Dit gaat echt heel vaak door me heen dit jaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dilan93 schreef:Nog een very unpopulair opinion van mij.
Ik vind namelijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor overgewicht. Niet de prijzen in de winkel, niet je genen, niet de aanbiedingen bij de kassa, niet je kantoorbaan en niet de mensen om je heen die je taart oid aanbieden.
Uitzondering is medische redenen waardoor je snel aankomt zoals prednison.
Maar hoor echt heel vaak excuses als 'gezond eten is duur' of 'ik heb gewoon aanleg voor overgewicht'
Oke, ik heb ook aanleg om snel aan te komen, maar dat ligt nog altijd aan mijn eet- en beweeggewoonten. Kan helaas niet alles eten wat ik wil, zonder aan te komen. En ben er toch echt zelf verantwoordelijk voor als ik een reep chocola in 1 zitting wegwerk
Ik vind namelijk dat je zelf verantwoordelijk bent voor overgewicht. Niet de prijzen in de winkel, niet je genen, niet de aanbiedingen bij de kassa, niet je kantoorbaan en niet de mensen om je heen die je taart oid aanbieden.
Maar hoor echt heel vaak excuses als 'gezond eten is duur' of 'ik heb gewoon aanleg voor overgewicht'
Oke, ik heb ook aanleg om snel aan te komen, maar dat ligt nog altijd aan mijn eet- en beweeggewoonten. Kan helaas niet alles eten wat ik wil, zonder aan te komen. En ben er toch echt zelf verantwoordelijk voor als ik een reep chocola in 1 zitting wegwerk
MyWishMax schreef:Maar heel simpel, gezond eten is ook duur. Daar moet je wel budget voor hebben. Dat is soms gewoon heel lastig en vooral vreselijk irritant als je dan mensen hebt die gaan roepen dat zij het wel kunnen. Met een moestuin of wen budget waarbij ze groot kunnen inkopen
Maar goed, ik ga eerder richting te mageren daar krijg je weer vaak opmerkingen over, want tegen te dunne mensen mag je wel van alles zeggen en tegen te dikke mensen niet, blijkbaar.
sureido schreef:Ik denk ook zelfs dat contact beroepen en winkels veiliger open kunnen dan scholen, dat daar veel minder besmettingen uit komen.
En dan gooien ze de scholen 9 feb weer open en dan kunnen die nog langer dicht blijven omdat alles door de scholen weer oploopt.
MyWishMax schreef:Maar heel simpel, gezond eten is ook duur. Daar moet je wel budget voor hebben. Dat is soms gewoon heel lastig en vooral vreselijk irritant als je dan mensen hebt die gaan roepen dat zij het wel kunnen. Met een moestuin of wen budget waarbij ze groot kunnen inkopen
Maar goed, ik ga eerder richting te mageren daar krijg je weer vaak opmerkingen over, want tegen te dunne mensen mag je wel van alles zeggen en tegen te dikke mensen niet, blijkbaar.
Mars schreef:Eens hoor Dilan. Ik ben ook flink dik geweest, 99kg bij 1.72m lengte en inmiddels al jaren op 62kg, heeft allemaal te maken met wat ik wel en niet in mn mond steek.
Het ergste vind ik als mensen met flink overgewicht op een paard stappen. Ook als er een medische reden voor je overgewicht is, dat maakt de druk op het paard niet minder namelijk. Ik vind inderdaad dat paardrijden voor 'slanke' mensen is of in ieder geval voor mensen met een BMI onder de 30.
Ook de uitspraak ''liever een dik iemand die goed mee zit dan een slank iemand die stuitert'' vind ik op niks trekken. T is allebei niet okee, maar de slanke persoon kan goed leren zitten, een zwaar iemand kan niet voorkomen dat de massa steeds achter de beweging van het paard aan komt.
Emmaa_ schreef:Dan gelijk mijn unpopular opinion er achteraan: ik vind het niet erg om dik te zijn en vind mezelf ook prachtig zoals ik er nu uit zie. Ik ga niet op een paard zitten, niemand behalve ik zelf heeft last van mijn extra vetjes en ik vind de maatschappelijke tendens waarin mensen zich heel graag willen bemoeien met het leven van mensen die overgewicht hebben echt heel vervelend.
Blue_Eyes schreef:Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.
Dit is nu natuurlijk een voorbeeld maar zo zijn er écht meer mensen.
Blue_Eyes schreef:Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Vertel mij dan maar eens hoe dat haar eigen schuld is, terwijl er niets medisch aan te vinden is.
Emmaa_ schreef:Ik heb wel echt flink overgewicht en voor mezelf vind ik het vooral vervelend dat iedereen spontaan verandert in een diëtist als ze met mij praten. Mensen denken echt dat ze (zonder dat ik erom heb gevraagd en zonder dat ze er daadwerkelijke expertise in hebben) expert mogen spelen over mijn lichaam, alleen omdat ze vanuit de maatschappij leren dat mijn lichaam lelijk is, ongezond is en dat het echt onmogelijk is dat ik ervan kan houden.
Mensen mogen prima een mening hebben over mijn gewicht. Zo lang je hem maar voor je houdtIk doe er niemand mee kwaad, ben niet een ergere belasting op het zorgsysteem dan iemand die rookt, of op z'n 40ste onverwachts kanker krijgt en in mijn geval komt daar nog eens bovenop dat ik er niet zo veel aan kan doen. Maar ook al was dat wel zo geweest, vind dat het iemand's eigen keuze is.
Sheran schreef:Blue_Eyes schreef:Tja. En dan zijn er mensen als mijn zus, die alleen maar afvallen als ze maandenlang letterlijk (!) op shakes en sla leven. Ja, dan valt ze wel af, op 500 kcal per dag. Gaat ze vervolgens weer normaal eten (en dan bedoel ik al minder dan voor mij normaal is, ze leeft dan op 1200 kcal per dag) dan weegt ze net zo snel weer 90 kilo. Ze werkt in de zorg, heeft twee jonge kinderen en doet ook nog aan duursport.
Je zus zul je inderdaad wel goed kennen. Maar ik ken er ook genoeg die dan denken dat ze op 1200 kcal leven, maar van nemen ze voor het gemak het handje nootjes niet mee, of rekenen ze de geraspte kaas niet mee, of die ene koffie bij Starbucks...
Ashleytjuhh schreef:Dilan93 schreef:Nog een very unpopulair opinion van mij.
Ondanks dat ik hier onder valben ik het wel groten deels mee eens
Je mag nooit de schuld 100% geven aan iets. Al maken sommige dingen het niet makkelijk.
Het zou ook fijn zijn als er vanuit de zorgverzekering meer geholpen wordtom te stoppen met roken krijg je wel vergoed maar hulp voor afvallen niet. Wat dan automatisch uit komt bij wat is nu echt goed voor je om goed af te vallen wat ook goed is voor je lichaam.
Dingen die gezond lijken zijn namelijk niet altijd even gezond
Jammer genoeg gaat aankomen voor mijn gevoel ook altijd sneller als afvallen