nieuws vertellen :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:47

Sheran schreef:
Blue_Eyes schreef:

Je zus zul je inderdaad wel goed kennen. Maar ik ken er ook genoeg die dan denken dat ze op 1200 kcal leven, maar van nemen ze voor het gemak het handje nootjes niet mee, of rekenen ze de geraspte kaas niet mee, of die ene koffie bij Starbucks...

Dat is idd ook nog een dingetje. Of bvb de olie waar ze in bakken. Of een blokje kaas tussendoor.

Ik ben me ook vaak genoeg rot geschrokken van het aantal kcal in bvb een chocolaatje. In hoeveel kcal ik mn aardappels bak.

Zorgverzekering zou idd meer vergoeding voor hulp mogen bieden. Al kun je op internet tegenwoordig ook al een hoop tips vinden.

Ik was ook ooit te zwaar. Ben me toen gaan inlezen in gezonde voeding en heb toen veel geleerd. Inmiddels zijn die dingen voor mij normaal, maar dat zat er niet van nature in.

En ik ben nu nog steeds te gek op chocolade. Alleen eet ik nu (meestal) geen hele reep per keer. Deed ik voorheen wel uit frustratie of verdriet oid

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:53

Ashleytjuhh schreef:
Dilan93 schreef:

Ondanks dat ik hier onder val :o ben ik het wel groten deels mee eens :)

Je mag nooit de schuld 100% geven aan iets. Al maken sommige dingen het niet makkelijk.

Het zou ook fijn zijn als er vanuit de zorgverzekering meer geholpen wordt :j om te stoppen met roken krijg je wel vergoed maar hulp voor afvallen niet. Wat dan automatisch uit komt bij wat is nu echt goed voor je om goed af te vallen wat ook goed is voor je lichaam.
Dingen die gezond lijken zijn namelijk niet altijd even gezond :n

Jammer genoeg gaat aankomen voor mijn gevoel ook altijd sneller als afvallen :')

Aankomen is ook makkelijker vanwege de hoge caloriedensiteit die voedingsmiddelen tegenwoordig hebben. Een gevulde koek is 350kcal. Als je er daar iedere dag één van eet kom je in een week tijd bijna een halve kilo aan. Gewoon verder niks veranderen aan je eten! Bizar is dat toch. Een krokante kipschnitzel is dubbel het aantal kcal als een kipfilet (per 100 gram). En die zijn veel vaker in de aanbieding..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:54

Aankomen is voor mij totaal geen probleem. Afvallen lukt ook prima. Gewicht stabiel houden vind ik het moeilijkst :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:05

Vroeger flink ondergewicht en vrat alles. Ik keek echt nergens naar, dus zeker niet gezond.
Nu overgewicht, eet koolhydraat beperkt, geen toegevoegde suikers enz, en meer gaat er niet af.
Ik ben er ondertussen wel achter dat wat je lichaam met dat eten doet dus je stofwisseling veel meer invloed heeft dan dat we denken. En dan is het erg makkelijk oordelen naar zowel dun als dik.