Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 16:58

Wij hebben net een deal gesloten voor een vaste afname van 30 eieren per week. Altijd fijn om wat extra verkoop te hebben! :) Komt goed uit want ben net €800 gaan aftikken bij de dierenarts en had in januari ook al €800 betaald. Alle rekeningen er op na gezien en alle schapen die problemen gaven en dus ook deze hoge kosten gaven zijn nu weg. Dus hopelijk volgend jaar beter!

En hier zijn ze nog eens <3

Afbeelding
Afbeelding

lizy29

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:14

<3

Lekker dat soort dealtjes.

De bedragen voor voer en veearts kijk ik maar niet te vaak naar :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 17:15

Tof Moestuin! En wat een schatjes.

Op het moment even geen foto's hier, maar wel weer een nest cavia's van nu 10 dagen oud. Ik denk gezien te hebben dat het 3 vrouwtjes en een man zijn. Met de andere zeug twijfel ik of ze drachtig is of dat ze verworpen heeft. Tegen de tijd dat het mannetje er tussenuit moet (op 4-5 weken leeftijd) zal ik het wel zeker weten. Wanneer ze leeg blijkt te zijn, mag ze samen met Madras, het mannetje, 4-6 weken zitten in het hok ernaast. Dan is ze minimaal 9 weken drachtig namelijk (de beer is dan 9 weken weg). Normaal zou ik voor een herdekking met dezelfde beer gaan, maar die heb ik om kunnen ruilen voor een onverwante beer en hem wil ik nog niet inzetten, want ik wil nog enkele vrouwtjes aanhouden om tot een fokgroep van 10-12 zeugen te komen. Madras is onverwant aan Wendy, dus dat is een mooie tussenweg.

Alle cavia's hebben eindelijk namen die ik kan onthouden. Wendy Witkont, Sandy Swartkont moesten nog van de oude cavia's (want witkont en zwartkont was toch minder leuk). De jonkies zijn Madras (de beer dus), Fenna Fluf, Lara Laken en Look II gaan heten. De oude Look is overleden op de dag dat de jonkies geboren werden. Bij autopsie bleek weer niet echt een oorzaak, hoewel ze wel wat vocht in de buikholte had. Daarmee is de laatste van mijn vorige groep overleden, geen van allen zijn oud geworden (de meeste zijn 4-4.5 geworden). Bij de volgende vangronde ga ik iedereen maar ontwormen, voor de zekerheid. Maar eigenlijk is er geen oorzaak te vinden.

Ik heb de tuin weer een stukje verder ingepland, daarmee is nu bekend dat mijn moestuinbakken moeten wijken. De vogels hebben mijn inzaai van dit jaar toch zorgvuldig verwijderd, dus dat scheelt. Ik ben nog aan het dubben of ik ze enkel zal verplaatsen of grotendeels op zal ruimen en dan een volkstuin zal huren, ik heb namelijk enorm veel schaduw in mijn tuin van bomen en daarnaast heb ik de ruimte eigenlijk nodig om het fokken nog wat uit te breiden.

Komende zondag zitten de eieren 3 weken in de broedmachine, ik ben enorm nieuwsgierig. Ik denk dat er zo'n 12 eieren levende kuikens bevatten, maar omdat ik nog oefen met schouwen, laat ik ze er allemaal in zitten (ik heb wel aan alle twijfelaars gesnoven, niets ruikt rot).

Ondertussen hard aan het leren voor mijn bewijzen van vakbekwaamheid. Ik ga voor vogels en overige zoogdieren. Komende maandag heb ik de theorie-examens, de praktijkexamens zijn in april.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:04

Moestuin, wat ontzettend vervelend dat jullie nooit alleen worden gelaten, misschien inderdaad alles noteren en kijken of de politie er wat mee kan?.. ook zonde van het konijn maar dat is wellicht beter zo, daar kan je ook niks aan doen.
Zo'n eierdeal heb ik ook, werkt super handig en de persoon aan wie ik de eieren verkoop snapt het ook als ik even niks heb vanwege broeden of vanwege een legstop.

Dierenartskosten zijn natuurlijk nooit leuk maar soms wel nodig om die te maken. Klein voordeel als je zelf DA bent.. hoewel ik materialen en medicatie altijd gewoon moet betalen hoor :') .

Mizora, wat tof van je cavia's! Ik ben stiekem heel benieuwd hoe cavia smaakt. Als kind wel gehad maar ik ben toch meer van het pluimvee, ik hoop dat je een mooie uitkomst hebt van de eitjes!

Afgelopen maandag heb ik zelf de broedmachine aangezet, voor het eerst met deze haan dus we gaan zien wat er allemaal uit gaat komen. Van de eerste broedronde verwacht ik niet zo veel maar ik hoop dat ik genoeg heb voor de verkoop. Later in het jaar broed ik nog wel een keer voor mijzelf. Tenzij er nu een paar hele mooie tussen zitten :=
De krieltjes zitten nu met zijn 4tjes in het hokje, voor hun kuikens heb ik inmiddels ook al bestellingen (Brabanter kriel x Sebright). Ook staan de kiwi en de fruitbomen op hun plek en zijn we alweer in volle gang met de moestuinvoorbereidingen.

De kriel hennen en 1 van de haantjes.
Afbeelding

En 3 van de grote (oudste) dames genieten in de zon in de oude voilere van de buurman.
Afbeelding

Gister wel weer een loslopende hond gehad die 1 van de Twenters gepakt heeft.. gelukkig is het niet heel erg en mist ze alleen haar staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 18:56

Ah Mizora, baby caafjes <3 En ook kuikentjes onderweg, spannend! Heel veel succes met het examen!

HMD: Ja, er zitten gevalletjes tussen dat komen alleen al €75 was :') Handig dus idd dat je het zelf kunt! Maar wij hebben er wel heel veel van geleerd! Wat een mooie kippen ook!

Helemaal mijn projectje hier vergeten delen. Konijnenvacht looien met zout en eigeel. Ben benieuwd of het wat wordt.

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:21

wat een leuk project met de vacht moestuin! hoe werkt dat precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 19:36

Je wrijft de vacht in met zout. Na 2 dagen schraap je dat met het resterende vlees en vet eraf. Even olie erop en dan 3 eigelen erop strijken. Weer 2 dagen liggen en dan goed wassen, olie erop en vacht droogblazen en klaar. Even zien of het inderdaad zo makkelijk gaat :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:04

En wat is het effect dan? Dat het niet meer gaat rotten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:07

Zou hetzelfde zijn als gewoon looien maar op een oudere manier. De vacht zou een slagje minder soepel zijn maar kan dan ook gewoon weer verwerkt worden. Dus rotten zou het inderdaad sowieso niet meer doen omdat de huid is geconserveerd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:08

Wat is een andere manier dan, waarbij de huid wel soepel blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:09

Het gekende looien van nu. Maar daar heb ik geen verstand van. Ik weet dat je de huid dan moet breken etc. Maar ik kan jou daar helaas geen verdere info over geven. Als ik mij niet vergis zijn er hier wel die effectief looien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:46

Opties die ik tegengekomen ben zijn zout en aluin (soort pekelen of pickling) en inderdaad ei + zout.
Filmpjes van beide methodes :

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:55

Apart zeg. Weer zoiets waar je nooit over na denkt hoe dat werkt :P

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 08:52

Gaaf projectje Moestuin!

Ben benieuwd hoe ze eruit komen! Wil altijd nog kussens voor de bank van konijn maken :) maar nog nooit aan toe gekomen en nu is de blokhut nog niet klaar, dus geen leerbewerking voor mij bleh.

Gisteren nog 50 aardbeienplantjes binnen gekregen, die moeten vandaag de grond in. Ik heb twee soorten. Een vroege en een doordragende. Dus als het goed is hebben wij tot oktober aardbeien. Die ga ik over de moestuin en de huistuinverdelen.
De tayberry gaat ook hier aan huis de tuin in tegen de schutting aan.

Bonen doen het beter dan verwacht. Had nog een zakje tuinbonen van 3/4jaar geleden, zijn alle opgekomen :+ dat wordt dus flink bonen eten dit jaar.

8/10komkommers zijn opgekomen..ik denk dat ik lichtjes teveel heb :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 12:47

Baby nijntjes.
Heb zo een deal voor 15 eieren als die heb, maar wel aangegeven dat het zou kunnen dat ik binnenkort tijdelijk geen eieren verkoop. Wegens ruimte maken in het hok voor de sussex kuikens.
Mizora baby cavia's. En succes met je examens.
Moestuin ben benieuwd hoe het gaat worden met konijnenvacht.
Veriye die iets te veel gezaaid heeft.

Afbeelding
Ergste onkruid verwijderd.
Afbeelding
Tuin gefreesd en word als het weer een beetje droog is nog een keer gefreesd.
Afbeelding
Lage bak leeg gemaakt. Voorste raam komen de vroege aardappelen. Hier moet ik nog even wat patentkali strooien, maar pootaardappelen mogen ook eerst wel iets verder uitlopen voor die gepoot kunnen worden.

Sussex kuikens.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mochten een keer een dagje mee buiten spelen en een dikke lol dat die gehad hebben. En wat een rust daarna in het hok. :+
Kweek dit jaar.
Afbeelding
2x Vriezer abbo en hier zit een vroege kukkelaar bij. :')
Afbeelding
Afbeelding
Duidelijk hennetje.
Kweek vorig jaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Als het goed is 2 hennetjes van 22 oktober 2020 dus dan zouden ze binnenkort moeten gaan leggen.

Word echt tijd dat de Sussex naar buiten gaan. :+

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:01

Ziet er goed uit Marcella! En heel mooie kippetjes :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 13:56

Ik ben benieuwd hoe straks het eind resultaat is van het vachtje Moestuin! Ik gebruik altijd zout en aluin voor het looien.

Kipjes zijn mooi gegroeid Marcella!

Wij hebben vanmorgen nog een 2 jaar oude hen af moeten maken. Arme ding had een flink ontstoken wond op haar borst. Geen idee hoe ze er aan gekomen is of hoe lang ze er al mee liep. Rook ook flink naar infectie. Misschien was het met veel dokteren nog goed gekomen maar dat zag ik even niet zitten met mijn zwangere buik. En vond het ook wel sneu voor de hen om meerdere malen per dag aan die wond te moeten zitten. Gelukkig waren de varkens er blij mee :+

Ik heb opeens een beetje zaaistress, volg wat mensen op instagram en die hebben werkelijk alles al gezaaid en flinke plantjes ook. Hoe staat het bij jullie ervoor? Want voor mijn gevoel is het nog best vroeg. Tomaten en paprika heb ik al wel gezaaid en die komen langzaam boven. Kolen ook maar die stonden in de kas met die hele koude week dus moet ik opnieuw zaaien denk ik.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 13:58

Ik ben nog niet eens begonnen met de tomaten :')
Eerst overdracht van ons oude huis komende week en daarna kan ik me weer richten op andere dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:21

Nog niets gezaaid alhoewel ik binnen 6 weken al een verkoopweekend heb :') Morgen maar eens doen :+

Mooie kippen Marcella!

Zonde van de hen moonfight.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:25

Ik heb binnen paprika, peper en aubergine gezaaid en die een paar dagen geleden verpoot, die doen het mooi. De rest heb ik pas net besteld, dus voorlopig zaai ik nog niets := Ik ga wat te laat zijn daarmee denk ik, had me wat vergist in de levertijd...
Ik wil wel zoveel mogelijk dit jaar gelijk buiten planten, dus dan heb ik iets langer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 14:26

Hier ook nog niet begonnen aan tomaten, paprika en meloenen. Wel aan sla, andijvie, erwten en nog wat dingen. Gisteren 6 kool planten in moestuin winkel gekocht (3x spitskool en 3x bloemkool) deze staan in de lage bak. Ben ook bezig met de dahlia voor trekken ook omdat er wat knollen tussen zaten die twijfelachtig waren. In de kas is het druk, maar binnenkort de eerste rijen spinazie eruit halen en alles oogsten wat kan. Heb een hoop andijvie planten voor nu, maar pluksla gaat ook hard sinds ik in de grond gezet heb.

Zo blij dat ik de 2 druiven planten naar buiten gedaan heb. Scheelt een hoop ruimte en licht.

Zal strak even kijken voor nieuwe foto's van de rest. Ben ook van 1 bakje zaden naar 2 gegaan. :+ Ben met dit weer ook veel in de kas bezig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 15:18

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:18

Afbeelding
Raam 1 waar de vroege aardappelen komen.
Afbeelding
Raam 2 en ja weet dat de kool planten te dicht op elkaar staan.
Afbeelding
Raam 3 grote bakken zijn dahlia bollen. De kleintjes zijn andijvie en nog 2 iets grotere veldsla.
Afbeelding
Zomer prei en sugar snaps.
Afbeelding
Erwten, andijvie, bloemkool, rode kool, spitskool, prei en bieten.

Grond vergeten werd rap donker. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:51

Huidje is mislukt. Nou ja mislukt. Na anderhalf uur pellen zat ik nog niet op de helft. Ik had een ander filmpje gezien dan hier werd gepost en daar zeiden ze niets over leeftijd. In het filmpje hier dus wel. Alles boven de 4 maand oud en zeker een ram raadde ze af. Tja :') Als wij de jonge konijnen gaan slachten doen we een nieuwe poging.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:33

Aw jammer! Volgende keer opnieuw proberen :)